Permalänk
Medlem

vet inte om detta redan varit inlagt i den här tråden men det finns erbjudanden för den som bor i HSB

http://www.hsb.se/omhsb/var-verksamhet/medlemserbjudanden-rik...

Permalänk
Medlem

ComHem börja arta sig på Koax nätet

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Blk:

Har 10/1 men fick idag ett brev, kortfattat står det: vi har uppgraderat dig till 20mbit och om du betalar frakten på ett nytt modem (99kr) så får du automatiskt 50mbit för samma pengar. Står att det inte tillkommer någon bindningstid.
Enligt deras hemsida så har de 50/10 men det kostar lite mer än det jag betalar för mitt 10/1.

Någon som fått liknande?

Comhem är ju inte mitt favoritföretag precis, men de brukar ju inte (iaf. uppenbart och publikt) luras så det kanske är något man ska slå till på?

"För samma pengar" som i "samma pris i ett år" eller som i "för alltid, alltid, alltid samma pengar, vi lovar och svär"? Ifall det handlar om en temporär prissänkning så ska du vara medveten om en sak jag ofta påpekar för folk när gällande Com Hem: även om det inte är någon bindningstid så kommer de högst troligen ta ut en extra avgift ifall du inte skulle vilja fortsätta med den snabbare tjänsten. Googla på nedgraderingsavgift för mer info om det är av intresse.

Du ska frukta grekernaCom Hem även om de kommer med gåvor.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av phz:

"För samma pengar" som i "samma pris i ett år" eller som i "för alltid, alltid, alltid samma pengar, vi lovar och svär"? Ifall det handlar om en temporär prissänkning så ska du vara medveten om en sak jag ofta påpekar för folk när gällande Com Hem: även om det inte är någon bindningstid så kommer de högst troligen ta ut en extra avgift ifall du inte skulle vilja fortsätta med den snabbare tjänsten. Googla på nedgraderingsavgift för mer info om det är av intresse.

Du ska frukta grekernaCom Hem även om de kommer med gåvor.

Det var bara koppla in det nya modemet, inga avtal eller andra grejer som krävdes.
Tror knappast att sättet jag "anmälde" mig (skrev in kund nr och post nr) skulle hålla juridiskt som att jag accepterat ett annat avtal (om de nu myglat in ett).
Tjänsten jag hade finns inte kvar idag och modemet jag hade säljs inte heller längre, så det kan ju varit så enkelt att de valt att fasa ut de gamla grejerna (de måste väl ge support på grejerna och det kostar väl mer med gammalt skit).
Och det skiljer 20kr/månad på mitt gamla abonnemang och "ordinarie pris" på det nya abonnemanget, så det är ju inga rikedomar de tappar på detta.

Eftersom det inte är någon bindningstid så är det ju bara säga upp skiten.
Men samtidigt så har driften varit ok och min BRF sitter på ett ganska långt avtal med Comhem och då är det svårt att få folk att installera annat, trots att det finns svartfiber i källaren. Det är ju bara vara glad att det finns coax, det slår ju ADSL varianterna på fingrarna alla dagar i veckan. TP/Fiber får väl förbli en dröm tills man flyttar.

EDIT: Fick alltså 50/10 vilket var ett litet, men ganska trevligt lyft från 10/1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blaze84:

Du trollar
Comhem levererar inte gigabit via Koax!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tuvok:

Du trollar
Comhem levererar inte gigabit via Koax!

hehe säg inte de är utvald testperson på nå ny router

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blaze84:

hehe säg inte de är utvald testperson på nå ny router

Du har fiber!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tuvok:

Du har fiber!

nope 3 hål i väggen coax

Permalänk

Hej!
Har haft problem med min uppkoppling och främst hastigheten enda sedan mina 3 gratis månader tog slut. (Börjar tro att det inte är en slump) Fick prata med nån på supporten och mitt modem byttes ut och trots det har ingen skillnad märkts. Betalar för 50mb via koax men får endast ut 2-3mb vilket är sjukt irriterande när man streamar all tv/sport. Ska ni ha 339kr i månaden får för fan se till att leverera det man betalar för! Nu ikväll dog nätet helt och imorgon börjar premier league som jag gärna vill kunna se på tv å inte i telefonen...

