Intel Broadwells grafikarkitektur specificeras

Permalänk
Melding Plague

Intel Broadwells grafikarkitektur specificeras

Fokus för nästa processorarkitektur från Intel ligger på lägre strömförbrukning och förbättrad grafik. Nu avslöjas flera övergripande detaljer om grafikprocessorn.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Ska bli intressant att se om de får ut någon skillnad på CPU delen av sänkningen, men känns som att Broadwell är ytterligare en generation värd att hoppa till den stationära datorn.

Permalänk

Tick tack

Vid Tick så är det arkitekuren som färändras... Då blir det mer fart, hela arkitekuren tar ett nästa steg... Vid tack då tar man samma arkitektur och gör den mindre = Strömsnålare. Det betyder mindre vämeuvecking och strömsnålare...Kanske en och annan småförbättring.

Välj att uppgradera efter behovet... Är man gamer så väljer man den ena vid rätt tidsperiod... uppgraderar man bara för webb, surf, film... kotoret så väljer man den andra. Eller vad kan det skillja? 10-15% eller?

Visa signatur

Kraschfield

Permalänk
Datavetare

Tick = ny tillverknings-nod
Tock = ny/uppdaterad CPU µarch

GPU-delen har man i de senaste fallen uppdaterat något både vid "tick" och "tock"...

"Fokus för generationen ligger även på utbyggt mediastöd...", är helt klart att man vill minska strömförbrukningen även denna gång då ingen "big-core" CPU har problem att utföra detta själv, men drar betydligt mindre ström om man bygger in stöd direkt i kislet för sådant.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Modellören:

Tick tack

Vid Tick så är det arkitekuren som färändras... Då blir det mer fart, hela arkitekuren tar ett nästa steg... Vid tack då tar man samma arkitektur och gör den mindre = Strömsnålare. Det betyder mindre vämeuvecking och strömsnålare...Kanske en och annan småförbättring.

Välj att uppgradera efter behovet... Är man gamer så väljer man den ena vid rätt tidsperiod... uppgraderar man bara för webb, surf, film... kotoret så väljer man den andra. Eller vad kan det skillja? 10-15% eller?

Tick är en krympning (Ivy Bridge) medan Tock är en ny arkitektur (Sandy Bridge).

Sedan finns det inget som säger att gamers ska välja den ena och kontorsanvändare den andra. Gamers vill ha så mycket prestanda som möjligt men har knappt tjänat på att uppgradera sedan Sandy Bridge. Kontorsanvändare behöver ingen CPU-prestanda att tala om utan klarar sig alldeles utmärkt på till exempel en Sandy Bridge i3. I kontorsdatorer är SSD det absolut viktigaste.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Tick = ny tillverknings-nod
Tock = ny/uppdaterad CPU µarch

Skrivet av Modellören:

Tick tack

Vid Tick så är det arkitekuren som färändras... Då blir det mer fart, hela arkitekuren tar ett nästa steg... Vid tack då tar man samma arkitektur och gör den mindre = Strömsnålare. Det betyder mindre vämeuvecking och strömsnålare...Kanske en och annan småförbättring.?

Tvärtom.
Tick = Die shrink
Tock = Ny arkitektur

Permalänk
Medlem

Jag tycker det är lite onödigt att alla har en grafikdel. Det borde ju ha kunnat ge en bättre CPU allt som idag utgör grafikdel istället hade använts till att göra CPU:n bättre. Det är ju inte alla som använder sig utav den inbyggda grafiken utan köper sig ett löst grafikkort.

Permalänk

Undrar hur en fullstor grafikkrets från Intel skulle prestera med ca 1000 beräkningsenheter och gddr5. Känns som de har tagit rätt stora framsteg på grafikfronten på sistonde.

Visa signatur

...

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Koyaanis:

Tvärtom.
Tick = Die shrink
Tock = Ny arkitektur

Vilket var vad jag skrev eller?

Tick är ny tillverknings-nod ("mindre nm värde")
Tock är ny/uppdaterad CPU-arkitektur (just "ny" händer väl väldigt sällan, är väl Core2, P4, PPro, Pentium senaste 25 åren).

"die shrink" är inte alltid sant, den mest avancerade desktop Haswell har faktiskt större "die area" än motsvarande för desktop Sandy Bridge.

