Permalänk
Hedersmedlem

köpråd server

Hej swec,

Kort fråga: jag vill köpa en prisvärd rack server, hjälp?

Lång fråga: jag har precis kommit över ett rackskåp som får plats i lägenhet men som levereras utan server.
Det är alltså standard 19" eller 60cm bred men kan ta 100djup.
Vill hosta typ minecraft, space engineers eller planet explorers (var för sig, alla samtidigt känns som det blir för dyr maskin).
På sikt vill jag ha lite backup, längre sikt all min media (~3TB) och allra sist försöka flytta från mitt webbhotell hem.

Jag har kollat en del på beggade HP servrar (g4 och g5) men lyckats läsa mig till att dom drar väldigt mycket ström och är lite allmänt dåliga trots sin peng.

Kort och gott, var kan man rekommendera i en sån här sits? Är det beggat/nytt? Är något helt uteslutet?

Upplever också att router + brandvägg vore bra ide då något standard telia kör är i hemmet nu.

Hjälp någon kunnig?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator, MOBO: Asus X99-A, CPU: Intel I7 6800k (3.4GHz), GPU: Geforce PNY 2070 Super, RAM: 4x8GB Corsair Vengeance LPX 2400MHz, OS-HDD: Intel 750 PCIe 400GB, PSU: EVGA SuperNOVA G2 850W

Permalänk
Inaktiv

Ingen expert, men vill du verkligen ha en rackserver för det du nämnt? Verkar inte vara allt för krävande att dra runt, tänker främst på ljudnivå.

Hur du än gör, om du kör begagnat så är det många som påpekar att gammalt ofta kan vara mycket dyrare i drift.

Permalänk
Keeper of the Bamse

Pizzalådor som bara är 1u höga kommer blir högljutt som fasen, frugan/morsan kommer få spader rätt snabbt

Vad har du för budget? G4 och G5 är ju gamla Pentium4-baserade skithögar, strunta i dem

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av El_Raspberry:

Ingen expert, men vill du verkligen ha en rackserver för det du nämnt? Verkar inte vara allt för krävande att dra runt, tänker främst på ljudnivå.

Hur du än gör, om du kör begagnat så är det många som påpekar att gammalt ofta kan vara mycket dyrare i drift.

Poäng, jag har dock länge velat ha rack bara för att, men jag har även en klädkammare där jag är rätt säker på att den ska kunna stå (tänker främst på luftflöde) så ljudet bör inte vara ett bekymmer.

Och ja, driftkostnaden är ju en fråga i sig, lite därför jag undrar.

Skrivet av Printscreen:

Pizzalådor som bara är 1u höga kommer blir högljutt som fasen, frugan/morsan kommer få spader rätt snabbt

Vad har du för budget? G4 och G5 är ju gamla Pentium4-baserade skithögar, strunta i dem

Jo, ju mindre (plattare?) servrar desto mer låter dom ju, dock som jag skrev ovan så bör inte ljudnivån vara ett issue, men jag skala hellre upp till ett större chassi än att ha massa kompakta.

Budget har jag nog inte satt någon, främst för att jag inte alls vet vad det kommer landa på (om det låter rimligt?). Alltså pratar man 3k eller 30k för att få något vettigt i skåpet som klarar mina önskemål?
Check, då räknar jag bort g4-5 då iaf

Visa signatur

Dator, MOBO: Asus X99-A, CPU: Intel I7 6800k (3.4GHz), GPU: Geforce PNY 2070 Super, RAM: 4x8GB Corsair Vengeance LPX 2400MHz, OS-HDD: Intel 750 PCIe 400GB, PSU: EVGA SuperNOVA G2 850W

