Permalänk
Medlem

Kommer kablarna smälta?

Hej!

Har två st corsair 1200 som mer eller mindre kör på full effekt till en maskin 24/7.
Kablarna mellan nätagg och maskin är 18 AWG. Men lite orolig att de ska "smälta" då de blir väldigt varma!

Ska kablarna klara det utan problem eller vad tror ni?

Permalänk
Hedersmedlem

Det beror ju helt på hur du har balanserat lasten mellan de olika kablarna. Ett singlerail-agg kan skicka all tillgänglig effekt genom en enda kabel så att den brinner av direkt. Så ja, det kan bli stora problem med överhettning vid snedbelastning, t o m brand. Tänk också på att kontakterna är lika känsliga och egentligen den svagaste punkten.

Det är bara att titta över kopplingarna och googla vad 18AWG klarar, likaså för den kontakttyp som används.

Skaffa en tångampere-meter så kan du enkelt kolla de enskilda kablarna.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Om kablarna blir fysiskt varma så kan isoleringen smälta och ge dig eller ev djur en mysig kyss. Om du har tex en miningrigg så skulle jag splitta den och ha på två ställen i huset

Permalänk
Medlem

nja, det som smälter skulle väl i såfall vara plasten runt om, vilket skulle få, i bästa fall, en rejäl kortslutning & trasiga agg + maskin, i värsta fall fullt utvecklad brand & hela kåken brinner ner.

Det finns inget bra sätt att säga vad som kommer hända riktigt utan mer info, det du behöver göra är att mäta dels amperen som går i de olika sladdarna samt en mer korrekt uppmätning av temperaturen än att den blir "väldigt varm" på varje kabel vid drift.

Det går att googla hur mycket ampere en 18 AWG (kabelarea typ, usa-mått) klarar i 24/7 drift. Sen är ju frågan om agget är speccat för det osv, de kanske har snålat in på isoleringen osv, det vet inte jag.

Men finns det skäl att vara orolig, självklart. Tänk på att i värsta tänkbara scenario så är det inte bara dit eget liv & boende du leker med, även andra oskyldigas.

Visa signatur

AMD Phenom2 940BE | Gigabyte MA790X-UD3P | 4850 CrossfireX | Corsair 4 gig pc6400 | 550 gig HDD's | Antec Threehundred | 450 Watt Ace | Win7 <-> Thinkpad R60 + Win7 & 4 gig RAM <-> Asus G53JW-SZ154V + SSD Intel 320 120gb + Win7 <-> Rasberry pi revB

Permalänk
Medlem

Ok! Ut så är det nog ca 300W på en kontakt, dvs: http://www.gindart.com/buy/images/CA-906.jpg
Kan det vara bra att ta bort isoleringen/höljet runt de kablarna som följde med nätagget?

Har beställt 16 AWG kablar, så det är på väg! Svårt att hitta sånt i fysiska butiker!
Ska dock dra iväg till clas ohlson och fixa något att mäta kablarnas temperatur med. Kanske de har 18 AWG kablar med

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wasp:

Om kablarna blir fysiskt varma så kan isoleringen smälta och ge dig eller ev djur en mysig kyss. Om du har tex en miningrigg så skulle jag splitta den och ha på två ställen i huset

Ok. Du menar inte bara att ta ström från 2 olika kontakter?
Kan dessvärre inte splitta något. Däremot kan jag ta ström från 2 olika kontakter. Uppskattningsvis så är det nog 2100 från ett vägguttag i daxläget. Så kan dela upp det lite. Men spelar kanske inte någon roll?

Permalänk
Entusiast
Skrivet av MB:

Ok! Ut så är det nog ca 300W på en kontakt, dvs: http://www.gindart.com/buy/images/CA-906.jpg
Kan det vara bra att ta bort isoleringen/höljet runt de kablarna som följde med nätagget?

Har beställt 16 AWG kablar, så det är på väg! Svårt att hitta sånt i fysiska butiker!
Ska dock dra iväg till clas ohlson och fixa något att mäta kablarnas temperatur med. Kanske de har 18 AWG kablar med

De kontakterna är bara specade till 9 A styck, alltså 108 W. Om du med isolering menar den kabelstrumpa som ligger runt sladdarna så kan du ta bort den. Om du menar själva isoleringen så ska du inte röra den. Vad jag kan se är 16 AWG specad till 18 A och 18 AWG är specad till 14 A. Alltså 216 respektive 168 W. Så problemet är kontaktdonen.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

De kontakterna är bara specade till 9 A styck, alltså 108 W. Om du med isolering menar den kabelstrumpa som ligger runt sladdarna så kan du ta bort den. Om du menar själva isoleringen så ska du inte röra den. Vad jag kan se är 16 AWG specad till 18 A och 18 AWG är specad till 14 A. Alltså 216 respektive 168 W. Så problemet är kontaktdonen.

