Ny GPU som kan mätas med 8800GTX?

Permalänk

Om du ska gå till Node mini-itx kan du ju ha kvar cpun, bara köpa ett passande moderkort till (Z77).

GPU tycker jag du ska köra r9 290 eller 280x, bäst ppk just nu. Tri-x kylaren är denna: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2420786

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av PaneradFisk:

med vadå för kylare???? Q__Q

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2420786

Permalänk

Köp ett använd / billigt 280x eller något för ~1500 kr och ha det till runt nästa jul och sikta på att köpa något directx 12 kort?
Tror inte jag kommer köpa något nytt före det i alla fall.

Permalänk
Skrivet av python_ormen:

Köp ett använd / billigt 280x eller något för ~1500 kr och ha det till runt nästa jul och sikta på att köpa något directx 12 kort?
Tror inte jag kommer köpa något nytt före det i alla fall.

tyckte jag redan hade förklarat att jag förmodligen inte kommer köpa något förren innan jul i vilket fall som helst.

Förstår inte varför folk inte läser allt jag skrivit innan de kommenterar

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av PaneradFisk:

tyckte jag redan hade förklarat att jag förmodligen inte kommer köpa något förren innan jul i vilket fall som helst.

Förstår inte varför folk inte läser allt jag skrivit innan de kommenterar

Ett råd i all vänlighet är då att vänta med trådarna och råden. 6 månader är en evighet i datorbranschen och de tips du får idag stämmer troligen inte alls till jul.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpha77:

GTX880 och GTX870 bör släppas innan jul.
Kanske kan spara lite till för ett 870 kort, har har ju säkert 5-7 månader innan det släpps.

Håller med här. Om du nu har väntat såhär väldigt länge så är det ganska dumt att köpa ett kort bara månader innan en ny lansering. GTX 800-serien släpps innan/lagom till jul och då kan du köpa dig en "870" så får den hålla i några år.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Skrivet av PaneradFisk:

tyckte jag redan hade förklarat att jag förmodligen inte kommer köpa något förren innan jul i vilket fall som helst.

Förstår inte varför folk inte läser allt jag skrivit innan de kommenterar

Menade julen 2015 menar att det är då dem säger att directx 12 är aktuellt.
Och 1,5 år är lång tid med 8800gtx -> köp något billigt som du kör på till julen 2015.

Permalänk
Skrivet av MultiMan:

Ett råd i all vänlighet är då att vänta med trådarna och råden. 6 månader är en evighet i datorbranschen och de tips du får idag stämmer troligen inte alls till jul.

Problemet om jag väntar är att jag i det skedet kommer sitta som ett frågetecken, utan förberedelse på vad jag ger mig in i. Utan någon förkunskap eller någon inblick i vad jag faktiskt letar efter.

Och eftersom jag uttryckligen säger att jag ska vänta, låter jag då också de som kommenterar och faktiskt vet vad de snackar om att kunna ta in det i beräkningarna för vilket grafikkort som skulle passa mig.

Framförhållning och förkunskaper är viktigt när det gäller inköp av dyrare produkter skulle jag vilja hävda.

Tänker t.ex. inte hosta upp pengar till ett halvdant grafikkort bara för att byta igen om 1års period. Det är slöseri tycker jag. =/

Permalänk
Skrivet av PaneradFisk:

Problemet om jag väntar är att jag i det skedet kommer sitta som ett frågetecken, utan förberedelse på vad jag ger mig in i. Utan någon förkunskap eller någon inblick i vad jag faktiskt letar efter.

Och eftersom jag uttryckligen säger att jag ska vänta, låter jag då också de som kommenterar och faktiskt vet vad de snackar om att kunna ta in det i beräkningarna för vilket grafikkort som skulle passa mig.

Framförhållning och förkunskaper är viktigt när det gäller inköp av dyrare produkter skulle jag vilja hävda.

Tänker t.ex. inte hosta upp pengar till ett halvdant grafikkort bara för att byta igen om 1års period. Det är slöseri tycker jag. =/

Absolut bra med framförhållning och förkunskaper, det är jag fullt enig med.

