AMD Tonga ersätter Radeon R9 280 och 280X

Permalänk
Medlem
Skrivet av celoz:

Ska vi vara petiga så är Intel störst på GPU marknaden, med AMD som tvåa och Nvidia trea.

http://hothardware.com/newsimages/Item29001/Q413.JPG

Det kvartalet då, sitter inte på datorn atm men kolla steam statistics. Och jag menar dGPU. Amd har ju en hel del iGPU också

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Bästa trådstarten någonsin.

Asus Zenbook UX430: 8550U, MX150, 16 GiB, 1 TB

Permalänk
Entusiast
Skrivet av MakeCoke:

Det kvartalet då, sitter inte på datorn atm men kolla steam statistics. Och jag menar dGPU. Amd har ju en hel del iGPU också

Skickades från m.sweclockers.com

Steam säger just nu 52,15 % Nvidia och bara så du vet så är det stor skillnad på datormarknaden i stort och de som använder Steam. Så när man pratar marknadsandelar kan det vara lämpligt att nämna vilken marknad man menar. Säger man inget och säger en viss procent av datorer så implicerar det marknaden i stort och då kan du inte använda Steam som måttstock.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av MakeCoke:

Det kvartalet då, sitter inte på datorn atm men kolla steam statistics. Och jag menar dGPU. Amd har ju en hel del iGPU också

Ja men dessa använder ju också catalyst och bidrar till (den i och för sig helt irrelevanta) Google statistiken... som någon nvidiasympitasör tog upp från första början i sin frustration över att han haft otur med ett kort eller kanske rent av gjort något fel själv eller kanske helt enkelt har annan trasig mjukvara i datorn.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Steam säger just nu 52,15 % Nvidia och bara så du vet så är det stor skillnad på datormarknaden i stort och de som använder Steam. Så när man pratar marknadsandelar kan det vara lämpligt att nämna vilken marknad man menar. Säger man inget och säger en viss procent av datorer så implicerar det marknaden i stort och då kan du inte använda Steam som måttstock.

Jag var väldigt otydlig och hade dessutom fel. Men vad jag menade är att av de som spelar spel och ens bryr sig om drivrutiner och maximal prestanda så är Nvidia störst, och bör därför ha mer problem. Denna gruppen kan man ju ändå säga att Steam representerar.

Visa signatur

Bästa trådstarten någonsin.

Asus Zenbook UX430: 8550U, MX150, 16 GiB, 1 TB

Permalänk
Entusiast
Skrivet av MakeCoke:

Jag var väldigt otydlig och hade dessutom fel. Men vad jag menade är att av de som spelar spel och ens bryr sig om drivrutiner och maximal prestanda så är Nvidia störst, och bör därför ha mer problem. Denna gruppen kan man ju ändå säga att Steam representerar.

Ja precis. Personligen skulle jag aldrig få för mig att dra några som helst kvantitativa slutsatser om drivrutiners stabilitet baserat på två googlesökningar. Det är på tok för osäkert men det man kan konstatera är att båda lagens drivrutiner bråkar med folk.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sebastian R:

300 serien?
Vad har man missat?

Detta är inte 300-serien. Detta är bara en ny version av 280/280X.

Skrivet av Lifooz:

Även jag ansluter mig, jag har haft 7 AMD/ATI kort och 3 Nvidia kort.
Inga drivare har krånglat ett dugg, förutom sista Nvidia kortet.
Drivarna till det hade gärna fått gå i pension, redan innan de lanserades på Nvidias hemsida.
Ni minns säkert drivarna, som gärna eldade upp GTX 590.
Det är dom jag snackar om.

Fixed that for you. Det var GTX 590 korten som började brinna pga. beta drivrutiner.

Skrivet av MakeCoke:

Kanske beror på att Nvidia har 70% av GPU marknaden?

Skickades från m.sweclockers.com

Du har dock fel ganska rejält med sifforna. Varken AMD eller Nvidia har majoritet av marknaden utan det har Intel.

Skrivet av MakeCoke:

Det kvartalet då, sitter inte på datorn atm men kolla steam statistics. Och jag menar dGPU. Amd har ju en hel del iGPU också

Skickades från m.sweclockers.com

Men nu sa du inget om steam utan ditt påstående fick en att tro att du menade hela marknaden.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk

Betyder detta att man inte kommer kunna köra 7970 i cf med det nya 280x?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator1: MOBO: asrock x570 taichi razer edition - CPU: Ryzen 5950x - GPU: Asrock 6900 XT Phantom Gaming - RAM: Corsair Vengeance LPX Black 64GB 3600 CL18 - PSU: Corsair RM1000x V3 1000W - Kylning: nzxt kraken x73 360mm AIO - Chassi: lian li pc-o11 XL.

Dator2: Asus bärbar med ryzen 4800h+rtx2060

Permalänk
Medlem
Skrivet av MakeCoke:

Det kvartalet då, sitter inte på datorn atm men kolla steam statistics. Och jag menar dGPU. Amd har ju en hel del iGPU också

Skickades från m.sweclockers.com

Haha så underhållande... skulle inte uppskatta det till att steam ens besitter 10% utav de kunder som utgör den totala världsomfattande marknaden... så svaret är nej.

Visa signatur

Har en rätt okej dator O.o

Permalänk

Om denna Tonga blir lika energieffektiv som Maxwell kommer det lukta så mycket plagiering från AMD's sida att jag inte kommer köpa nått därifrån på många år.
Inget av företagen vill väl utveckla sina GPU'er längre eftersom dom använder samma fabriker för tillverkning, och det skulle inte förvåna mej om dessa fabriker säljer top secret stämplade ritningar o info om deras egna kunder till varandra för att få in en extra hacka.
Det har gått väldigt många år med mestadels ommärkta GPU's och ingen riktig teknisk utveckling - antagligen pga av denna räddsla för plagiering.

Nu när Nvidia verkligen betalat för och gjort en brutalt dramatisk förbättring i prestanda/watt (den mest dramatiska förbättringen från nått av lägren på hur många år som helst), så betyder det bara att AMD begått teknikstöld när dom några månader senare "råkar" släppa samma sak.
Men vi får väl se exakt vad Tonga faktiskt är för nått, och om dom nu inte plagierar Maxwells förbättringar ännu så kommer jag ha fortsatt bibehållen respekt för AMD.

Visa signatur

Dator: EEE901 N270/ 1GB / 20GB SSD ... Kraftigt nedbantat/tweakat Win7 x86 for speeeEED!
Facebook användare? Hatar tidslinjen? gå med i denna FB-grupp:
Undo Timeline ...med lite tur får h*lvetet ett slut!

Permalänk
Entusiast
Skrivet av lastninja:

Om denna Tonga blir lika energieffektiv som Maxwell kommer det lukta så mycket plagiering från AMD's sida att jag inte kommer köpa nått därifrån på många år.
Inget av företagen vill väl utveckla sina GPU'er längre eftersom dom använder samma fabriker för tillverkning, och det skulle inte förvåna mej om dessa fabriker säljer top secret stämplade ritningar o info om deras egna kunder till varandra för att få in en extra hacka.
Det har gått väldigt många år med mestadels ommärkta GPU's och ingen riktig teknisk utveckling - antagligen pga av denna räddsla för plagiering.

Nu när Nvidia verkligen betalat för och gjort en brutalt dramatisk förbättring i prestanda/watt (den mest dramatiska förbättringen från nått av lägren på hur många år som helst), så betyder det bara att AMD begått teknikstöld när dom några månader senare "råkar" släppa samma sak.
Men vi får väl se exakt vad Tonga faktiskt är för nått, och om dom nu inte plagierar Maxwells förbättringar ännu så kommer jag ha fortsatt bibehållen respekt för AMD.

