Intel Core i7-4790K, Core i5-4690K och Pentium G3258 butikslistas

Permalänk
Melding Plague

Intel Core i7-4790K, Core i5-4690K och Pentium G3258 butikslistas

Framåt sensommaren har överklockare Devil's Canyon och Pentium Anniversary Edition att se fram emot. Nu rapporterar Techpowerup att priserna hittat ut i flera butikslistningar.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem
Citat:

Värt att påpeka är att priserna kommer från tidiga butikslistningar och således kan bli lägre närmare lansering.

Får man väl hoppas på. Inga snikna höjningar nu, tack.

Visa signatur

i9-10980XE ~4.6GHz | 128GB DDR4-3600 | ASUS WS X299 PRO | RTX 4070 Super, Founders Edition
i7-7820X 4.8GHz | 64GB DDR4-3200 | ASUS WS X299 PRO | RTX 3080, Founders Edition

Permalänk
Medlem

Åhh, lockandet av att köpa en 4790k med sån överklockningspontential bara ökas.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Sebastian R:

Åhh, lockandet av att köpa en 4790k med sån övercklokningspontential bara ökas.

Tänk 5Ghz 4790k med % bättre IPC är typ 5.8Ghz 2600k

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Jag är grymt sugen på en G3258 nu + en Z97 mITX. Blir till att köpa en Broadwell sedan möjligen.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Tänk 5Ghz 4790k med % bättre IPC är typ 5.8Ghz 2600k

Hoppas den håller vad dom lovar så kan det bli åka av =P

Permalänk
Medlem

Stödjer mitt moderkort en i7-4790K? I så fall blir det nog en sådan när/om min I3a får det jobbigt. 4,4ghz utan klockning (som inte går på mitt kort) är ju inte helt fel.
Jag antar att det fungerar men frågar ändå, för killen på inet sa att jag bör ta en FX cpu från AMD istället för en tvåkärnig I 3a, då svarade jag att jag ville ha möjligheten att uppgradera till en I7a i framtiden. Varpå han svarade att det moderkortet ändå inte klarar av att driva en i7a i fullfart. Ljög han eller inte ?

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

4,4 GHz med TDP på 88 W! Sjukt ju, jämför med AMD Centurion eller vad den heter och dina det ytterligare överklockningspotential i denna så börjar 2600K kännas gammal och slö..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, ASUS RX 580 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W - Bärbar: ASUS F3SR, Core2Duo@2,6-3,1Ghz 4 GB, SSD

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av jOnÄTÄn:

Stödjer mitt moderkort en i7-4790K? I så fall blir det nog en sådan när/om min I3a får det jobbigt. 4,4ghz utan klockning (som inte går på mitt kort) är ju inte helt fel.
Jag antar att det fungerar men frågar ändå, för killen på inet sa att jag bör ta en FX cpu från AMD istället för en tvåkärnig I 3a, då svarade jag att jag ville ha möjligheten att uppgradera till en I7a i framtiden. Varpå han svarade att det moderkortet ändå inte klarar av att driva en i7a.

Nej ditt moderkort stödjer inte det.

Och den nya intel CPU 2 core ska tydligen klocka så innihelvete.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Så Pentium Anniversary Edition tillhör Haswell Refresh och inte Devil's Canyon? Då gissar jag att det betyder att den inte får fastlödd IHS, utan samma TIM-lösning som IB och Haswell. Synd! Det kommer sänka överklockningspotentialen, sänka livslängden och höja ljudnivån från kylaren. Förvisso inte så jättevarm CPUn med bara två kärnor, men ändå.

Permalänk
Medlem

Bör väl vara 3.6-4,0 GHz som är korrekt frekvensspann för 4790K?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Nej ditt moderkort stödjer inte det.

Och den nya intel CPU 2 core ska tydligen klocka så innihelvete.

Ok så det är bara gamla haswell i7 jag kan köra? För på Gigabytes hemsida står det "Support for Intel® Core™ i7 processors/Intel® "
Edit hittade Processor listan och där stod Core i7-4790 men ej k modellen:) Aja är bara att nöja sig med utan K kan ju ändå inte klocka med b85.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Genesis:

Så Pentium Anniversary Edition tillhör Haswell Refresh och inte Devil's Canyon? Då gissar jag att det betyder att den inte får fastlödd IHS, utan samma TIM-lösning som IB och Haswell. Synd! Det kommer sänka överklockningspotentialen, sänka livslängden och höja ljudnivån från kylaren. Förvisso inte så jättevarm CPUn med bara två kärnor, men ändå.

