ultimata dos datorn

Permalänk

ultimata dos datorn

Hej jag undrar vilka komponenter som kan användas för att bygga den ultimata dos datorn, vilket moderkort, processor, grafikkort, ljudkort, hårddiskar osv kan användas för att bygga den kraftfullaste dos datorn och fortfarande ha kvar kompatibilitet med dos spel och drivrutiner

Mvh

Permalänk
Medlem

Hur långt snöre behöver jag för att mäta ett staket.
Luddigheten i din fråga gör att det är bara lite diffusare fråga.

Permalänk
Medlem

Provat dosbox ? då slipper du dom funderingarna.

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk

Om du ska köra MS DOS så kan du göra det i en virtuell maskin på vilken 'ultimat' dator du vill.

Visa signatur

i7-6700K | ASUS Z170 Pro Gaming | MSI GTX 1060 Gaming X 6GB | HyperX Fury 16GB | Sandisk Ultra II 960GB | BeQuiet Pure Rock | Fractal Design R5 | Corsair RM750x | Qpad Mk-50 | Qpad 8K | Dell 2412m

Permalänk
Medlem

Jag skulle varmt rekommendera DOSBox, som är klockrent för att köra gamla hederliga spel på. http://www.dosbox.com/
Annars är det "enklaste" nog att försöka hitta någon gammal häck (om det ens är möjligt) där det går att köra rena 16-bits-instruktioner fortfarande.

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk

Aboslut finns dosbox men halva tjusningen ligger i riktigt komponenter, frågan är inttealls luddig. Dess moderna motsvarighet skuulle vara vilka komponenter skulle användas för ultimata xp datorn och då vet folk att nyare processor inom intel än ivy bridge inte kan användas, grafikkort antagligen inte nyare än 7xx serien osv. Pga drivrutiner

Permalänk
Medlem

Du kan få köpa cpu, moderkort, minne och chassi av mig som finns i signatur nedan

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Skrivet av trickysaer:

Du kan få köpa cpu, moderkort, minne och chassi av mig som finns i signatur nedan

Nej men jag behöver ingen xp dator du kan köpa en pentium 2 av mig om du vill

Permalänk
Medlem
Skrivet av dontmakeme:

Nej men jag behöver ingen xp dator du kan köpa en pentium 2 av mig om du vill

aj

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Problemet med för kraftig hårdvara är att gamla DOS-spel baserar hastigheten på CPU's frekvens och inte på en realtidsklocka , dom blir ospelbara p.g.a. att dom går för fort.

Så vitt jag kommer ihåg så kunde jag spela alla spel under W98 på min PII då det begav sej , SB16 och Geforce2 MX har jag för mej jag hade övrigt.

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk
Medlem
Skrivet av mr_sQuinty:

Problemet med för kraftig hårdvara är att gamla DOS-spel baserar hastigheten på CPU's frekvens och inte på en realtidsklocka , dom blir ospelbara p.g.a. att dom går för fort.

Så vitt jag kommer ihåg så kunde jag spela alla spel under W98 på min PII då det begav sej , SB16 och Geforce2 MX har jag för mej jag hade övrigt.

Tell me about it.. Försökte spela PoliceQuest när jag var mindre men körde alltid ihjäl på motorvägen för det gick för fort.

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem
Skrivet av dontmakeme:

Nej men jag behöver ingen xp dator du kan köpa en pentium 2 av mig om du vill

xp dator?

Visa signatur

OS: MacOS/ Windows 10 Pro 64-bit MB: ASUS-Z97-A CPU: i7 4790k
NÄTAGG: EVGA SUPERNOVA G2
RAM: 32768 MiB GPU: 1070 FTW Chassi: Fractal Design R4
MBP 13" i5 | 256GB | 16GB RAM | MID 2014

Permalänk
Medlem

Kom att tänka på Gateway 2000, säkert svindyr att fiska hem nu, men det var ju en 486:a som också kunde spela många tidiga DOS-spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mr_sQuinty:

Problemet med för kraftig hårdvara är att gamla DOS-spel baserar hastigheten på CPU's frekvens och inte på en realtidsklocka , dom blir ospelbara p.g.a. att dom går för fort.

Så vitt jag kommer ihåg så kunde jag spela alla spel under W98 på min PII då det begav sej , SB16 och Geforce2 MX har jag för mej jag hade övrigt.

