Steam växer så det knakar – fler spel släppta 2014 än under hela 2013

Permalänk
Melding Plague

Steam växer så det knakar – fler spel släppta 2014 än under hela 2013

Inkubatorsystemet Greenlight öppnar upp för indie-utvecklare på speltjänsten Steam och detta ger resultat. Under årets första 20 veckor släpptes fler speltitlar än under hela 2013.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Jag hoppas verkligen på att steam fortsätter vidare utveckla vardagsrums spelandet med mer funktioner till kontroller. Tänk drömmen av att kunna bygga sin egna snygga konsol <3

Permalänk
Medlem

Inte så konstigt med alla dessa "free2play" men främst alla jäv** "early access" som folk betalar närmast fullpris för.

Permalänk
Skrivet av Falcon:

Inte så konstigt med alla dessa "free2play" men främst alla jäv** "early access" som folk betala närmast fullpris för.

Dold text

Är det något fel i det menar du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aldhissla:
Dold text

Är det något fel i det menar du?

Free2play har jag inget emot(där kan man räkna med att få spendera in-game money), men "early access" för fullpris är närmast en hutlöst metod som jag inte begriper att Steam kan supporta, men pengar tjänas och det är allt som räknas...

Å andra sidan är det inte direkt Steams fel utan kunderna som köper.

Permalänk
Medlem

Gött, gött som fan att mindre utvecklare och indieföretag växer och sprids via Steam och annat!!

Gaming började bli så rötet tack vare att det ett tag nästan bara var fokus på AAA-titlar från EA, Ubisoft och annat blandat skräp.
Fifa 75, Assassins Creed 37, NHL 2038.
Tack, de var roliga, men vi har sett dom ett par gånger nu.

Tummen upp för Steam, GOG, Gamersgate etc.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem

Det är för mycket skit som tar utrymme på "New releases" just nu. Jag gillar inte utvecklingen, det är bra att utvecklare får ladda upp och sälja sina spel men det tar för mycket plats från de stora titlarna...

Visa signatur

Windows 10 | AMD Ryzen 9 5900x | RTX 3070 8 gb | 32 GB RAM | 720 GB SSD | 1 TB HDD

Permalänk
Skrivet av Falcon:

Free2play har jag inget emot(där kan man räkna med att få spendera in-game money), men "early access" för fullpris är närmast en hutlöst metod som jag inte begriper att Steam kan supporta, men pengar tjänas och det är allt som räknas...

Grejen är ju den att man inte betalar fullpris för early access men att man ändå får tillgång till att spela det (i stadiet det är i på gott o ont) samt att man får tillgång till fulla utgåvan när den kommer. T.ex. early access för arma 3 gick på 29.99 euro för att sedan hamna på 49.99, sparar en hel del va? 60 % av 'orginal' priset är en grym deal.

Ont: Publicerades inte den här nyheten någon gång förra veckan, väldigt snarlik i vilket fall.

Visa signatur

Corsair 600 T Silver / 4770k / Titan (SLI)

Permalänk
Medlem
Skrivet av RHWarrior:

Gött, gött som fan att mindre utvecklare och indieföretag växer och sprids via Steam och annat!!

Gaming började bli så rötet tack vare att det ett tag nästan bara var fokus på AAA-titlar från EA, Ubisoft och annat blandat skräp.
Fifa 75, Assassins Creed 37, NHL 2038.
Tack, de var roliga, men vi har sett dom ett par gånger nu.

Tummen upp för Steam, GOG, Gamersgate etc.

Håller med. Giganterna står dock stadigt på andra marknader än just PC. Har för mig att EA någonstans tjänade mer pengar på The Simpsons tapped out till Android/iPad än på Battlefield-serien. Det är lite halvt sjukt egentligen.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

Free2play har jag inget emot(där kan man räkna med att få spendera in-game money), men "early access" för fullpris är närmast en hutlöst metod som jag inte begriper att Steam kan supporta, men pengar tjänas och det är allt som räknas...

Å andra sidan är det inte direkt Steams fel utan kunderna som köper.