För GPU-delen har arkitektur-uppdateringarna kommit i Nehalem (tock), Sandy Bridge (tock), Ivy Bridge (tick) och nu Brodwell (tick) så den följer inte riktigt tick/tock. Haswell hade samma GPU-design som Ivy Bridge, men den hade fler EUs (Execution Units) vilket även det kan ses som en förändring.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buddychrist:

Undrar hur en fullstor grafikkrets från Intel skulle prestera med ca 1000 beräkningsenheter och gddr5. Känns som de har tagit rätt stora framsteg på grafikfronten på sistonde.

Dom fick ju ganska många patent & info om grafikkretsar av Nvidia i utbyte mot att dom fick tillverka kretsar för intel förut, det var efter det som Intel började utveckla sina gk kretsar

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem
Skrivet av CGD:

Jag tycker det är lite onödigt att alla har en grafikdel. Det borde ju ha kunnat ge en bättre CPU allt som idag utgör grafikdel istället hade använts till att göra CPU:n bättre. Det är ju inte alla som använder sig utav den inbyggda grafiken utan köper sig ett löst grafikkort.

Det finns ju alltid s2011 varianten av processorer (istället för 1150 tex.) ,högprestanda & server processorer utan grafik men är ju dyrare

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Buddychrist:

Undrar hur en fullstor grafikkrets från Intel skulle prestera med ca 1000 beräkningsenheter och gddr5. Känns som de har tagit rätt stora framsteg på grafikfronten på sistonde.

Är lite ute på tunn is här, är inte så påläst på GPUer. Men antalsmässigt kan man inte rakt av jämföra Intes EU (Execution Units) med AMDs Graphic cores / Nvidias CUDA cores. Såg någon jämförelse där man beskrev hur dessa skiljer sig rent designmässigt och har för mig att slutsatsen var att en EU motsvarar rent logiskt 8st (tror jag det var) graphic cores / CUDA cores.

Nvidia/AMD räknar tydligen varje flyttals "slot" i sina SIMD register som en separat "kärna", med det sättet att räkna blir varje Haswell kärna 8 kärnor då den kan utföra 8st 32-bitas flyttalsberäkningar parallellt med AVX. Verkar inte helt taget ur luften då "Iris Pro" med sina 40EU ligger mellan 640M och 650M i prestanda, de senare har 384 "kärnor" som är något lägre klockade än "Iris Pro".

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

När kommer nästa tock då? Skylake ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av R544:

När kommer nästa tock då? Skylake ?

Japp, skulle gissa på Skylake.

Permalänk
Skrivet av Yoshman:

Är lite ute på tunn is här, är inte så påläst på GPUer. Men antalsmässigt kan man inte rakt av jämföra Intes EU (Execution Units) med AMDs Graphic cores / Nvidias CUDA cores. Såg någon jämförelse där man beskrev hur dessa skiljer sig rent designmässigt och har för mig att slutsatsen var att en EU motsvarar rent logiskt 8st (tror jag det var) graphic cores / CUDA cores.

Nvidia/AMD räknar tydligen varje flyttals "slot" i sina SIMD register som en separat "kärna", med det sättet att räkna blir varje Haswell kärna 8 kärnor då den kan utföra 8st 32-bitas flyttalsberäkningar parallellt med AVX. Verkar inte helt taget ur luften då "Iris Pro" med sina 40EU ligger mellan 640M och 650M i prestanda, de senare har 384 "kärnor" som är något lägre klockade än "Iris Pro".

Inte helt illa direkt, typ som Fermi kärnorna som är rätt kraftiga i sig. Intel kanske håller sig undan för att undvika orättvisa för AMD och Nvidia

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem
Skrivet av R544:

När kommer nästa tock då? Skylake ?

Broadwell= tick (minskning) , Skylake= tock (ny arkitektur)
Skylake. då kommer Pci-e 4, thunderbolt 3, ddr4 (även broadwell) gissar att det först med denna som vi kommer se ökning i prestanda på processorer.
+Förhoppningsvis något bättre lagringsformat än sata3. Enda oroväckande är att det inte verkar bli fler pci-e banor än vad nuvarande arkitektur har (x79=40)

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem

Tick tock är en strategi från 00-talet, känns helt ointressant idag, krympningarna spelar allt mindre roll och utvecklingsintresset finns bara på mobilsidan där är tick/tock ointressant då 1 år är en evighet och kampen är knivskarp
Sandy Bridge K med rejäl överclockning lär hållla många goda år till.
Dessutom har det ju visat sig att de senaste Tockarna har varit mer intressanta än Tickarna för batteritiderna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasseb64:

Tick tock är en strategi från 00-talet, känns helt ointressant idag, krympningarna spelar allt mindre roll och utvecklingsintresset finns bara på mobilsidan där är tick/tock ointressant då 1 år är en evighet och kampen är knivskarp
Sandy Bridge K med rejäl överclockning lär hållla många goda år till.
Dessutom har det ju visat sig att de senaste Tockarna har varit mer intressanta än Tickarna för batteritiderna.

