Intel Broadwell för stationära datorer dröjer till maj–juni 2015

Permalänk
Melding Plague

Intel Broadwell för stationära datorer dröjer till maj–juni 2015

Konsumenter kommer kunna plocka upp bärbara och hybriddatorer med Broadwell lagom till julhandeln, men för hembyggare och entusiaster dröjer arkitekturen till maj–juni nästa år.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ja, det släpper ju devilscanyon nu i sommar.
Känns som att det skulle vara lite tidigt att släppa igen till jul.

Visa signatur

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."

Permalänk
Medlem

Inte oväntat men ändå tråkigt.

Visa signatur

i7 8700k @ 4.7GHz | NH-L12 | ASUS Z270i ROG Strix Gaming | EVGA 1080 FTW | 32GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 970 Evo M.2 500GB, 840 250GB, Crucial MX500 2TB | Loque Ghost S1 | XB271HU | QX2710 | U2412M | U2719D | Filco Majestouch 2 MX Brown TKL

Permalänk
Medlem

Då blir det en uppgradering redan nu... ingen lust att vänta på Broadwell.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 | 16GB | 512GB + 2TB SSD | RTX 3060

Permalänk
Administrativ avgift

Så min 4770k kommer hänga med ett bra tag !

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem

surprise surprise

Permalänk
99:e percentilen

Detta borde väl iallafall betyda att Haswell-E kommer räcka väldigt länge.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Detta borde väl iallafall betyda att Haswell-E kommer räcka väldigt länge.

För en som är lite ouppdaterad vad är nästa steg efter Haswell-E, är det Skylake? Och vilka stora nyheter innebär det?

Permalänk
Medlem

Ur ett företagsperspektiv förstår jag Intel eftersom det är på den mobila marknaden konkurrensen finns. Personligen är det ju en liten besvikelse.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem

Devils canyon kanske också dröjer.

Skrivet av OskarW90:

Ja, det släpper ju devilscanyon nu i sommar.
Känns som att det skulle vara lite tidigt att släppa igen till jul.

Läs på den här sidan. Det ser ut som att det inte blir någon Devils Canyon till sommaren.

http://extreme.idg.se/2.1030/1.561566/intels-nya-processor-fo...

Permalänk
Medlem

Mein Gott.

Det var ganska många månader från Q4 2014.
Aja då hinner väl grafikkortstillverkarna ta fram intressantare alternativ att matcha mot broadwell.

Utifrån bolagsperspektiv så är det ju helt förklarligt där de försöker ta mer marknadsandelar på mobila marknaden.

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk
Medlem

Är såklart tråkigt, men frågan är om samma effekt kommer drabba Haswell-E?

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av X-oiL:

För en som är lite ouppdaterad vad är nästa steg efter Haswell-E, är det Skylake? Och vilka stora nyheter innebär det?

Borde vara Broadwell-E, som väl får antas släppas sommaren 2016, och sedan Skylake-E runt sommaren 2017.

Skylake släpps väl förhoppningsvis 2016.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Deathdancer:

Är såklart tråkigt, men frågan är om samma effekt kommer drabba Haswell-E?

Nej förseningen av Broadwell beror på att processen för 14 nm blev försenad. Haswell-E kommer köra på samma 22 nm som Haswell, Ivy Bridge och Ivy Bridge-E kör på.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av CGD:

Läs på den här sidan. Det ser ut som att det inte blir någon Devils Canyon till sommaren.

http://extreme.idg.se/2.1030/1.561566/intels-nya-processor-fo...

Oj det sög ju jag vill ju ha Devils i mitt nya bygge.... undrar om det går att leta fram någon.

Visa signatur

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."

Permalänk
Medlem
Skrivet av trisse23:

Så min 4770k kommer hänga med ett bra tag !