Visa signatur

Religion and greed cause millions to bleed

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Blaze84:

nope 3 hål i väggen coax

Vad trött jag blir. Varför i helvete har de då lagt massa miljoner på att lägga fiber osv. som klarar max 100Mbit (för tillfället, men inga indikationer på att det ska komma att ändras). Jag hade redan 100Mbit via koax liksom, förhoppningen var ju att det skulle komma snabbare tjänster i fibernätet men det har inte skett på två år, och nu blir koaxen snabbare istället som de håller på att stänga ner den. Smart tänkt där...

Sen vet jag ju att det inte har med Comhem att göra utan att det är mitt bostadsbolag som pushat för förändringen, men det gör inte saken bättre. Det är så typiskt för de kommunala bolagen, de bestämde sig för fiber för en massa år sedan, började med testområden för typ tio år sedan, och har sedan dess bara utökat utrullningen utan att kontrollera om de kablar som redan fanns nedgrävda kanske också fått fördelar från tekniska framsteg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Vad trött jag blir. Varför i helvete har de då lagt massa miljoner på att lägga fiber osv. som klarar max 100Mbit (för tillfället, men inga indikationer på att det ska komma att ändras). Jag hade redan 100Mbit via koax liksom, förhoppningen var ju att det skulle komma snabbare tjänster i fibernätet men det har inte skett på två år, och nu blir koaxen snabbare istället som de håller på att stänga ner den. Smart tänkt där...

Sen vet jag ju att det inte har med Comhem att göra utan att det är mitt bostadsbolag som pushat för förändringen, men det gör inte saken bättre. Det är så typiskt för de kommunala bolagen, de bestämde sig för fiber för en massa år sedan, började med testområden för typ tio år sedan, och har sedan dess bara utökat utrullningen utan att kontrollera om de kablar som redan fanns nedgrävda kanske också fått fördelar från tekniska framsteg.

Om det gäller Famtiden så var det dom själva som upphandlade kass 100mbitutrustning (switchar) när dom började dra fiber paralellt om koaxnätet, inget comhem eller annan kan beskyllas för. Sjukt "kul" att det kallas "framtiden" och sedan levererar dom sämre hastigheter än vad koaxen gör som dom fasar ut Inte ens tv via koaxen vågade dom släcka ner i tid. Detdär projektet var ju "bra" genomfört.

Ang 1gig via koax, kanske är docsis 3.1 som testkörs? Eller så använder Blaze84 ett 24kanalers modem istället för 16 som compal kör. http://en.wikipedia.org/wiki/DOCSIS

Sennebring: är det 2-3MB eller 2-3Mbit du får ut? Stor skillnad. Jag tror heller inte du betalar för 50MB utan för 50Mbit. Vad säger bredbandskollen och har du testat med annan dator? Om comhem mäter korrekt hastighet mot ditt modem så är det troligen inget fel mellan dom och modemet.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Phunky:

Om det gäller Famtiden så var det dom själva som upphandlade kass 100mbitutrustning (switchar) när dom började dra fiber paralellt om koaxnätet, inget comhem eller annan kan beskyllas för. Sjukt "kul" att det kallas "framtiden" och sedan levererar dom sämre hastigheter än vad koaxen gör som dom fasar ut Inte ens tv via koaxen vågade dom släcka ner i tid. Detdär projektet var ju "bra" genomfört.

Precis. Och min hyresvärd har inte lyckats få igång det i min lägenhet än. De drog in fiber för länge sedan och konstaterade efter några veckor att det inte fungerade hos mig. Efter ytterligare några veckor fick jag en lapp om att lämna in nyckel för de skulle komma och fixa det, vilket jag gjorde men ingen kom. Ringde och jagade runt en del och FS skulle se till att det blev gjort, detta var i februari i år. Inget hände så jag anmälde det igen tillsammans med ett par andra grejer, FS skällde på mig för de andra sakerna som de hade gjort fel (trevlig kille) och ignorerade fiberfrågan. Efter ytterligare ett par månader utan någon fungerande fiber så slutade koax att fungera så jag ringde comhem, enligt dem så var koax-nätet nerstängt och lösningen är att byta till fiber. Så jag anmälde igen, passade på under semestertider för att få en något mer kompetent FS, vilket gav resultat. Det kom en kille, han konstaterade att det var fel (igen) och sa att han gjorde en provisorisk lösning så att det skulle funka tills han kunde komma igen, vilket det inte gjorde men jag kom i alla fall till deras portal och fick ett felmeddelande. I samband med detta började dock koax att fungera igen, vilket det aldrig skulle göra enligt comhem, så nu har jag i alla fall koax.

Ledsen för ranten men jag är bara så trött på min hyresvärds idioti.

Permalänk

Finns otroligt spelrum hos comhem om man vill ha lägre månadskostnad. Jag tyckte både min tv samt uppkoppling var för dyr.. Tror jag låg över 600 i månaden. Efter att ringt och sagt som det var och att jag ville säga upp så slutade det med att jag nu betalar strax över 300 i månaden för 100/10 samt TV large

Permalänk
Skrivet av Blaze84:

Har du möjlighet att logga in i modemet och kolla hur många downstreamkanaler modemet står låst mot?

Permalänk
Medlem
Skrivet av FinurligFilur:

Har du möjlighet att logga in i modemet och kolla hur många downstreamkanaler modemet står låst mot?

Måste ju vara ett helt nytt modem. comhem's befintliga klarar bara 1/8/16 downstreams. Hans bör låsa på 24 eller fler i detta fall då 16 är i princip för lite för att ge runt 1gigabit, speciellt om man vill ha fler kunder med denhär hastigheten i samma område. I alla fall med docsis 3.0. 3.1 är lite andra grejjer men vet inte ens om det är mer än i sin linda fortfarande. I docsis 3.1 kan man lättare få in mer trafik på en kanal än med docsis 3.0. Teoretiskt kan man det på docsis 3.0 också men det skulle inte gå jättebra, därför är docsis 3.1 utbyggt med nån typ av felkorrigering för att motverka problem med kanalerna.

http://www.cablelabs.com/news/new-generation-of-docsis-techno...

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem
Skrivet av FinurligFilur:

Har du möjlighet att logga in i modemet och kolla hur många downstreamkanaler modemet står låst mot?

Vet inte om jag får avslöja de men har iaf inte skrivit på nått så whatta heck..

Bonded channels Downstream 24 Uppstream 6

Någon som kan förklara vad de här är för nått?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blaze84:

Vet inte om jag får avslöja de men har iaf inte skrivit på nått så whatta heck..

Bonded channels Downstream 24 Uppstream 6

Någon som kan förklara vad de här är för nått?

Downstream 24 = hur många kanaler modemet kan använda för att ge kapacitet ner (download för dig). 6 Upstream = hur många kanaler modemet kan använda för att ge kapacitet upp (upload för dig). Bonded är att modemet slagit ihop kanalerna. Ju fler kanaler modemet bondar destå mer hastighet kan man få teoretiskt sett. Beror ju också på vilken tjänst man har, kapacitet i nätet osv. Tidigare har comhem kört med max 16 kanaler ner och 4 upp. Det är tidigare Compalmodems max. Vad är det för tillverkare och modell på ditt modem då?

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phunky:

Downstream 24 = hur många kanaler modemet kan använda för att ge kapacitet ner (download för dig). 6 Upstream = hur många kanaler modemet kan använda för att ge kapacitet upp (upload för dig). Bonded är att modemet slagit ihop kanalerna. Ju fler kanaler modemet bondar destå mer hastighet kan man få teoretiskt sett. Beror ju också på vilken tjänst man har, kapacitet i nätet osv. Tidigare har comhem kört med max 16 kanaler ner och 4 upp. Det är tidigare Compalmodems max. Vad är det för tillverkare och modell på ditt modem då?

Netgear c7000b de kör även nån Compal modell i testet.

