Permalänk
Medlem

HJÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄLP

Kopplade in min för ett par timmar sedan .... MEN ...

Har gjort allt man ska ... plus lite till ... men kommer banne mig inte in i den !!!???

Jag är inte nybörjare .. så har en hel del hum ?
Men vad 17 ... ska jag inte bara kunna logga in i den via 192.168.1.1 ?
Får bara upp detta med att ansluta sig till wifi !??
Har skapat konto å allt .. sen kommer det upp att jag skapade ett lösen för routern (vilket jag inte har)
Det enda jag skapat är den där grejen vad gäller wifi !!?

Hur gör jag ?

DOOOHHHH !!!!
Hittade "problemet" bara för
Så korkat av mig .. var bara att logga in med "admin" som lösen !!!

GAAAAHHHHHH

Tack för uppmärksamheten iaf

Visa signatur

Jag har en bra maskin, men den förändras hela tiden.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Derkein:

HJÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄLP

Kopplade in min för ett par timmar sedan .... MEN ...

Har gjort allt man ska ... plus lite till ... men kommer banne mig inte in i den !!!???

Jag är inte nybörjare .. så har en hel del hum ?
Men vad 17 ... ska jag inte bara kunna logga in i den via 192.168.1.1 ?
Får bara upp detta med att ansluta sig till wifi !??
Har skapat konto å allt .. sen kommer det upp att jag skapade ett lösen för routern (vilket jag inte har)
Det enda jag skapat är den där grejen vad gäller wifi !!?

Hur gör jag ?

Du hittar den på www.linksyssmartwifi.com och där borde du kunna välja om du ska logga in lokalt eller via smartwifi, om inte så får du nog göra en reset och börja om.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Fick fibern installerad i tisdags, så nu kör jag i 100/10 - full fart! Eller mja, jag har fått märkliga problem med WRT1900:n. Den stryper nämligen hastigheten mot internet till 2/5Mbps.

Jag har testat att starta om flera gånger och även fabriksåterställa burken, men det som händer varje gång är att snart efter uppstart så stryper den hastigheten till 2/5Mbps (jepp, snabbare UL än DL). Första minutrarna håller den bra hastighet, men efter kanske en halvtimme så går det knappt att surfa. Det gäller både wifi och trådat mot routern. Jag har senast FW installerad på routern.

Jag har testat linan mot internet genom tråd direkt till min stationära dator och får då 110/11 på bredbandskollen.

Någon som sett eller hört talas om något liknande?!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av magda136:

Fick fibern installerad i tisdags, så nu kör jag i 100/10 - full fart! Eller mja, jag har fått märkliga problem med WRT1900:n. Den stryper nämligen hastigheten mot internet till 2/5Mbps.

Jag har testat att starta om flera gånger och även fabriksåterställa burken, men det som händer varje gång är att snart efter uppstart så stryper den hastigheten till 2/5Mbps (jepp, snabbare UL än DL). Första minutrarna håller den bra hastighet, men efter kanske en halvtimme så går det knappt att surfa. Det gäller både wifi och trådat mot routern. Jag har senast FW installerad på routern.

Jag har testat linan mot internet genom tråd direkt till min stationära dator och får då 110/11 på bredbandskollen.

Någon som sett eller hört talas om något liknande?!

Har du aktiverat mediaprioritering ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

nej. kör endast 1 dator än.

Permalänk
Medlem

har kört både bredbandskollen.se från PC/laptop och även den inbyggda hastighetskontrollen. Samma resultat.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av magda136:

har kört både bredbandskollen.se från PC/laptop och även den inbyggda hastighetskontrollen. Samma resultat.

Har du senaste mjukvaran i den ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Som jag skrev ovan, jag har senaste FW i routern. Har autouppdateringar aktiverat och har aktivt sökt efter uppdateringar.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av magda136:

Som jag skrev ovan, jag har senaste FW i routern. Har autouppdateringar aktiverat och har aktivt sökt efter uppdateringar.

Skumt, prova om det påverkar om du använder mediaprioritering och sätter 100Mbit till datorn.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av magda136:

Som jag skrev ovan, jag har senaste FW i routern. Har autouppdateringar aktiverat och har aktivt sökt efter uppdateringar.

Vad hander om du satter datorn i DMZ och sedan kor ett speedtest?

Kolla ocksa sa du verkligen har Media Prioritering avstangt. Det racker inte med att du inte har nagra datorer i prioriteringen utan den maste vara helt avstangd.

Sahar ska den se ut http://www.bilddump.se/bilder/20140530120825-178.250.179.140....

Visa signatur

UNIX + SFF = <3

Permalänk
Medlem

Prio är avstängt (det har aldrig varit påslaget efter factory reset).