Känner samma sak med min 3770k också Det är ändå så mycket prestanda i processorerna idag så det är långt ifrån varje generation man behöver överväga att byta. Om man inte är galen efter att bara ha det nyaste vill säga.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av CGD:

Läs på den här sidan. Det ser ut som att det inte blir någon Devils Canyon till sommaren.

http://extreme.idg.se/2.1030/1.561566/intels-nya-processor-fo...

En ensam anonym källa tycker jag inte är något att bry sig om.
Men som artikeln däremot påpekar så ska Intel tydligen prata om Devil's Canyon på computex (verkar vara 3-4 juni, så vid det tidigare ryktade releasedaturmet 2 juni) så vi lär få veta då either way.

Visa signatur

Post-and-run foruming
GeForce GTX 1070 ;~; Intel 4790k ;~; ASUS Z97M-PLUS ;~; Cooler Master Hyper 212 EVO ;~; ADATA 16GB 1600MHz RAM ;~; 840 EVO 500GB + 1TB WD Blue + 4TB WD Green ;~; Seasonic Platinum 660w ;~; Fractal Design Define Mini ;~; G910 "Orion Spark" ;~; U2415 x2 ;~;

Permalänk
Medlem

Det riktigt tråkiga är att Skylake sannolikt kommer att senareläggas i motsvarande grad. Det finns intressanta kringfunktioner som inte kommer förrän med Skylake.
Det här innebär bara att de inte kommer att tjäna några pengar på mig förrän tidigast 2016.

Permalänk
Skrivet av Deathdancer:

Är såklart tråkigt, men frågan är om samma effekt kommer drabba Haswell-E?

Nej, det är sannolikt inte fallet. För oss som tänker uppgradera till Haswell-E så innebär det inget särskil mer än att vi blir omsprungna i enkeltrådat först i maj nästa år :-).

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av trisse23:

Så min 4770k kommer hänga med ett bra tag !

Min 2500K hänger med, så .. ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av CGD:

Läs på den här sidan. Det ser ut som att det inte blir någon Devils Canyon till sommaren.

http://extreme.idg.se/2.1030/1.561566/intels-nya-processor-fo...

Pga detta så sitter jag lite i tvekan... jag har en 4670k liggande.. och jag menar liggande i förpackning, bara testkörd.
Frågan är ska man sälja den, och vänta tills "djävulen" kommer eller bara bygga ihop det nu...

Skrivet av OskarW90:

Oj det sög ju jag vill ju ha Devils i mitt nya bygge.... undrar om det går att leta fram någon.

Du borde ju kunna få fram dem snabbare via utländska sidor, men garantier, kvalitén på processorn och priser lär vara mindre roliga. De första brukar inte direkt vara de mest pålitliga, så länge du inte råkar få ett golden sample på något sätt. Och skulle du få en defekt så lär både retur tider och annat vara mindre roliga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Llhweiir:

Då blir det en uppgradering redan nu... ingen lust att vänta på Broadwell.

Det är rätta takter, smid medans järnet är varmt.:)

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 290!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!
Hjälp Teamtrees plantera träd på vår jord. https://teamtrees.org/

Permalänk
Medlem

Så då släpps det antagligen ungefär när AMD har fixat en ny x86 arkitektur så länge det inte blir försenat. Kanske blir en liten kamp om prestandakronan då?
Hoppas verkligen det.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Snusfri

Känns nästan bra detta, då kan jag spara pengar lite längre
Min 2600K kommer att duga helt klart till Broadwell i7 kommer.

Då får det bli helt ny burk med en i7, GTX 880 (Eller vad den nu kommer att heta), eventuellt en 32" 4K skärm med.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av El_Raspberry:

Min 2500K hänger med, så .. ?

Känner detsamma! Har inte stött på något än där jag känt behov av en snabbare processor.
Kanske jag har blivit gammal och inte bryr mig lika mycket

Om jag kollar tillbaka på min köphistorik så har jag köpt en helt ny rigg var tredje höst, senast 2011. Vilket betyder att jag "borde" göra en uppgradering den kommande hösten. Nu sitter jag och funderar på om jag ska vänta ända till Skylake-arkitetkuren landar?