Vem bryr sig om batteritider ?
Mobilsidan. men inte dator entusiaster
det sista intressanta som dykt upp var nog sandy bridge (x79/5520)känns som det var länge sedan det dök upp något intressant . Nästa som kan bli av intresse för mig är nog skylake.

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Skrivet av Ase:

Vem bryr sig om batteritider ?
Mobilsidan. men inte dator entusiaster
det sista intressanta som dykt upp var nog sandy bridge (x79/5520)känns som det var länge sedan det dök upp något intressant . Nästa som kan bli av intresse för mig är nog skylake.

Håller med, tycker batteritid på bärbara börjar bli mer och mer orelevant nu när man hittar el-uttag mer eller mindre överallt nu för tiden. Vad datortillverkarna ska börja fokusera på är smidigare laddare som tar mindre plats i väskan.

Visa signatur

...

Permalänk
Snusfri

Hoppas på någon trevlig arvtagare till min 2600K helst utan grafikdel.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk

Jag blir lika sur varenda gång när jag ser att utvecklingen står still på processorsidan, dagens processor upplever kraven som många av oss hade för över 10år sedan. För att ens överleva som hobbynisse är man tvungen att fördela belastningen på flera datorer.
Däremot förstår jag att Intel prioriterar där det finns mest pengar att tjäna och jag är väldigt mycket intresserad av en surfplatta med riktiga windows på, där den kommande Intel Broadwells säkerligen kommer kunna visa enklare pdf och excelark och worddokument med acceptabel prestanda.

Det positiva med trög utveckling hos Intel är att Amd förhoppningsvis får en chans att komma tillbaka, vilket på lång sikt kan vara värt att plågas med slöa cpuer ett litet tag till för.

Skrivet av Ase:

Vem bryr sig om batteritider ?
Mobilsidan. men inte dator entusiaster
det sista intressanta som dykt upp var nog sandy bridge (x79/5520)känns som det var länge sedan det dök upp något intressant . Nästa som kan bli av intresse för mig är nog skylake.

De brukar ange batteritid utan belastning, gör man något vettigt med datorn så att fläktarna låter som ett jektplan så varar inte batteriet länge på de bärbara jag har tillgång till. I vilket fall många ser på film m.m, bra batterietid där är inte fel. Dessutom kan mindre strömbrukning leda till att de kan montera in ett mindre och billigare batteri.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk

Känns som den enda chansen för ett lyft är på mjukvarusidan där man lär sig använda flertalet kärnor. Förhoppningsvis kanske det leder till att lyft för AI:n i spel. Finns en hel del att hämta på den fronten om man säger så.

Man kan nog glömma att köpa entusiastprocessorer för 1500-2500 kronor framöver. Det blir till att slänga ut 4500-5000 kronor bara för CPU och desto mera på SLI för att kunna ta de där stegen man har vant sig vid.

Samtidigt lär väl VR hålla en upptagen ett tag.

Visa signatur

Intel Core i5-3570k || Gigabyte GTX 980 G1 || Corsair Vengeance LP 8GB || Asrock Z77 Extreme4 || Samsung 840 EVO 500 GB|| Seagate 2TB || WD Red 2x3TB || Fractal Design R4 || Fractal Design Kelvin S36 || Be-Quiet L8 630W

Permalänk
Medlem

Tja, min gamla 2600K @ 5GHz är fortfarande snabbare än det mesta som går att köpa på konsumentsidan idag, trist som tusan. Vi får se vad Haswell-E har att erbjuda när den kommer, men den 6-kärniga känns isåfall som en för liten uppgradering. Det skulle kunna bli den 8-kärniga, men den kommer att ligga kring 5000Kr vad det ser ut och moderkort 3000Kr och innan den prestandan kryper ner till 2000Kr-strecket vad pratar vi då? 2018, 2019? Det går inte fort nuförtiden.

