Miljöorganisation kritiserar Playstation 4 och Xbox One för hög strömförbrukning

Permalänk
Melding Plague

Miljöorganisation kritiserar Playstation 4 och Xbox One för hög strömförbrukning

Den senaste generationen spelkonsoler kritiseras i en ny rapport för hög strömförbrukning vid tillsynes triviala uppgifter och vila. Undantaget är Wii U, som är mest energieffektiv i alla lägen.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Släck lampan i taket när du spelar så jämnar det ut sig

Visa signatur

/Lunk

Mobo: MSI 370x Pro Carbon CPU: Ryzen 5700x, RAM: Corsair 3600MHz 2x16GB GPU: Gigabyte 5700 XT OC PSU: Seasonic Focus GX 750W Chassi: Define R4 White

Permalänk
Medlem

Snälla någon skicka in ett 295x2 till detta bolag, vill veta vad de tycker.

Visa signatur

R7-3700X, B450M Mortar MAX, 32GB DDR4 @ 3200, RTX 2080, Corsair CX650M Rev2

Permalänk
Medlem

Det är en konsol, jag trodde folk förutsatte att de drog ström

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Avstängd

tusan till o med där är PS4an starkare...

Visa signatur

CoD are for kiddos, Real men are playing Quake
Windows are for noobies real geeks uses Linux
Apple are for horses real animals uses non-fruit shit.

Permalänk
Entusiast

Miljömuppar... Det handlar ändå om så lite ström att det är försumbart jämfört med många andra produkter i hemmet så som kylskåp och frysar, där har vi riktiga strömförbrukare.

Har lust att sätta på en benchmark i 24h som kompensation för denna kritik.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Ja så satans onödigt med konsoler och datorer, läs en bok för det finns ju inget bättre nöje och kräver 0% ström
Jag hoppas dessa miljöorganisationer har sina möten i en grotta och bara går och cyklar!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

ps4 måste väl gälla när den är i aktivt viloläge och laddar ner uppdateringar. när man stänger av den så kan den inte dra många watt?

Visa signatur

PC: [4090 Aorus Master] [7800X3D] [Crosshair X670E Gene]
[TeamGroup DDR5 7200 32gb A-die@6200MT/s]
Kringutr: [Dell G3223Q 32"4k] [proXsuperlight] [DuckyOne2 TKL]
[Mayflower Arc] [AKG K7XX] [Blue Yeti]

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av infigo:

Det är en konsol, jag trodde folk förutsatte att de drog ström

Skiten ska ju inte dra ström när den inte används.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Föredetting

Kompensera genom att stänga av TV:n samtidigt, vetja.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem

Undersökningen beställd av Nintendo?

Lite fånigt tycker jag nog att detta är. En spelkonsol är i första hand gjord för spelande, och håller man ned förbrukningen till Wii U:s nivå så blir sjävklart prestandan därefter också.

Förbrukningen i "idle" är förstås bra om den hålls ned ordentligt, och det är väl det som undersökningen i huvudsak handlar om.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Keeper of Traditions

En ofantligt mycket svagare konsol drar mindre el... No shit, Sherlock.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Miljö är viktigt, så det är inte helt fel med såna här rapporter, men just spelkonsoler är en extremt liten bov i det stora hela hur som helst så det är helt klart inte där man i första hand ska fokusera om man vill ha förändring.

Permalänk
Medlem

Jag blev faktiskt förvånad när jag läste på Anandtech om idle förbrukningen på ps4 el. xbone (minns inte vilken), jag hade faktiskt förväntat mig mycket lägre förbrukning med tanke på hur hårdvaran har utvecklats de senaste åren.

Jag har tex en server (i3 3220t med 80GB SSD) som drar ungefär som en xbone när den är till synes avstängd.

När de är idle/visar film så gör de inget mer avancerat än vad en tablet av nyare modell klarar av.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av backfeed:

Undersökningen beställd av Nintendo?

Lite fånigt tycker jag nog att detta är. En spelkonsol är i första hand gjord för spelande, och håller man ned förbrukningen till Wii U:s nivå så blir sjävklart prestandan därefter också.

Förbrukningen i "idle" är förstås bra om den hålls ned ordentligt, och det är väl det som undersökningen i huvudsak handlar om.

Wii U kan åtminstone leverera spel i 1080p @ 60hz.

Permalänk
Medlem

Lite som min satallitbox från Viasat (Pace DS830NV), den har en effektförbrukning på 11,30W när den används, och 10,56W när den är i standby. Den är varm konstant.

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P CPU: Intel Core i5 10600K CPU-kylare: Noctua NH-U12A Moderkort: Gigabyte Z490I Aorus Ultra RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3600MHz 2x8GB Disk: WD Blue SN550 M.2 2280 1TB GPU: Gigabyte Aorus GeForce RTX 3070 Master PSU: Corsair SF600 Platinum 600W Skärm: Acer Nitro XV282KKV Tangetbord: Corsair Gaming K70 RGB Cherry MX Brown Mus: Logitech G Pro Wireless

Permalänk
Medlem

Min prolle drar mer ström i full load än när konsolerna spelar.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon99339:

Skiten ska ju inte dra ström när den inte används.

Skickades från m.sweclockers.com

Det är upp till användaren att avgöra, det det finns två stycken Energy-saving mode

Instant-On power mode

In Instant-On power mode, your Xbox One console is up to date and ready to use. In this mode:

  • Your console automatically downloads updates.

  • Your console starts up in two seconds.

  • You can wake the console using a voice command. Just say “Xbox, on.”

Energy-saving power mode

In energy-saving power mode, your console is shut down to save energy. In this mode:

  • Updates are not downloaded and installed until your console is turned on.

  • Your console takes 45 seconds to start up.

  • You must press the Xbox button to start the console.

  • The console uses 0.5 watts of power when in energy-saving mode.

Själv kan jag acceptera att konsolen utnytjar ström även när jag inte använder den ifall om fördelarna är bra nog. I mitt fall anser jag att de är det, därför kör jag min xbox i instant-on power mode.

Permalänk
Medlem

Jag tycker att undersökningen ändå är ganska vettig. Även vad som kan ses som en låg strömförbrukning blir snabbt stora pengar, t.ex. kommer Xbox:ens "Connected Standby" kosta 1000-2000 kr över konsolens livslängd i el. Något som man givetvis kan ta hänsyn till när den köps precis som man tar hänsyn till en bils bränsleförbrukning.

Tycker även det är en smula pinsamt att såväl PS4 som Xbox ska ligga på 75-90 watt vid surf eller filmuppspelning när en vanlig PC klarar av samma sak med halva effekten och en Android box ligger på 2-3 watt.

Ja, kraftiga grafikkort och en snabb processor kommer alltid dra mycket ström, men samtidigt borde MS och Sony haft gott om tid att jobba med effektiva sätt minska ned strömförbrukningen vid försiktig användning.

Permalänk
Medlem

Jag kan skicka en bild på mina 200 watts glödlampor till dom, så får dom något vettigt att snacka om sen.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 290!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!
Hjälp Teamtrees plantera träd på vår jord. https://teamtrees.org/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Serzarian:

Miljömuppar... Det handlar ändå om så lite ström att det är försumbart jämfört med många andra produkter i hemmet så som kylskåp och frysar, där har vi riktiga strömförbrukare.

Har lust att sätta på en benchmark i 24h som kompensation för denna kritik.

...Och du ser inte någon som helst skillnad på en kyl och en PS4? Typ att det faktiskt finns ett behov av det ena och den andra endast är en nöjesmaskin?

Permalänk
Medlem

Det bevisar bara att vi behöver fler kärnkraftverk och att energiutvecklingen ligger efter.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Serzarian:

Miljömuppar... Det handlar ändå om så lite ström att det är försumbart jämfört med många andra produkter i hemmet så som kylskåp och frysar, där har vi riktiga strömförbrukare.

Har lust att sätta på en benchmark i 24h som kompensation för denna kritik.

Det där är en väldigt tråkig och trångsynt inställning. Det du missar är att det handlar om totalt ca 12 miljoner enheter så några enstaka watt blir snabbt megawatt. Vi kan göra en liten överslagsräkning. Om De hade följt EUs direktiv om att elektronik inte får dra mer än en watt i stand by hade effektbesparingen varit 14,7 W respektive 7,5 W för Xbox och PS4. Om vi gissar att de skulle stå i stand by i snitt 12 timmar per dygn och om vi tittar på de senaste försäljningssiffrorna som nu är en månad gamla så får vi följande totala medeeffekt:

(12/24)*14,7*5000000+(12/24)*7,5*7000000 = 63 MW

Det blir ca 23 GWh om året som går åt till att göra ingenting. Det motsvarar elförbrukningen för över 900 villor som bara slösas bort. Detta är alltså bara de konsoler som sålts än så länge. Xbox 360 och PS3 sålde över 80 miljoner enheter var. Om denna generationen säljer lika bra landar vi helt plötsligt på 600-700 MW och 9000 villor. Det är för övrigt ungefär vad man räknar med att ett kolkraftverk ger. Känns det som en bra idé? Att ha ett kolkraftverk vars enda uppgift är att låta spelkonsoler stå i stand by till ingen nytta?

Folk måste verkligen börja tänka på hela systemet och se att det inte handlar om en enskild enhet utan miljontals enheter. En Xbox One i stand by gör inget men det är ett systematiskt problem. På samma sätt gör det ingen större skillnad om man byter ut en 60 W glödlampa mot 10 W LED men om alla 500 miljoner invånare i hela EU byter ut en lampa som är tänd en timme om dygnet så har man helt plötsligt sparat in en kärnreaktor.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Det som kritiseras är stand by läget på konsollerna. Kan inte riktigt se problemet dock. Om folk vill betala massa extra energi i onödan så är det väl deras val? Själv så stänger jag av mina konsoller helt. Ser ingen anledning att ha igång dem i onödan.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av FredrikMH:

Det bevisar bara att vi behöver fler kärnkraftverk och att energiutvecklingen ligger efter.

Det visar att vi behöver mer vindkraft och mindre solkraft. Vem vill vara inne och spela när solen skiner, vem vill vara ute när det är snålblåst

Fast nu drog ju konsolerna en del ström även i avstängt läge så det kanske kan tillskrivas lobby från solkraftkramarna?

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Det visar att vi behöver mer vindkraft och mindre solkraft. Vem vill vara inne och spela när solen skiner, vem vill vara ute när det är snålblåst

Du har en poäng helt klart

Jag tänker också på att Sverige är kallt och att elda lite extra för kråkor och andra djur som fryser är väl ändå en god tanke.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Entusiast
Skrivet av ozo64:

Det som kritiseras är stand by läget på konsollerna. Kan inte riktigt se problemet dock. Om folk vill betala massa extra energi i onödan så är det väl deras val? Själv så stänger jag av mina konsoller helt. Ser ingen anledning att ha igång dem i onödan.

Fast det är ett mycket större problem än så. Det påverkar inte bara individens plånbok utan det påverkar hela energisystemet. Det är inte en oändlig resurs som vi kan slösa med. Vi kommer behöva använda mer el som det är och då har vi ännu mindre utrymme att slösa bort det. Tänk ett steg längre.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Zotamedu:

Det blir ca 23 GWh om året som går åt till att göra ingenting. Det motsvarar elförbrukningen för över 900 villor som bara slösas bort. Detta är alltså bara de konsoler som sålts än så länge. Xbox 360 och PS3 sålde över 80 miljoner enheter var. Om denna generationen säljer lika bra landar vi helt plötsligt på 600-700 MW och 9000 villor. Det är för övrigt ungefär vad man räknar med att ett kolkraftverk ger. Känns det som en bra idé? Att ha ett kolkraftverk vars enda uppgift är att låta spelkonsoler stå i stand by till ingen nytta?

Fick mig att tänka på denna Berglin (underbar serie)
För att förstå behöver vi åskådliga enheter. Framgång mäts i "Zlatan", yta i "fotbollsplaner" och energi i "villor"

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Zotamedu:

Wall of text

Jag snackade ju dock om belastnings-förbrukningen och inte viloförbrukningen som är ett resultat av vilket läge konsolen är inställd i som Tino visade i inlägg #18.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Yoshman:

Fick mig att tänka på denna Berglin (underbar serie)
För att förstå behöver vi åskådliga enheter. Framgång mäts i "Zlatan", yta i "fotbollsplaner" och energi i "villor"

Ja tyvärr saknar den stora massa helt en känsla för hur mycket en watt är så man måste översätta det till något som går att relatera till. 1000 MW är abstrakt men ett kärnkraftverk eller 500 vindkraftverk är något konkret som man kan föreställa sig.

Skrivet av Serzarian:

Jag snackade ju dock om belastnings-förbrukningen och inte viloförbrukningen som är ett resultat av vilket läge konsolen är inställd i som Tino visade i inlägg #18.

Din logik är fortfarande lika fel.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24