Men att det är slöseri är jag inte enig i. För det första så kan man få tag i ett 280x för 1500 kr, om det är mycket eller lite pengar kan man argumentera för och i mot länge. Jag ser det som att dem fleste är villiga att spendera 5-6000 kr på en telefon som dem byter ut efter ett år, då är inte 1500 kr för 12 månader med många timmars spelande? så mycket pengar i mina ögon. Däremot att köpa ett kort nu till Julen, nästa generation från AMD/Nvidia för 3000+ kr när det ser ut som directx 12 kommer ett år efter slöseri enligt mig.

Permalänk
Antielefant
Skrivet av PaneradFisk:

Problemet om jag väntar är att jag i det skedet kommer sitta som ett frågetecken, utan förberedelse på vad jag ger mig in i. Utan någon förkunskap eller någon inblick i vad jag faktiskt letar efter.

Och eftersom jag uttryckligen säger att jag ska vänta, låter jag då också de som kommenterar och faktiskt vet vad de snackar om att kunna ta in det i beräkningarna för vilket grafikkort som skulle passa mig.

Framförhållning och förkunskaper är viktigt när det gäller inköp av dyrare produkter skulle jag vilja hävda.

Tänker t.ex. inte hosta upp pengar till ett halvdant grafikkort bara för att byta igen om 1års period. Det är slöseri tycker jag. =/

Problemet om du inte väntar är att de råd du får idag inte stämmer. Radeon R9 280x och GTX 770, vilket är korten i din prisklass, kommer båda att ersättas under hösten. AMD kommer att skifta nuvarande 280x mot Tonga i september och innan jul torde Nvidia att ha GTX 870 och 880 ute.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av PaneradFisk:

Problemet om jag väntar är att jag i det skedet kommer sitta som ett frågetecken, utan förberedelse på vad jag ger mig in i. Utan någon förkunskap eller någon inblick i vad jag faktiskt letar efter.

Och eftersom jag uttryckligen säger att jag ska vänta, låter jag då också de som kommenterar och faktiskt vet vad de snackar om att kunna ta in det i beräkningarna för vilket grafikkort som skulle passa mig.

Framförhållning och förkunskaper är viktigt när det gäller inköp av dyrare produkter skulle jag vilja hävda.

Tänker t.ex. inte hosta upp pengar till ett halvdant grafikkort bara för att byta igen om 1års period. Det är slöseri tycker jag. =/

Hej!

Jag förstår din fråga och utifrån den skulle jag säga R9-290 med bra kylare, till exempel Sapphire Tri-x. (Det uttalas inte XXX.. )
Det grafikkortet är vad jag förstår bäst prestanda sett till pris, samt så är det även en av de nyaste arkitekturerna som finns ute i marknaden idag. Det är också därför som jag inte skulle rekommendera 280x, även fast det har ett bra pris sett till prestanda så är det för gammal arkitektur. Nvidia släpper nya kort i höst där arkitekturer kallas maxwell och de kommer namnges som 860, 870, 880 (GTX före borde det vara). Det kan mycket väl komma ett sådant kort som matchar R9-290 i pris/prestanda.
Sen kan det även vara smart att gå på så ny arkitektur som man kan, så ett Nvidiakort framåt jul kanske blir bäst för dig även fast prestandan eller priset inte är lika bra som ett av Amds kort är idag.

Lycka till!

Mvh, Jakob

Visa signatur

Dator nr.1
CPU:R7 5800X GPU:RX 5700 Pulse MEM:16GiB 3600CL16 OS:Win 10 Pro Chassi:O11 Dynamic Mini
Dator nr.2
CPU:R5 1600X GPU:Powercolor RX 5600XT MEM:16GiB 3200CL16 OS:Win 10 Pro Chassi: Ghost S1 mkII, Pangea
Bärbar: Microsoft Surface Pro4

Permalänk
Inaktiv

Många i tråden bara antar att han har PCIE, men det är stor risk att grafikkortet han har idag sitter i en AGP-slott. Just saying. Ta reda på vad det är för buss först.

Permalänk
Skrivet av anon200213:

Många i tråden bara antar att han har PCIE, men det är stor risk att grafikkortet han har idag sitter i en AGP-slott. Just saying. Ta reda på vad det är för buss först.

