250/100 fiber. Måste jag ha ny router?

Permalänk
Medlem

250/100 fiber. Måste jag ha ny router?

Hejsan!
Uppdaterade idag från 100/100 till 250/100fiber med bahnhof då det ändå bara kostade 15kr mer.
Har en billig router just nu "TP-LINK TL-WR841ND" - https://www.komplett.se/tp-link-tl-wr841nd-11n-wireless-router/626343#!tab:extra.

Men med denna router får jag bara ut 100/100 och inte alls mer, men chattade nyss med en i kompletts support och han sa att den ska klara av högre hastigheter än 100. Är det nån inställning jag måste göra i routern?

Om jag behöver en ny vad är det man ska kolla efter så man vet att den pallar med min nya hastighet?
Nån som kan länka en bra router som pallar med 250/100, måste inte vara nån värsting då vi bara har mobiltelefonerna på wifi samt streamar film till tv med chromecast. Gärna nån med bra pris men även nån dyrare med så man har nåra att välja mellan

Jag är väldigt okunnig om just detta så därför jag fråger er!
Mvh Mvh !!!

Permalänk
Medlem

Den där routern har inga gigabit-portar så du kan inte få mer än 100Mbps över trådat.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

okej, nån som kan länka nån som klarar av ?
mvh

Permalänk
Skrivet av labbz0re:

okej, nån som kan länka nån som klarar av ?
mvh

kör själv med https://www.komplett.se/tp-link-archer-c7-ac1750-gigabit-rout..., funkar finfint.

Visa signatur

Gaming PC: Ryzen 7 5800x, ASUS X570-P, RTX4070, 32GB DDR4, 2 TB 970 EVO M.2, 500 GB 850 EVO SSD, 1TB SSHD, 4TB + 6TB HDD, AX860.

HTPC: i7-4770K, Maximus VII Impact, GTX770, 16GB DDR3, 256GB 850 Pro SSD, 250 GB 840 Pro SSD, 4 TB WD Red, Cooler Master GX-lite 700w PSU
fraktfritt Inet

Permalänk
Medlem

En N56U är ganska bra router för 500-lappen men om du söker efter en lite billigare så funkar en WNR3500L också bra. Båda kommer leverera din hastighet från din lina. WNR3500L stöder däremot inte 5GHz.

Permalänk
Medlem

Routrar är som mycket annat, man får vad man betalar för. Sitter själv med en Asus NT-66U, åt det dyrare laget men ångrar mig inte en sekund. Och då har vi endast 8/1 ADSL dessutom...

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av labbz0re:

okej, nån som kan länka nån som klarar av ?
mvh

Nästan vilken som helst över 500kr med gigabit-portar stöd för dd-wrt/tomato/etc. WNR3500L som nämnts tidigare fungerar bra om du nöjer dig med strax över 200 Mbps thoughput.
Vill du inte ha custom firmware får du gå upp till tusenlappen om du ska ha något vettigt. Asus RT-N66U är ett bra val där (som dessutom fungerar med olika custom firmwares om du skulle ändra dig i framtiden).

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

Asus RT-N56U som nämnts ovan är väldigt bra.

Visa signatur

12600KF - NH-D15 - PRIME Z690 - Corsair 32GB - RTX 3070 - 2x SN570 500GB/1TB - RM750 - Meshify 2 C
Logitech G915 TKL - G Pro Wireless - Pro X - Odyssey G7 27"

Better Sweclockers

Permalänk
Avstängd

Vad du en gör, köp INTE TP-Link (de halv billiga modellerna ur deras sortiment), kan ej tala för deras high-end saker.

Har haft ett antal TP-link routrar , både trådade med gigabit och wireless med Wireless-N 300mbps, och allihopa har gått sönder/slutat fungera efter allt ifrån dagar till månader.
En kämpe höll 8mån dock.

Som ovan skriver, kör på något hyfsat, man ska inte snåla när man köper en router för då kommer man bara få problem i slutändan.... min riktlinje är att alltid köpa router som går på minst 800kr för en wireless gigabit router.

För en router som endast är trådbunden så spelar det ingen jätte roll, dlink har en bra 4portars och 6,8 portars gigabit router, kör på en sån nu och har haft den i flera år.

Visa signatur

Intel Core i5 2500k | Asus Geforce GTX 980 | MSI Z68A-GD65 G3 Rev B3 | 8GB G.Skill ARES | BeQuiet! SP7 500w | WD Black 1tb | WD Green 500gb | Hitachi 320gb | Creative X-Fi Titanium Fatality pro | Razer Kraken | Razer Naga Molten | Qpad-MK85 | Antec 1200 | LG 42" IPS LED

Permalänk
Medlem
Skrivet av labbz0re:

okej, nån som kan länka nån som klarar av ?
mvh

Skrivet av LemonIllusion:

Nästan vilken som helst över 500kr med gigabit-portar stöd för dd-wrt/tomato/etc. WNR3500L som nämnts tidigare fungerar bra om du nöjer dig med strax över 200 Mbps thoughput.
Vill du inte ha custom firmware får du gå upp till tusenlappen om du ska ha något vettigt. Asus RT-N66U är ett bra val där (som dessutom fungerar med olika custom firmwares om du skulle ändra dig i framtiden).

Jag håller med dig, men man bör beakta att exempelvis WNR3500Lv2:s cpu inte orkar mer än ungefär 70mbit/s med port forwarding och QoS igång. Fast-NAT, förbikoppling av inspektion av datapaket, och skyhög throughput gäller inte så fort du skapar regler för datapaketen.

Själv har jag en N66u för att jag måste ha bra QoS (Tomato) och tillräckligt bra cpu för 100mbit/s.

Permalänk
Medlem

Tycker min Asus N66U begränsar min uppkoppling en aning.. Inte mycket, men lite sämre hastighet blir det.
Jag har 250/50 från Comhem och om jag kör helt utan router ( + modemet i bridge-mode) så kommer jag upp i 251/53 Mbps på bredbandskollen.. Med routern mellan (trådat såklart) så svajar det lite mellan 190-230Mbps neråt (fortfarande 53 Mbps uppåt..)
Ska dra in pfsense eller liknande på min server och se om jag får lite bättre speed på linan.. (3 dedikerade intelkort i servern)

EDIT: Tar tillbaka det där.. Testade just igen med routern inkopplad.. Då har jag brandvägg samt network service filter igång på routern också för att säkra upp så mycket det går.. Fick 252,71/53,73 Mbps med min Asus N66U alltså.. Grymt bra resultat!

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |