Permalänk
Skrivet av Klorixx:

Så sant så sant, inte så jag tänkt slå till på en serverhall för stunden, men på sikt så tycker jag väl iaf att ups och redundans skall tas med i betraktningen.

Inte dumt. Verkade hitta endel prisvettiga grejer där. Tack för tipset!

En helt annan fråga men på samma spår.
Rackskenor för en 100 djupt skåp, var sjutton får man tag i det?

Djupaste jag hittat hitills är 80cm djup (eller ja, står 66cm i namnet och 80 i spec: https://www.komplett.se/chieftec-skenor-till-19-kabinett-66cm...).
Är det jag som är värdelös på att hitta, eller är det så enkelt att man drar fram bakre L-profilen (heter det så?) till sitt djup, och skulle servern vara så lång så "hänger" den bara i bakre kant?

Rackskenor är specifika för chassin/servrar. Så till en t.ex HP DL360 G4 så skaffar du rackskenor till en just sådan server. Det du är ute efter verkar vara L-profiler? Typ https://www.dustin.se/product/5010486333/42u-l-profiler-rack?...

Visa signatur

Argaste

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av TommyToad:

Rackskenor är specifika för chassin/servrar. Så till en t.ex HP DL360 G4 så skaffar du rackskenor till en just sådan server. Det du är ute efter verkar vara L-profiler? Typ https://www.dustin.se/product/5010486333/42u-l-profiler-rack?...

Mja, L-profiler har jag redan i racket, dock är det som sagt väldigt djupt och jag tycker mig inte hitta några rackskenor (även om jag förstått att det är individuellt per chassi/server/märke) som passa detta djup.

Obs att det är skåpets yttre som mäter 100cm, så inre kanske landar på typ 80cm om inte lite mindre?
Men det får kanske bli en fråga när man väl hittat den server man vill ha, men jag ville mest lyfta frågan så man inte köper en server och så går det inte att få tag i någon fästanordning till den

Visa signatur

Dator, MOBO: Asus X99-A, CPU: Intel I7 6800k (3.4GHz), GPU: Geforce PNY 2070 Super, RAM: 4x8GB Corsair Vengeance LPX 2400MHz, OS-HDD: Intel 750 PCIe 400GB, PSU: EVGA SuperNOVA G2 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klorixx:

Så sant så sant, inte så jag tänkt slå till på en serverhall för stunden, men på sikt så tycker jag väl iaf att ups och redundans skall tas med i betraktningen.

Inte dumt. Verkade hitta endel prisvettiga grejer där. Tack för tipset!

En helt annan fråga men på samma spår.
Rackskenor för en 100 djupt skåp, var sjutton får man tag i det?

Djupaste jag hittat hitills är 80cm djup (eller ja, står 66cm i namnet och 80 i spec: https://www.komplett.se/chieftec-skenor-till-19-kabinett-66cm...).
Är det jag som är värdelös på att hitta, eller är det så enkelt att man drar fram bakre L-profilen (heter det så?) till sitt djup, och skulle servern vara så lång så "hänger" den bara i bakre kant?

Har ingen som helst aning. Har aldrig hållt på med installation av det fysiska skåpet, bara servrarna i sig. Antar att det är en standardiserad längd på skruvhålen och att den längre skenan (80) är det längsta man behöver då hålen passar till alla längre lådor.
Men som sagt, ingen aning.

Visa signatur

Futureproofing explained
Temp "sensorers" riktiga utseende!
^Är även anledningen till att inte alla program visar samma temperatur på samma hårdvara.
Ryzen 7800x3D | TUF GAMING B650-PLUS | Asus 4070 || 8700k | Aorus gaming k3 | XFX core 650 Bronze | 1070ti | Fractal Design XL R2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danne:

Nja, Det räcker med eget rum.
Själv så har jag mitt i ett av rummen i källaren.
Dock finns det planer på att fixa en AC för det rummet så att man kan hålla en jämn temp.

Jo såklart, jag vet att det räcker med eget rum. Jag var inte jätteseriös men om man har tillgång till t.ex ett förråd eller ett garage som man kan ställa dom i kan det ju vara en fördel.

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | Custom vattenkylning | Intel Core I5 3570K @ 4.4GHz | ASUS Sabertooth Z77 | Sapphire R9 Fury | 24 GB 1600MHz | Corsair RM 750x | Samsung 830 128 GB | Crucial BX100 500GB |

| Egenbyggd DAC: MINI4396, moddad | --> | Fostex TH-X00 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av pixzie:

Jo såklart, jag vet att det räcker med eget rum. Jag var inte jätteseriös men om man har tillgång till t.ex ett förråd eller ett garage som man kan ställa dom i kan det ju vara en fördel.

Det beror på! Du vill undvika att fukt tränger in och att temperaturförändringar kommer eller går för snabbt och i för höga eller låga värden (som tex när man öppnar en dörr mitt i vintern eller att fukten från ett regnoväder tränger in i rack skåpet.

Visa signatur

Futureproofing explained
Temp "sensorers" riktiga utseende!
^Är även anledningen till att inte alla program visar samma temperatur på samma hårdvara.
Ryzen 7800x3D | TUF GAMING B650-PLUS | Asus 4070 || 8700k | Aorus gaming k3 | XFX core 650 Bronze | 1070ti | Fractal Design XL R2 |

Permalänk
Hedersmedlem

Hallå folk.

Jag har troligen landat i ett chassi tror jag, nämligen INTER-TECH 19"" IPC 2U-2129L 2HE, min enda oro eller fundering är hurvida man ska få in ett "vanligt" nätaggregat i en sådan, men jag tyckte mig det såg ut som det skulle gå när man läste på deras hemsida.

Samt att den tog 80mm fläktar vilket jag tror borde kunna gå att fästa någorlunda tysta fläktar i trots allt? Eller bör man snegla över direkt på ett 4U chassi ändå för enkelhetensskull?

Visa signatur

Dator, MOBO: Asus X99-A, CPU: Intel I7 6800k (3.4GHz), GPU: Geforce PNY 2070 Super, RAM: 4x8GB Corsair Vengeance LPX 2400MHz, OS-HDD: Intel 750 PCIe 400GB, PSU: EVGA SuperNOVA G2 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klorixx:

Hallå folk.

Jag har troligen landat i ett chassi tror jag, nämligen INTER-TECH 19"" IPC 2U-2129L 2HE, min enda oro eller fundering är hurvida man ska få in ett "vanligt" nätaggregat i en sådan, men jag tyckte mig det såg ut som det skulle gå när man läste på deras hemsida.

Samt att den tog 80mm fläktar vilket jag tror borde kunna gå att fästa någorlunda tysta fläktar i trots allt? Eller bör man snegla över direkt på ett 4U chassi ändå för enkelhetensskull?

Det står ju att det ska gå med ett ATX i fronten så kör på det till att börja med

Citat:

For example the IPC 2U-2129L provides the possibility to mount a 2U server power supply in the rear of the cage or as an economic alternative a normal ATX power supply in the front. - See more at: http://www.liontech.se/PartDetail.aspx?q=p:4252021#sthash.qT6...

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem

kolla x-case.co.uk , billiga och bra chassi - ok frakt.

Visa signatur

En server här, några servrar där.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av moron:

kolla x-case.co.uk , billiga och bra chassi - ok frakt.

Tack för tipset!
Kikade runt lite och var helt klart vettiga priser, om än lite segt att behöva skicka in förfrågan på frakt och grejer.

Kollade runt och fastnade för denna modell, kändes helt klart vettig för det priset, och möjlighet till att kunna uppgradera lite delar och diskar i framtiden.

Visa signatur

Dator, MOBO: Asus X99-A, CPU: Intel I7 6800k (3.4GHz), GPU: Geforce PNY 2070 Super, RAM: 4x8GB Corsair Vengeance LPX 2400MHz, OS-HDD: Intel 750 PCIe 400GB, PSU: EVGA SuperNOVA G2 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klorixx:

Tack för tipset!
Kikade runt lite och var helt klart vettiga priser, om än lite segt att behöva skicka in förfrågan på frakt och grejer.

Kollade runt och fastnade för denna modell, kändes helt klart vettig för det priset, och möjlighet till att kunna uppgradera lite delar och diskar i framtiden.

Jag har 650mm modellen och är mycket nöjd, men jag behövde plats för ett eATX-kort.

Visa signatur

En server här, några servrar där.