Sedan igårkväll är problemet mer att hastigheten varierar väldigt mycket. Startade om routern kl 20.00 på kvällen, och det har funkat bättre. Känns som att routern är lite instabil.

Permalänk
Medlem

Har ni hittat till http://community.linksys.com/t5/Wireless-Routers/bd-p/Wireles...

Bra ställe, mycket läsvärt. Och det är inte smärtfritt att köpa WRT1900AC... Inte för alla i alla fall.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av magda136:

Har ni hittat till http://community.linksys.com/t5/Wireless-Routers/bd-p/Wireles...

Bra ställe, mycket läsvärt. Och det är inte smärtfritt att köpa WRT1900AC... Inte för alla i alla fall.

Mjukvaran i den suger ju verkligen med tanke på att det ska vara en premiumprodukt och att den har ganska mycket muskler, det känns inte som Linksys gjort klart den utan hoppas att open wrt ska ta hand om att få fram en bra mjukvara. funktionerna som finns är väl ok men det är för lite möjligheter och inställningar i den med tanke på att det ska vara en premiumprodukt.
Jag hoppas på att det kommer en stabil open wrt mjukvara snart.

Hursomhelst apropå att du ansluter med wifi, så kom jag att tänka på 2 saker jag reagerat på angående 1900ans inställningar, Linksys har lagt in ä i ssidt "Linksys16461_5GHz-gästgästnät" hete det som förval på min och jag har stängt av gästnätet men ska man ha det igång bör man ju ge det ett korrekt ssid för att undvika att det riskerar att ställa till det.

Jag har även låst kanalerna både på 2,4 och 5 GHz banden eftersom jag märkte att den hoppade runt i autoläget, tillsynes helt utan anledning och man tappar kontakten när den bytte kanal.
Jag har kört ping mot routern och mellan mina datorer och en del platser på internet varje sekund under några dygn och övervakat wifin via inssider och då märks det att den hoppar runt och att kontakten då bryts, varför den bytte kanal vet jag inte för hos mig har jag koll på alla närliggande nät och på 5GHz är jag ensam såvida jag inte aktiverar nån annan 5Ghz ap vilket jag inte gjorde när jag testade.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av magda136:

Har ni hittat till http://community.linksys.com/t5/Wireless-Routers/bd-p/Wireles...

Bra ställe, mycket läsvärt. Och det är inte smärtfritt att köpa WRT1900AC... Inte för alla i alla fall.

Det där var väl inte så illa? Och du skriver ju i din tråd där att du får 18/11Mbps med en annan dator, vilket tyder att det är din utrustning som krånglar. Tyvärr är det inte ens i dagens läge alltid så lätt med nätverk och speciellt trådlösa sådana.

Jag har på sätt och vis förståelse för att mjukvaran inte är den bästa, eftersom den här produkten riktar sig till dem som kan litet mer och vill köra öppen firmware i framtiden. Däremot är det ju skandal att det inte finns Marvel-drivisar vid det här laget. Jag undrar om inte Linksys/Belkin har blivit blåsta av Marvell, och nu blir de förras kunder också blåsta p.g.a. detta?

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Medlem

Har inga problem alls med denna routern.
Bra hastighet, stabilt också. Det ända jag tycker är dumt gjort hos Linksys mjukvara är deras Guest-WIFI. Att man istället valde att den som vill använda Guest-Wifi få skriva in ett lösenord på starthemsidan när man börjar surfa på den okrypterade trådlösa uppkopplingen.

Har dock i natt installerat OpenWRT som firmware på denna router. Fungerar bra så här långt. 11 timmar uptime.
Har BBB 250/100 hemma. Körde en hastighetstest med Speedtest.net som visar följande resultatet:

Blev liknande hastigheter när jag testade tidigare med Linksys egen firmware.

OBS! Speedtest funktionen i Linksys egen firmware testar mot en server i UK. Det går inte att byta till en testserver i Sverige. Därför är det bäst att gå direkt till Speedtest.net och prova via hemsidan där.

Visa signatur

ASUS RT-AC87U Firmware: 380.62_1 Asuswrt-Merlin

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av geraner:

Har dock i natt installerat OpenWRT som firmware på denna router.

Vilken version har du kört in ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

ASUS RT-AC87U Firmware: 380.62_1 Asuswrt-Merlin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phod:

Det där var väl inte så illa? Och du skriver ju i din tråd där att du får 18/11Mbps med en annan dator, vilket tyder att det är din utrustning som krånglar. Tyvärr är det inte ens i dagens läge alltid så lätt med nätverk och speciellt trådlösa sådana.

Jag har på sätt och vis förståelse för att mjukvaran inte är den bästa, eftersom den här produkten riktar sig till dem som kan litet mer och vill köra öppen firmware i framtiden.