Jag är i alla fall i den sitsen att jag har nytta av fler kärnor eftersom jag kompilerar mycket, så allt sämre än en 8-kärnig Haswell-E ser mer ut som sidegrade än upgrade. Priset är som sagt inte lika lockande, det blir väl att optimera mjukvara mer och mer vilket iofs inte är så tokigt ...

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Grafik....
Mediaavkodning....
Lägre strömförbrukning....

Man ska nöja sig med det lilla sa nån snubbe för länge sen. O det e bannemej enda sättet att inte bli tokig idag!

Vad jag ångrar att jag inte var riktigt inne i hårdvara runt Ghz strecket....hade varit så mycket intressanta framsteg o läsa om o så billiga, superklockvänliga processorer att köpa!

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buddychrist:

Håller med, tycker batteritid på bärbara börjar bli mer och mer orelevant nu när man hittar el-uttag mer eller mindre överallt nu för tiden. Vad datortillverkarna ska börja fokusera på är smidigare laddare som tar mindre plats i väskan.

FSP tillverkar ett litet ersättningsagg för bärbara för den som tröttnat på det stora man får med sin dator. Sen motsäger du dig lite här då en mer strömeffektiv dator i sig behöver mindre laddare för att fungera. Drar datorn 5W räcker en mobilladdare, drar den 100W så blir det en tegelsten..

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, ASUS RX 580 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W - Bärbar: ASUS F3SR, Core2Duo@2,6-3,1Ghz 4 GB, SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Videoapan:

FSP tillverkar ett litet ersättningsagg för bärbara för den som tröttnat på det stora man får med sin dator. Sen motsäger du dig lite här då en mer strömeffektiv dator i sig behöver mindre laddare för att fungera. Drar datorn 5W räcker en mobilladdare, drar den 100W så blir det en tegelsten..

EDIT: Såg precis att de gör en 120W-modell också.. MEN min poäng funkar hyfsat ändå, mindre törstig dator = mindre laddare

EDIT TVÅ: Och ja, jag tryckte på citera istället för redigera..

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, ASUS RX 580 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W - Bärbar: ASUS F3SR, Core2Duo@2,6-3,1Ghz 4 GB, SSD

Permalänk
Medlem

Återkommande ser man en massa surmulna kommentarer på nätet i stort. Men säg att någon sitter på en processor, Intel eller AMD, från tiden före denna enastående Sandy Bridge ... ska de köpa en Sandy Bridge till sitt nya bygge? Nä. För att inte tala de som förra året köpte en Z87-bräda och nu gnäller över Z97, ungefär som de måste detronisera brädor baserade på den kretsen för att inte må dåligt över sitt tidigare inköp, istället för att glädjas över att de har ett riktigt bra system som det är.

Så om man nu har en 1-3 år gammal processor, varför då gnälla? Var stegen dessförinnan alltid 30-50 % bättre mellan varje generation, för att nu "endast" vara 10-20 %?

En del saker följer med plattformen. En 3750K på Z77 har endast 2 st 6 Gbps SATA, något som man får knata ned till B85 f.n. för att återfinna, om jag minns rätt, etc.

Det finns mycket kul med lägre strömförbrukning i vissa lägen, även om jag instämmer i att eluttag finns närmast överallt, även under resor på tåg, buss etc. För stationära talar Intel t.ex. om aktivera C7 i Ready Mode, vilket innebär att dator kan stå på i runt 10 W.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av CGD:

Jag tycker det är lite onödigt att alla har en grafikdel. Det borde ju ha kunnat ge en bättre CPU allt som idag utgör grafikdel istället hade använts till att göra CPU:n bättre. Det är ju inte alla som använder sig utav den inbyggda grafiken utan köper sig ett löst grafikkort.

Exakt vad skulle de göra med de extra transistorerna? Anledningen till att det inte händer så mycket på prestandasidan är för att all lågt hängande frukt på prestandasidan redan är plockad. I början satsade man mycket på att öka frekvenserna för prestandan skalar i stort sätt linjärt med frekvensen. Dock slog man i en mur runt 3-4 GHz. Kisel klarar inte högre frekvenser än så med vettig strömförbrukning. Det är ingen slump eller konspiration att frekvenserna har varit konstanta sedan Pentum 4. Det gäller generellt både för Intel, AMD, IBM och Oracle. Högst klockade är IBM som varit uppe på 5 GHz men då snackar vi om TDP på 200 W eller mer. Nästa steg är att kasta fler kärnor och trådar på problemet men där har vi stannat vid fyra för att fler än så generellt är slöseri med transistorer. Det hjälper inte att kasta fler kärnor på problemet om det inte går att köra på fler kärnor och många saker som en vanlig användare gör går inte att parallellisera. Eller om det går så är det inte säkert att det går snabbare utan vissa saker går långsammare om man delar upp det på olika kärnor. AMD klantade sig med Bulldozer av den anledningen. De satsade på fel saker. Hade arkitekturen kommit ut i tid hade den nog varit intressant på serversidan men den hade inget att göra hos vanliga användare. Sedan dess har Intel jobbat mycket med branch predict och cache-systemet.

