Varför behövs 4G i mobilen?

Permalänk
Medlem

Varför behövs 4G i mobilen?

Hej,

En sak jag inte kan komma att förstå är varför 4G skulle behövas på en mobiltelefon. Varför frågar jag så? Jo...

Mobiltelefonsabonnemang lider i ännu högre grad av vad mobila bredband gör, det vill säga begränsad datamängd. Vad ska man då med 30/10 Mbit/s hastigheter till, om man inte kan ladda ned något alls utan att datamängden tar slut med en gång?

Fördelarna för 4G över 3G är huvudsakligen två som jag ser det:
Hastighet och svarstid.
3G hastigheter räcker gott och väl till att streama YouTube i 1080p till en telefon (Dock tar datamängden slut efter ett fåtal videor), och svarstiden är väldigt ointressant om man inte spelar spel online, vilket man sällan gör över en telefons internet.

Nackdelen med 4G är att det drar mer ström än 3G, vilket har resulterat att jag satt min telefon att aldrig använda 4G, trots att det finns möjlighet till det. Jag märker ingen skillnad i alla fall vid vanligt användande.

Någon annan här kanske kan förklara behovet av 4G i mobiler? Eller rör det sig endast om ännu ett sätt att försöka marknadsföra telefonerna?

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk

Jag har också svårt att se användbarheten med 4G utifrån mina krav och användningsområden, men om man använder mobilen som hotspot kanske det är trevligt med ökad hastighet.

Vissa vill ha turbo i bilen fast det inte "behövs" och det är väl samma sak med 4G :).

Visa signatur

Du har redan tackat ja!

Permalänk
Medlem

Du har bättre täckning med 4G än 3G
Som när jag är hos frugans morsa så funkar inte 3G om man inte går utanför huset.
Med 4G kan jag sitta i huset.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk

Jag har obegränsad surf i mitt abbonemang men får ändå ut 30/3 med 3G, mitt abbonemang ger max 30/10 på 4g så det är liksom skit samma.

Täckningen kan ju vara olika på samma plats med 3G/4G eftersom de går på olika frekvenser.

Visa signatur

Moderkort: Maximus Gene Z87 Processor: i7-4770K@4,3 Volt=1,245V, Kylning: Custom Vatten Minne: 32Gb Corsair Venegance Pro 1866Mhz Grafik:MSI Seahawk 1080 EKWB Hårddiskar:Samsung SSD 850 EVO 500GBx2 + 3TB NAS Nätagg: Corsair AX850 Chassi: Corsair Obsidian 350D Skärm: Asus 27" ROG Swift Rigg2 TJ08 ASUS Maximus IV Z68 Gene-Z i5-2500K@4.5 H60 8GbLP ASUS GTX 970 STRIX (250GB+120GB)SSD+1Tb Corsair Cx500M

Permalänk
Medlem

Du har ofta bättre 4G täckning än 3G täckning...

Visa signatur

5600X | ROG STRIX X570-F | 4x8Gb Crucial 3600 CL16 | Sapphire Vega56 + Morpheus II | WD Black SN850 1TB | CM Silent Pro Gold 700w

Permalänk
Medlem

Jag kommer upp i minst 60/20 med mitt 4G

Bättre teckning, bra om man använder telefonen som hotspot (finns säker tabonnemang utan begränsad surfmängd), "Because I can"?

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Atlas Tasume:

Hej,

En sak jag inte kan komma att förstå är varför 4G skulle behövas på en mobiltelefon. Varför frågar jag så? Jo...

Mobiltelefonsabonnemang lider i ännu högre grad av vad mobila bredband gör, det vill säga begränsad datamängd. Vad ska man då med 30/10 Mbit/s hastigheter till, om man inte kan ladda ned något alls utan att datamängden tar slut med en gång?

Fördelarna för 4G över 3G är huvudsakligen två som jag ser det:
Hastighet och svarstid.
3G hastigheter räcker gott och väl till att streama YouTube i 1080p till en telefon (Dock tar datamängden slut efter ett fåtal videor), och svarstiden är väldigt ointressant om man inte spelar spel online, vilket man sällan gör över en telefons internet.