Hmm, hur menar du nu? Med min laptop har jag mycket varierande resultat, från 2-109Mbps i download. Jag tycker snarare att det tyder på att det är routern som är instabil.

Hur menar du att produkten"riktar sig till dem som kan litet mer" och att det då är ok om mjukvaran suger? Det känns lite onödigt att idiotförklara mig för att jag upptäckt (tillsammans med många andra) att wrt1900 är väldigt omogen och inte funkar som förväntat. SW saknar väldigt många funktioner för tweakning av exv wifi. Det går ju endast mer eller mindre att slå på wifi och namnge SSID (ok, det var lite överdrivet....).

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av magda136:

Hmm, hur menar du nu? Med min laptop har jag mycket varierande resultat, från 2-109Mbps i download. Jag tycker snarare att det tyder på att det är routern som är instabil.

Hur menar du att produkten"riktar sig till dem som kan litet mer" och att det då är ok om mjukvaran suger? Det känns lite onödigt att idiotförklara mig för att jag upptäckt (tillsammans med många andra) att wrt1900 är väldigt omogen och inte funkar som förväntat. SW saknar väldigt många funktioner för tweakning av exv wifi. Det går ju endast mer eller mindre att slå på wifi och namnge SSID (ok, det var lite överdrivet....).

Kan du posta en skärmdump från inssider ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

vad vill du se...?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av magda136:

vad vill du se...?

En skärmdump från inssider typ så här:

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

here you go

Permalänk
Medlem

vilken version av inssider kör du förresten?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av magda136:

Ser ju ok ut rent å grannfritt & skaplig signalnivå, men har du inte 5GHz nät ?

Skrivet av magda136:

vilken version av inssider kör du förresten?

Det är en bild från Inssider 3 nånting.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Det är grannfritt. Jag har 5Ghz-nät, men inte 5Ghz på kortet i laptopen (Intel N-6270). Men det är lika grannfritt på 5Ghz-sidan

Hur tusan får du -22dB?

Permalänk
Medlem

Jag har dessutom satt 2,4Ghz-nätet till endast N, och 5Ghz-nätet till endast A/AC på WRT1900. Men det är fortfarande svajigt...

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av magda136:

Det är grannfritt. Jag har 5Ghz-nät, men inte 5Ghz på kortet i laptopen (Intel N-6270). Men det är lika grannfritt på 5Ghz-sidan

Hur tusan får du -22dB?

Jag använde förmodligen min Alfa AWUS051NH när jag tog den bilden, jag brukar använda den när jag mäter och testar eller så är det mätt med ett Intel 3945 i en av mina laptops.
Jag kör normalt sett bara kablat hemma men jag har lite wifiprylar också för att leka men jag har ännu inte skaffat nått 802.11ac kompatibelt wifikort eftersom tekniken är så pass ny och jag vet ännu inte vad som passar mig där.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av magda136:

Jag har dessutom satt 2,4Ghz-nätet till endast N, och 5Ghz-nätet till endast A/AC på WRT1900. Men det är fortfarande svajigt...

Vad far du for hastigheter om du staller routern pa ett annat stalle i huset?

Har du kvar din gammla router? Vad far du for hastigheter med den?

Edit: Satt inte 5Ghz till 802.11a. Den klarar bara upp till 54Mbit/s.

Edit2: Kom ocksa pa att du kan kolla vad lankhastigheten ar.

Oppna natverks och delnings center. Pa hoger sida sa ser du namnet pa ditt tradlosa, tryck pa det och kolla sedan vad det sager att du har for lankhastighet.

Visa signatur

UNIX + SFF = <3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chiftin:

Edit: Satt inte 5Ghz till 802.11a. Den klarar bara upp till 54Mbit/s.

Jaså, jag trodde det var helt andra hastigheter på 5Ghz-bandet. Det här behöver redas ut och förklaras mer ingående....

[edit]Jahaja, nu har mina wifi-kunskaper blivit lite bättre/större/starkare http://en.wikipedia.org/wiki/IEEE_802.11a-1999#Description[/edit]

Permalänk
Medlem
Skrivet av magda136:

Jaså, jag trodde det var helt andra hastigheter på 5Ghz-bandet. Det här behöver redas ut och förklaras mer ingående....

[edit]Jahaja, nu har mina wifi-kunskaper blivit lite bättre/större/starkare http://en.wikipedia.org/wiki/IEEE_802.11a-1999#Description[/edit]

Det kommer nya standarder till 802.11 hela tiden.

Här har du en lista med alla standarder, vilket år dom kom och hur snabbt dom klarar att skicka data.

http://sv.wikipedia.org/wiki/IEEE_802.11

Visa signatur

UNIX + SFF = <3