1, Läste du artikeln du kommenterade?
2, Du behöver nog ta en funderar på hur du definierar plagiat.
3, Du behöver nog ta en titt på hur design av mikroprocessorer fungerar. En liten hint är att AMD och Nvidia är väldigt olika. Du kan inte bara ta design från den ena och stoppa in den i den andra. Speciellt inte utan att designa om arkitekturen och det tar tid. Betydligt mer tid än de fåtalet månader Maxwell varit ute.
4, En annan relevant detalj angående design av grafikkort är att de ett bra tag varit begränsade av strömförbrukningen. Så för att få högre prestanda måste man öka energieffektiviteten. Se Titan Z som ett lysande aktuellt exempel.
5, Nvidia kör en ny strategi som de kallar mobile first. De satsar på mobila lösningar, både laptop och Tegra och Maxwell är den första arkitekturen som är designar för att vara strömsnål. Tidigare har de designat för prestanda och sedan försökt skala ner det. Nu börjar de med enkla strömsnåla kretsar och skalar upp istället. Hur bra det går med högpresterande vet vi inte. Strömeffektiva kretsar kan teoretiskt sett ge massa prestanda om de kan skala klockfrekvenserna. Det där med att designa för strömsnåla applikationer låter bekant. ARM och Intel kanske ska stämma Nvidia för plagiering? Eller kanske AMD och deras Jaguar som också är designad för strömsnåla tillämpningar.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av lastninja:

Om denna Tonga blir lika energieffektiv som Maxwell kommer det lukta så mycket plagiering från AMD's sida att jag inte kommer köpa nått därifrån på många år.
Inget av företagen vill väl utveckla sina GPU'er längre eftersom dom använder samma fabriker för tillverkning, och det skulle inte förvåna mej om dessa fabriker säljer top secret stämplade ritningar o info om deras egna kunder till varandra för att få in en extra hacka.
Det har gått väldigt många år med mestadels ommärkta GPU's och ingen riktig teknisk utveckling - antagligen pga av denna räddsla för plagiering.

Nu när Nvidia verkligen betalat för och gjort en brutalt dramatisk förbättring i prestanda/watt (den mest dramatiska förbättringen från nått av lägren på hur många år som helst), så betyder det bara att AMD begått teknikstöld när dom några månader senare "råkar" släppa samma sak.
Men vi får väl se exakt vad Tonga faktiskt är för nått, och om dom nu inte plagierar Maxwells förbättringar ännu så kommer jag ha fortsatt bibehållen respekt för AMD.

Om man inte har bättre koll kanske det är bra att läsa på innan man kommenterar

Permalänk
Medlem
Skrivet av MakeCoke:

Kanske beror på att Nvidia har 70% av GPU marknaden?

Skickades från m.sweclockers.com

Intel har ca hälften av GPU marknaden, AMD och Nvidia delar på resten. Så hur kan då Nvidia ensam ha 70%?

Permalänk
Skrivet av Zotamedu:

1, Läste du artikeln du kommenterade?
2, Du behöver nog ta en funderar på hur du definierar plagiat.
3, Du behöver nog ta en titt på hur design av mikroprocessorer fungerar. En liten hint är att AMD och Nvidia är väldigt olika. Du kan inte bara ta design från den ena och stoppa in den i den andra. Speciellt inte utan att designa om arkitekturen och det tar tid. Betydligt mer tid än de fåtalet månader Maxwell varit ute.
4, En annan relevant detalj angående design av grafikkort är att de ett bra tag varit begränsade av strömförbrukningen. Så för att få högre prestanda måste man öka energieffektiviteten. Se Titan Z som ett lysande aktuellt exempel.
5, Nvidia kör en ny strategi som de kallar mobile first. De satsar på mobila lösningar, både laptop och Tegra och Maxwell är den första arkitekturen som är designar för att vara strömsnål. Tidigare har de designat för prestanda och sedan försökt skala ner det. Nu börjar de med enkla strömsnåla kretsar och skalar upp istället. Hur bra det går med högpresterande vet vi inte. Strömeffektiva kretsar kan teoretiskt sett ge massa prestanda om de kan skala klockfrekvenserna. Det där med att designa för strömsnåla applikationer låter bekant. ARM och Intel kanske ska stämma Nvidia för plagiering? Eller kanske AMD och deras Jaguar som också är designad för strömsnåla tillämpningar.

