Unreal Engine 4 glänser när utvecklare utforskar möjligheterna

Permalänk
Melding Plague

Unreal Engine 4 glänser när utvecklare utforskar möjligheterna

Spelmotorn Unreal Engine 4 står i främsta ledet för den nya generationens spelmaskiner. Nya videosnuttar på Youtube demonstrerar möjligheterna att skapa bländande spelmiljöer.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Master of Overkill

Geif
??
??

Fy satan va snyggt !

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Fan vad snyggt!

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte GA-Z97X-UD3H CPU: Intel i5 4690k GPU: Gigabyte GTX 1080 G1 PSU: EVGA Supernova G2 750w RAM: Corsair vengeance 8GB 1600mhz

Permalänk
Medlem

Bioshock med Unreal Engine 4, ja tack! <3

Visa signatur

Louqe Ghost S1 + L TopHat | ASRock Phantom Gaming ITX | Intel Core i9-9900K | Corsair Vengeance LPX 32GB | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB | Corsair SF750 Platinum | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Intel 660P 2TB | Custom Vattenkylning CPU/GPU | Windows 11 Pro x64

Permalänk
Medlem

Tvelander sa det väldigt bra.

Quixel miljön var fantastiskt, demot viskade om deus ex som spelar på mina hjärte strängar också...

Visa signatur
Permalänk

Inte jätteimponerad, men första videon med sci-fi looken såg ganska bra ut.

Videon med bioshock var jag inte något vidare imponerande av.
Tyckte det såg i princip likadant ut, lite bättre ljuseffekter och textures. Mer som bioshock 2 och infinite.

Men kanske bara är mitt minne som tror att det såg bättre ut än vad det egentligen var.
Ljuseffekterna var dock rätt överdrivna, reflektionerna på "bid-daddy:n" var ju som en strålkastare.

Permalänk
Medlem

Vart är dammråttorna?!

Om ett spel ska vara verklighetstroget måste det finnas damm, har då inte sett någon springa runt och dammat när jag har varit in och lirat..

*Irony.*

Visa signatur

Hello. x99

Permalänk
Medlem

Jag är inget stort fan av datorspel, men kommer spelen börja se ut såhär (tycker grafik är extremt viktigt) så kan jag tänka mig att köpa en speldator endast för de nya spelen!

Visa signatur

Mac Studio M1 Max + Studio Display

Permalänk
Medlem

Någon info om vilken hårdvara som krävs för att rendera första videon i realtid? Ser jäkligt snyggt ut iaf.

Visa signatur

Har ett moderkort men vart fan köper man ett pappakort!?
Dator som moddas för fullt: SilverStone Raven RV02 White| i7 2600k @ 4,6GHz | ASUS P8P67 WS Revolution| Tri SLI Asus GTX580 DCII| 16Gb Corsair Vengence 1600MHz | Corsair AX 1200i| 2st OCZ Vertex 3 MI 120GB | Skärmar: 3x Dell U2311

Permalänk
Medlem

Deus-ex såg ju riktigt bra ut, ljuset var ju klockrent!

Men Bioshock, det såg ut som om det var riktigt kass AA...

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk

Det står ju i texten att Bioshock var mer eller mindre ett quickfix, så det är ju självklart att den videon inte är lika imponerande. Om de skulle ge ut Bioshock med UE4 så skulle de nog arbeta lite mer noggrant med motorn ska ni se..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arazand:

Tvelander sa det väldigt bra.

Quixel miljön var fantastiskt, demot viskade om deus ex som spelar på mina hjärte strängar också...

Indeed, sjukt kul att se detta dyka upp i denna artikel. Jag känner killen som gjort Quixel miljön, sett uppdateringar om arbetsprocessen på Facebook så det var lite förvånande att se bilden på Sweclockers första sida. Tog mig en stund att koppla varför jag kände igen den så mycket

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som inte tycker det där är speciellt imponerande? Gillar Snowdrop engine mycket mer.

Permalänk
Medlem

Bioshock HD, helt fantastiskt. Inte alls överdrivet med ljussättningen, orginalet var så också och det var lite charmen med spelet.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Det viktigaste tycker jag ändå är... vilken motor som är mest effektiv. Dvs ser bäst ut och utnyttja sina resurser på det mest effektiva sättet.