Det är ett sätt att finansiera spelen. Många utvecklare av indiespel gör det på sin fritid, att sälja early access till dessa spel ger dem i vissa fall möjlighet att sluta sina vanliga jobb och utveckla spelet/spelen på heltid vilket gör att du som konsument både får det färdiga spelet tidigare och förhoppningsvis till ännu högre kvalitet på de saker som utvecklaren inte gör själv, tex: musik, voice acting och annat.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Entusiast

Inte så konstigt att de släppt fler spel nu än under hela 2013 eftersom de mer eller mindre tagit bort alla begränsingar för vad som krävs för att få vara med på Steam. Tidigare var det rätt svårt men nu kommer företag och dumpar 15 år av samlade skitspel i en stor hög. Skit i om det ens fungerar, det är bara att slänga upp så kanske någon stackare köper det. Den nya vågen med early access bidrar lite också. Så antal spel är i det här fallet ett dåligt mått på framgång. Visa siffror på försäljning, användare och vinster så kan vi se hur det ser ut.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

Inte så konstigt med alla dessa "free2play" men främst alla jäv** "early access" som folk betalar närmast fullpris för.

Ja folk betalar tom mer än releasepriser ofta, helt sjukt.

Skrivet av Aldhissla:

Är det något fel i det menar du?

Det är en dålig affärsmodell, man köper något som är ofärdigt, man kan argumentera för att man vet vad man ger sig in i när man köper ett sådant spel. Ansvaret utvecklarna har mot sina spelare tas inte på allvar och en affärsmodell som tillåter att man köper en ofärdig produkt för mer än priset när den färdiga produkten släpps är väldigt konstig och fel. Detta för att man i princip tar extra betalt för att spelarna ska göra jobbet åt dig (dvs betatest), det är lite girigt och fel. Som exempel så kostade det inget att vara med i en beta förr, utvecklingen går nu mot early access som utnyttjar detta i företagets fördel på ett fult sätt.

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av danedi:

Det är ett sätt att finansiera spelen. Många utvecklare av indiespel gör det på sin fritid, att sälja early access till dessa spel ger dem i vissa fall möjlighet att sluta sina vanliga jobb och utveckla spelet/spelen på heltid vilket gör att du som konsument både får det färdiga spelet tidigare och förhoppningsvis till ännu högre kvalitet på de saker som utvecklaren inte gör själv, tex: musik, voice acting och annat.

Det är idealet ja men så fungerar det inte i verkligheten alltför ofta. Det är långt ifrån ovanligt att spel i early access aldrig blir klara och då har du betalat pengar för ett spel som för evigt kommer vara halvfärdigt. Det finns lägen när den modellen kan fungera men vi har sett det gång på gång. Spel som körs via early access eller Kickstarter försvinner och blir inte klara. Finns exempel på folk som tagit pengarna och stuckit också.

Det borde helt klart finnas större krav på spel som läggs upp på Early Access. Som att de ska kunna visa att de faktiskt har en rimlig chans att bli klara.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

TotalBiscuit summerar den nuvarande (shovelware-fyllda) Steam ganska bra:

https://www.youtube.com/watch?v=sLNh5HPbQPo

Visa signatur

Lead 3D Artist, Sweden
Xeon Gold 6246R, 2x Nvidia RTX A5000 24 GB + NVLink, 384 GB ECC RAM

Permalänk

Synd bara att många av de spelen som släpps är gamla skräpspel.

Permalänk
Skrivet av RHWarrior:

Gött, gött som fan att mindre utvecklare och indieföretag växer och sprids via Steam och annat!!

Gaming började bli så rötet tack vare att det ett tag nästan bara var fokus på AAA-titlar från EA, Ubisoft och annat blandat skräp.
Fifa 75, Assassins Creed 37, NHL 2038.
Tack, de var roliga, men vi har sett dom ett par gånger nu.

Tummen upp för Steam, GOG, Gamersgate etc.

Problemet är att många av spelen som släpps nu är bokstavligt talat gammal skit som egentligen släpptes som bloatware för flera år sen, men nu när Valve har öppnat dörrarna så släpps de på 'nytt'. Det är inte så mycket av de spelen som är indie heller, utan de flesta har en publisher.

Visa signatur

ASUS Crosshair Hero VII Wifi | R7 3700X| ASUS STRIX DCU III GTX980TI| 32 GB DDR4 3200MHz |

Permalänk
Medlem

Steam kanske får Spotifys roll i spelvärlden.
Sjukt mkt spel som är ointressanta. Riktigt dåligt betalt till dem som lagt upp spelen.

Företeelsen är ju fortf ganska ny och har inte riktigt satt sig än.