Nackdelen med 4G är att det drar mer ström än 3G, vilket har resulterat att jag satt min telefon att aldrig använda 4G, trots att det finns möjlighet till det. Jag märker ingen skillnad i alla fall vid vanligt användande.

Någon annan här kanske kan förklara behovet av 4G i mobiler? Eller rör det sig endast om ännu ett sätt att försöka marknadsföra telefonerna?

Nu är det dock ditt användarscenario.
För mobilsurf så håller jag med att det kan kännas onödigt i dagsläget med dagens vilkor. Men börjar vi dela internet med mobilen till en dator kan högre bandbredd att hjälpa. Lägre svarstider är också en fördel då sidor kommer ladda fortare etc.

På valborg förra året märkte jag att 4G funkade medans 3G var överbelastat i Lund. Men det var nog p.g.a. att det var betydligt mindre folk med 3G mobiler än med 4G.

Men i slutändan, skulle folk sluta utveckla för att man tycker att dagens teknik överlag är tillräcklig skulle vi nog leva i en mörk värld Sedan att bolagen inte kan hänga med utvecklingen och sätter spärrar på datamängder som de gör kan bara vi användare att rösta med våra plånböcker. Dock ser det ut som hela marknaden har avstannat i Sverige.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem

För mig är då 4G en Gudsgåva.

Jag kunde då inte se på youtube i 720 med 3G på väg till jobbet varje morgon utan att det buffrade (tunnelbana sthlm). Det förändras iom 4G då youtube appen kan förladda bra mycket mer i förväg och även om täckningen förvinner helt så klarar den 4-5 min av det den redan laddat in i förväg.

Sen så ligger jag på runt 18-20 Gb använda datamängd varje månad när jag surfar som mest, och mitt abonnemang har en gräns på 20 Gb. Och med "mest" menar jag att jag ser på youtube runt ~60-90 min om dagen. Detta är då räknat på väg till och från jobbet varje dag, samt tiden på jobbet (lunch, fika etc), film och serier via plex samt fotboll med Viaplay.

Och jag har dessutom nyligen skaffat en Windows 8 padda som bara har WIFI, så jag använder hotspot funktionen på luren väldigt flitigt. Och med Plex suveräna appar till Android och Windows 8 kan jag sitta och kolla på min filmer serier jag har hemma på min NAS/Server. Och där kan jag tack vare 4G använda directplay funktionen som inte ger några väntetider eller behov av att buffra i förväg. Samt att jag kan höja kvaliten på min stream till 12 Mbps 1080p.

Och utöver detta använder jag Viaplay för att titta på fotboll, laddar ned ROM's till luren på kanske 900 GB (Experimenterar väldigt ofta).

Är det inte så att Telia även erbjuder bättre kvalitet på samtalen för alla som har 4G? Jg har inte Telia själv men har läst lite om det.

Så för mig var och är 4G guld värt, särskilt med tanke på att det kommer det lär kollas en hel del fotbollsVM med TV4Play och SVT Play i sommar.

Och angående att det drar mer batterier visst gör det, men om man har en riktig lur som ändå klarar 15-20 timmar på en laddning med 3-4 timmar skärmtid så spelar det ändå ingen roll. Jag laddar varje kväll ändå.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

4G är ju inte lika "chokat" så det går ju faktiskt att surfa med 4G på T-Centralen kl 17 när alla ska hem. 3G nätet är däremot stendött.

Visa signatur

Gaming: Asus 3080 Ti + 5900X
ESXI: Intel NUC,i7-8559U + i5-8259U 32GB Ram
Rojter: UCG-Ultra, WAN 1000/1000

Permalänk
Medlem

4G är inte enbart för att få högre hastighet, vilket alltid är trevligt, utan det finns andra fördelar:
https://en.wikipedia.org/wiki/4G

Permalänk
Medlem

4G använder fler frekvenser så det har bättre täckning och hastighet än 3G.

