Microsoft Surface Mini avtäcks den 20 maj

Permalänk
Melding Plague

Microsoft Surface Mini avtäcks den 20 maj

Minstingen Surface Mini är på ingång och nu skickar Microsoft ut inbjudningar till media för att närvara på ett pressevenemang senare i maj.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Förhoppningsvis så släpper dom olika modeller så man kan få x86 på dessa också annars helt ointressant

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Skrivet av Ase:

Förhoppningsvis så släpper dom olika modeller så man kan få x86 på dessa också annars helt ointressant

Tvärt om, X86 hade vart ointressant. ARM och RT är överlägset för ändamålet. Får ut över 10h videotittande med surface2 och det finns inga bakgrundsprocesser och annat elände som sabbar batteritiden.

Permalänk
Medlem

Kul att deras inbjudan är en blåskärm

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av sensei451:

Tvärt om, X86 hade vart ointressant. ARM och RT är överlägset för ändamålet. Får ut över 10h videotittande med surface2 och det finns inga bakgrundsprocesser och annat elände som sabbar batteritiden.

Försöker inte starta något fanboydiskussion utan undrar upprikitgt: Vad finns det för fördelar med Windows RT gentemot en Android-platta eller en iPad?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ase:

Förhoppningsvis så släpper dom olika modeller så man kan få x86 på dessa också annars helt ointressant

Skrivet av sensei451:

Tvärt om, X86 hade vart ointressant. ARM och RT är överlägset för ändamålet. Får ut över 10h videotittande med surface2 och det finns inga bakgrundsprocesser och annat elände som sabbar batteritiden.

x86 tillsammans med ett överséende av operativsystemet om vad som orsakar dålig batteritid, t.ex jämfört med OSX. Men x86 nevertheless. Skulle gissa på att Intel är på Microsoft angående detta

Men är också inne på att om jag ska ha en Windowsplatta så ska det bli x86..

Visa signatur

i9-10980XE ~4.6GHz | 128GB DDR4-3600 | ASUS WS X299 PRO | RTX 4070 Super, Founders Edition
i7-7820X 4.8GHz | 64GB DDR4-3200 | ASUS WS X299 PRO | RTX 3080, Founders Edition

Permalänk

X86 är ett måste, kolla bara på Surface Rt.

Visa signatur

Blegh <3 ^^

Permalänk
Skrivet av Teddis:

x86 tillsammans med ett överséende av operativsystemet om vad som orsakar dålig batteritid, t.ex jämfört med OSX. Men x86 nevertheless. Skulle gissa på att Intel är på Microsoft angående detta

Men är också inne på att om jag ska ha en Windowsplatta så ska det bli x86..

Jag har både en Pro2 och en surface2 (dvs RT) och personligen är jag mer förtjust i ARM-plattan. Den är sval, tunn och har grym batteritid tack vare att man bara exekverar program under sandboxen i det nya windows runtime.

Vill jag köra något native x86 så fungerar remoteapps eller vanlig RDP mot en appserver utmärkt, med ännu bättre batteritid som följd (jämfört med Pro:n.)

Visst, man måste då vara uppkopplad, men det till trots så är jag personligen betydligt mer förtjust i RT-plattan än Pro2.

Permalänk
Medlem

Det är bristen på Kompalitet som gör RT ointressant(för mig) gäller även Android eller IOS eftersom jag har alla mina program på x86
ARM har ett försprång gällande mobiltfjoll men för mig så gäller det att den ska kunna vara ett komplement till Stationär dator. Inte bara nåt man ska surfa på, vid nödsurfning funkar min telefon. Jag hoppas att det kommer både och så blir det valmöjlighet.

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Skrivet av Ase:

Det är bristen på Kompalitet som gör RT ointressant(för mig) gäller även Android eller IOS eftersom jag har alla mina program på x86
ARM har ett försprång gällande mobiltfjoll men för mig så gäller det att den ska kunna vara ett komplement till Stationär dator. Inte bara nåt man ska surfa på, vid nödsurfning funkar min telefon. Jag hoppas att det kommer både och så blir det valmöjlighet.

Jag vet inte riktigt hur ditt use-case ser ut, men som utvecklare fungerar det utmärkt med remote/RDP med RT-plattan som ett perfekt komplement när man är ute på vift. Bättre än med en pro2 som sagt, då den snabbt belastas när man kör tyngre verktyg på den native, med kortare batteritid som resultat. Dessutom behöver du bara administrera en "miljö" med remote apps/RDP.

Med det sagt så är båda plattorna grymma, men favoriten för mig är ARM.

