Backblaze undersöker samband mellan hårddiskars temperatur och felfrekvens

Permalänk
Melding Plague

Backblaze undersöker samband mellan hårddiskars temperatur och felfrekvens

Lagringsföretaget Backblaze fortsätter att analysera hårddiskparken och släpper nu en rapport som påvisar att högre temperatur inte nödvändigtvis påverkar felfrekvensen.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ojdå... så kalla är nog inte mina diskar iaf :/

Förövrigt riktigt inresant info de släpper, bra att en tredje part undersöker saken ordentligt!

Visa signatur

Citera för svar :)

Intel 3770k / Msi Mpower / 980 TI / 16gb 1600mhz Corsair Vengeance / H100i / Silverstone Strider 1000w Gold / Samsung 830 128gb / Fractal Design Arc

Permalänk
Medlem

Och mina diskar har snurrat kring 40c i flera år.

Känns dock som att backblaze än en gång bara släpper lite data för att få gratis reklam.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Temperaturer under 10grader och liknande ökar dock krascherna betydligt vad gäller dom allra flesta tillverkare iaf vad jag har sett av tidigare exempel.

Permalänk
Entusiast

Bör noteras att hårddistillverkarna rekommenderar drifttemperaturer på 5-60 °C ungefär. Vissa går ner till 0 °C och andra går hela vägen upp till 70 °C. Detta är alltså vanliga konsumentdiskar och inte serverdiskar.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Googles undersökning visade väl visst ett samband, eller har jag läst helt fel? Så vitt jag minns var det väldigt tydligt att det var betydligt värre med låg än hög driftstemperatur, och att 35-45 grader verkade bäst.

Se sida 6, figur 4 (högst upp på sidan) här:

http://research.google.com/archive/disk_failures.pdf

Fast figur 5 på samma sida verkar visa att för 3-åriga diskar gäller det omvända. Hmm.

Intressant stycke i slutsatsen (sida 12):

Citat:

One of our key findings has been the lack of a con-
sistent pattern of higher failure rates for higher temper-
ature drives or for those drives at higher utilization lev-
els. Such correlations have been repeatedly highlighted
by previous studies, but we are unable to confirm them
by observing our population. Although our data do not
allow us to conclude that there is no such correlation,
it provides strong evidence to suggest that other effects
may be more prominent in affecting disk drive reliabil-
ity in the context of a professionally managed data center
deployment.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk

Finns det ingen data på hur temperatur-differenser påverkar?
Är just trots allt mekaniska delar vi pratar om...

Visa signatur

så mycket att vilja göra, så lite tid

Permalänk
Medlem

Alltså skillnaden i årlig felfrekvens mellan hitachi och seagate var inte liten.

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem

Läste för några år sen att hårddiskar trivs bäst omkring 30°, har därför aldrig aktivt kylt mina hårddiskar.
Hur är det för SSD-diskar?

Visa signatur

Dator: Intel i5 3770K | ASRock Z77 Extreme4-M | 16GB Corsair Vengeance LP 1600 MHz | Geforce 670 SLI | Silverstone Temjin TJ08B-E | Custom vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpitZen:

Hur är det för SSD-diskar?

Har inte sett några siffror på detta, men det jag känner till är att 70 grader brukar anges som maxtemp.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Entusiast

I mediariggen ligger mina tre diskar dygnet runt mellan 30-35... hoppas det är en vettig temp?!

Permalänk
Medlem

Någon som reagerade på hur mycket mer Seagate-diskarna kraschade alls än Hitachi? Dom verkar ju vara riktigt värdelösa.

Permalänk
Medlem

Mina diskar ligger normalt mellan 35 och 40 grader, aldrig haft en diskkrasch hittills. Ingen aktiv kylning, men spilluft passerar ifrån övriga komponenter.

Visa signatur

Desktop: | Win10 | InWin 303 | ASUS TUF X570 | AMD Ryzen 5 3600 | Noctua NH-U12S (PP) | Intel 600p 256GB | Gigabyte GTX 670 | 32GB DDR4 2400Mhz | Corsair RM650x | 3x 1080 Screens |
Datacenter: | 1x Physical | 1x Virtual |
Laptop: | 2x |

Dell Certified Technician

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Och mina diskar har snurrat kring 40c i flera år.

Känns dock som att backblaze än en gång bara släpper lite data för att få gratis reklam.

Snackar du om? För att få reklam?