Permalänk
Medlem

Har haft stora problem med comhem sen jag bytte hastighet. Fix ett nytt modem efter bytet och nu så när jag pingar i cmd så går min ping från typ 20 till typ 4000 och sen direkt ner igen, så håller det på typ 1 gång var minut... Riktigt jobbigt att försöka spela med detta.

Har försökt med kundtjänsten nu i snart 1 månad och det verkar inte hända något. Fick efter 2 veckor ett meddelande om att det skulle vara fixat och då funkade det vanligt i 2h och sen tillbaka med samma problem. Har ett Netgear CG3700 modem

Börjar nu nästan bli förbannad någon som har förslag hur jag kan lösa detta? hade varit jätte tacksam om någon hade det

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pramell:

Har haft stora problem med comhem sen jag bytte hastighet. Fix ett nytt modem efter bytet och nu så när jag pingar i cmd så går min ping från typ 20 till typ 4000 och sen direkt ner igen, så håller det på typ 1 gång var minut... Riktigt jobbigt att försöka spela med detta.

Har försökt med kundtjänsten nu i snart 1 månad och det verkar inte hända något. Fick efter 2 veckor ett meddelande om att det skulle vara fixat och då funkade det vanligt i 2h och sen tillbaka med samma problem. Har ett Netgear CG3700 modem

Börjar nu nästan bli förbannad någon som har förslag hur jag kan lösa detta? hade varit jätte tacksam om någon hade det

Slå av NAT, hjälper det vet du att felet beror på modemet. Då kan du testa att slå av upnp. Har dessutom för mig att domhär nyare modemen har strulande lanport 2 så den bör man ju undvika, om det inte är fixat dvs.

Hade du ett netgear 3100 innan kan du ju alltid be comhem logga in det igen om du har det kvar dvs.

Blaze84: Cool.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem

Verkar funka bra när jag stängde av upnp. Har bara testat typ 5min nu så får ge den lite mer tid och se om det funkar senare också

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pramell:

Verkar funka bra när jag stängde av upnp. Har bara testat typ 5min nu så får ge den lite mer tid och se om det funkar senare också

Man ska alltid stänga av UPnP i modemet om man inte vill bli hackad...

https://grc.com/x/ne.dll?bh0bkyd2

Permalänk
Medlem

Måste säga att comhem är värdelösa. Vi ska få ut 25/1 ur vårat bredband men på kvällarna får vi bara ut 7/1. Det är väldigt tråkigt med tanke på att 7/1 är en väldigt dålig uppkopling. Särskilt på en fredag kväll när man streamar film. För ett år sedan klagade vi på detta. De sa att de skulle gå in i våran router och fixa något. Men då slutade den att fungera hellt. Vi ringde igen och sa att det inte fungerade och att de måste skicka en ny (det hadde gått en dag sedan vi ringde). Då sa de att de inte gjort något fel utan att vi var tvungna att köpa en ny router samt förlänga bindningstiden. Mycket dålig stil av comhem!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min dator: Processor: Intel Core i7-4770 || Grafikkort: EVGA GeForce GTX 970 4GB || RAM: Crucial DDR3 BallistiX Sport 1600MHz 8GB x2 || HDD: Toshiba Desktop 1TB SATA 3.0 || SSD: Kingston SSDNow V300 240GB 2.5" OEM || PSU: Cooler Master B500, 500W PSU || Moderkort: Asus B85 plus

Permalänk
Skrivet av Blaze84:

Netgear c7000b de kör även nån Compal modell i testet.

Det verkar rätt okej det där modemet: http://www.netgear.com/service-providers/products/cable/gateways/c7000b.aspx

Frågan är hur bra det trådlösa fungerar, jämfört med gamla CG3100/3700?

edit: "24x8 DOCSIS 3.0 modem" borde betyda att det klarar max 24 kanaler downstream och 8 kanaler upstream.