Permalänk
Skrivet av qscwdzeax:

Försöker inte starta något fanboydiskussion utan undrar upprikitgt: Vad finns det för fördelar med Windows RT gentemot en Android-platta eller en iPad?

Det är väl en fråga vad man prioriterar och gillar, jag använder både ipad och surface2. Fördelarna med windows-plattan är väl office, usb-port, SD-kort och möjligheten att ha flera användarkonton. Fördelarna med paddan är väl apputbudet antar jag, exempelvis finns ingen riktigt bra squeezebox-kontroller till Surface.

Permalänk
Medlem

Är roligt att folk gillar Android & Ipad pga apputbud själv gillar jag program inte småvarianter (förenklade program) som nu kallas appar

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem

Själv föredrar jag Surface pro 2.1 just för att det är en hybrid, inte en regelrätt surfplatta som Surface2. Jag ser Surface pro 2.1 mer som en dator än en surfplatta och det är också så jag nyttjar den. En mer mobil dator för jobb, koda on the go och med möjlighet att föra anteckningar på frihand på möten via pennan om så önskas.

Att den kan köra x86/x64 program gör att jag helt kan ersätta både laptopen och surfplattan med den. Jag finner inga problem att få batteriet att räcka hela dagen även om jag skulle ta en paus och fräsa upp något spel från steam som avkoppling någon minut. Surfplattan och laptopen har tjejen fått ärva istället.

Smaken är således som baken, jäkligt delad.

Visa signatur

Case: Fractal Design Define S | Fans: 4x Noctua NF-a14 PWM140mm | Motherboard: Asus ROG Maximus XI Hero | CPU: i9-9900K | CPU-Cooler: Noctua NH-D15S dual fan | PSU: Corsair AX1500i | GPU: ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3060Ti OC V2 8GB | RAM: 32 GB DDR4 Kingston HyperX Fury Black 2666mhz Cl15 | Storage: 1x Kingston Fury Renegade M.2 2TB SSD 1x OCZ Vector 180 480GB SSD, 1x OCZ Vector 512GB SSD | Screen: 24" Acer Predator XB240HA G-Sync 144hz | Sound Card: Asus Xonar Essence STX II | Aux: Cherry MX 3.0S Gaming Keyboard. EVGA X10 Carbon

Permalänk
Medlem

Jag älskar min Surface Pro 2, Kanske ett av de bästa IT inköpen jag har gjort.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem

Hicka till där ett tag, har nyligen köpt mig en MSP2, och om den funnits med 8" hade det blivit en sådan. Men nu så är det ju RT och jag finner inget behov av den för mig.

Hade jag velat ha en renodlad surfplatta hade jag tagit en android. Min sambo har en Asus T100, och min platta springer åttor kring den, förutom i batteritid.
Vist MSP2 är i tyngsta laget, så en 8" hade varit nice, men jag tror inte jag hade vela göra avkall på prestandan ändå.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem

Så jag är först att reagera på bildförhållandet 4:3? Känns väldigt avigt för mig när jag sitter med sambons Ipad Air för att kolla nått hon vill visa... Men så är jag också sugen på en platta med x86 och äkta windows samt att den ska vara 7-8" som med 16:9 som går ner i innerfickor.

Visa signatur

i7 960 TRUE(2*120mm ScytheGT) @ 3.85GHz|ROG Rampage III Formula x58|FD Define R4 Titanium(5*140mm)|XFX CE850W|6x4GB DDR3|RTX3060|Intel X25-M 160GB+Crucial m4 512GB+PNY 1TB+HDD 500GB+HDD 1,5TB+2TB|Externa: 2*WD 2TB|Fåner:Mi Mix 2S|Galaxy S22|Moto G5|Galaxy S5|Galaxy S4

Permalänk
Medlem

Vore trevligt med en 13" -15" variant också, inte så mobil kanske, men typ i köket eller liknande soffan, på tåget osv.

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem

Nu får de väl ändå ta och lägga ner Windows RT, tycker 6-tumsenheterna visat att Windows RT inte behövs och nu har vi i stort sett Windows Runtime på Windows Phone med 8.1. Ytterligare konvergens ska ske senare. Samma XAML-ramverk nu för Phone, projekttemplaten kräver dock att man inte delar allt.

Det finns många fördelar med att ha en x86-baserad platta, man kan behandla den precis som en dator (tänk företag). Windows RT kan man varken riktigt behandla som en telefon eller en dator. För konsumenter betyder det att du faktiskt kan köra sånt som BankID och att det faktiskt fungerar som hybrid. Sen nej du har inte bättre batteritid för att du har en stor ARM-SoC, Atom är fullt jämförbar där och går inte att jämföra med Haswell/Ivy på Surface Pro. Det finns gott om Atom-enheter som når mer än tio timmar tittande.