Den ska ju avleda samma värme, dock får du högre temps men högre temps innebär ju inte högra fläkthastiget om du styr dom själv.
allt under 85c 24 / 7 är bra.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av jOnÄTÄn:

Stödjer mitt moderkort en i7-4790K? I så fall blir det nog en sådan när/om min I3a får det jobbigt. 4,4ghz utan klockning (som inte går på mitt kort) är ju inte helt fel.
Jag antar att det fungerar men frågar ändå, för killen på inet sa att jag bör ta en FX cpu från AMD istället för en tvåkärnig I 3a, då svarade jag att jag ville ha möjligheten att uppgradera till en I7a i framtiden. Varpå han svarade att det moderkortet ändå inte klarar av att driva en i7a i fullfart. Ljög han eller inte ?

Ja han ljög, kanske syftade han på att den inte kunde driva i7:an i dess fulla överklockade potential men moderkortet stödjer Haswell i7:orna.

Skrivet av tvelander:

Nej ditt moderkort stödjer inte det.

Och den nya intel CPU 2 core ska tydligen klocka så innihelvete.

Nej den stödjer inte Devils Canyon är möjligen korrekt. Att han ljög, ja det stämmer.

Skrivet av jOnÄTÄn:

Ok så det är bara gamla haswell i7 jag kan köra? För på Gigabytes hemsida står det "Support for Intel® Core™ i7 processors/Intel® "

Den klarar av Haswell men inte Haswell refresh om jag har förstått det rätt...

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jOnÄTÄn:

Ok så det är bara gamla haswell i7 jag kan köra? För på Gigabytes hemsida står det "Support for Intel® Core™ i7 processors/Intel® "

Devils Canyon ska tydligen bara fungera på Z97.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Ja han ljög, kanske syftade han på att den inte kunde driva i7:an i dess fulla överklockade potential men moderkortet stödjer Haswell i7:orna.

Nej den stödjer inte Devils Canyon är möjligen korrekt. Att han ljög, ja det stämmer.

Den klarar av Haswell men inte Haswell refresh om jag har förstått det rätt...

Dold text

Ok tråkigt att de ska ljuga men försäljare är försäljare. Tack för informationen i alla fall, jag hade ingen aning om att k modellerna var annat än vanliga Haswell uppfräschningen.

Skrivet av SeF.Typh00n:

Devils Canyon ska tydligen bara fungera på Z97.

Dold text

Bra att veta då blir det 4790 utan k, om jag får behovet i framtiden

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Den ska ju avleda samma värme, dock får du högre temps men högre temps innebär ju inte högra fläkthastiget om du styr dom själv.
allt under 85c 24 / 7 är bra.

Nej visst, om man styr det själv så kan man ju sätta fläkthastigheten till precis vad man vill, och då kan du hävda att man kan få det tystare med högre temp än med lägre.
Men med PWM och låta BIOS sköta fläkten så ger det högre fläkthastighet. Och om man styr fläkten själv så borde man köra den snabbare ju högre temperaturen är.

Och hur hög effekt som behöver avledas spelar inte så stor roll egentligen. Temperaturen på processorn är det viktiga. För det är temperaturen som påverkar allt, som när den throttlar, fläkthastigheten med PWM, livslängd med mera.
Effekten påverkar mest saker som hur få heatpipes på kylaren som är för få för att kunna avleda värmen, och liknande. Men med sämre TIM så bör man köpa en större och bättre kylare, eller överklocka mindre.

Och vad som är en lagom 24/7 temp beror helt på hur länge du vill använda processorn. I grova drag så halveras livslängden för varje ökning med ca 10 grader C. Så byter man CPU en gång om året så kan man köra högre än 85. Och vill man att de ska leva länge så är 85 lite i högsta laget.

Permalänk
Medlem

Vad är det för skillnad på Devil's Canyon och haswell refresh?

Visa signatur

ok

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:
Dold text

Ok tråkigt att de ska ljuga men försäljare är försäljare. Tack för informationen i alla fall, jag hade ingen aning om att k modellerna var annat än vanliga Haswell uppfräschningen.

Dold text

Bra att veta då blir det 4790 utan k, om jag får behovet i framtiden

Det visste säkert inte försäljaren heller. Många på detta forumet som inte vet om att Devil's Canyon bara fungerar på Z97-korten.

