Sprakande ljud via HDMI -> TV

Permalänk
Medlem

Sprakande ljud via HDMI -> TV

Jag har två nya grafikkort, ett Sapphire r9 290 4gb och ett Zotec GTX 780 3gb (jag ångrade mig när jag beställt det första). Problemet jag har oavsett kort i datorn är att ljudet "sprakar" så snart ett spel spelar ljud. Problemet var större med GTX kortet än 290 men det är där likväl i 290.

Ibland vid omstart av datorn ljudet ok. Då kan det vara ok ett par omstarter för att sedan spraka vid nästa omstart. Jag har ej hört spraket utanför spel. Youtube, musik och Windows testljud är alla OK så länge som inget spel är igång.

Tar jag ljudet från 3,5 hörlursuttaget är det ok i spelen, likaså om jag kör det via mina trådlösa USB hörlurar. Har inte haft möjlighet att testa ljudet via annan kabel eller liknande ännu men jag gissar att det också är ok.

Jag har provat med och utan realtec drivisarna installerade, med och utan audio HD påslaget i BIOS och bägge graffekorten på fräsha Windows installationer. Spraket är kvar. Med GTX 780 kortet följde det även med ganska kraftiga FPS drops när spraket var där, med normal FPS de gånger jag inte hade spraket.

Någon som vart med om något liknande?

Edit: Provade att koppla datorn direkt till tvn med en annan hdmi kabel och det sprakade värre än innan så problemet bör inte vara vare sig HDMI kabeln eller förstärkaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av birathen:

Jag har två nya grafikkort, ett Sapphire r9 290 4gb och ett Zotec GTX 780 3gb (jag ångrade mig när jag beställt det första). Problemet jag har oavsett kort i datorn är att ljudet "sprakar" så snart ett spel spelar ljud. Problemet var större med GTX kortet än 290 men det är där likväl i 290.

Ibland vid omstart av datorn ljudet ok. Då kan det vara ok ett par omstarter för att sedan spraka vid nästa omstart. Jag har ej hört spraket utanför spel. Youtube, musik och Windows testljud är alla OK så länge som inget spel är igång.

Tar jag ljudet från 3,5 hörlursuttaget är det ok i spelen, likaså om jag kör det via mina trådlösa USB hörlurar. Har inte haft möjlighet att testa ljudet via annan kabel eller liknande ännu men jag gissar att det också är ok.

Jag har provat med och utan realtec drivisarna installerade, med och utan audio HD påslaget i BIOS och bägge graffekorten på fräsha Windows installationer. Spraket är kvar. Med GTX 780 kortet följde det även med ganska kraftiga FPS drops när spraket var där, med normal FPS de gånger jag inte hade spraket.

Någon som vart med om något liknande?

Edit: Provade att koppla datorn direkt till tvn med en annan hdmi kabel och det sprakade värre än innan så problemet bör inte vara vare sig HDMI kabeln eller förstärkaren.

Har exakt samma problem med min HTPC/Speldator (inte datorn i signaturen). Testade två olika GTX 780, samma problem, sprak och FPS-drops. Detta var förra sommaren och jag löste egentligen aldrig grundproblemet utan struntade i ljudet via HDMI. Kör istället det inbyggda Realtekljudkortet, SPDIF för musik och film (DD och DTS) och analogt 5.1-ljud för spel i surround.

Kör en Yamahastärkare som klarar att mixa bilden via HDMI med valfritt ljud in (SPDIF eller analogt 5.1) så för mig funkar denna lösningen perfekt.

Jag misstänker att det är mitt moderkort (Gigabyte GA-H87N-WIFI) som har kompabilitetsproblem med grafikkortet, såg någon ny BIOS för ett tag sedan som skulle förbättra kompabiliteten för PCI E-porten men har inte orkat testa då min nuvarande lösning funkar utmärkt.

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Skrivet av birathen:

Jag har två nya grafikkort, ett Sapphire r9 290 4gb och ett Zotec GTX 780 3gb (jag ångrade mig när jag beställt det första). Problemet jag har oavsett kort i datorn är att ljudet "sprakar" så snart ett spel spelar ljud. Problemet var större med GTX kortet än 290 men det är där likväl i 290.

Ibland vid omstart av datorn ljudet ok. Då kan det vara ok ett par omstarter för att sedan spraka vid nästa omstart. Jag har ej hört spraket utanför spel. Youtube, musik och Windows testljud är alla OK så länge som inget spel är igång.

