Permalänk
Medlem

Köra BBS någon?

Hejsan
Någon som är intresserad av BBSer fortfarande?
Tänkte sätta upp en för skoj fast då med Telnet stöd, då nästan inga har vanlig telefon längre och att allt går på internet.
Kört lite BBSer för längesedan. men finns det något intresse för sånt hos någon?
Någon annan här som kör BBS än eller testat på att köra med Telnet?

Visa signatur

Vintage computer hoarder
.:http://www.infania.net:.
.:Infania Networks:.
.:info@infania.net:.

Permalänk
Medlem

Tja.... är inte det här en BBS, på sätt och vis?

Jag har spånat lite på att skriva någon slags forummjukvara med gemensamt backend för både web- och textbaserat kommando-interface, men det finns så många webbaserade forum så jag vet inte om det vore värt det.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem

Skulle vara intressant att prova BBS. Kommer ihåg att jag ville köra Stingnet, men de hade ju lagt ner när jag väl fick modem.

Visa signatur

I am Thon, eat my spread!

Permalänk
Medlem

Har haft lite tanken på om man kunde bygga system för hemsidor så de såg helt ASCII baserade ut, man kunde möjligen klicka i "texten" men i övrigt som på den gamla goda tiden med ASCII/ANSI art

Känslan var obetalbar när man kopplade upp via något trögt modem och sidorna rullade fram i makligt tempo fast med dessa riktigt snygga ASCII / ANSI -arts

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

En svunnen tid med gamla goa RA, ANSI-animationer, ZMODEM och hela köret...

Ja, Telnet är vad som gäller nu om man ska sätta upp något av nostalgiskäl. Kul att pröva, men knappast något jag skulle använda frekvent.

Fast lite lockande så klart att för skojs skull dra igång en klassisk BBS-server i en virtuell DOS-maskin och wrappa virtuella serieportar mot Telnet. För många samtidigare användare går ju inte för sig, autentiskt ska det vara, riktigt retro! ;-P

Permalänk
Medlem

Zmodem går att köra över SSH numera, men det vore trevligt om man kunde få det att gå i bakgrunden istället.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem

BBS på en Raspberry Pi vore perfekt.. får se om man kan krångla igång RA under dosbox

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------