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av danielmw2:

Problemet är att många av spelen som släpps nu är bokstavligt talat gammal skit som egentligen släpptes som bloatware för flera år sen, men nu när Valve har öppnat dörrarna så släpps de på 'nytt'. Det är inte så mycket av de spelen som är indie heller, utan de flesta har en publisher.

Det är möjligt, har du exempel? Har inte koll på exakt allt som släpps, men inte sällan så läser man om ett lir och blir sen länkad till Steam.
Jag hittar en hel del roligt där, även om ja titlar säljs via andra kanaler är det smutt att kunna registrera och lägga till Steamlibraryt.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Entusiast
Skrivet av RHWarrior:

Det är möjligt, har du exempel? Har inte koll på exakt allt som släpps, men inte sällan så läser man om ett lir och blir sen länkad till Steam.
Jag hittar en hel del roligt där, även om ja titlar säljs via andra kanaler är det smutt att kunna registrera och lägga till Steamlibraryt.

Finns en länk till ett YouTubeklipp lite längre upp där TotalBisctuit pratar om problemet. Det är många utgivare som helt enkelt dumpar exakt alla sina spel i en stor hög.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av RHWarrior:

Det är möjligt, har du exempel? Har inte koll på exakt allt som släpps, men inte sällan så läser man om ett lir och blir sen länkad till Steam.
Jag hittar en hel del roligt där, även om ja titlar säljs via andra kanaler är det smutt att kunna registrera och lägga till Steamlibraryt.

Skrivet av CGI:

TotalBiscuit summerar den nuvarande (shovelware-fyllda) Steam ganska bra:

https://www.youtube.com/watch?v=sLNh5HPbQPo

Se ovan.

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 500GB |

Permalänk

Ja, när man väl analyserar vilka spel det är som faktiskt släppts så är bilden inte lika trevlig. Att Steam fått en sådan central roll är inget att hurra över heller, i mina ögon. Konkurrens är friskt, som det ser ut nu så "måste" man släppa sitt spel på Steam för att lyckas, med ett fåtal exceptionella undantag.

Men jag skulle vara nyfiken på att se en till undersökning nästa år och se hur många spel som släpps då. Hur hanterar man en sänkning i släppta spel, en sänkning som antagligen är oundviklig om alla förlag lägger ut alla sina spel på Steam detta år.

Visa signatur

"Tråden får vara öppen så länge diskussionen hålls saklig och civiliserad. "
"... och där låser vi tråden. Tramspellar.
*Låst* "
Andreas D. ^^,
Citera för svar. =3

Permalänk
Inaktiv

Nu har det ju redan sagts av er innan men räknar man bort alla indie-titlar, F2P och Early Access så blir det inte så mycket spel kvar. Personligen tycker jag att 2014 hitills varit ett ovanligt klent år på PC. Thief tidigare och snart Watch Dogs är väl det enda för min del. Och då är Watch Dogs dessutom Uplay.

Denna period förra året var betydligt bättre. Tomb Raider och Bioshock Infinite för att nämna två.

Permalänk
Medlem

Jag föredrar Early Access där man kan betala summan för spelet plus några kronor extra för att få spela under utvecklingen samt att få tillgång till hela spelet när det släpps. Och varför klaga över valmöjligheter? Ingen tvingar en att köpa de dåliga spelen.

Visa signatur

"De som fattar, fattar."

Permalänk
Medlem
Skrivet av running_wild:

Jag föredrar Early Access där man kan betala summan för spelet plus några kronor extra för att få spela under utvecklingen samt att få tillgång till hela spelet när det släpps. Och varför klaga över valmöjligheter? Ingen tvingar en att köpa de dåliga spelen.

Jag håller med om att föredra Early Access, dock så diffar våra syner på vad man skall få betala för den ofärdiga produkten.

I mina ögon så skall man betala mindre när man köper spelet i ett ofärdigt stadium. Speciellt då jag tror att många köper spelet i ett tidigt stadium och förstör deras egna upplevelse av spelen.

Permalänk
Skrivet av RHWarrior:

Det är möjligt, har du exempel? Har inte koll på exakt allt som släpps, men inte sällan så läser man om ett lir och blir sen länkad till Steam.
Jag hittar en hel del roligt där, även om ja titlar säljs via andra kanaler är det smutt att kunna registrera och lägga till Steamlibraryt.

Bara att ta en titt på 'nya spel' på framsidan, så kommer du snabtt se att det är en väldigt massa spel som påstås vara släppt samma dag (det enklaste spelen jag kunde identifiera på någon minut är om du tittar på nr 21-30, där finns en massa spel som uppenbarligen inte släpptes detta året)

Visa signatur

ASUS Crosshair Hero VII Wifi | R7 3700X| ASUS STRIX DCU III GTX980TI| 32 GB DDR4 3200MHz |

Permalänk
Skrivet av Ramblemoe:

Ja, när man väl analyserar vilka spel det är som faktiskt släppts så är bilden inte lika trevlig. Att Steam fått en sådan central roll är inget att hurra över heller, i mina ögon. Konkurrens är friskt, som det ser ut nu så "måste" man släppa sitt spel på Steam för att lyckas, med ett fåtal exceptionella undantag.

Men jag skulle vara nyfiken på att se en till undersökning nästa år och se hur många spel som släpps då. Hur hanterar man en sänkning i släppta spel, en sänkning som antagligen är oundviklig om alla förlag lägger ut alla sina spel på Steam detta år.

Jag håller med dig att Steam definitivt inte är bara bra, en sak som särskilt irriterar mig är att pga att jag bosatt i Schweiz, så gör Steam det väldigt svårt för mig att få spel på engleska (dock är origin värre på den fronten), så för att vara säker på att jag får originalspråket så på spelet så måste jag köpa mycket i Sverige. T.ex. wolfenstein: the new order kan jag inte ens köpa på något annat än censurerad tyska, trots att mina inställningar är på svenska och nedladdningsservern jag har valt är i Sverige (bättre bandbredd på de svenska servrarna), så jag måste vänta tills jag får möjlighet att ta hem från Sverige eller UK.

Visa signatur

ASUS Crosshair Hero VII Wifi | R7 3700X| ASUS STRIX DCU III GTX980TI| 32 GB DDR4 3200MHz |

Permalänk
Medlem

Steam har sina fel, ja. Men tack och lov att det finns. Hej då konsoller!

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av lolflakes:

Det är för mycket skit som tar utrymme på "New releases" just nu. Jag gillar inte utvecklingen, det är bra att utvecklare får ladda upp och sälja sina spel men det tar för mycket plats från de stora titlarna...

Haha, NEJ!
Dem stora titlarna behöver inte ta mer plats än vad dem redan gör.

Skrivet av danielmw2:

Jag håller med dig att Steam definitivt inte är bara bra, en sak som särskilt irriterar mig är att pga att jag bosatt i Schweiz, så gör Steam det väldigt svårt för mig att få spel på engleska (dock är origin värre på den fronten), så för att vara säker på att jag får originalspråket så på spelet så måste jag köpa mycket i Sverige. T.ex. wolfenstein: the new order kan jag inte ens köpa på något annat än censurerad tyska, trots att mina inställningar är på svenska och nedladdningsservern jag har valt är i Sverige (bättre bandbredd på de svenska servrarna), så jag måste vänta tills jag får möjlighet att ta hem från Sverige eller UK.

Kikat på detta? Borde inte vara några problem att ändra språk när du väl installerat spelet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lolflakes:

Det är för mycket skit som tar utrymme på "New releases" just nu. Jag gillar inte utvecklingen, det är bra att utvecklare får ladda upp och sälja sina spel men det tar för mycket plats från de stora titlarna...

Ja, så är det ju. Börjar bli lite less på alla usla RPGMaker-spel eller gamla re-releases som ligger på första sidan varje vecka. Det är kul med nya Indie-utvecklare, men lite kvalitet i titlarna för att få synas på första sidan vore trevligt.

Permalänk
Medlem

Early Access tycker jag är ett fantastiskt system. Man får vara med under utvecklingen av ett spel som kanske kommer från en studio man älskar och har på så vis även en chans att påverka slutresultatet.
Något jag absolut inte förstår och aldrig kommer att förstå heller är att Steam släpper gamla j*vla spel från 2001, sätter dem på första sidan under "new releases" och man märker knappt att det är 10+ år gamla spel om man inte kollar förbannat noga..

Visa signatur

CPU Intel Core i7 6700K GPU ASUS GeForce GTX 980 Ti 6GB STRIX DC3 Moderkort ASUS Z170 Pro Gaming
PSU
XFX ProSeries XXX 850W RAM Corsair 32GB DDR4 2133MHz CL13
SSD
Corsair Force GT 120gb HDD 2TB Seagate Barracuda

-Citera för svar