Permalänk
Medlem

Det behövs inte, det är ett försäljningsknep för att få prylkåta att köpa det senaste

Permalänk
Medlem
Skrivet av qhrizz:

4G är ju inte lika "chokat" så det går ju faktiskt att surfa med 4G på T-Centralen kl 17 när alla ska hem. 3G nätet är däremot stendött.

Tur man inte bor i Stockholm. Verkar extremt överbelastat där. Har noll problem med 3G i Malmö. När man väl har täckning då dvs. 3G är lite känsligare under mark/inomhus.

Permalänk
Medlem

Tycker inte 4G drar nämnvärt mycket mer batteri än 3G.

Sen är den snabbare hastigheten riktigt käck då man skall surfa på en platta där man skippar mobilsajterna och istället kör "desktop surf".

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk

Jag har aldrig haft problem med 3G i Stockholm, varken i förorter eller centralt.

Sen så är ju 4G också jävligt kasst ibland och man får byta till 3G för att kunna surfa.

Visa signatur

Du har redan tackat ja!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Atlas Tasume:

Hej,
Mobiltelefonsabonnemang lider i ännu högre grad av vad mobila bredband gör, det vill säga begränsad datamängd. Vad ska man då med 30/10 Mbit/s hastigheter till, om man inte kan ladda ned något alls utan att datamängden tar slut med en gång?

Datamängden man har tar väl inte slut snabbare bara för att du laddar ner websidor snabbare när du surfar...Du kan surfa in på precis lika många sidor. Det är ju bara till ens fördel om sidorna laddar snabbare.

Visa signatur

///M4

Permalänk
Medlem

För mig var det då i alla fall som natt och dag att surfa med 3G och 4G, där det förstnämnda innebar flertalet suckar innan vald sida hade laddat klart.

Visa signatur

| GeForce RTX 4080 | Ryzen 7 5800X | Asus TUF Gaming B550M-Plus | Corsair Vengeance LPX Black 64GB | Fractal Design North | Corsair RM750X 750W v2 | Noctua NH-U12S |

Permalänk
Medlem

på väg till bussen så sätter jag igång nerladdning på de serier jag följer och cirka 2-3 minuter är det nerladdat så jag kan se det innan skolan börjar

Permalänk
Medlem
Skrivet av dysenteri:

Jag har aldrig haft problem med 3G i Stockholm, varken i förorter eller centralt.

Sen så är ju 4G också jävligt kasst ibland och man får byta till 3G för att kunna surfa/ringa.

Samtal går inte över 4G nätet.

Men för att återgå till topic, 4g har betydligt lägre svarstider och för oss som bor på landet med sunkig adsl uppkoppling och inte bor mitt i storstan och är bortskämda med fiber/kabel så är 4G guds gåva, prova att spela valfritt FPS på en 3G uppkoppling. Funkar inte så jättebra.

Mina 2 cents

Visa signatur

[ Corsair Obsidian 750D ] [ CM Hybrid Silent Pro 1050W ] [AMD Ryzen 7 5800x] [Gigabyte Aorus B550 PRO V2] [MSI RTX 3080 SUPRIM X ] [ HyperX Fury Black DDR4 32GB 3600MHz] [Samsung 970 Evo plus M.2 500gb]

Permalänk

Ja och varför behöver vi egentligen en processor kraftigare än 1.8 ghz dualcore på en telefon? Kan vi inte liksom bara stoppa utvecklingen här?
Nä nu ska jag jag nog gå sätta lite mer ved i kaminen och läsa en bok istället för sånt här teknik trams.

#Nejmenallarligt vi behöver det för att det finns, det är så utveckling fungerar. Om något annat uppfinns kommer som höjer livsstandarden på något vis alls, oavsett hur lite så kommer vi antagligen behöva det med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dysenteri:

Jag har aldrig haft problem med 3G i Stockholm, varken i förorter eller centralt.

Sen så är ju 4G också jävligt kasst ibland och man får byta till 3G för att kunna surfa/ringa.

Telefonen swichar själv över till 3G vid samtal eftersom 4G bara används för surf.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Skrivet av raaptor:

Samtal går inte över 4G nätet.

Nej det är sant, skall bara vara surf.