Ok, kabeln jag länkade är ju inte den som jag har. Var bara ett exempel så vi pratar om samma
16 AWG = 216 W och 18 AWG = 168 W? Men en kabel, så menar jag hela tjocka kabeln med flera småkablar i ska ta 300 W så borde det inte gå?
Eller menar du 1 kabel är 1 kabel av fler i en sån 'tjock' kabel som på bilden klarar 216 respektive 168W. Så 168*6 = 1008?

Permalänk
Entusiast
Skrivet av MB:

Ok, kabeln jag länkade är ju inte den som jag har. Var bara ett exempel så vi pratar om samma
16 AWG = 216 W och 18 AWG = 168 W? Men en kabel, så menar jag hela tjocka kabeln med flera småkablar i ska ta 300 W så borde det inte gå?
Eller menar du 1 kabel är 1 kabel av fler i en sån 'tjock' kabel som på bilden klarar 216 respektive 168W. Så 168*6 = 1008?

Kontakten är standard för alla grafikkort och alla är specade till 9 A. Det är därför det sitter flera kontakter på grafikkort och inte bara en.

Det är varje enskild ledare så en sådan kontakt du länkade till har tre 12 V och tre jord så kablarna klarar alltså 648 W tillsammans om de är 16 AWG MEN, kontakten är fortfarande bara specad till 9 A så det är den som är problemet.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Så mina 18 awg klarar alltså 168*3 = 504W. Vilket oxå är tillräckligt. Men kontakterna klarar egentligen bara 324W? Så även om varje kabel trycker 300 W vilket är mindre så blir det på gränsen vilket kanske inte är att rekommendera 24/7?
Får hoppas att det 16 awg kablarna jag beställt har bättre kontakt.
Som jag sa så var det Corsair AX1200 som jag har. Kanske har de bättre kontakt är de standard 9A? Vilket gör att om de jag beställt har en 9A kontakt så kanske mina gamla ändeså är bättre att köra på med? Om nu kontakten är bättre på de jag redan har (ej de på bilden jag länkade förut).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ramsam:

nja, det som smälter skulle väl i såfall vara plasten runt om, vilket skulle få, i bästa fall, en rejäl kortslutning & trasiga agg + maskin, i värsta fall fullt utvecklad brand & hela kåken brinner ner.

Det finns inget bra sätt att säga vad som kommer hända riktigt utan mer info, det du behöver göra är att mäta dels amperen som går i de olika sladdarna samt en mer korrekt uppmätning av temperaturen än att den blir "väldigt varm" på varje kabel vid drift.

Det går att googla hur mycket ampere en 18 AWG (kabelarea typ, usa-mått) klarar i 24/7 drift. Sen är ju frågan om agget är speccat för det osv, de kanske har snålat in på isoleringen osv, det vet inte jag.

Men finns det skäl att vara orolig, självklart. Tänk på att i värsta tänkbara scenario så är det inte bara dit eget liv & boende du leker med, även andra oskyldigas.

Var på Clas ohlsson, fanns inget jättebra alternativ. Så provade faktiskt med en ugnstermometer. Fick upp den till 51 grader som mest. Då försökte jag köra in den bland ledarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MB:

Ok. Däremot kan jag ta ström från 2 olika kontakter. Uppskattningsvis så är det nog 2100 från ett vägguttag i daxläget. Så kan dela upp det lite. Men spelar kanske inte någon roll?

Det spelar roll förövrigt, en 10Ampere smältpropp som sitter i proppskåpet kan ge max 2300W (1.5mm kvadrat strömkabel från skåpet till uttag). Detta ska dock tas med en nypa salt, detta gäller vid normal temp i proppskåpet. Är det varmare i skåpet blir effekten lägre, runt 2250w innan proppen går (smälter lättare vid högre omgivningstemp = dvs proppen går. En propp blir också med tiden "sliten" dvs den löser vid lägre & lägre watt ju äldre den blir, till viss del iaf.) Sitter det flera vägguttag i samma rum är dessa med största sannolikhet kopplade på samma propp i skåpet, dvs koppla du in dammsugaren eller micron i det rummet törs jag lova att proppen går, även om du kopplar in det i ett annat uttag i rummet. Det gör alltså ingen skillnad på om du sätter aggen i varsitt uttag i samma rum, de är på samma fas/propp ändå.

Har du dessutom skärm, nån usb disk & lite annat där så blir det riktigt nära 2300 låter det som.

Är det en äldre villa det handlar om, runt -70 & äldre, så är sannolikheten stor att det istället är 2.5mm kvadrat kabel till uttaget men att det ändå är säkrat i skåpet med 10A propp. Strömkabel till uttagen blir varm vid hög effekt, men vid 2300w är det ingen fara för brand, framför allt om det är 2.5mm, om kabeldragning osv är rätt utfört.

Skrivet av MB:

Däremot kan jag ta ström från 2 olika kontakter. Uppskattningsvis så är det nog 2100 från ett vägguttag i daxläget.