Jag är säkert inte ensam om det, men jag tycker det är välförtjänt "reklam" om de visar på saker man faktiskt undrar.

Permalänk

Tänk så enkelt det var förr innan folk började noja över sådant här. Javisst extremer bör man säkert undvika men så länge man ligger i intervallet 20-40 spelar det förmodligen ingen roll.

Spelade en eller två grader hit eller dit någon roll så skulle felfrekvensen vara högre. Alla konsumenters datorer står ju inte i ett rum med exakt 21 grader.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rådström:

Någon som reagerade på hur mycket mer Seagate-diskarna kraschade alls än Hitachi? Dom verkar ju vara riktigt värdelösa.

Detta är ingen direkt vetenskaplig undersökning... Men under de 3 åren som jag jobbat som on site support har jag varit med om X antal hårddiskkrascher.

I 8 fall av 10 har det varit seagate-diskar som kraschat, medan det i samma datormodell har suttit diskar från toshiba, hitachi, WD mfl som snurrat tills det att datorn bytts ut. (varierat mellan 5400-7200rpm)

Min uppfattning är att Seagate oftast säljs till billigare pris, men det känns också som att man får vad man betalar för.
Jag tycker det känns tryggare att lägga ut några kronor extra på tex en WD då jag fått för mig att dessa håller bättre.

Visa signatur

|| Chassi Fractal Design Define R3 || PSU Corsair 650W modular || MOBO MSI Z68A-GD65 (G3)|| CPU Intel® Core™ i7 2600k
|| GPU
Sapphire Nitro R9 390 || Minne 8GB Corsair XMS3 DDR3 @ 1600MHz || SSD Samsung 830 256GB|| OS Win 10 Pro || Gear Dell U2412M, Samsung 226BW || Logitech G500 || Corsair K70|| ATH-M50x <3 ||

Permalänk

bara en hårddisk har krashat för mig sen 1993

Permalänk
Medlem

Hade varit intressant om de hade haft statistik för ännu högre temperaturer.

Permalänk
Medlem

Själv har jag haft en himla massa diskar och en hel del krascher under den tiden.
Allt från gamla goda connor till wd alla märken har haft någon disk som gett upp utom seagete lustigt nog.
Jag kör idag nästan uteslutande seagete pga mina egna erfarenheter men dom diskarna som jag haft mest problem med är samsung (som idag är uppköpta av seagate om jag inte missminner mej) köpte vid ett tillfälle 6 styken likadana diskar från samsung och 2 var doa som jag fick utbytta men inom ett år så var alla trasiga igen en helt hopplös serie för mej.

Nu är frågan om man ska fortsätta köra på seagate efter detta eller om man ska ut och pröva något nytt igen skulle behöva byta ut mina 8st 1tb diskar mot något nyare innan någon av dem rasar...

Visa signatur

[Gigabyte B350 GA-AB350M-HD3]-[AMD Ryzen 5 1600]-[Corsair VENGEANCE 16GB 3200MHz]-[Samsung 850-Series EVO 1TB]-[ASUS GeForce GTX 1070 8GB Turbo]

Permalänk
Medlem
Skrivet av traebit:

Snackar du om? För att få reklam?

Jag är säkert inte ensam om det, men jag tycker det är välförtjänt "reklam" om de visar på saker man faktiskt undrar.

De har fått en del skit för hur skev deras statistik är.
t.ex http://www.tweaktown.com/articles/6028/dispelling-backblaze-s...

Köper man de billigaste usbdiskarna, demolerar och sen sätter in i en låda med 45 andra diskar och sen pressar järnet 24/7 är det nog bara förvänta sig döda diskar.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Hmm, ställer mig högst fundersam till Seagate nu, deras siffror är ju skit Alla mina diskar ligger runt 27-31 (9st).

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Snusfri

Jag tror att skiftande temperaturer är betydligt mer skadligt för en HDD än en jämn temperatur, vare sig den ligger på 10c eller 50cc.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

De har fått en del skit för hur skev deras statistik är.
t.ex http://www.tweaktown.com/articles/6028/dispelling-backblaze-s...

Köper man de billigaste usbdiskarna, demolerar och sen sätter in i en låda med 45 andra diskar och sen pressar järnet 24/7 är det nog bara förvänta sig döda diskar.