1. Jepp, gjorde du?
2. I detta fall att stjäla dyrt utvecklade optimeringar framforskade av Nvidia
3. Man kan plagiera utvalda delar av en teknik och implementera i olika arkitekturer. Trots skillnader i GPU-arkitektur så står alltid effektiv logik högt upp på tapeten hos båda. Om du någonsin har programerat Asm/Maskinkod så vet du att kodare i alla år jagat snabbare och effektivare sätt att utföra matematiska operationer. När man väl funnit effektivare algoritmer så har dom implementerats i bästa möjliga mån för olika arkitekturer. Detsamma gäller logiska kretsar och Nvidia vs AMD är inget undantag. Nu har Nvidia hållit vad dom lovat i alla år om Maxwell och utvecklat den till något exceptionellt.
4. Återigen vore det väldigt konstigt om AMD lyckas med en lika brutalt imponerande bedrift som Nvidia, eftersom ingenting dramatiskt (innan Maxwell) hänt på grafikfronten på massor av år. Med tidsramen i åtanke stinker det plagiering så det sjunger om det om AMD släpper samma produkt några månader senare.
5. Och Intel började på allvar redan år 2008/2009 med Intel Atom CPU'n. Så att det ska ta flera år för Nvidia och AMD att förstå att detta även är önskvärt i grafikchip pekar alltså snarare på att Nvidia och AMD inte vill ta den ekonomiska smällen att utveckla sina arkitekturer i rädsla för att andra laget kommer plagiera.

***bort/moderator***

Tagit bort otrevligheter
Visa signatur

Dator: EEE901 N270/ 1GB / 20GB SSD ... Kraftigt nedbantat/tweakat Win7 x86 for speeeEED!
Facebook användare? Hatar tidslinjen? gå med i denna FB-grupp:
Undo Timeline ...med lite tur får h*lvetet ett slut!

Permalänk
Entusiast
Skrivet av lastninja:

1. Jepp, gjorde du?
2. I detta fall att stjäla dyrt utvecklade optimeringar framforskade av Nvidia
3. Man kan plagiera utvalda delar av en teknik och implementera i olika arkitekturer. Trots skillnader i GPU-arkitektur så står alltid effektiv logik högt upp på tapeten hos båda. Om du någonsin har programerat Asm/Maskinkod så vet du att kodare i alla år jagat snabbare och effektivare sätt att utföra matematiska operationer. När man väl funnit effektivare algoritmer så har dom implementerats i bästa möjliga mån för olika arkitekturer. Detsamma gäller logiska kretsar och Nvidia vs AMD är inget undantag. Nu har Nvidia hållit vad dom lovat i alla år om Maxwell och utvecklat den till något exceptionellt.
4. Återigen vore det väldigt konstigt om AMD lyckas med en lika brutalt imponerande bedrift som Nvidia, eftersom ingenting dramatiskt (innan Maxwell) hänt på grafikfronten på massor av år. Med tidsramen i åtanke stinker det plagiering så det sjunger om det om AMD släpper samma produkt några månader senare.
5. Och Intel började på allvar redan år 2008/2009 med Intel Atom CPU'n. Så att det ska ta flera år för Nvidia och AMD att förstå att detta även är önskvärt i grafikchip pekar alltså snarare på att Nvidia och AMD inte vill ta den ekonomiska smällen att utveckla sina arkitekturer i rädsla för att andra laget kommer plagiera.

***bort/moderator***

Du bygger hela din konspirationsteori på ett rykte. Tänkte bara börja med det.