Menar du att du har en sladd från båda aggen till 1 vägguttag? Det är på gränsen till godkänt skulle jag säga, framför allt om det skulle hända något. Hoppas du vet vad gör om du kopplat så. (Vit installationskabel 1.5 är en solid koppar ledare i, medans "svart gummikabel 1.5" består av flera små ledare, typ som en vajer. Det gör att gummikabel går att böja upprepade gånger, medan vit installationskabel går av efter ett antal böjningar & ska därför sitta fast på vägg tex.)

Lite rörigt inlägg kanske, men med el chansar man inte, det kan bli riktigt tråkigt.

Visa signatur

AMD Phenom2 940BE | Gigabyte MA790X-UD3P | 4850 CrossfireX | Corsair 4 gig pc6400 | 550 gig HDD's | Antec Threehundred | 450 Watt Ace | Win7 <-> Thinkpad R60 + Win7 & 4 gig RAM <-> Asus G53JW-SZ154V + SSD Intel 320 120gb + Win7 <-> Rasberry pi revB

Permalänk
Medlem

Förövrigt är förbrukningen vid väggen högre än vad den är i burken, eftersom en del watt försvinner i agget vid transformeringen, det är ju det 80+ certifikaten & liknande står för.

TS, jag är rätt oroad över hur mycket förbrukning du faktiskt har vid väggen, du har ingen möjlighet att mäta detta? Finns mätare på clas ohlson bla...

Visa signatur

AMD Phenom2 940BE | Gigabyte MA790X-UD3P | 4850 CrossfireX | Corsair 4 gig pc6400 | 550 gig HDD's | Antec Threehundred | 450 Watt Ace | Win7 <-> Thinkpad R60 + Win7 & 4 gig RAM <-> Asus G53JW-SZ154V + SSD Intel 320 120gb + Win7 <-> Rasberry pi revB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ramsam:

Menar du att du har en sladd från båda aggen till 1 vägguttag? Det är på gränsen till godkänt skulle jag säga, framför allt om det skulle hända något. Hoppas du vet vad gör om du kopplat så. (Vit installationskabel 1.5 är en solid koppar ledare i, medans "svart gummikabel 1.5" består av flera små ledare, typ som en vajer. Det gör att gummikabel går att böja upprepade gånger, medan vit installationskabel går av efter ett antal böjningar & ska därför sitta fast på vägg tex.)

Lite rörigt inlägg kanske, men med el chansar man inte, det kan bli riktigt tråkigt.

Menar att på en dosa i väggen så finns det två kontakter. Använder mig av bägge två givetvis.
Så 1 dosa har 2 st 230 kontakter. Och de 2 använder jag.
Så med andra ord så är det bra att dra från en annan dosa för att avbelasta den som används i daxläget.

Förbrukningen i vägg tror jag ligger på ca 1900w tror jag att jag läste någon stans.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MB:

Menar att på en dosa i väggen så finns det två kontakter. Använder mig av bägge två givetvis.
Så 1 dosa har 2 st 230 kontakter. Och de 2 använder jag.
Så med andra ord så är det bra att dra från en annan dosa för att avbelasta den som används i daxläget.

Förbrukningen i vägg tror jag ligger på ca 1900w tror jag att jag läste någon stans.

ok, lugna bananer med andra ord.

Som jag sa längre upp;

Skrivet av Ramsam:

Sitter det flera vägguttag i samma rum är dessa med största sannolikhet kopplade på samma propp i skåpet, dvs koppla du in dammsugaren eller micron i det rummet törs jag lova att proppen går, även om du kopplar in det i ett annat uttag i det rummet. Det gör alltså ingen skillnad på om du sätter aggen i varsitt uttag i samma rum, de är på samma fas/propp ändå.

Du måste alltså sätta kontakterna i varsitt uttag i olika rum om du vill sprida ut belastningen, men det verkar inte behövas. Om det är 1900w vid väggen dvs.

Visa signatur

AMD Phenom2 940BE | Gigabyte MA790X-UD3P | 4850 CrossfireX | Corsair 4 gig pc6400 | 550 gig HDD's | Antec Threehundred | 450 Watt Ace | Win7 <-> Thinkpad R60 + Win7 & 4 gig RAM <-> Asus G53JW-SZ154V + SSD Intel 320 120gb + Win7 <-> Rasberry pi revB

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MB:

Menar att på en dosa i väggen så finns det två kontakter. Använder mig av bägge två givetvis.
Så 1 dosa har 2 st 230 kontakter. Och de 2 använder jag.
Så med andra ord så är det bra att dra från en annan dosa för att avbelasta den som används i daxläget.

Förbrukningen i vägg tror jag ligger på ca 1900w tror jag att jag läste någon stans.

Vad gör du på datorerna som gör att de drar så mycket?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon114264:

Vad gör du på datorerna som gör att de drar så mycket?

Bitcoinmining