Nån som här insatt i mer vad den stora skillnaden mellan Broadwell och Skylake är/kommer att vara?

Visa signatur

- "Bofors gör inte kulsprutor dom gör kanoner"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av LPG:

Så då släpps det antagligen ungefär när AMD har fixat en ny x86 arkitektur så länge det inte blir försenat. Kanske blir en liten kamp om prestandakronan då?
Hoppas verkligen det.

Är nog ingen risk.

Visa signatur

///M4

Permalänk
Medlem

Äsch, Broadwell lär bli med lite bättre grafikdel, strömsnålare och kanske 100 MHZ mer än Haswell, så knappast något måste för varken Sandy, Ivy eller Haswell ägare. Vet inte i dagsläget vad Skylake kommer att erbjuda, men det ända som lockar med Braodwell/Skylake är väl den här nya PCI-Sata grej.

Visa signatur

"Saints are in Hell!"
Cooler Master Cosmos II || ASUS P8Z77-V-PRO TB ||Gainward 680 Phantom 4GB|| I7-3770K ||
G-Skill Ares 1866 MHZ 16 GB||BeQuiet! Dark Rock 2||OCZ Vertex 4 256 GB||Samsung 830 120GB||WD Enterprise 1TB||
Plextor PX-LB950SA||Dell U2410||Corsair AX 1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av KTL:

Känner samma sak med min 3770k också Det är ändå så mycket prestanda i processorerna idag så det är långt ifrån varje generation man behöver överväga att byta. Om man inte är galen efter att bara ha det nyaste vill säga.

Dessutom är det ju knappt någon prestandaskillnad alls mellan Intels generationer nuförtiden. Är 4770K ens 5% snabbare än 3770K?

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quorthon:

Äsch, Broadwell lär bli med lite bättre grafikdel, strömsnålare och kanske 100 MHZ mer än Haswell, så knappast något måste för varken Sandy, Ivy eller Haswell ägare. Vet inte i dagsläget vad Skylake kommer att erbjuda, men det ända som lockar med Braodwell/Skylake är väl den här nya PCI-Sata grej.

Snarare markant snabbare grafik och en betydande del mindre förbrukning, speciellt när fokus ligger på bärbart.

Visa signatur

Ingen part kan vinna eller förlora en diskussion, då en diskussion är för gruppens gemensamma utveckling kring ett ämne.
►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Entusiast
Skrivet av zarrgozz:

Känner detsamma! Har inte stött på något än där jag känt behov av en snabbare processor.
Kanske jag har blivit gammal och inte bryr mig lika mycket

Om jag kollar tillbaka på min köphistorik så har jag köpt en helt ny rigg var tredje höst, senast 2011. Vilket betyder att jag "borde" göra en uppgradering den kommande hösten. Nu sitter jag och funderar på om jag ska vänta ända till Skylake-arkitetkuren landar?

Nån som här insatt i mer vad den stora skillnaden mellan Broadwell och Skylake är/kommer att vara?

Vad jag har sett har Intel inte gått ut med så mycket officiell information men det folk förväntar sig är stöd för DDR4, snabbare iGPU, fyra extra lanes PCIe 3.0 så det blir 20 totalt, större cache och det ryktas om att Thunderbolt kommer bli integrerat också. Oklart om det blir direkt i CPU eller om det ligger i chipsetet. Angående prestanda lär de fortsätta satsa på lägre strömförbrukning primärt eftersom det är dit marknaden är på väg så räkna inte med några större prestandaökningar. Kommer väl komma några till roliga instruktioner som kan ge lite extra prestanda i vissa tillämpningar när väl programmen börjar stödja dem som vanligt. Skylake-E antas erbjuda PCIe 4.0. Skulle inte förvåna mig om de pillar vidare med QuickSync så förhoppningsvis ser vi stöd för H.265 i Quicksync och i hårdvara.

Så inget revolutionerande men en del intressanta uppgraderingar för plattformen som helhet.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24