Och jag är osäker på om jag pallar vänta på sensommaren för att köpa nytt. Räknade ju med om att dom skulle släppas nu i juni.

Visa signatur

Nada.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Genesis:

Nej visst, om man styr det själv så kan man ju sätta fläkthastigheten till precis vad man vill, och då kan du hävda att man kan få det tystare med högre temp än med lägre.
Men med PWM och låta BIOS sköta fläkten så ger det högre fläkthastighet. Och om man styr fläkten själv så borde man köra den snabbare ju högre temperaturen är.

Och hur hög effekt som behöver avledas spelar inte så stor roll egentligen. Temperaturen på processorn är det viktiga. För det är temperaturen som påverkar allt, som när den throttlar, fläkthastigheten med PWM, livslängd med mera.
Effekten påverkar mest saker som hur få heatpipes på kylaren som är för få för att kunna avleda värmen, och liknande. Men med sämre TIM så bör man köpa en större och bättre kylare, eller överklocka mindre.

Och vad som är en lagom 24/7 temp beror helt på hur länge du vill använda processorn. I grova drag så halveras livslängden för varje ökning med ca 10 grader C. Så byter man CPU en gång om året så kan man köra högre än 85. Och vill man att de ska leva länge så är 85 lite i högsta laget.

Asså, min kompis har min 990X gått nu sedan release överklockad till max.
85c full load inga konstigheter får bara öka Vcore med 0.01 ibland för den stagnerar.

DET tar extremt lång tid innan dom går sönder, eller så köper man Intel warrenty och klockar skiten ur allt.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarg:

Många på detta forumet som inte vet om att Devil's Canyon bara fungerar på Z97-korten.

Sen när gick den infon från random rykte utan nån egentlig grund till att vara fakta?

Visa signatur

Post-and-run foruming
GeForce GTX 1070 ;~; Intel 4790k ;~; ASUS Z97M-PLUS ;~; Cooler Master Hyper 212 EVO ;~; ADATA 16GB 1600MHz RAM ;~; 840 EVO 500GB + 1TB WD Blue + 4TB WD Green ;~; Seasonic Platinum 660w ;~; Fractal Design Define Mini ;~; G910 "Orion Spark" ;~; U2415 x2 ;~;

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheSlicker:

Sen när gick den infon från random rykte utan nån egentlig grund till att vara fakta?

För att det finns inget som motsäger det än. Och att det är random rykte är väl att ta i, många datorsiter nämner det.

Citat:

he one bad bit of information is that it appears that Devil’s Canyon will only be supported by the Intel 9-series motherboards. Intel is very tight lipped on what they are saying, but if this is true they will be locking down what boards support these new CPU’s by the CPU micro code in order to push sales of their new Z97 platform. We originally thought the Haswell Refresh would be for the 8 and 9 series! Both are LGA1150 processors, so one would hope that it would be supported on Intel 8-series boards!
Read more at http://www.legitreviews.com/hands-on-with-devils-canyon-intel...

Dessutom är det ganska logiskt eftersom de vill pusha de nya moderkorten.

Visa signatur

Node 804 | CPU: i7 4770k | RAM: Corsair vengeance LP 16gb | GPU: MSI GTX 780 SLi | MB: ROG Maximus VII Gene |
Node 304 | CPU: G3258 | RAM: HyperX 8gb | GPU: Nvidia GTX Asus 750Ti | MB: MSI Z97i-AC |

Permalänk
Medlem

Vore det värt att hoppa på denna generationen eller ska man låta sin 2500k stanna kvar ett tag till? Nästan så man hoppas den går sönder så man blir tvungen att uppgradera.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av kevve1:

Vore det värt att hoppa på denna generationen eller ska man låta sin 2500k stanna kvar ett tag till? Nästan så man hoppas den går sönder så man blir tvungen att uppgradera.

Vänta se review på överklock och kolla hur temps blir på dom med nya IHS.

Är dom bra och klarar lätt 4.8 Ghz + hade jag bytt direkt till 4690k

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av kevve1:

Vore det värt att hoppa på denna generationen eller ska man låta sin 2500k stanna kvar ett tag till? Nästan så man hoppas den går sönder så man blir tvungen att uppgradera.