Visa signatur

Intel Core i7 4790K | Asus Z97-PRO (Wi-fi) | Corsair Carbide 330R | Fractal Design Newton R3 600W | 12GB Corsair Dominator 1600MHz | MSi GTX 1060 GamingX | Samsung 960 EVO 500 GB + Samsung 830 SSD 256 GB + Intel 520 SSD 160 GB + Western Digital Red 3 TB | LG 24" IPS 16:10 | Windows 10 Ultimate

Permalänk
Medlem
Skrivet av jokkan1338:

Finns otroligt spelrum hos comhem om man vill ha lägre månadskostnad. Jag tyckte både min tv samt uppkoppling var för dyr.. Tror jag låg över 600 i månaden. Efter att ringt och sagt som det var och att jag ville säga upp så slutade det med att jag nu betalar strax över 300 i månaden för 100/10 samt TV large

Stämmer bra. Betalar 229kr/månad för 250/10 efter lite jäglande med deras uppsägningsavdelning.

Permalänk
Skrivet av Pramell:

Har haft stora problem med comhem sen jag bytte hastighet. Fix ett nytt modem efter bytet och nu så när jag pingar i cmd så går min ping från typ 20 till typ 4000 och sen direkt ner igen, så håller det på typ 1 gång var minut... Riktigt jobbigt att försöka spela med detta.

Har försökt med kundtjänsten nu i snart 1 månad och det verkar inte hända något. Fick efter 2 veckor ett meddelande om att det skulle vara fixat och då funkade det vanligt i 2h och sen tillbaka med samma problem. Har ett Netgear CG3700 modem

Börjar nu nästan bli förbannad någon som har förslag hur jag kan lösa detta? hade varit jätte tacksam om någon hade det

Jag har EXAKT samma problem!
Ska prova att slå av upnp snarast.

Permalänk
Medlem

Har precis fått uppgraderat till 100mb/s. Ni som har COM HEM, de har ökat hastigheterna så minimum man får nu är 50mbit/s. Hade ni 50mbit/s tidigare så kan ni ha kvar det men till en billigare kostnad eller uppgradera till 100mbit/s och ha samma månadskostnad som tidigare.
MEN ni måste ringa och tala med Com Hems kundtjänst, gör ni ingenting så kommer ni ha den gamla hastigheten till det gamla priset ex.vis 50mbit/s för 339kr/mån istället för 50mbit/s för 289kr/mån eller 100mbit för 339kr/mån.

Permalänk
Skrivet av dammskog:

Har precis fått uppgraderat till 100mb/s. Ni som har COM HEM, de har ökat hastigheterna så minimum man får nu är 50mbit/s. Hade ni 50mbit/s tidigare så kan ni ha kvar det men till en billigare kostnad eller uppgradera till 100mbit/s och ha samma månadskostnad som tidigare.
MEN ni måste ringa och tala med Com Hems kundtjänst, gör ni ingenting så kommer ni ha den gamla hastigheten till det gamla priset ex.vis 50mbit/s för 339kr/mån istället för 50mbit/s för 289kr/mån eller 100mbit för 339kr/mån.

När ändrade Com Hem priserna på bredbanden? Det har jag missat.

Visa signatur

Intel Core i7 4790K | Asus Z97-PRO (Wi-fi) | Corsair Carbide 330R | Fractal Design Newton R3 600W | 12GB Corsair Dominator 1600MHz | MSi GTX 1060 GamingX | Samsung 960 EVO 500 GB + Samsung 830 SSD 256 GB + Intel 520 SSD 160 GB + Western Digital Red 3 TB | LG 24" IPS 16:10 | Windows 10 Ultimate

Permalänk
Medlem
Skrivet av distortion10000:

När ändrade Com Hem priserna på bredbanden? Det har jag missat.

vet inte, jag upptäckte det i förrgår

sist de gjorde det så tog det någon månad innan jag upptäckte det

det ligger inte i deras intresse i att informera deras nuvarande kunder verkar det som utan de tjänar mer pengar på ovetande kunder samtidigt som de marknadsför sina nya uppgraderade tjänster mot nya kunder

Permalänk
Medlem

Hej

Har en Netgear CG3700 och LAN-port 2 strular. Nån som vet hur man ska lösa problemet?