Microsoft och Microsoft Mobile har redan tagit en stor hit på Windows RT-enheter. Intresset finns inte. För den som vill sitta och köra remote går det fint på x86/Pro också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iliyena:

Så jag är först att reagera på bildförhållandet 4:3? Känns väldigt avigt för mig när jag sitter med sambons Ipad Air för att kolla nått hon vill visa... Men så är jag också sugen på en platta med x86 och äkta windows samt att den ska vara 7-8" som med 16:9 som går ner i innerfickor.

O nej det ska vara en 4:3! Tänkt dig bara, en iPad Mini med Windows 8.1. Det är rena drömmen för en platta - perfekt för surf, grym för spel (ej FPS dock ), lätt och smidig! Lite problematisk för film kanske men det kan man ju visa på TVn via USB eller nåt?

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

Jag hoppas på en ny Magic: the Gatheringexpansion, utvecklad tillsammans med Microsoft. Jag tror att jag hoppas förgäves.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av sensei451:

Jag har både en Pro2 och en surface2 (dvs RT) och personligen är jag mer förtjust i ARM-plattan. Den är sval, tunn och har grym batteritid tack vare att man bara exekverar program under sandboxen i det nya windows runtime.

Vill jag köra något native x86 så fungerar remoteapps eller vanlig RDP mot en appserver utmärkt, med ännu bättre batteritid som följd (jämfört med Pro:n.)

Visst, man måste då vara uppkopplad, men det till trots så är jag personligen betydligt mer förtjust i RT-plattan än Pro2.

Du jämför en "big core" CPU (Surface Pro) mot en "little core" CPU (Cortex A15) och klagar på att den första har sämre batteritid, det borde inte komma som någon överraskning. Det är som att klaga över att en Mercedes S-klass inte är lika bränslesnål som en Fiat Uno. Prestandan i sin Surface Pro ligger på en helt annat nivå än Surface, både GPU- och framförallt CPU-delen.

Det som för mig är helt obegripligt är varför Microsoft inte börjar använda BayTrail i Surface och även i Surface Mini med tanke på hur illa det gått för Windows RT. Cortex A15 (som Tegra4 som sitter i Surface använder) må dra mindre ström än Haswell, men det har ändå varit en väldigt strömslukande CPU för sin klass, inte alls i nivå med Qualcomms Krait (som kommer användas i Surface Mini) och BayTrail-T.

I flera tester har visat BayTrai-T och Snapdragon är väldigt jämbördiga vad det gäller strömförbrukning, BayTrail har den starkare CPU-delen medan de snabbaste Snapdragon-modellerna (Snapdragon 80x) har något snabbare GPU-del.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Nu får de väl ändå ta och lägga ner Windows RT, tycker 6-tumsenheterna visat att Windows RT inte behövs och nu har vi i stort sett Windows Runtime på Windows Phone med 8.1. Ytterligare konvergens ska ske senare. Samma XAML-ramverk nu för Phone, projekttemplaten kräver dock att man inte delar allt.

Det finns många fördelar med att ha en x86-baserad platta, man kan behandla den precis som en dator (tänk företag). Windows RT kan man varken riktigt behandla som en telefon eller en dator. För konsumenter betyder det att du faktiskt kan köra sånt som BankID och att det faktiskt fungerar som hybrid. Sen nej du har inte bättre batteritid för att du har en stor ARM-SoC, Atom är fullt jämförbar där och går inte att jämföra med Haswell/Ivy på Surface Pro. Det finns gott om Atom-enheter som når mer än tio timmar tittande.

Microsoft och Microsoft Mobile har redan tagit en stor hit på Windows RT-enheter. Intresset finns inte. För den som vill sitta och köra remote går det fint på x86/Pro också.

Vad händer med MS om Intel (x86) blir utknuffade ur konsumentmarknaden till att endast finnas i servrar och workstations? Precis som MS satsar på ARM så satsar Intel på mobila kretsar, båda förlorar pengar på de satsningarna. Men fortsätter det kanske Intel kastar in handuken när det kommer till mobila kretsar och då är MS också ute ur leken utan RT. Det är bara dumt att låsa sig till huruvida Intel kommer att klara av att bemöta ARM-vågen.

Permalänk
Skrivet av Yoshman:

Du jämför en "big core" CPU (Surface Pro) mot en "little core" CPU (Cortex A15) och klagar på att den första har sämre batteritid, det borde inte komma som någon överraskning. Det är som att klaga över att en Mercedes S-klass inte är lika bränslesnål som en Fiat Uno. Prestandan i sin Surface Pro ligger på en helt annat nivå än Surface, både GPU- och framförallt CPU-delen.