Lätt att svara på, vad är det din 2500k inte klarar av idag?
Har du ett extremt värdelöst ex likt mig så kliar det i köpfingret bara för att kunna överklocka sin egna processor igen! ^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Asså, min kompis har min 990X gått nu sedan release överklockad till max.
85c full load inga konstigheter får bara öka Vcore med 0.01 ibland för den stagnerar.

DET tar extremt lång tid innan dom går sönder, eller så köper man Intel warrenty och klockar skiten ur allt.

Hmm, jag argumenterar inte för att hög temp snabbt dödar processorn. Jag argumenterar för att hög temp snabbare dödar processorn. Ser du skillnaden? Och det måste ju ses som en nackdel, om än en inte så stor sådan.

Vad argumenterar du för egentligen?
Anser du att det inte är negativt med billig kiselpasta i stället för lödtenn mot IHSen? (Du har då majoriteten entusiaster mot dig)
Eller anser du bara att jag överdrev nackdelarna? (I så fall tror jag du missförstår mig)

Känslighet mot hög Vcore verkar ju vara vad som begränsar din kompis snarare än hög temp. 85 grader är inte så extremt varmt. Och 990X lanserades inte så länge sedan egentligen (Q1 2011, lite drygt 3 år sedan). Många överklockade processorer går nog längre än så skulle jag tro. Och det förekommer ganska stor spridning i livslängden, tack vare inte helt jämn tillverkningskvalité. Så det finns en risk att CPUn går sönder tidigt, och den ökar ju högre temp processorn går i. Och visst kan man köpa garanti om man är orolig. Men samma sak gäller ju även med lödtenn. Bara det att man kan överklocka den högre då (förutsatt att man inte har kraftfull kylning nog att man inte blir stoppad av annat än temperaturen innan dess), eller kyla den tystare, och nå samma temp och få samma livslängd.

Lek med tanken vad som hade hänt om din kompis hade haft billig kiselpasta i stället för lödtenn mellan dieen och IHSen på samma processor. Hade han kunnat klocka lika högt, och hade den levt lika länge då tror du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mimematis:

Lätt att svara på, vad är det din 2500k inte klarar av idag?
Har du ett extremt värdelöst ex likt mig så kliar det i köpfingret bara för att kunna överklocka sin egna processor igen! ^^

Känner väl inte att prestandan är jättedålig men den har trots allt ett par år i nacken. Jag får bara upp min stabilt i 4.3Ghz men det kan bero på att mitt moderkort säger ifrån. Det är ju ändå så man vill uppgradera lite.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Har en Z97 bräda påväg hem samt en 4670k liggandes, får köra med den cpun tills 4790K kommer då blir det köp direkt

Permalänk
Kontot avslutas
Skrivet av Carlj:

För att det finns inget som motsäger det än.

Det där är inget giltigt argument.

Citat:

Och att det är random rykte är väl att ta i, många datorsiter nämner det.

Något som många nämner, utan faktagrund, är själva definitionen av ett rykte.

Citat:

Dessutom är det ganska logiskt eftersom de vill pusha de nya moderkorten.

Inte särskilt logiskt, eftersom de förra korten inte ens är ett år gamla än. Lite väl snabbt att bajsa existerande kunder på huvet, tycker du inte?

Visa signatur

Es ist verboten Pajas zu spielen!
Min dator Uggla

Permalänk
Medlem
Skrivet av LennyV:

Det där är inget giltigt argument.

Något som många nämner, utan faktagrund, är själva definitionen av ett rykte.

Inte särskilt logiskt, eftersom de förra korten inte ens är ett år gamla än. Lite väl snabbt att bajsa existerande kunder på huvet, tycker du inte?

Ja, visst är det ett rykte. Det jag motsatte mig var att det är ett "random rykte som har dykt upp på forumet". På samma sätt som att det ska passa i z87 är ett rykte. Däremot finns det fler rykten som säger att det INTE kommer passa.

Så du menar att Intel släpp en ny serie för skojs skulle och förväntar sig förluster på det, för att de inte vill bajsa existerande kunde i huvudet? Självklart vill de pusha de nya korten och gör så lättast genom att låsa tex de nya K modellerna till z97.

Visa signatur

Node 804 | CPU: i7 4770k | RAM: Corsair vengeance LP 16gb | GPU: MSI GTX 780 SLi | MB: ROG Maximus VII Gene |
Node 304 | CPU: G3258 | RAM: HyperX 8gb | GPU: Nvidia GTX Asus 750Ti | MB: MSI Z97i-AC |