Uppgradera datorn (workstation -> spelande)

Permalänk
Hedersmedlem

Uppgradera datorn (workstation -> spelande)

Hallå Swec,

OBS: Orkar man inte läsa allt finns en TLTR längst ner.

Har precis knappat in datorn i sig. men tänkte att jag bifogar den här lite mer strukturerat:
MOBO: ASUS Crosshair IV Formula
CPU: AMD Phenom II X6 1090T
GPU: PowerColor Radeon HD6870 1GB
RAM: 16GB (2x Corsair 4GB CL9 1600Mhz VENGEANCE LP + 2x Corsair 4GB DDR3 1600MHz /CL9-9-9-24/XMS3)
OS-HDD: Samsung SSD Basic 830-Series 128GB
Other HDD(s): 4 x (750-2000GB) western digital green
PSU: Corsair 650W

Som topic lyder var denna lite mer arbetshäst tidigare (därav processor valet) för multipla program, men nu på senare tid ägnar jag mig enbart åt spel hemma.

Så, jag önskar lite råd kring vad man kan uppgradera på denna. Alt om det är "byt moderkort, cpu och gpu" så är det väl likaväl dags att slå på en helt ny dator, så dessa tips går också om så är fallet.

Mina tankar går primärt åt att uppgradera GPU'n, men är lite orolig att övriga saker skulle kunna flaska, och vet inte om mobo't begränsar en i cpu uppdatering i så fall.

[EDIT] Kom på att jag kanske ska peta in någon info vad jag vill ha ut.
Nyligen skaffade jag skärm som faktiskt klarar 120hz och skulle ju därför vill ju få ut det (eller iaf en bra bit över 60 nu när det faktiskt spelar roll).
Spelar främst smite, men kanske lite d3 och ska väl prova hoppa på bf4 snart.

---------------

TLTR; OM och i så fall VAD kan jag uppgradera i min dator?

Mvh // Anton

Visa signatur

Dator, MOBO: Asus X99-A, CPU: Intel I7 6800k (3.4GHz), GPU: Geforce PNY 2070 Super, RAM: 4x8GB Corsair Vengeance LPX 2400MHz, OS-HDD: Intel 750 PCIe 400GB, PSU: EVGA SuperNOVA G2 850W

Permalänk
Medlem

Det vore synd att pensionera ett så fint moderkort. Bra med minne har du också.
Möjligt att den CPU:n du har kan driva ett nytt kraftigare grafikkort.
Annars skulle jag uppgradera till FX-8350 4.0 GHz https://www.inet.se/produkt/5308711/amd-fx-8350-8-4-0ghz-blac...

När det gäller grafikkortet som är det som borde uppgraderas med säkerhet, så är väl GTX 770 en lagom nivå.
Det kostar 2.690 kr minst https://www.inet.se/produkt/5409856/msi-geforce-gtx-770-2gb-t...

Visa signatur

ASUS P8Z77-V DELUXE, Core i7 3770K@4.2GHz, Noctua NH-U12P SE2, Corsair 8GB 1600MHz, Gigabyte GTX 650Ti 2GB,
Samsung Pro 840 256GB, 1TB WD Green, be Quiet! E9 680W Modulär, Fractal Define R4

Permalänk
Medlem

Hur mycket har du att lägga ut på en helt ny dator?

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av halojoy:

Ny cpu + gpu

Tackar. Korta tankar:
Är det inte lite waste med 8 kärnor eller tänker jag fel? alltså att spel generellt inte (ännu) nyttjar multitrådande spec. bra. Bättre att satsa på ev. överklockning?

Ang. graffet, vet inte om det bara är jag som tror på gammalt skit man hört, men är det inte så att amd och geforce kort brukar vara lite osammarbetsvilliga? (note, bara nått jag hört, ingen fakta att backa upp på).

Skrivet av MrPeakon:

Hur mycket har du att lägga ut på en helt ny dator?

Jag lägger gärna pengar på det förutsatt av att det är motiverat.
"Most bang for the buck" är väl något jag många gånger går på.
Så ja, jag kommer få ut hög fps med en dator för 30.000:- men det skulle man även få för en på 10.000.