Det som för mig är helt obegripligt är varför Microsoft inte börjar använda BayTrail i Surface och även i Surface Mini med tanke på hur illa det gått för Windows RT. Cortex A15 (som Tegra4 som sitter i Surface använder) må dra mindre ström än Haswell, men det har ändå varit en väldigt strömslukande CPU för sin klass, inte alls i nivå med Qualcomms Krait (som kommer användas i Surface Mini) och BayTrail-T.

I flera tester har visat BayTrai-T och Snapdragon är väldigt jämbördiga vad det gäller strömförbrukning, BayTrail har den starkare CPU-delen medan de snabbaste Snapdragon-modellerna (Snapdragon 80x) har något snabbare GPU-del.

Jag försöker bara visa att det finns gott om användsningsområden för ARM och att WindowsRT är en relevant produkt. Sen tror jag inte att man ska snöa in sig på tekniken, självklart kan man idag göra allt mer energisnåla X86-cpuer, men poängen i WindowsRT är ju uttryckligen att operativsystemet är spärrat ifrån att köra energislukande "brus" i bakgrunden osv, vilket snabbt blir konsekvensen av att installera win32-program.

Med andra ord bryr jag mig som användare inte om vilket märke det är på CPU:n - jag vill ha batteritid och en tunn och lätt platta som kan köra win store-appar, webb och det viktigaste i desktop, och där är WindowsRT riktigt bra.

Permalänk
Medlem

Härligt lite nya windows plattor som Microsoft kan skriva ned värdet på igen som en förlust.

Visa signatur

CPU: 3570K |Minne: 8GB Corsair Vengence|GPU: GTX 650|Chassi: Nano 304|PSU: Corsair 600W M|Kylning: Batterisyra|Mus: MX150|Tangentbord: JP|Platta: Nexus 7(2013)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Feeku:

Vad händer med MS om Intel (x86) blir utknuffade ur konsumentmarknaden till att endast finnas i servrar och workstations? Precis som MS satsar på ARM så satsar Intel på mobila kretsar, båda förlorar pengar på de satsningarna. Men fortsätter det kanske Intel kastar in handuken när det kommer till mobila kretsar och då är MS också ute ur leken utan RT. Det är bara dumt att låsa sig till huruvida Intel kommer att klara av att bemöta ARM-vågen.

Intel har Haswell-ULT/ULX och efterföljande Broadwell-ULT/ULX också, och att köra Windows RT vore att vara ute or leken. Intel har tiotals miljarder i vinster så det är ingen risk att de slutar utveckla Atom och Quark just nu. Deras stora kärnor passar fint i tablet-pcs även de. Högprestanda och höga frekvenser kommer inte från ARM Ltds egna ARM IP/kärnor utan någon måste designa dessa också, Intel kan när de vill byta och börja designa ARM igen. Det är för övrigt på serversidan de lämnas utanför.

Sen säger jag inte att de inte ska ha produkter för ARM, men i <=7-tum kör Windows Phone. Som just råkar vara NT/Win32 på ARM.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av sensei451:

Jag försöker bara visa att det finns gott om användsningsområden för ARM och att WindowsRT är en relevant produkt. Sen tror jag inte att man ska snöa in sig på tekniken, självklart kan man idag göra allt mer energisnåla X86-cpuer, men poängen i WindowsRT är ju uttryckligen att operativsystemet är spärrat ifrån att köra energislukande "brus" i bakgrunden osv, vilket snabbt blir konsekvensen av att installera win32-program.

Med andra ord bryr jag mig som användare inte om vilket märke det är på CPU:n - jag vill ha batteritid och en tunn och lätt platta som kan köra win store-appar, webb och det viktigaste i desktop, och där är WindowsRT riktigt bra.

Och min poäng var att är det liten/tunn med väldigt bra batteritid du är ute efter så ligger de Tegra3/4 baserade Surface-plattorna inte speciellt bra till när man jämför med BayTrail-T baserade Windows 8.1 plattor.

Så det enda du fått med Windows RT är inlåsning till enbart Marketplace-applikationer och det finns definitivt referenser till spel i Marketplace (d.v.s du hittar spelet i marketplace men klickar du på det så kommer du till tillverkararens hemsida) som endast fungerar på x86. Att applikationer som är designade för att köras på Windows plattor inte fungerar bara för man har en Windows RT platta borde vara något som "vanliga" användare bryr sig om.

Det är min invändning mot Windows RT: du får begränsningarna men numera får du inte ens fördelar i form av bättre batteritid eller lägre pris.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer