Permalänk

Skärmupplösning hjälp.

Så jag har haft min dator i ungefär 1 år nu med helt nya komponenter.
Samma sak med skärmen helt ny 1920x1080 hd skärm.
Men nån gång så råkade jag komma emot nåt så skärmen fick dålig upplösningen men den vart väl helt ok på 1680x1050 men mycket sämre upplösningen men jag slapp den svarta randen runtom.
Men hur många gånger jag ändrar upplösningen till 1920x1080 så blir den svarta randen där.

Ganska svårt att förklara detta men skulle va snällt fall nån hjälper.

Permalänk

Har du testat detta?

Visa signatur

CPU: AMD Phenom II X4 965BE GPU: RX 480 4GB RAM: 16GB

Permalänk

Har inte ens dem inställningarna på amd vision engine controll center, Hur får jag upp dem uppdatera programet?

Permalänk
Skrivet av Dave15:

Har inte ens dem inställningarna på amd vision engine controll center, Hur får jag upp dem uppdatera programet?

Välj avancerade inställningar uppe i högra hörnet i menyn inställningar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: AMD Phenom II X4 965BE GPU: RX 480 4GB RAM: 16GB

Permalänk
Skrivet av Flinken123:

Välj avancerade inställningar uppe i högra hörnet i menyn inställningar.

Skickades från m.sweclockers.com

Ok tack Men vet nån nått annat sätt att fixa upplösningen tack?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dave15:

Ok tack Men vet nån nått annat sätt att fixa upplösningen tack?

Hur menar du med annat sätt? Det är på det sättet man får bort den svarta randen.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dave15:

Ok tack Men vet nån nått annat sätt att fixa upplösningen tack?

hur menar du? du råkades komma åt skärmen? upplösningen ändras inte bara för att du råkas stöta till den.

Permalänk
Inaktiv

Det låter som att du ändrade aspect ratio.

Permalänk
Skrivet av JSvanberg:

hur menar du? du råkades komma åt skärmen? upplösningen ändras inte bara för att du råkas stöta till den.

Jag menar att jag kom åt nån knapp eller nåt för det är en asus 1920x1080 full hd och det står att det är den rekommenderade upplösningen i kontrollpanelen
Bild:

Men när jag sätter på 1920x1080 så blir denna svarta rand här: (tog kort med mobilen)

Hoppas ni fattar lite mer vad jag menar.

Permalänk
Medlem

Du ska göra som Flinken123 redan har visat

Visa signatur

Lätt som Paj

Permalänk
Medlem

För säkerhets skull: hur är skärmen kopplad till datorn? Om det är en VGA-kabel så kan du behöva göra en automatisk justering. Borde finnas i menyerna på skärmen.. Eller skaffa en DVI eller HDMI-kabel (rekommenderas)

Om det är HDMI så är det säkert overscanproblemet som flinken redan visat.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Skrivet av Roger W:

För säkerhets skull: hur är skärmen kopplad till datorn? Om det är en VGA-kabel så kan du behöva göra en automatisk justering. Borde finnas i menyerna på skärmen.. Eller skaffa en DVI eller HDMI-kabel (rekommenderas)

Om det är HDMI så är det säkert overscanproblemet som flinken redan visat.

Jag använder en vga kabel men hittar inget i menyerna.

Skrivet av LeonHart:

Du ska göra som Flinken123 redan har visat

Jag har AMD Catalyst control center och kan inte hitta AMD Vision engine control center, vart hittar jag det? har googlat som bara den om hur man öppnar/laddar ned det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dave15:

Jag använder en vga kabel men hittar inget i menyerna.

Jag har AMD Catalyst control center och kan inte hitta AMD Vision engine control center, vart hittar jag det? har googlat som bara den om hur man öppnar/laddar ned det.

Har du senaste grafikdrivrutinen?

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dave15:

Jag använder en vga kabel men hittar inget i menyerna.

Vad är det för skärm?
Det borde till och med kunna finnas en autoknapp nånstans bland knapparna..

Men hellre: skaffa en billig DVI-kabel istället.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Skrivet av Cooling23:

Har du senaste grafikdrivrutinen?

Jag jag kollar efter uppdateringar varje vecka allt är uppdaterat.

Skrivet av Roger W:

Vad är det för skärm?
Det borde till och med kunna finnas en autoknapp nånstans bland knapparna..

Men hellre: skaffa en billig DVI-kabel istället.