Permalänk
Medlem

Storage???
vore jag dig kolla på STORA Rack Chassin med många HDD slottar, om du tittar på rack chassin med HotSwap drar priset iväg rätt omgående. du behöver storleken U4 då, att köpa en HP ProLiant DL3xx serie Gen4 eller 5 är inte rätt val inte om du vill ha möjlighet för storage, väljer du en ProLiant G maskin behöver du antingen en MSA eller en SAN enhet som du kör via Fiber som en gigantisk extern HDD.

jag kör med en HP ProLiant DL380 G4, max ram 12GB och 6x 148GB SCSI HDDs, dem använder jag inte för lagdring utan för drift av OS och DataBas. sen via HBA kort har jag 2st EMC SAN Storage Hostar, vilka är maxade på 2TB styck.

detta är inte min huvudsakliga lagring hemma, utan för att nörda mig å ha kul samt lite Oracle DB med APEX siter.

Detta drar MYCKET ström och LÅTER VANSINIGT MYCKET!! så du behöver ett garage eller föråd att ställa grejerna i när de är i drift.

min huvudsakliga lagdring är en AMD PC med låg TDP, lagom med ram osv sen har jag fyllt en fulltower med billiga SATA diskar samt installerat HDD hotswap kabinett och en USB3.0 / firewier extern Raid kabinett för att trycka in så mycket disk som möjligt.

kör även med SATA Raid kontroller kort för att snabba på lite och Gigabit LAN osv osv osv

så det du verkar vilja göra är inte ekonomiskt och inte praktiskt i en lägenhet, men kul att pyssla med och du har god prestanda för de du vill göra. samt att jag rekommenderar att du inte köper något under G5 ifall du vill köra Virtuel server, för G5 och uppåt stödjer hårdvaru stöd till virtuella servers, tex om du har 2 NIC kan du använda den "extra" NIC:en specifikt för en virtuell server, lika så med CPU kärnor, RAM, HDD osv osv. och för att kunna det krävs att CPU:erna har intel vt-x eller amd-v, annars går det inte och dem kom med HP ProLiant Generation 5, jag har en G4:a hemma och det var lite surt att inte har VT-X när jag provkörde olika varianter av Virtuel Server Host lösningar. det funkar ju men du kan inte bestämma exakt vilken hårdvara som skall vara dedikerad för specifik virtuel server. och det är rätt smutt om man håller på med virtuella saker.

men det gäller ProLiant DL300 serien, sen har du ProLiant BL serien som är bladservers, där kan du då till å med ange vilket blad som skall vara dedikerat om det är VT-X eller AMD-V på CPU:erna

men ProLiant servers känns inte som rätt val, de drar pulver och LÅTER!

HP ProLiant DL380 G4, på mitt köksbord.

EMC SAN Host, finns i olika storlekar sen kan man fylla hela rackskåp med dessa om det behövs. dessa kopplas ihop med HP ProLiant DL380 G4 med fiber inkopplat på HBA kort, ett kort i min G4:a å en i varje SAN Host. typ som en extern HDD på anabola.

Vänster: pfsense router, Mitten: sFTP & FileServer LDAP / AD Domain. Höger: sFTP Dump

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av WDac:

Så om jag ska tolka helheten av inlägget rätt så är det endast 4U chassin med diverse serverhårdvara i som är intressant för min del då?

Jag har sett fler och fler som pratar om virtualisering av maskinerna och att kunna dedikera hårdvara till dom och liknande.
Vad vinner jag på att virtualisera massa enheter kontra att bara ha en server som kör grejerna?

Visa signatur

Dator, MOBO: Asus X99-A, CPU: Intel I7 6800k (3.4GHz), GPU: Geforce PNY 2070 Super, RAM: 4x8GB Corsair Vengeance LPX 2400MHz, OS-HDD: Intel 750 PCIe 400GB, PSU: EVGA SuperNOVA G2 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klorixx:

Så om jag ska tolka helheten av inlägget rätt så är det endast 4U chassin med diverse serverhårdvara i som är intressant för min del då?

Jag har sett fler och fler som pratar om virtualisering av maskinerna och att kunna dedikera hårdvara till dom och liknande.
Vad vinner jag på att virtualisera massa enheter kontra att bara ha en server som kör grejerna?

De du skall köra som dedikerade servers kan du köra i ett OS direkt på servern, tror inte någon av de du vill köra kräver ett eget OS, virutaliseringen tog jag bara upp som "utifall du funderat på det så tänk på detta"

min tolkning är att du inte behöver köra några virtuella servers, men du kanske vill, eller vill pröva? men behovet finns inte iaf tycker jag.

det är sällan 3U chassin har tillräkligt många HDD platser, och 1U & 2U är front HotSwap enbart, 2 till 6st 3.5" och upp till 8st 2.5" HDD´s men det är SCSI eller SAS då i fronten.

exempel på 4U 19" 4U är oftats djupa, typ fullängd djupa.

exempel på 3U 19" är oftast grunda, och där av inte lika mycket plats över för HDD´s

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klorixx:

Så om jag ska tolka helheten av inlägget rätt så är det endast 4U chassin med diverse serverhårdvara i som är intressant för min del då?

Jag har sett fler och fler som pratar om virtualisering av maskinerna och att kunna dedikera hårdvara till dom och liknande.
Vad vinner jag på att virtualisera massa enheter kontra att bara ha en server som kör grejerna?

BTW: glömde, köper du ett 4U chassie, så kan du montera valfritt ATX moderkort med valfri CPU, det måste inte vara "Server moderkort och CPU"
det räcker gott med ett vanligt mammakort med en 4kärning CPU, måste inte vara värsting CPU med tonvis med GHz, men en CPU med 4 kärnor och låg TDP är toppen! jag kör AMD CPU:er i mina egenbyggda servers då TDPn är låg och priset är lågt jämfört med en Intel CPU.

i min FilServer är det en 3kärning AMD som snurrar, jag kör även andra grejer förutom LAN Share´s och sFTP å de räcker gott, har bara 2GB och det räcker gott å väl tills mina automatiska backuper börjar köras, då är 2GB lite lite å de går i taket.

jag backar upp saker lokalt på servern men jag drar även backuper från de andra datorerna på LAN:et som är viktigt att back:as upp för oss här hemma.

jag kör en Raid5 backup lösning och en speglad för lagring av backuper. så man inte är torsk när HDD´s börjar rasa, det är bara en tidsfråga nu förtiden när de gäller HDD´s

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Avstängd

Håller med, 4U är vägen man vill ta. Se det som att lägga ett tower ned på sidan.

Fördelen med att virtualisera är bland annat om du behöver starta om Server 5 så kan Server 1-4 fortfarande vara i drift, som exempel. Du kan också ha olika operativsystem, exempelvis Ubuntu och Windows osv, utan att behöva ha flera system gåendes som dels drar ström men även låter en hel del.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av WDac:

BTW: glömde, köper du ett 4U chassie, så kan du montera valfritt ATX moderkort med valfri CPU, det måste inte vara "Server moderkort och CPU"
det räcker gott med ett vanligt mammakort med en 4kärning CPU, måste inte vara värsting CPU med tonvis med GHz, men en CPU med 4 kärnor och låg TDP är toppen! jag kör AMD CPU:er i mina egenbyggda servers då TDPn är låg och priset är lågt jämfört med en Intel CPU.

i min FilServer är det en 3kärning AMD som snurrar, jag kör även andra grejer förutom LAN Share´s och sFTP å de räcker gott, har bara 2GB och det räcker gott å väl tills mina automatiska backuper börjar köras, då är 2GB lite lite å de går i taket.

jag backar upp saker lokalt på servern men jag drar även backuper från de andra datorerna på LAN:et som är viktigt att back:as upp för oss här hemma.

jag kör en Raid5 backup lösning och en speglad för lagring av backuper. så man inte är torsk när HDD´s börjar rasa, det är bara en tidsfråga nu förtiden när de gäller HDD´s

God poäng.
Faktum är att jag har ett litet mobo och någon AMD dual core till övers här i högarna.. dock blir det väl lite att fundera på hur "bra" dess PSU och RAM är. Man ska väl helst ha ECC minnen och lite sånt i en "riktig" server.
(Notera att jag mest slänger ur mig lite ord som jag hört/läst i serversammanhang, men inte riktigt tagit mig tid att kolla upp vad allt är / hur viktigt sånt är).