Visst det gör ju lite skillnad, men och andra sidan så är det ju just på det sättet man brukar testa kvaliteten på andra produkter, utnyttja dem till 100% för att annars skulle testen behöva ta mycket längre tid för att få fram liknande data. För jag är rätt säker på att resultatet skulle bli rätt lika om man skulle testa vid "normal" belastning hos en "normalanvändare", dock skulle det ta mycket längre tid. Och just att de använder en stor mängd diskar gör ju bara att resultaten blir mer korrekta.
Sen ser jag det bara som en bra grej att de kör med "non-server" diskar då de ger en massa bra data till oss konsumenter som just köper billiga diskar.

Dock så tycker jag att graferna ovan är lite missvisande, då temperatur-området för de olika diskarna är lägre än vad de diskarna som har suttit i mina datorer brukar ligga på.

Sen gillar jag resultatet (både detta och de tidigare) som pekar på Hitachi diskarna håller bäst, det är precis samma erfarenheter som jag har med diskarna jag har använt.

Permalänk
Medlem

Detta känns inte som något test för hemma användare där man startar å stänger av datorn oftare än vad diskarna gör på datacenter. Tror de blir mer slitage på diskarna för hemma användning. Diskar som går dygnet runt håller nog längre samt att kylningen brukar vara mer fokuserad i datahallar än vid hemmabruk. Det skulle ha varit test vid högre temperaturer som 40+.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

De har fått en del skit för hur skev deras statistik är.
t.ex http://www.tweaktown.com/articles/6028/dispelling-backblaze-s...

Köper man de billigaste usbdiskarna, demolerar och sen sätter in i en låda med 45 andra diskar och sen pressar järnet 24/7 är det nog bara förvänta sig döda diskar.

Ja efter att ha läst den artikeln så är man såklart mer kritisk. Men ändå, jag gillar att de publicerar statistiken. Då kan man med lite påläsning skapa sig en egen uppfattning. Det är ju ofta i RAID-miljöer man ska ha diskarna. Annars kvittar det ju vilken disk man köper. Och det blir inte en enterprise-disk.

Permalänk
Medlem

Kanske tyder på att det inte är något direkt samband mellan dessa variabler i sig, utan att hög(/låg) temperatur bara är en följd av något annat som orsakar hög felfrekvens (för en specifik HDD-modell då såklart)?

Permalänk
Avstängd

Min Western Digital Raptor 150GB dog iaf rätt snabbt inlindad i en handduk för att slippa oväsendet.

Permalänk
Medlem

Det är väl inte direkt någon överraskning att elektronik som överlever 200+ grader från lödugnen även klarar 50 grader.
Samma sak med mekaniken, gissar på att inga material i en hårddisk tar skada av ens 100 grader.

Permalänk
Medlem
Skrivet av r3mpuh:

Min Western Digital Raptor 150GB dog iaf rätt snabbt inlindad i en handduk för att slippa oväsendet.

Nu är ju Raptor en 10krpm:are som väl dessutom har kylflänsar i chassiet (eller så är det bara 2,5" -modellerna som har "ice pack" eller vad dom kallar det). Kylflänsarna och "ice pack"et har dom nog inte kostat på för att det ser coolt ut så det var ju inte så förvånande att den dog inlindad i en handduk

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Medlem

Faktiskt intressant läsning i min mening, har iofs inte så have värst många haverier genom åren men ändå använt en herrans massa diskar av olika märken/modeller samt som de flesta här inne byggt en hel del burkar inte bara åt mig själv utan familj/vänner/folk som frågat efter hjälp.

Vad jag däremot har märkt själv och vetat av i några år nu är att Seagates diskar krashar oftare, det är iofs bara baserat på egen erfarenhet men ganska kul att få lite uppbackning av andra som testat betydligt fler diskar än jag någonsin sett ens. Från minnet bara sådär så minns jag enbart 2st WD som havererat, ingen Samsung samt ingen Hitachi men iaf 4-5st Seagates + några extremna USB vars innehåll råkade vara av märket Seagate fast struntar i dom här.
Har iofs inte jobbat med så värst många Hitachis måste jag erkänna men i övrigt ungefär likvärdiga nummer, har dessutom märkt att Samsungs diskar överlag gick kallare men det kan ju bero på div tillfälligheter? Så här ser iaf datorn jag sitter vid just nu ut:

Fast det är inte hela sanningen för Seagates är monterade längst bort ifrån värmekällor så som tex radiator/datorkomponenter och sitter dessutom närmast insuget, Samsungs sitter såklart närmast värmekällorna och WD´n i mitten och därav visar dom ganska likvärdiga tems för tillfället fast det är ju såklart monterat så med flit.