Tar jag ljudet från 3,5 hörlursuttaget är det ok i spelen, likaså om jag kör det via mina trådlösa USB hörlurar. Har inte haft möjlighet att testa ljudet via annan kabel eller liknande ännu men jag gissar att det också är ok.

Jag har provat med och utan realtec drivisarna installerade, med och utan audio HD påslaget i BIOS och bägge graffekorten på fräsha Windows installationer. Spraket är kvar. Med GTX 780 kortet följde det även med ganska kraftiga FPS drops när spraket var där, med normal FPS de gånger jag inte hade spraket.

Någon som vart med om något liknande?

Edit: Provade att koppla datorn direkt till tvn med en annan hdmi kabel och det sprakade värre än innan så problemet bör inte vara vare sig HDMI kabeln eller förstärkaren.

Sprakar det med båda korten?

Kör du jordade eller ojordade uttag?

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Jag har exakt samma problem! För det mesta löste det sig med en omstart av datorn och så funkade det X antal timmar tills det plötsligt var tillbaks igen.

Jag orkade inte bry mig utan drog en vanlig aux kabel mellan ljudkortet till skärmen istället. Skulle dock vara trevligt att veta vad det beror på.

Jag kör med jordade uttag och allting sitter i samma skarvdosa, specs finns i signaturen.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D • ASUS TUF Gaming B650-Plus WiFi• Noctua NH-D15
XFX Radeon RX 6950 XT Speedster MERC 319 • MSI Optix MAG271CQR • Dell UltraSharp U2515H
G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 • WD Black SN750 NVMe SSD 1 TB • Crucial P3 Plus NVMe SSD 1 TB
Phanteks P600S • ASUS TUF Gaming 850W Gold • Logitech Craft Keyboard • Logitech MX Master 3

Permalänk
Medlem

Jag testar för närvarande med GTX 780 igen i en fräsh Windows 8.1 installation, med Realtec drivisar och utan Nvidia HD Audio eller vad det heter.

Än så länge funkar det som det ska, inga fps drops ännu. Kör ljudet genom trådlösa hörlurar och det är ook.

Hoppas det håller i sig. X-Plane är som dag och natt med GTXen jämfört med 290'n.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Sprakar det med båda korten?

Kör du jordade eller ojordade uttag?

Jordade, ingen skarvdosa. Yes det sprakar med bägge. Mindre med 290'n men det är där. GTX'n hade även FPS drops. I X-Plane tappade jag 5-10 fps, från 30 till 20, ibland ner på 15 när det var riktigt illa.

Har testat ett par timmar nu, utan Nvidia HD audio och inga FPS drops ännu. Får se i morgon om det håller i sig.

Permalänk

Jag har exakt detta problem. Har två asus Radeon R9 270, oavsett om jag kör CF eller ett kort får jag detta problem. Ingen som har listat ut någon lösning?

Permalänk
Skrivet av birathen:

Jag har två nya grafikkort, ett Sapphire r9 290 4gb och ett Zotec GTX 780 3gb (jag ångrade mig när jag beställt det första). Problemet jag har oavsett kort i datorn är att ljudet "sprakar" så snart ett spel spelar ljud. Problemet var större med GTX kortet än 290 men det är där likväl i 290.

Ibland vid omstart av datorn ljudet ok. Då kan det vara ok ett par omstarter för att sedan spraka vid nästa omstart. Jag har ej hört spraket utanför spel. Youtube, musik och Windows testljud är alla OK så länge som inget spel är igång.

Tar jag ljudet från 3,5 hörlursuttaget är det ok i spelen, likaså om jag kör det via mina trådlösa USB hörlurar. Har inte haft möjlighet att testa ljudet via annan kabel eller liknande ännu men jag gissar att det också är ok.

Jag har provat med och utan realtec drivisarna installerade, med och utan audio HD påslaget i BIOS och bägge graffekorten på fräsha Windows installationer. Spraket är kvar. Med GTX 780 kortet följde det även med ganska kraftiga FPS drops när spraket var där, med normal FPS de gånger jag inte hade spraket.

Någon som vart med om något liknande?

Edit: Provade att koppla datorn direkt till tvn med en annan hdmi kabel och det sprakade värre än innan så problemet bör inte vara vare sig HDMI kabeln eller förstärkaren.

Jag har exakt detta problem. Jag har ett "gigabyte mx gaming" moderkort och har enorma bekymmer då jag inte vill att ungarna ska behöva böka med receiver på morgonen när de vill använda datorn i vardagsrummet... Har du någon lösning på detta?

Skickades från m.sweclockers.com