Jag såg fel förut har en hdmi kabel så vad ska jag göra då?

Permalänk
Skrivet av Dave15:

Jag jag kollar efter uppdateringar varje vecka allt är uppdaterat.

Jag såg fel förut har en hdmi kabel så vad ska jag göra då?

Det fenomenet händer ofta med HDMI. Antingen gör du något i mjukvaran eller så köper du en DVI-kabel. Jag rekommenderar det sistnämnda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dave15:

Jag har AMD Catalyst control center och kan inte hitta AMD Vision engine control center, vart hittar jag det? har googlat som bara den om hur man öppnar/laddar ned det.

Nu har jag inte AMD längre så vet inte hur det är med namnsättningen längre, men Vision control eller Catalyst control är väl i grunden samma sak?
Ser inte dina menyer ungefär likadana ut som Flinkens bild? Hans instruktioner borde lösa ditt problem.

Om menyerna inte matchar, fixa en skärmdump på dina menyer så borde vi kunna leda dig rätt.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Skrivet av Roger W:

Nu har jag inte AMD längre så vet inte hur det är med namnsättningen längre, men Vision control eller Catalyst control är väl i grunden samma sak?
Ser inte dina menyer ungefär likadana ut som Flinkens bild? Hans instruktioner borde lösa ditt problem.

Om menyerna inte matchar, fixa en skärmdump på dina menyer så borde vi kunna leda dig rätt.

Här är en skärmdump på menyerna om du vill har en mer detaljerad så man ser alla man så kan jag fixa det.
Men i vanliga bildskärmuppgifter så har jag inte samma inställningar som Flinken.

Permalänk
Medlem

Jag kunde inte heller lägga skärmupplösningen till 1920x1080 en stund, men jag bara uppdaterade GPU drivers så fungerade de

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dave15:

Här är en skärmdump på menyerna om du vill har en mer detaljerad så man ser alla man så kan jag fixa det.
Men i vanliga bildskärmuppgifter så har jag inte samma inställningar som Flinken.

Men du ska ju inte in i vanliga bildskärmsuppgifter. Du ska ju till "Mina digitala platta bildskärmar" som han visar extremt tydligt på sin bild!

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Skrivet av Roger W:

Men du ska ju inte in i vanliga bildskärmsuppgifter. Du ska ju till "Mina digitala platta bildskärmar" som han visar extremt tydligt på sin bild!

Såg det förut men översvepet går ej att ändra och det är på max så som han visar så är nog inte det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dave15:

Såg det förut men översvepet går ej att ändra och det är på max så som han visar så är nog inte det.

Ladda ner senaste drivrutiner från amd.com då du fortfarande har Catalyst Control Center som ändrade namn bra länge sen.

Om en vanlig uppdatering inte fungerar att få till den senaste kontrollpanelen får du starta om i felsäkert läge och avinstallera drivrutinerna inklusive all programvara, sedan köra senaste driver sweeper och starta om utan nätverkskabel för att installera senaste AMD drivrutiner som du har laddat ner _innan_ du började.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Dave15:

Jag använder en vga kabel men hittar inget i menyerna.

Kör du VGA kan du behöva trycka på Auto på skärmen för att den ska ställa in sig.

Edit: Det är knappen näst längst till vänster. Knappen ska hållas in i 2-4 sekunder enligt manualen.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Skrivet av Commander:

Ladda ner senaste drivrutiner från amd.com då du fortfarande har Catalyst Control Center som ändrade namn bra länge sen.

Om en vanlig uppdatering inte fungerar att få till den senaste kontrollpanelen får du starta om i felsäkert läge och avinstallera drivrutinerna inklusive all programvara, sedan köra senaste driver sweeper och starta om utan nätverkskabel för att installera senaste AMD drivrutiner som du har laddat ner _innan_ du började.

Vilket slags system ska jag ladda ner desktop graphics?

Permalänk

Har du ingen knapp på skärmen som fixar så att din skärm går ut i alla hörn? Kanske kan vara något sånt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dave15:

Såg det förut men översvepet går ej att ändra och det är på max så som han visar så är nog inte det.

Den ska stå på 0%, längst till höger. Glöm ej klicka på acceptera, nere i högra hörnet.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Skrivet av Hardware guy:

Den ska stå på 0%, längst till höger. Glöm ej klicka på acceptera, nere i högra hörnet.

Den svarta randen försvinnner men är väldigt konstig upplösningen eller så är det bara jag som är ovan.