Visa signatur

Dator, MOBO: Asus X99-A, CPU: Intel I7 6800k (3.4GHz), GPU: Geforce PNY 2070 Super, RAM: 4x8GB Corsair Vengeance LPX 2400MHz, OS-HDD: Intel 750 PCIe 400GB, PSU: EVGA SuperNOVA G2 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av WDac:

Storage???
vore jag dig kolla på STORA Rack Chassin med många HDD slottar, om du tittar på rack chassin med HotSwap drar priset iväg rätt omgående. du behöver storleken U4 då, att köpa en HP ProLiant DL3xx serie Gen4 eller 5 är inte rätt val inte om du vill ha möjlighet för storage, väljer du en ProLiant G maskin behöver du antingen en MSA eller en SAN enhet som du kör via Fiber som en gigantisk extern HDD.

jag kör med en HP ProLiant DL380 G4, max ram 12GB och 6x 148GB SCSI HDDs, dem använder jag inte för lagdring utan för drift av OS och DataBas. sen via HBA kort har jag 2st EMC SAN Storage Hostar, vilka är maxade på 2TB styck.

detta är inte min huvudsakliga lagring hemma, utan för att nörda mig å ha kul samt lite Oracle DB med APEX siter.

Detta drar MYCKET ström och LÅTER VANSINIGT MYCKET!! så du behöver ett garage eller föråd att ställa grejerna i när de är i drift.

min huvudsakliga lagdring är en AMD PC med låg TDP, lagom med ram osv sen har jag fyllt en fulltower med billiga SATA diskar samt installerat HDD hotswap kabinett och en USB3.0 / firewier extern Raid kabinett för att trycka in så mycket disk som möjligt.

kör även med SATA Raid kontroller kort för att snabba på lite och Gigabit LAN osv osv osv

så det du verkar vilja göra är inte ekonomiskt och inte praktiskt i en lägenhet, men kul att pyssla med och du har god prestanda för de du vill göra. samt att jag rekommenderar att du inte köper något under G5 ifall du vill köra Virtuel server, för G5 och uppåt stödjer hårdvaru stöd till virtuella servers, tex om du har 2 NIC kan du använda den "extra" NIC:en specifikt för en virtuell server, lika så med CPU kärnor, RAM, HDD osv osv. och för att kunna det krävs att CPU:erna har intel vt-x eller amd-v, annars går det inte och dem kom med HP ProLiant Generation 5, jag har en G4:a hemma och det var lite surt att inte har VT-X när jag provkörde olika varianter av Virtuel Server Host lösningar. det funkar ju men du kan inte bestämma exakt vilken hårdvara som skall vara dedikerad för specifik virtuel server. och det är rätt smutt om man håller på med virtuella saker.

men det gäller ProLiant DL300 serien, sen har du ProLiant BL serien som är bladservers, där kan du då till å med ange vilket blad som skall vara dedikerat om det är VT-X eller AMD-V på CPU:erna

men ProLiant servers känns inte som rätt val, de drar pulver och LÅTER!

HP ProLiant DL380 G4, på mitt köksbord.
http://s21.postimg.org/uvrzwjrw7/IMAG0407_HP_PL_DL380_G4.jpg

http://www.stratagemtech.com/images/HPdl380server.jpg

EMC SAN Host, finns i olika storlekar sen kan man fylla hela rackskåp med dessa om det behövs. dessa kopplas ihop med HP ProLiant DL380 G4 med fiber inkopplat på HBA kort, ett kort i min G4:a å en i varje SAN Host. typ som en extern HDD på anabola.
http://www.tecnovitrina.com.ar/images/Lenovo%20EMC%20px12-400...