Jag har faktiskt mitt gamla GeForce 2MX liggandes, har inte kommit för mig att kasta det. Lite kul nostalgi så där

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Inaktiv

Borde kunna hitta en gammal Compaq Presario eller liknande på blocket/Tradera.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag hade ju gärna haft en 486 maskin med vesa buss grafikkort och något trevligt ljudkort från den tiden, om man skulle köra hårt på retrospel från dos-tiden.

Vill minnas att en del spel inte gillade Pentium, men det är möjligt att jag kommer ihåg fel.

Givet borde man även ha en 286a för de gamla spelen.

Att ha en ultimat dos-dator är nog rätt svårt då dos existerade som operativsystem för gemene man väldigt lång tid !

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk

Jo det är sant, väldigt svårt att hitta någon gyllene hårdvara som kan töcka allt, har för mig att det finns tidigare pentium maskiner sub 166 mhz som kunde klocka ner sig med turbo knapp till något mer hanterbart ifall det hela gick för fort, men även cache minne kunde stöngas av

Permalänk
Medlem

Haha letade lite skoj info och hitta denna juvel

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk

Fina grejer det där, hehe mycker finare än dosbox:-)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

Haha letade lite skoj info och hitta denna juvel

https://www.youtube.com/watch?v=bR41OwThUu4

Wow, 200MB hårddisk i en 386, min första 486 hade en hårddisk på 85MB och den räckte ett par år

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dontmakeme:

Aboslut finns dosbox men halva tjusningen ligger i riktigt komponenter, frågan är inttealls luddig. Dess moderna motsvarighet skuulle vara vilka komponenter skulle användas för ultimata xp datorn och då vet folk att nyare processor inom intel än ivy bridge inte kan användas, grafikkort antagligen inte nyare än 7xx serien osv. Pga drivrutiner

Visst är frågan luddig.
Du specificerar inte vilken version eller tillverkare av dos du pratar om. Även om vi begränsar det till MS Dos så är frågan om version och äkta dos eller "dolt" dos relevant och med "dolt" dos menar jag att det dos som går att köra standalone som kom med t ex win95 men som inte såldes som dos.
Du vill ha kompabilitet med dos spel men skall du ha kompabilitet med alla så fastnar du någonstans 386-486 då det på den tiden fanns spel kodade mot hårdvaran som inte funkar korrekt på nyare maskiner utan handpåläggning i form av tsr för hastighet eller speciell hårdvara.
Du vill ha drivrutinstöd men hur mycket drivrutinsstöd vill du ha? Full funktionalitet eller good enough?

Permalänk
Skrivet av aluser:

Visst är frågan luddig.
Du specificerar inte vilken version eller tillverkare av dos du pratar om. Även om vi begränsar det till MS Dos så är frågan om version och äkta dos eller "dolt" dos relevant och med "dolt" dos menar jag att det dos som går att köra standalone som kom med t ex win95 men som inte såldes som dos.
Du vill ha kompabilitet med dos spel men skall du ha kompabilitet med alla så fastnar du någonstans 386-486 då det på den tiden fanns spel kodade mot hårdvaran som inte funkar korrekt på nyare maskiner utan handpåläggning i form av tsr för hastighet eller speciell hårdvara.
Du vill ha drivrutinstöd men hur mycket drivrutinsstöd vill du ha? Full funktionalitet eller good enough?

Jag hade tänkt mig så mycket kraft och kompayibilitet som är möjligt så länge 95%+ av alla dos spel funkar ok är det en bra start, tänkte om man kan köra dos från win 95 men även trycka in tex ett geforce 3 för mosterprestanda, eller möjlogtvis en gf 2 om inte 3 har stöd för saker men har hört att upp till geforce 5xxx fx ska ha stöd för dos och ha de nödvöbdiga instruktionerna

Permalänk
Medlem

Ja en Pentium 200 MMX-maskin hade ju inte vart helt fel...

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av skogsvilden:

Ja en Pentium 200 MMX-maskin hade ju inte vart helt fel...

Tycker många rekomenderar för snabba processorer vilket som några nämnt här gör att vissa spel går på tok för snabbt. Ska du köra MSDOS och spela spel så skulle jag inte gå högre än en 486DX 66Mhz, 16MB RAM, SB 16 ljudkort.

