Asus avtäcker Geforce GTX 780 och Radeon R9 280 med semipassiv kylning

Permalänk
Melding Plague

Asus avtäcker Geforce GTX 780 och Radeon R9 280 med semipassiv kylning

Avancerade strömsparfinesser i den senaste generationen grafikprocessorer möjliggör Asus att stänga av fläktarna vid lättare belastning med grafikkortsserien Strix.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Fan vad nice! Varför dröjde detta så länge?

Permalänk
Medlem
Skrivet av biorrith:

Fan vad nice! Varför dröjde detta så länge?

Håller med.

Permalänk
Medlem

Helt otroligt bra, det innebär att man skulle kunna ha en riktig prestandadator under tv-bänken.

Visa signatur

¯\_(Ó.ò)_/¯

Permalänk
Medlem
Skrivet av biorrith:

Fan vad nice! Varför dröjde detta så länge?

Ärligt talat märker jag inte av fläkten på GPU:n när jag inte spelar, gör bara en egen fläktkurva. Jag tror mitt 7950 spinner på typ 15%ish under idle, behöver trycka mitt öra mot fläkten för att höra det.

Visa signatur

AW3423DW QD-OLED - Ryzen 5800x - MSI Gaming Trio X 3090 - 64GB 3600@cl16 - Samsung 980 Pro 2TB/WD Black SN850 2TB

Permalänk
Medlem

Men vadå... Grafikkortet sticker ju långt över 65 grader utan fläktar med andra ord 30 sekunder in i spelandet så börjar de snurra ändå.

Hade förstått detta på kort med lägre TDP och strömförbrukning.

Möjligtvis att det inte låter något när man inte använder kortet. Men det ska ju inte ett grafiikort med helt aktiva fläktar göra heller.

Summa sumarum så är det väl bara vänta o se om det faktiskt blir tystare. Håller mig till helt passivt tills dess.

edit: Släpper asus ett sådant 750 ti köper jag direkt.

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk
Medlem

Äntligen! Det är detta som har varit en stor fördel med många laptoppar, det vill säga att dom är för det mesta helt tysta vid vila/skrivbordsarbete. Nu äntligen till stationärt!

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av sgtspiff:

Men vadå... Grafikkortet sticker ju långt över 65 grader utan fläktar med andra ord 30 sekunder in i spelandet så börjar de snurra ändå.

Hade förstått detta på kort med lägre TDP och strömförbrukning.

Möjligtvis att det inte låter något när man inte använder kortet. Men det ska ju inte ett grafiikort med helt aktiva fläktar göra heller.

Summa sumarum så är det väl bara vänta o se om det faktiskt blir tystare. Håller mig till helt passivt tills dess.

edit: Släpper asus ett sådant 750 ti köper jag direkt.

Läser du artikeln igen står det inget att kortet ska vara passivt under spelande, utan bara när kortet inte är utsatt för tyngre laster.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

har ett vanligt Asus GeForce GTX 780 DirectCU II och hör det inte varken när jag surfar eller spelar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av sgtspiff:

Men vadå... Grafikkortet sticker ju långt över 65 grader utan fläktar med andra ord 30 sekunder in i spelandet så börjar de snurra ändå.

Hade förstått detta på kort med lägre TDP och strömförbrukning.

Möjligtvis att det inte låter något när man inte använder kortet. Men det ska ju inte ett grafiikort med helt aktiva fläktar göra heller. [...].

Citat:

Avancerade strömsparfinesser i den senaste generationen grafikprocessorer möjliggör Asus att stänga av fläktarna vid lättare belastning med grafikkortsserien Strix.

Inte samma sak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sgtspiff:

Men vadå... Grafikkortet sticker ju långt över 65 grader utan fläktar med andra ord 30 sekunder in i spelandet så börjar de snurra ändå.

Hade förstått detta på kort med lägre TDP och strömförbrukning.

Möjligtvis att det inte låter något när man inte använder kortet. Men det ska ju inte ett grafiikort med helt aktiva fläktar göra heller.

Summa sumarum så är det väl bara vänta o se om det faktiskt blir tystare. Håller mig till helt passivt tills dess.

edit: Släpper asus ett sådant 750 ti köper jag direkt.

Men med dessa kort så VET man ju att de verkligen är helt tysta vid ickee-spelande. Nu ska bara sweclockers testa korten för att se hur de uppträder vid all annan användning, som vid filmtittande och om man drar på massa saker i MPC-HC (det som klenare kort normalt inte ens orkar med).

Permalänk

När jag köper ett nytt grafikkort kommer det bli ett liknande dessa. Jag har ställt in del flesta fläktar med hjälp av motstånd så de bara snurrar när det blir lite varmare, många fläktar i mitt chassi står helt still vid desktopanvändande. Grafikkortet och hårddisken är mina stora problem, och med ett kort som kör semipassivt är ett moment avklarat. Väldigt intressant! Hoppas fler tillverkare hoppar på.

Permalänk
Medlem

Men vid lättare jobb kan en aktiv fläkt vara så gott som tyst. Det enda som händer är att temperaturen i lådan ökar för grafikkortet är varmare än vad som krävs.
Kraftfulla grafikkort är till för krävande jobb. Annars är det ju smartare att köpa ett billigare kort.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk
Inaktiv

Simpelt men bra, jag ser gärna att detta blir en ny standard. Kanske valbart med en brytare på grafikkortet om inte annat.

Känns som något som borde kunna införas i ny firmware på befintliga kort. Jag hade nog uppskattat om Sapphire gett stöd för något sådant med mitt R9 290 Tri-X (även om den nu egentligen är rätt tyst som det redan är).

Permalänk
Medlem

Riktigt smart, ett sånt här passivt gtx 780 + halvpassivt nätagg blir en knäpptyst surf/film/younameit dator samtidigt som man kan köra dom mest krävande applikationerna och spelen när det väl behövs!

Permalänk
Medlem

Detta är super, nästa gång jag köper både nätagg och gpu blir det semipassiva.

Permalänk
Medlem

Intressant. Undrar hur det blir med detta i ett litet ITX chassi med halvkasst luftflöde...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Snyggt utseende!

Visa signatur

RABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLE

Permalänk
Medlem

Äntligen!! Givet köp på r9 280 när jag får behov och råd.
Funderat på någon helpassiv modell från powercolor, men det var lite väl låg prestanda tycker jag.

Visa signatur

Har en förkärlek för alternativa standarder och trä; Trädator, Trätangentbord.

Permalänk
Medlem

Inget speciellt. Jag undervoltade mitt 4850 med 4870-kylning, fixade egen fläktkurva som började på 0% vid 70 grader, sedan var fläkten helt still i 2D, och tog ett tag innan den ens satte igång i låga varv i 3D. Självklart med väl tilltagen men tyst chassikylning.

Permalänk
Medlem

Har Asus skippat risblandaren?
Helt okej för mig eftersom min har ett tickande ljud...

Permalänk
Medlem

Ja vad ska man säga, det går väl att uppnå samma sak på praktisk taget alla kort där kylaren är dimensionerad för det? Det är bara att sätta upp en egen fläktkurva? Eller går det inte ha fläkten helt avstängd på ett "standardkort" eller med en eftermarknadskylare?

Sen lär det väl kvitta om en fläkt går i 10-15% av originalhastighet eller om fläktarna är helt av också. Man lär väl inte höra ljud från någon av dom i alla fall?

Bra att det finns men det är ju inget halleluja moment precis. Det ser ju bra ut på marknadsföringen om något.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem

Håller med om att detta fixas bäst med fläktkurvor, behövs knappast ny hårdvara, lol
Grafikkortstillverkarna borde ha lite bättre sådana som standard kan man tycka..

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Aleshi:

Inget speciellt. Jag undervoltade mitt 4850 med 4870-kylning, fixade egen fläktkurva som började på 0% vid 70 grader, sedan var fläkten helt still i 2D, och tog ett tag innan den ens satte igång i låga varv i 3D. Självklart med väl tilltagen men tyst chassikylning.

Jag slände på en Accelero S1 på mitt 4850. Ingen fläkt alls men fick ändå lägre temperaturer än stock.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Förstår inte hypen riktigt. Gör en egen fläktkurva? Hur mycket låter fläkten vid lägsta? Totalt, helt, ohörbar, i princip. Mina 3st fläktar snurrar inte heller vid idle.

Meningslös funktion imo. Förutom om man inte vet hur man gör en egen kurva, vilket kanske inte är raketforskning precis.

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av lossah:

Förstår inte hypen riktigt. Gör en egen fläktkurva? Hur mycket låter fläkten vid lägsta? Totalt, helt, ohörbar, i princip. Mina 3st fläktar snurrar inte heller vid idle.

Meningslös funktion imo. Förutom om man inte vet hur man gör en egen kurva, vilket kanske inte är raketforskning precis.

Flasha BIOS kan sätta fläkten på 5 % svårt

Detta är ju dock också 6GB 780

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

På mitt R9 280X DC2 så går inte fläkten att sänka mindre än 20% och har man en tyst dator i övrigt så hörs det mycket väl. Jag tycker att det är en bra ide och vill gärna veta vilka kort man kan ställa ner fläktarna till 0% i dagsläget.

Dock är det inte grafikkortet som låter mest för mig nu utan det är en skärm som tjuter så den överröstar datorn

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av lossah:

Förstår inte hypen riktigt. Gör en egen fläktkurva? Hur mycket låter fläkten vid lägsta? Totalt, helt, ohörbar, i princip. Mina 3st fläktar snurrar inte heller vid idle.

Meningslös funktion imo. Förutom om man inte vet hur man gör en egen kurva, vilket kanske inte är raketforskning precis.

Såvitt jag vet så går nästan inga grafikfläktar i originalutförande under 800rpm idle. Det är inte tyst, och ganska meningslöst egentligen. Detta är ett steg i rätt riktning i alla fall.

Permalänk
Medlem

Fläktar som snurrar låter alltid mer än fläktar som inte snurrar. Mycket trevlig nyhet.

Skickades från m.sweclockers.com