Vänster: pfsense router, Mitten: sFTP & FileServer LDAP / AD Domain. Höger: sFTP Dump
http://s16.postimg.org/50b91ajmd/IMAG3073.jpg

Måste bara fråga varför du kör Domän styrt nätverk vid hemmabruk? Är det bara för du kan? Känns som att det enbart krånglar till det mesta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wille61:

Måste bara fråga varför du kör Domän styrt nätverk vid hemmabruk? Är det bara för du kan? Känns som att det enbart krånglar till det mesta.

Hur ska du annars hantera användarkonton centralt?

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk

Frågan är, vad är prisvärt för dig i pengar och i tid ?

Visa signatur

AlphaStation DS15 | NEC 27" LCD MultiSync PA271W-BK
Backup is not the same as restore.

Permalänk
Medlem

Blir förvånad när ni säger att ju mindre servern är desto mer låter den.... Det låter mer som att ni inte har hängt med dem senaste åren. Dem gamla maskinerna tex som bygger på Xeon socket 604 "P4" är totalt värdelösa idag om man tittar på prestanda/watt och ljudnivå, Samt SCSI är inget att lägga pengar på idag.

Dagens 1U är iprincip knäpptysta. Mina 1U som har ett par år på nacken är i samma ljudnivå som min stationära klient.
Så den myten är död sen länge.

Jag skulle rekommendera att kolla på beggade Dell på ebay tex, kan man få till väldigt bra pris. Och då ska du inte kolla på något äldre än med Xeon E5xxx dvs så du får stöd för HT, DDR3 osv..

Bästa är om du kan köra det virtuellt så slipper du ha så många maskiner. Minne kan du även få till bra pris.
Samt en UPS är även något som du bör tänka på att införskaffa.

Permalänk
SpelClockers
Skrivet av Danne:

Blir förvånad när ni säger att ju mindre servern är desto mer låter den.... Det låter mer som att ni inte har hängt med dem senaste åren. Dem gamla maskinerna tex som bygger på Xeon socket 604 "P4" är totalt värdelösa idag om man tittar på prestanda/watt och ljudnivå, Samt SCSI är inget att lägga pengar på idag.

Dagens 1U är iprincip knäpptysta. Mina 1U som har ett par år på nacken är i samma ljudnivå som min stationära klient.
Så den myten är död sen länge.

Jag skulle rekommendera att kolla på beggade Dell på ebay tex, kan man få till väldigt bra pris. Och då ska du inte kolla på något äldre än med Xeon E5xxx dvs så du får stöd för HT, DDR3 osv..

Bästa är om du kan köra det virtuellt så slipper du ha så många maskiner. Minne kan du även få till bra pris.
Samt en UPS är även något som du bör tänka på att införskaffa.

Håller med Danne. Kolla på Dell C1100 alternativt HP DL380 G6+. Mycket server för pengarna.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Danne:

Blir förvånad när ni säger att ju mindre servern är desto mer låter den.... Det låter mer som att ni inte har hängt med dem senaste åren. Dem gamla maskinerna tex som bygger på Xeon socket 604 "P4" är totalt värdelösa idag om man tittar på prestanda/watt och ljudnivå, Samt SCSI är inget att lägga pengar på idag.

Dagens 1U är iprincip knäpptysta. Mina 1U som har ett par år på nacken är i samma ljudnivå som min stationära klient.
Så den myten är död sen länge.

Jag skulle rekommendera att kolla på beggade Dell på ebay tex, kan man få till väldigt bra pris. Och då ska du inte kolla på något äldre än med Xeon E5xxx dvs så du får stöd för HT, DDR3 osv..