Visa signatur

... zzZZzzzZzzzzzZzzz ....

Permalänk
Medlem
Skrivet av MoNkeY-05:

Tell me about it.. Försökte spela PoliceQuest när jag var mindre men körde alltid ihjäl på motorvägen för det gick för fort.

Kommer ihåg att jag provade något spel som hete Barbarian sprang i 100km/h inte en chans att spela det
Sedan första pac-man spelet jag hade slutade fungera på 386 tror jag till och med det var för det gick för fort
Var iaf på den tiden när floppy var 5 1/4 tum.

Så skulle säkert behöva flera olika retro datorer om du ska klara riktigt gammla spel.

Permalänk

Ok, om jag omformulerar och frågar efter den kraftfullaste kombinationer komponenter i en dator som har stöd för dos, ej emulator eller free dos utan riktiga dos antingen 6.22 eller 7.x spelar ingen roll

Permalänk
Medlem
Skrivet av dontmakeme:

Ok, om jag omformulerar och frågar efter den kraftfullaste kombinationer komponenter i en dator som har stöd för dos, ej emulator eller free dos utan riktiga dos antingen 6.22 eller 7.x spelar ingen roll

Du kan väl rent krasst sett köra DOS på en flång ny dator om du vill det, men jag förmodar att du kommer få ut lika bra prestanda i DOS/W98 på något äldre med samma klockfrekvens, och dessutom få det mycket enklare att hitta instickshårdvara som är kompis med så gamla OS. Det har ju inte hänt så mycket på klockfrekvensfronten på senare år, utan det har ju mest varit frågan om att lägga till features som DOS/W98 ändå inte kan dra nytta av.

Förslagsvis skaffar du något med AGP-interface för att få lite valmöjligheter vad det gäller grafikkort, DOS-spel är så gott som 100% CPU-beroende, och kommer inte flyta på bättre för att du stoppar i något överjävligt grafikkort. Det som jag tycker är avgörande här är bildkvalitet på VGA-utgången, bra VESA 2.0-stöd, och eventuellt om det har en DVI-port för den händelse att man vill koppla in det på en ny skärm. Nvidia var dock duktiga på det där med VESA 2.0-stöd, och hade bra sådant långt upp i serierna, kanske till och med så sent att det finns något PCIe-kort som har det.

PCI-platser är mer eller mindre ett måste för hårdvara som det finns DOS-drivers till (DOS var nog att betrakta som 100% utfasat för allt annat än industrisystem när PCIe kom, du kommer få ett helvete att hitta DOS-drivers sådana).

Gamla Pentium 4-proppar kryllar det av fortfarande, de kan fås för en spottstyver, och de finns i klockfrekvenser närmare 4 GHz om jag inte missminner mig, inte så rasande mycket lägre än vad moderna processorer ligger kring. Förmodligen är något sådant ett bra val om man bara vill att de sista riktigt grafikintensiva DOS-spelen (typ Blood, MDK, Quake, osv) ska flyta på bra.

Själv tycker jag dock ISA-portar är en springande punkt. Även om det går att få ett PCI-ljudkort att lira med DOS, så är det frågan om emulation som är långt från hundraprocentig, och dessutom har en förmåga att kunna strula rätt ordentligt. Om vi bortser från en del ovanliga/svårtillgängliga/dyra specialmoderkort för retrofitting av nyare hårdvara i diverse system där något ISA-kort är kritiskt, som dessutom sällan stödjer bus mastering på ISA-porten, så är nog nåt gammalt socket A-moderkort det nyaste du kan få tag på som kan tänkas ha en ISA-plats. Ett sådant med den snabbaste Athlon-processor du kan hitta blir därmed förmodligen den ultimata prestanda-DOS-datorn, om du inte ids försöka få SB-emulation med ett PCI-ljudkort att funka.

Att bygga ihop en retrodator är alltid en fråga om vilka kompromisser man är beredd att göra. Det finns inget grundmurat svar, och det finns garanterat folk här på forumet som har en helt annan uppfattning än jag, trots att du formulerade om din fråga till att handla om rå prestanda i DOS - och därmed gjorde frågan bra mycket smalare - helt enkelt för att de inte kan tänka sig att offra något som jag offrat, eller vice versa, att de kan tänka sig att offra något jag prompt vill ha.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Skrivet av kaput:

Du kan väl rent krasst sett köra DOS på en flång ny dator om du vill det, men jag förmodar att du kommer få ut lika bra prestanda i DOS/W98 på något äldre med samma klockfrekvens, och dessutom få det mycket enklare att hitta instickshårdvara som är kompis med så gamla OS. Det har ju inte hänt så mycket på klockfrekvensfronten på senare år, utan det har ju mest varit frågan om att lägga till features som DOS/W98 ändå inte kan dra nytta av.

Förslagsvis skaffar du något med AGP-interface för att få lite valmöjligheter vad det gäller grafikkort, DOS-spel är så gott som 100% CPU-beroende, och kommer inte flyta på bättre för att du stoppar i något överjävligt grafikkort. Det som jag tycker är avgörande här är bildkvalitet på VGA-utgången, bra VESA 2.0-stöd, och eventuellt om det har en DVI-port för den händelse att man vill koppla in det på en ny skärm. Nvidia var dock duktiga på det där med VESA 2.0-stöd, och hade bra sådant långt upp i serierna, kanske till och med så sent att det finns något PCIe-kort som har det.

PCI-platser är mer eller mindre ett måste för hårdvara som det finns DOS-drivers till (DOS var nog att betrakta som 100% utfasat för allt annat än industrisystem när PCIe kom, du kommer få ett helvete att hitta DOS-drivers sådana).

Gamla Pentium 4-proppar kryllar det av fortfarande, de kan fås för en spottstyver, och de finns i klockfrekvenser närmare 4 GHz om jag inte missminner mig, inte så rasande mycket lägre än vad moderna processorer ligger kring. Förmodligen är något sådant ett bra val om man bara vill att de sista riktigt grafikintensiva DOS-spelen (typ Blood, MDK, Quake, osv) ska flyta på bra.

Själv tycker jag dock ISA-portar är en springande punkt. Även om det går att få ett PCI-ljudkort att lira med DOS, så är det frågan om emulation som är långt från hundraprocentig, och dessutom har en förmåga att kunna strula rätt ordentligt. Om vi bortser från en del ovanliga/svårtillgängliga/dyra specialmoderkort för retrofitting av nyare hårdvara i diverse system där något ISA-kort är kritiskt, som dessutom sällan stödjer bus mastering på ISA-porten, så är nog nåt gammalt socket A-moderkort det nyaste du kan få tag på som kan tänkas ha en ISA-plats. Ett sådant med den snabbaste Athlon-processor du kan hitta blir därmed förmodligen den ultimata prestanda-DOS-datorn, om du inte ids försöka få SB-emulation med ett PCI-ljudkort att funka.

Att bygga ihop en retrodator är alltid en fråga om vilka kompromisser man är beredd att göra. Det finns inget grundmurat svar, och det finns garanterat folk här på forumet som har en helt annan uppfattning än jag, trots att du formulerade o
din fråga till att handla om rå prestanda i DOS - och därmed gjorde frågan bra mycket smalare - helt enkelt för att de inte kan tänka sig att offra något som jag offrat, eller vice versa, att de kan tänka sig att offra något jag prompt vill ha.

Precis det jag ville få svar på, ska kika om jag har en socket a hemma och jag vet att jag har lite äldre geforce kort med stöd för win 98 drivers så borde gå att få det att funka i dos också med lite trixande, till ljudkort harmjah sound blaster live pci, och det kanske också går att få liv i under dos

Permalänk
Medlem

https://www.youtube.com/watch?v=uxSRGvMe0iM

En vän till mig som gjort filmen, riktigt fin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

https://www.youtube.com/watch?v=uxSRGvMe0iM

En vän till mig som gjort filmen, riktigt fin

Jävligt snyggt chassi för att vara från den tiden, normalt sett brukar jag tycka de är idiotfula, men det där var faktiskt nice. Frekvensdisplayerna är dock något jag saknar från förr, är så jävla sur för att jag langade ut min gamla Pentium 133-retrodator vid en flytt för typ 6-7 år sen, som satt i en Baby AT-låda med såndär display.

Jäkligt fräckt moderkort också, med både AT- och ATX-kontakter. Gillar också att det har socklar för både 72-pins simmar och 144-pins dimmar. Var nog ett ganska exklusivt kort för sin tid

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!