Sen missar du fortfarande tidsaspekten. Tror du på fullaste allvar att AMD hinner bygga om en krets på ett par månader? Tror du på fullaste allvar att TSMC skulle riskera att inte bara stjäla andra företags design utan även sälja den vidare? Om du är smart nog att avslöja detta brott så borde rimligtvis vem som helst vara det varpå TSMC riskerar absurt höga böter. Låter det som en bra affärsplan? Vad tjänar TSMC på den här affären? De måste ju fått helt galet mycket betalt av AMD för att riskera denna kupp. För är det så uppenbart så måste ju AMD ha betalat mer än TSMC riskerar i böter.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedenVirre:

Har själv inga större problem med ATi/AMD! Just nu blåskärmar mitt 4850 men förklaringen till det är ganska simpel

Jag har kört samma windows 7 os genom ca 5 datorer utan ominstallation både AMD och intel allt från Celeron D till i7 3820

och AMD X2 2.5GHz till Vishera X8 och nu dubbla opterons!

Har använt både nVidia kort och AMD/ATi och aldrig avinstallerat en drivrutin utan bara installera dom ovan på

så där är förklaringen till de!

Oj! Använder du en defibrillator när du startar din dator nu för tiden då?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

NZXT H440 - MSI Z97 Gaming 5 - Intel core i5-4690K - Noctua NH-D15 - 2x Gigabyte r9 280x Windforce 3X - Corsair XMS3 DDR3 4x2GB - Corsair TX850M - Samsung evo 840 1TB - 4x Seagate Constellation ES 2TB
HTC Legend> LG Optimus 2x> Nokia Lumia 800> HTC One X > HTC one > LG G2 > Motorola Nexus 6 > Samsung galaxy S7
Surface pro 3 i3 64GB
Hellre att det aldrig fungerar än att man öppnar instruktionsboken!

Permalänk
Skrivet av Jockew1989:

Oj! Använder du en defibrillator när du startar din dator nu för tiden då?

Skickades från m.sweclockers.com

Haha nej, jag är lika förvånad över att den öht startar den har inte ens windows 7 bootloader utan den är från 8an

Frakensteins monster lite, blå skärmarna har slutat! rensade lite i registret på gamla nycklar

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lastninja:

Om denna Tonga blir lika energieffektiv som Maxwell kommer det lukta så mycket plagiering från AMD's sida att jag inte kommer köpa nått därifrån på många år.
Inget av företagen vill väl utveckla sina GPU'er längre eftersom dom använder samma fabriker för tillverkning, och det skulle inte förvåna mej om dessa fabriker säljer top secret stämplade ritningar o info om deras egna kunder till varandra för att få in en extra hacka.
Det har gått väldigt många år med mestadels ommärkta GPU's och ingen riktig teknisk utveckling - antagligen pga av denna räddsla för plagiering.

Nu när Nvidia verkligen betalat för och gjort en brutalt dramatisk förbättring i prestanda/watt (den mest dramatiska förbättringen från nått av lägren på hur många år som helst), så betyder det bara att AMD begått teknikstöld när dom några månader senare "råkar" släppa samma sak.
Men vi får väl se exakt vad Tonga faktiskt är för nått, och om dom nu inte plagierar Maxwells förbättringar ännu så kommer jag ha fortsatt bibehållen respekt för AMD.

Men då har ju Nvidia plagierat AMD för att de har ju också grafikkort... Och AMD har plagierat Nvidia och om och om och om igen. Tror nog du borde ta och läsa på om vad plagiering egentligen betyder. Sedan top-secret stämplade ritningar? Say whaaaaa...? News flash min herre.. Det är inte armen vi snackar om här utan Nvidia och AMD vars teknik skyddas av patentlagarna världen över. Inte något UFO som ev. USA plockat upp från någon åker.