Bästa är om du kan köra det virtuellt så slipper du ha så många maskiner. Minne kan du även få till bra pris.
Samt en UPS är även något som du bör tänka på att införskaffa.

Tack för input, känns klart betryggande.
Jag har dock kollat på ett 4u chassi till en början, enbart för att jag har lite gamla datordelar jag kan prova lite med.

Och ang eBay kokade jag lite, men oftast var frakten mer än varan (om dom ens skickade till Sverige).

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator, MOBO: Asus X99-A, CPU: Intel I7 6800k (3.4GHz), GPU: Geforce PNY 2070 Super, RAM: 4x8GB Corsair Vengeance LPX 2400MHz, OS-HDD: Intel 750 PCIe 400GB, PSU: EVGA SuperNOVA G2 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klorixx:

God poäng.
Faktum är att jag har ett litet mobo och någon AMD dual core till övers här i högarna.. dock blir det väl lite att fundera på hur "bra" dess PSU och RAM är. Man ska väl helst ha ECC minnen och lite sånt i en "riktig" server.
(Notera att jag mest slänger ur mig lite ord som jag hört/läst i serversammanhang, men inte riktigt tagit mig tid att kolla upp vad allt är / hur viktigt sånt är).

ECC "Server RAM" är rätt dyrt, och det är imo overkill att ha det för hem server bruk
PSU räcker gott å väl med en "vanlig" men köp tillräckligt mycket watt om du tänker hinka i många HDD´s med hjälp av PCI-E Controller kort, oavsätt om det är en med Raid funktion eller ej

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wille61:

Måste bara fråga varför du kör Domän styrt nätverk vid hemmabruk? Är det bara för du kan? Känns som att det enbart krånglar till det mesta.

Flera anledningar, bonusbarn och en sambo som inte förstår sig på att spara sina filer på "rätt ställe" hon kör "Mina Dokument" stenhårt, men är livrädd för att bli av med sina filer, så då var det lättast att köra AD, med inställningen att allt i hennes "Mina Dokument" på hennes dator copieras över till FilServern/AD/Domän för lagdring och backup på speglade diskar, sen görs det en Akrivering på en liten Raid5 för viktiga filer. och iom att jag gjorde så för henne så har jag gjort samma lösning till mig själv och bonusgrabben Alex. och speciellt bökigt är det inte att sätta upp det samt att det sparar mig OFANTLIGT mycket tid då jag slipper Administerar varje PC om något händer osv. samt att min sambo byter mellan sin stationära PC och min Linux Mint Laptop å med hjälp av LDAP kopplat till AD:et så har hon samma filer i Home Foldern i Linux som i sin "mina dok" folder på sin stationära Windows maskin.

helt enkelt det underlättar för mig när de två inte är haj på datorer, Alex 5 bast men jag lär sig kvickt, å sambo 37 och kan nada, och då menar jag det, NADA.
hon förstår inte skillnaden mellan HDD1 (C:\) och HDD2 (D:\) och fördelen med att ha det sparat på annat ställe ifall hennes OS ballar ur eller hårdvara skiter sig.

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danne:

Blir förvånad när ni säger att ju mindre servern är desto mer låter den.... Det låter mer som att ni inte har hängt med dem senaste åren. Dem gamla maskinerna tex som bygger på Xeon socket 604 "P4" är totalt värdelösa idag om man tittar på prestanda/watt och ljudnivå, Samt SCSI är inget att lägga pengar på idag.

Dagens 1U är iprincip knäpptysta. Mina 1U som har ett par år på nacken är i samma ljudnivå som min stationära klient.
Så den myten är död sen länge.

Jag skulle rekommendera att kolla på beggade Dell på ebay tex, kan man få till väldigt bra pris. Och då ska du inte kolla på något äldre än med Xeon E5xxx dvs så du får stöd för HT, DDR3 osv..