Men som sagt, alla tips mottages gärna, även om jag i dagsläget skulle vilja undvika ny dator då jag gillar mitt chassit men inte alls har orken att lyfta ur allt och sätta in nytt.

Visa signatur

Dator, MOBO: Asus X99-A, CPU: Intel I7 6800k (3.4GHz), GPU: Geforce PNY 2070 Super, RAM: 4x8GB Corsair Vengeance LPX 2400MHz, OS-HDD: Intel 750 PCIe 400GB, PSU: EVGA SuperNOVA G2 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klorixx:

Tackar. Korta tankar:
Är det inte lite waste med 8 kärnor eller tänker jag fel? alltså att spel generellt inte (ännu) nyttjar multitrådande spec. bra. Bättre att satsa på ev. överklockning?

Ang. graffet, vet inte om det bara är jag som tror på gammalt skit man hört, men är det inte så att amd och geforce kort brukar vara lite osammarbetsvilliga? (note, bara nått jag hört, ingen fakta att backa upp på).

Jag lägger gärna pengar på det förutsatt av att det är motiverat.
"Most bang for the buck" är väl något jag många gånger går på.
Så ja, jag kommer få ut hög fps med en dator för 30.000:- men det skulle man även få för en på 10.000.

Men som sagt, alla tips mottages gärna, även om jag i dagsläget skulle vilja undvika ny dator då jag gillar mitt chassit men inte alls har orken att lyfta ur allt och sätta in nytt.

Vad är det för chassi så kan jag plocka ihop grejer som passar in i den, typ mobo, processos och grafikkort. Känns inte som du behöver uppgradera något annat, kanske PSUn.

EDIT: Skit i min chassi fråga, är det detta mobo du har? http://www.inet.se/produkt/1908693/asus-crosshair-v-formula-z...

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klorixx:

Tackar. Korta tankar:
Är det inte lite waste med 8 kärnor eller tänker jag fel? alltså att spel generellt inte (ännu) nyttjar multitrådande spec. bra. Bättre att satsa på ev. överklockning?

Ang. graffet, vet inte om det bara är jag som tror på gammalt skit man hört, men är det inte så att amd och geforce kort brukar vara lite osammarbetsvilliga? (note, bara nått jag hört, ingen fakta att backa upp på).

Jag lägger gärna pengar på det förutsatt av att det är motiverat.
"Most bang for the buck" är väl något jag många gånger går på.
Så ja, jag kommer få ut hög fps med en dator för 30.000:- men det skulle man även få för en på 10.000.

Men som sagt, alla tips mottages gärna, även om jag i dagsläget skulle vilja undvika ny dator då jag gillar mitt chassit men inte alls har orken att lyfta ur allt och sätta in nytt.

Till BF4a äre bättre med fler trådig processor http://www.game-debate.com/games/index.php?g_id=3060&game=Bat...

Skulle har kört på den nämda processorn men kanske satt lite mer krut i grafikkortet. Typ 780 eller 780 Ti

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av MrPeakon:

chassi + mobo

+

Skrivet av MrPeakon:

Mobo: https://www.komplett.se/asus-crosshair-iv-formula-socket-am3/...
Chassi (om det fortf. var aktuellt): http://www.silverstonetek.com/raven/products/index.php?model=...
Utrymme borde inte vara ett problem.

Jag upplever inte att det är värt att kräma på mer i cpu för enbart bf4'a så det lutar väl åt att lägga pengarna lite på gpu.
Tror det får bli en ny tråd med vilken gpu som lämpar sig bäst efter lite research...

Btw, Kommer nätagget orka med? (har ett par år på nacken). Undrar främst då jag skulle vilja byta till modulärt, letar bara efter en anledning att göra det

Visa signatur

Dator, MOBO: Asus X99-A, CPU: Intel I7 6800k (3.4GHz), GPU: Geforce PNY 2070 Super, RAM: 4x8GB Corsair Vengeance LPX 2400MHz, OS-HDD: Intel 750 PCIe 400GB, PSU: EVGA SuperNOVA G2 850W