Skrivet av lastninja:

1. Jepp, gjorde du?
2. I detta fall att stjäla dyrt utvecklade optimeringar framforskade av Nvidia
3. Man kan plagiera utvalda delar av en teknik och implementera i olika arkitekturer. Trots skillnader i GPU-arkitektur så står alltid effektiv logik högt upp på tapeten hos båda. Om du någonsin har programerat Asm/Maskinkod så vet du att kodare i alla år jagat snabbare och effektivare sätt att utföra matematiska operationer. När man väl funnit effektivare algoritmer så har dom implementerats i bästa möjliga mån för olika arkitekturer. Detsamma gäller logiska kretsar och Nvidia vs AMD är inget undantag. Nu har Nvidia hållit vad dom lovat i alla år om Maxwell och utvecklat den till något exceptionellt.
4. Återigen vore det väldigt konstigt om AMD lyckas med en lika brutalt imponerande bedrift som Nvidia, eftersom ingenting dramatiskt (innan Maxwell) hänt på grafikfronten på massor av år. Med tidsramen i åtanke stinker det plagiering så det sjunger om det om AMD släpper samma produkt några månader senare.
5. Och Intel började på allvar redan år 2008/2009 med Intel Atom CPU'n. Så att det ska ta flera år för Nvidia och AMD att förstå att detta även är önskvärt i grafikchip pekar alltså snarare på att Nvidia och AMD inte vill ta den ekonomiska smällen att utveckla sina arkitekturer i rädsla för att andra laget kommer plagiera.

***bort/moderator***

Dels. verkar du tro att man bara kan implementera sin konkurrens hårdvara i sin egen arkitektur och sedan starta skiten.. Vilken inte går. Skulle ta månader för AMD att bara ta fram ny teknik baserad på ritningar. Och dels. så har AMD antagligen jobbat på detta (precis som Nvidia) under en längre tid. Det är ju inte så att Nvidia tänkte.. "Hej.. Idag ska jag skapa en Maxwell GPU.." och sedan gjorde det över en fikarast. Ditt argument under nummer fem är ju ganska underhållande men saknar all form av verklighetsuppfattning.. Tror du seriöst att TSMC skulle riskera att förlora en kund som Nvidia och samtidigt bli stämd till ruinens brant bara för att få tjäna en hacka? Tvivlar att AMD skulle lägga ut pengar så stora att det skulle bli lönsamt för vem än som "läckt" materialet.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av lastninja:

1. Jepp, gjorde du?

Massa strunt och dravel

Ditt inlägg svämmar över av okunskap och spekulationer som du uppenbart inte har någon som helst aning om.

Att designa en grafikkrets tar flera år.
Ett exempel på hur lång tid det tar att kopiera konkurrentens funktion är HD5k. Det slog ner som en bomb att det hade stöd för upp till 6 skärmar. Se på hur många år det tog innan nVidia fick stöd för mer än 2 skärmar i sina GPUer.

Det är TSMC som talar om hur transistorerna ska optimeras för tillverkningsprocessen beroende på vad kretstillverkaren vill ha för slutresultat. Ibland följer inte kretstillverkarna dessa instruktioner, med blandat resultat. Syns tydligt i hur energieffektiva HD5k var jämfört med nVidias 400-serie.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk

Sådana kupper är ungefär lika enkla att utföra som i restaurang/krogbranschen när skattefusk begås. Dvs, Ett fåtal ggr torskar dom men då handlar det oftast om rejäla teknikstölder och inte bara optimeringsstölder - Håkan Lans fallen exempelvis, där det skulle ta evigheter att få rätsida på det hela, och då handlade det om stöld i just stor skala.

Att stjäla logik som på ett effektivare sätt räknar ut mattematiska operationer är mycket enklare, och kan göras i ett tidigt skede så fort Foundry't tar emot ritningarna. Dvs det skulle ha skett ganska långt innan Maxwell hamnar i butik.

Visa signatur

Dator: EEE901 N270/ 1GB / 20GB SSD ... Kraftigt nedbantat/tweakat Win7 x86 for speeeEED!
Facebook användare? Hatar tidslinjen? gå med i denna FB-grupp:
Undo Timeline ...med lite tur får h*lvetet ett slut!