Som jag har förstått det så ska han köpa allt nytt, alltså bland annat nytt moderkort så detta är nog inte ett problem.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon200213:

Många i tråden bara antar att han har PCIE, men det är stor risk att grafikkortet han har idag sitter i en AGP-slott. Just saying. Ta reda på vad det är för buss först.

Fanns verkligen GTX8800 som AGP, jag trodde det var enbart PCIE? Nu är det längesen, så jag kan minnas fel.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av PaneradFisk:

Problemet om jag väntar är att jag i det skedet kommer sitta som ett frågetecken, utan förberedelse på vad jag ger mig in i. Utan någon förkunskap eller någon inblick i vad jag faktiskt letar efter.

Du får det att låta som att det skulle vara svårt att köpa grafikkort. Det är inte mer invecklat än att titta på pris och prestanda och köpa det som passar plånboken.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MultiMan:

Fanns verkligen GTX8800 som AGP, jag trodde det var enbart PCIE? Nu är det längesen, så jag kan minnas fel.

Kanske inte, du har förmodligen rätt. Bara en tanke som slog mig.

Permalänk
Skrivet av anon200213:

Kanske inte, du har förmodligen rätt. Bara en tanke som slog mig.

Ganska säker på att 8800 bara fanns som PCIe, Sedan tror jag intr det finns något moderkort till 3570k med agp Den är en generation gammal, Fortfarande modern med andra ord

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Skrivet av MultiMan:

Fanns verkligen GTX8800 som AGP, jag trodde det var enbart PCIE? Nu är det längesen, så jag kan minnas fel.

Bara PCI-E

Permalänk
Medlem
Skrivet av H4nsson:

Satsa på Radeon R9 290 med tri-x kylaren, Ganska galen prestanda för dryga 3000kr

Instämmer. Har ett sånt i grabbens gamingrigg, det är tyst och massor av fps. Han hade ett GTX470 innan och det var en jättestor uppgradering.

Tri-X är den mest prisvärda kylningen på R9-korten för närvarande.

Själv vill jag tyvärr inte ha något R9 eftersom jag mest kör Linux och supporten där är mindre än fläckvis, men för en Windows gamingrigg är det rätt oslagbart. I många fall Nvidia 780Ti-prestanda, fast till halva priset!

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200213:

Många i tråden bara antar att han har PCIE, men det är stor risk att grafikkortet han har idag sitter i en AGP-slott. Just saying. Ta reda på vad det är för buss först.

Han sa ju att han har en 3570K, inte mycket agp där ...

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Skrivet av anon200213:

Många i tråden bara antar att han har PCIE, men det är stor risk att grafikkortet han har idag sitter i en AGP-slott. Just saying. Ta reda på vad det är för buss först.

Väldigt skeptisk till att man kan köra en Intel 3570k på ett moderkort där det enbart finns AGP-slott.
Han säger förövrigt att han kommer byta ut _hela_ burken till jul, och det är till den han ska ha GPU till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PaneradFisk:

tyckte jag redan hade förklarat att jag förmodligen inte kommer köpa något förren innan jul i vilket fall som helst.

Förstår inte varför folk inte läser allt jag skrivit innan de kommenterar

Som tidigare sagts, då finns GTX880 ute om vilken vi vet ingenting ännu, kom igen och fråga då!

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av the squonk:

Han sa ju att han har en 3570K, inte mycket agp där ...

Skrivet av Invalid28:

Väldigt skeptisk till att man kan köra en Intel 3570k på ett moderkort där det enbart finns AGP-slott.
Han säger förövrigt att han kommer byta ut _hela_ burken till jul, och det är till den han ska ha GPU till.

Typ 3 pers redan som påpekat det. Stort behov av att fler gör det?

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av thereal_twisted:

Hmmm, finns det ett DX10 läge i BF4 då eller? Har 4st 8800GTX liggandes(får nästan huvudvärk på taken att få 4way SLI att funka som det ska, lol), ska nog ta och testa lite DX10 kort i BF om det går.

De har för lite VRAM, så 4‑way SLI låter tämligen meningslöst.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av PaneradFisk:

Problemet om jag väntar är att jag i det skedet kommer sitta som ett frågetecken, utan förberedelse på vad jag ger mig in i. Utan någon förkunskap eller någon inblick i vad jag faktiskt letar efter.

Och eftersom jag uttryckligen säger att jag ska vänta, låter jag då också de som kommenterar och faktiskt vet vad de snackar om att kunna ta in det i beräkningarna för vilket grafikkort som skulle passa mig.

Framförhållning och förkunskaper är viktigt när det gäller inköp av dyrare produkter skulle jag vilja hävda.

Tänker t.ex. inte hosta upp pengar till ett halvdant grafikkort bara för att byta igen om 1års period. Det är slöseri tycker jag. =/

Att byta grafikkort är en enkel sak. Att se in i framtiden är svårare. Skapa en tråd under köpråd (om inte en sökning besvarar frågan) när det är dags.

Att byta varje år är lite väl ofta, men vart sjunde är väl sällan. Du kan hålla en högre lägstanivå om du delar upp pengarna på två kort under sju år.

Permalänk
Skrivet av Alling:

De har för lite VRAM, så 4‑way SLI låter tämligen meningslöst.

Jepp!

Har 4870x2, kommer inte ihåg hur mkt minne det har dock. Mest för att kolla om ett DX10 kort går.

Permalänk
Medlem

Känns som tråden spårat lite från TS fråga.

Jag köpte detta för ett tag sen (Gigabyte Nvidia GTX 760): http://www.dustinhome.se/product/5010749098/gigabyte-geforce-... för ca 2000 kr. Jag kör BF4 på High i 2560x1440 med runt 60 fps. Är väldigt nöjd för den pengen jag gav, finns ju inte direkt nått spel som kortet inte klarar av. Gillar även Gigabytes Windforce 3x-kylare, låter väldigt lite (överröstar inte övriga komponenter). Låter även lika lite under full belastning, hör inte ens att den går upp i varv.

Utan att spräcka budget kan du ju gå upp till GTX 770: http://www.dustinhome.se/product/5010745858/gigabyte-geforce-...

Visa signatur

MB: Z390 Aorus Master | CPU: Intel Core i9 9900KS | CPU-Cooler: Corsair Hydro H150i PRO RGB Push/Pull | Mem: Corsair Vengeance RGB PRO 32GB 3200MHz 14-14-14-34 | GFX: Asus ROG Strix GeForce RTX 2080 Ti OC 11GB | PSU: Corsair RM1000i | SSD 1: Samsung 980 Pro 2TB NVMe | SSD 2: Samsung 980 Pro 2TB NVMe | Sound Card: Creative Sound BlasterX AE-5 | Case: FD Define R6 TG | OS: Win 11 Pro | Peripherals: Asus ROG Swift PG279Q | Dell U2719D | Corsair K100 RGB OPX | Corsair Scimitar Wireless | Corsair Gaming MM700 RGB Extended 3XL | Kingston HyperX Cloud Alpha S Blackout | ModMic Wireless | Logitech Z623 | DXRacer Drifting | unRAID Server: 38TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av thereal_twisted:

Jepp!

Har 4870x2, kommer inte ihåg hur mkt minne det har dock. Mest för att kolla om ett DX10 kort går.

Då kanske du helt enkelt kan ta och testa med just det, ett kort.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Dator: *Censurerad av Jantelagen*

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kevve1:

Han hade en 3570K. Dessutom skulle han uppgradera hela datorn.

Nu ville han faktiskt byta chassi och köpa ett mini itx modrkort (om han ska köpa den burken han skrev om). Lite svårt att få tag på mini-moderkort till Ivy skulle jag tro. Kanske här på marknaden?

Klarar du spela på medel/High så kanske ett kort i 2 000 kr klassen duger. Kolla sommardatorn.

Permalänk
Medlem

Han har redan satt budgeten "ca 3000:-". Valet är enkelt. Antingen R9 290 eller R9 290x. MEN köp ett kort med en eftermarknadskylare. Dvs inte den där infällda typen av kylare i plast som är billigaste modellerna på prisjakt. Oavsett fabrikat på grafikkort så välj ett kort med annan kylare. Mer behöver du inte tänka på. Möjligen att de slukar ström om du överklockar, så se till att ha ett rejälv nätagg om du ska överklocka. Minst 600-650w 80+ för att vara på den säkra sidan.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...