Bästa är om du kan köra det virtuellt så slipper du ha så många maskiner. Minne kan du även få till bra pris.
Samt en UPS är även något som du bör tänka på att införskaffa.

har inte så mycket erfarenhet av Dell grejerna, men de äldre HP ProLiant tex G4 som jag har låter satan, och ännu värre om det är varmt i rummet så fläktarna behöver jobba hårdare. så vad jag menar är Servers man köper som privat person är av äldre modell är nog inte det alt man bör gå in på. men jag vet att tex G7 och G8 låter mycket mindre, men det är mycket dyrare även beg. att köpa om man inte kan köpa av företaget man jobbar på när dem väl tänker lägga en Decommision en eller flera servers av någon anledning. jag har aldrig jobbat på ett företag som kör Dell servers där av att min erfarenhet av Dell servers är lika med noll, och när man har jobbat med något som man tycker är hyffsat bra eller funkar och som man kan, ja då blir det lätta att man köper en HP server.

Sen har jag lite dåliga erfarenheter av Dell när det gäller Dell PC´s för privat bruk men det går inte å jämföra med Dell Servers. så jag tänker inte säga något om Dell då jag helt enkelt inte vet och kan något om Dell Servers.

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Keeper of the Bamse

Kan även tipsa om http://www.serverhuset.se/servrar/Rackservrar, dom köper in servrar som företag inte behöver längre. Sen refurbishar dom dem och säljer till vanligt löst folk som oss.

Kan rekommendera att ge dem ett besök!

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gix:

Håller med Danne. Kolla på Dell C1100 alternativt HP DL380 G6+. Mycket server för pengarna.

Som jag svarade till Danne, en G6:a kan vara för mycket pengar även beg. men jag håller med G7 och uppåt är tystare men inget jag skulle lägga pengarna på.
utan häldre bygga en egen server i ett 4U chassie, då man SÄLLAN behöver allt pulver som en ProLiant DL3xx levererar.

Jag kan inte påstå att min gamla G4:a någonsin har gått tungt oavsätt vad jag har kört för OS eller Server program/tjänst.

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Kan även tipsa om http://www.serverhuset.se/servrar/Rackservrar, dom köper in servrar som företag inte behöver längre. Sen refurbishar dom dem och säljer till vanligt löst folk som oss.

Kan rekommendera att ge dem ett besök!

jo jag har kikat på deras sida förr, men det var länge sedan och i samma veva så hörde en kompis av sig som undra om jag ville ha en HP PL DL380 G4 som han fått av företaget han jobbar på.

Så jag betalade bara bensinpengar för min G4:a att hämta den
det satt bara 2x 148GB diskar i den så jag har köpt 4st till från ebay nya för 25 dollar styck med HotSwap vaggan. min G4a är tyvärr den med SCSI Diskar,
i slutet på G4a eran så började dem levereras med SAS istället.

EDIT: Bra HDD säljare på eBay.com, har det mesta till bra priser.
http://www.ebay.com/usr/options4less2011?_trksid=p3984.m1423....

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem

Vad gäller server så handlar inte allt om prestanda. Själv så tittar jag en del på redundansen.

Permalänk
SpelClockers
Skrivet av WDac:

Som jag svarade till Danne, en G6:a kan vara för mycket pengar även beg. men jag håller med G7 och uppåt är tystare men inget jag skulle lägga pengarna på.
utan häldre bygga en egen server i ett 4U chassie, då man SÄLLAN behöver allt pulver som en ProLiant DL3xx levererar.

Jag kan inte påstå att min gamla G4:a någonsin har gått tungt oavsätt vad jag har kört för OS eller Server program/tjänst.

När jag meckade med rackservrar hemma så hade jag racket i ett rum som inte användes (fördelen med att bo i villa/för stor lägenhet) vilket gjorde att ljudvolym inte var något större problem. 230V-fläktarna i taket på rackskåpet lät bra mycket mer än någon av mina servrar gjorde.

En stor fördel med många rackservrar är att det finns redundanta nätagg, vilket en egenbyggd 4U oftast inte har.

Om man ändå ska köra rackat så tycker jag att man ska köra fullt ut. Om man ska bygga eget så kan man lika gärna satsa på att göra det mycket tystare och kompaktare än 19".

Permalänk
Medlem

Separat rum är ett krav

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danne:

Separat rum är ett krav

Om inte eget hus

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | Custom vattenkylning | Intel Core I5 3570K @ 4.4GHz | ASUS Sabertooth Z77 | Sapphire R9 Fury | 24 GB 1600MHz | Corsair RM 750x | Samsung 830 128 GB | Crucial BX100 500GB |

| Egenbyggd DAC: MINI4396, moddad | --> | Fostex TH-X00 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av pixzie:

Om inte eget hus

Nja, Det räcker med eget rum.
Själv så har jag mitt i ett av rummen i källaren.
Dock finns det planer på att fixa en AC för det rummet så att man kan hålla en jämn temp.

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av Gix:

En stor fördel med många rackservrar är att det finns redundanta nätagg, vilket en egenbyggd 4U oftast inte har.

Dubbla nätagg ska man ha två separata matningar till om man ska vara kinking, annars är man inte säker från strömbortfall, man kan gå hur långt som helst med detta, tror inte OP ska starta hostingsite direkt dock

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klorixx:

Tack för input, känns klart betryggande.
Jag har dock kollat på ett 4u chassi till en början, enbart för att jag har lite gamla datordelar jag kan prova lite med.

Och ang eBay kokade jag lite, men oftast var frakten mer än varan (om dom ens skickade till Sverige).

Skickades från m.sweclockers.com

Kolla Tradera! Har vänner som köper in sina lekservrar där ifrån. Kan ta ett tag att få något som är värt tiden, men frakten blir billigare än att köpa från USA.

Visa signatur

Futureproofing explained
Temp "sensorers" riktiga utseende!
^Är även anledningen till att inte alla program visar samma temperatur på samma hårdvara.
Ryzen 7800x3D | TUF GAMING B650-PLUS | Asus 4070 || 8700k | Aorus gaming k3 | XFX core 650 Bronze | 1070ti | Fractal Design XL R2 |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Printscreen:

Dubbla nätagg ska man ha två separata matningar till om man ska vara kinking, annars är man inte säker från strömbortfall, man kan gå hur långt som helst med detta, tror inte OP ska starta hostingsite direkt dock

Så sant så sant, inte så jag tänkt slå till på en serverhall för stunden, men på sikt så tycker jag väl iaf att ups och redundans skall tas med i betraktningen.

Skrivet av Pan.Pan:

Kolla Tradera! Har vänner som köper in sina lekservrar där ifrån. Kan ta ett tag att få något som är värt tiden, men frakten blir billigare än att köpa från USA.

Inte dumt. Verkade hitta endel prisvettiga grejer där. Tack för tipset!

En helt annan fråga men på samma spår.
Rackskenor för en 100 djupt skåp, var sjutton får man tag i det?

Djupaste jag hittat hitills är 80cm djup (eller ja, står 66cm i namnet och 80 i spec: https://www.komplett.se/chieftec-skenor-till-19-kabinett-66cm...).
Är det jag som är värdelös på att hitta, eller är det så enkelt att man drar fram bakre L-profilen (heter det så?) till sitt djup, och skulle servern vara så lång så "hänger" den bara i bakre kant?

Visa signatur

Dator, MOBO: Asus X99-A, CPU: Intel I7 6800k (3.4GHz), GPU: Geforce PNY 2070 Super, RAM: 4x8GB Corsair Vengeance LPX 2400MHz, OS-HDD: Intel 750 PCIe 400GB, PSU: EVGA SuperNOVA G2 850W