Nästa steg som vi ser nu är att köra med kisel för specifika uppgifter. Det är det bästa sättet att öka allmänprestandan i en CPU idag. Vanliga uppgifter som att spela upp video kan göras väldigt mycket mer effektivt med en hårdvarulösning än att köra det i mjukvara på de vanliga kärnorna. Att koda av h.264 på CPU kommer till exempel märkas rätt bra i strömförbrukningen medan dedikerat kisel gör det under en watt. Det är till exempel därför RaspberryPi klarar av att spela upp HD-video. Utan hårdvaruakodning hade chippet inte haft en chans. Det kommer snart bli viktigt igen då avkodning av h.265 tydligen ska vara rejält mycket tyngre än h.264. Tittar vi på serversidan är det vanligt med dedikerat kisel för kryptering.

Vidare har den stora massan mer nytta av integrerad grafik än ett par extra kärnor. Att slippa ha ett billig grafikkort i datorn sparar pengar, ström och utrymme. Satsningen på mobila system är inget Intel och de andra gör för att djävlas heller utan de följer marknaden. Marknaden går ifrån stationära datorer för folk i allmänhet har tröttnat på att ha en stor dator i ett hörn. Det är inte bara Intel som gör så utan även AMD har ju mer eller mindre övergett desktop och Nvidia har satsat på en ny strategi med mobile first när de utvecklade Maxwell. Så istället för att tillverka en prestandakrets och skala ner den till laptopar så har de utgått från en laptop och skalat upp den för prestanda. Det är så viktigt det mobila segmentet är idag.

Så det vi ser är inte resultatet av ett oligopol utan resultatet av att x86 på kiseln, eller för den delen valfritt ISA på kisel, har nått sin tekniska mognad. Det är så det blir med alla tekniska landvinningar. Det finns en övre gräns för vad man kan göra med en viss teknologi och den övre gränsen närmar man sig asymptotiskt. Jag har slängt upp den här bilden förr men tycker den är illustrativ så slänger upp den igen.

Byt ut penetration på y-axeln mot teknologisk utveckling så ser du vad som händer. Det krävs alltså att vi hittar något nytt för att få fart på prestandan igen. Grafen verkar lovande för en del saker men det är inte helt lätt att tillverka transistorer som är lämpliga för CPUer. IBM jobbar mycket på det. Preliminära uppskattningar säger att det borde gå att köra en CPU på grafen i över 10 GHz, andra gissar på 100 GHz fast man får ju ha i minnet att Intels Netburst planerades köra i 10 GHz men de nådde bara till 3,8 GHz. Det tittas också på andra typer av halvledare så förr eller senare kommer det hända något. Vem vet, någon kanske kommer på ett sätt att använda kvantdatorer till något vettigt och då kan det också bli bra fart. Fast det är väldigt långt bort för idag finns det bara ett fåtal algoritmer som passar bra för kvantdatorer och de behöver kylas med flytande helium och annat kul. På mer generella saker som inte har en dedikerad algoritm är de idag långsammare än en vanlig CPU.

För mer information om flertrådad kod, ISA, branch predict, cache och minneslatencer kan jag rekommendera Virtual Voids långa och matnyttiga inlägg.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

VP8? JAG VILL HA VP9 STÖD OCKSÅ!

Hört att quicksync är "open source", men går det att porta till andra operativ än windows? Jag vill kunna accelerera i linux precis som med vdpau vaapi på nvidia/amd.

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Luminous:

VP8? JAG VILL HA VP9 STÖD OCKSÅ!

Hört att quicksync är "open source", men går det att porta till andra operativ än windows? Jag vill kunna accelerera i linux precis som med vdpau vaapi på nvidia/amd.

Finns för Linux i alla fall men vet inte om någon faktiskt använder det.

https://software.intel.com/en-us/forums/topic/498704

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24