Visa signatur

Du har redan tackat ja!

Permalänk
Hedersmedlem

En fördel är väl om man inte har perfekt mottagning så att bara får ut en andel av maxhastigheten (vilket är ganska vanligt). Då är det ju bättre om man får ut ... exempelvis 20% av 60Gbps än 20% av 14Mbps.

En annan är som många nämnt att det ger en större frekvensbredd. 3Gnätet är ju överbelastat på en del ställen så det tillåter fler snabba uppkopplingar inom samma område.

Men frågan är delvis legitim ändå. Det är sällan jag drar nytta av den snabba näthastigheten i min lur. Innan hände det väl när jag hade en laptop och använde hotspotfunktionen men nu när jag inte har någon laptop längre så är det nog rätt sällan som bandbredden är någon större begränsning för lurens internetåtkomst. I mitt fall då ;).

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av raaptor:

Samtal går inte över 4G nätet.

Men för att återgå till topic, 4g har betydligt lägre svarstider och för oss som bor på landet med sunkig adsl uppkoppling och inte bor mitt i storstan och är bortskämda med fiber/kabel så är 4G guds gåva, prova att spela valfritt FPS på en 3G uppkoppling. Funkar inte så jättebra.

Mina 2 cents

Av ren nyfikenhet vilken ping landar du på med 4G respektive 3G?

Permalänk
Medlem

Har 120 Mbit/s och Fri surf genom 4G. Torrents går att köra direkt i Android.
< 20 MS om jag kopplar den till tex min Laptop och vill lira spel, med 3G ligger jag mellan 150-300 ms.

4G kopplar även upp sig mot flera master, så har man dålig täckning på 3 master så blir det ändå hyfsad hastighet.,

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem

Tycker svarstid och latenser på 4G är mycket bättre än 3G, känns mer som trådat DSL/kabelmodem gjorde förr.
Sen så är täckning på 4G bättre där jag bodde innan i alla fall, och kanske för att färre använde det så fick jag bra bandbredd allt som oftast också.

Så ser en utbyggnad och uppgradering till 4G nät som en positiv utveckling helt klart.

Men MÅSTE man ha det... nej, 3G är helt ok till medium mobilanvändning.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem
Skrivet av hoski:

Datamängden man har tar väl inte slut snabbare bara för att du laddar ner websidor snabbare när du surfar...Du kan surfa in på precis lika många sidor. Det är ju bara till ens fördel om sidorna laddar snabbare.

Jag nämnde heller aldrig hemsidor. Däremot filer. Inte så roligt att koppla in datorn till telefonen, och vips så försvinner hela månadens 3GB för att Steam vill automatiskt uppdatera spel.

Skrivet av raaptor:

Samtal går inte över 4G nätet.

Men för att återgå till topic, 4g har betydligt lägre svarstider och för oss som bor på landet med sunkig adsl uppkoppling och inte bor mitt i storstan och är bortskämda med fiber/kabel så är 4G guds gåva, prova att spela valfritt FPS på en 3G uppkoppling. Funkar inte så jättebra.

Mina 2 cents

Bor även jag på "landet" och skulle aldrig någonsin överväga 4G så länge ADSL fanns. Död åt databegränsningar!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av ozo64:

4G använder fler frekvenser så det har bättre täckning och hastighet än 3G.

Sålänge det är väl utbyggt, stämmer dock inte fortfarande.

TS: Varför behövs 3G? Funkar inte GSM-nätet skitbra?

Permalänk
Medlem

Internet i sommarstugan där knappt vanlig mobiltelefoni fungerade. 30-40Mbit/s ner och 10-15 upp vid normala förhållanden. Ofta bättre än så t om.

Så betydligt bättre täckning med 10gig i månaden för 99kr med telia tack vare vdsl hemma med.

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Medlem

Just nu har jag 3 i telefonen, bärbara datorn, paddan samt 3 routern, alla delar data med ett 3Bredband Max på 100 GB. 4G är fett när man ska kolla clipp, youtube å viaplay etc, men även spotify. Brukar även vara bättre 4G täckning än 3G täckning på vissa ställen...