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem

Natural Selection 2 ser redan ut så där med all skinande metal överallt (när man slår på DX11 på grafikinställningarna). Ser nästan identiskt ut med videon med metalrum (rymdbaser), metalbänkar, pysande rök ur ventilationer osv. Så eftersom att jag redan har spelat i en miljö som är identiskt med den här i ett halvår så är jag inte så imponerad

Visa signatur

Dator: Fractal Design 650w modulär - Piledriver FX8350 + Arctic Cooling Freezer Xtreme Rev 2 - 4x2 gb Corsair Dominator 1866 mhz 9-9-9-24 - 1x 500 gb sataII, 1x640 Western Black Caviar, 1x Crucial m4 128 GB SSD - Fireface UCX (ljudkort) - SAPPHIRE Radeon HD7870GHZ (överclockat) - ASUS någonting lite över medelklass, 3 st 120mm chassifläktar Windows 8.1 x64

Permalänk
Medlem

Allting ser överexponerat ut och metallföremål ser fortfarande ut som plast...

Visa signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 2TB • 1440p 165 Hz
3700X • 3070 • 32GB • 2TB • 1080p 144Hz

Permalänk

Det största "problemet" när vi nu får bättre och bättre ljuseffekter i spelen är att allt ser för polerat och välstädat ut. För lite smuts och röra.

Enorma reflektioner överallt. Men visst är det ett steg framåt så man ska inte klaga. Men det finns fortfarande mycket som kan förbättras!

Visa signatur

Intel Core i5-3570k || Gigabyte GTX 980 G1 || Corsair Vengeance LP 8GB || Asrock Z77 Extreme4 || Samsung 840 EVO 500 GB|| Seagate 2TB || WD Red 2x3TB || Fractal Design R4 || Fractal Design Kelvin S36 || Be-Quiet L8 630W

Permalänk
Skrivet av Tobi the Dobi:

Någon info om vilken hårdvara som krävs för att rendera första videon i realtid? Ser jäkligt snyggt ut iaf.

En hyfsad burk räcker långt. Finns en hel del liknande demos från UE4 som snurrar acceptabelt på mitt 670.

http://www.techpowerup.com/downloads/2369/unreal-engine-4-five-tech-demos/

Visa signatur

Intel Core i5-3570k || Gigabyte GTX 980 G1 || Corsair Vengeance LP 8GB || Asrock Z77 Extreme4 || Samsung 840 EVO 500 GB|| Seagate 2TB || WD Red 2x3TB || Fractal Design R4 || Fractal Design Kelvin S36 || Be-Quiet L8 630W

Permalänk
Medlem

Saken är ju den att UNREAL är riktigt grymma på att optimera deras spel, även den slöasde hårdvara kommer kunna köras på denna, det jag tycker är härligt med deras spelmotorer!

Visa signatur

CPU: I5 4690K @ 4.8GHZ Vcore 1,32 Temp max load: 76c | KYLARE: Phanteks PH-TC14PE MODERKORT: ASUS Z97-A | PSU: FSP Hyper 700W
MINNE:16GB HyperX Black @ 1866mhz |SSD: PNY Optima 240 GB
GRAFIK KORT: Gigabyte 970 GTX WFx3 | BURK: Phanteks Enthoo Pro, windowed edition
Ja jag vet att jag särskriver och jag skyller på engelskan!

Permalänk
Sötast
Skrivet av Fakkahe:

Saken är ju den att UNREAL är riktigt grymma på att optimera deras spel, även den slöasde hårdvara kommer kunna köras på denna, det jag tycker är härligt med deras spelmotorer!

You wish, de har alltid varit snygga, men bra optimerat har inte funnits på tapeten sedan UE3.

Permalänk
Medlem

fina klipp. tycker nog det första var mer imponerande. Synd bara att "fotorealism" inte varit riktmärke för klippet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

You wish, de har alltid varit snygga, men bra optimerat har inte funnits på tapeten sedan UE3.

Har iaf alltid funkat som prima för mig, titta bara på Mirrors Edge när det kom ut, hur snyggt som helst. Kunde köra med min AMD +4200 med ett 6500 GT, alltid maxat det med något på 60-80 fps ^^

Visa signatur

CPU: I5 4690K @ 4.8GHZ Vcore 1,32 Temp max load: 76c | KYLARE: Phanteks PH-TC14PE MODERKORT: ASUS Z97-A | PSU: FSP Hyper 700W
MINNE:16GB HyperX Black @ 1866mhz |SSD: PNY Optima 240 GB
GRAFIK KORT: Gigabyte 970 GTX WFx3 | BURK: Phanteks Enthoo Pro, windowed edition
Ja jag vet att jag särskriver och jag skyller på engelskan!

Permalänk
Medlem

En hyfsat viktig fråga är om allt renderas i real-tid? Vore också bra att veta om Playstation 4 och Xbox One kommer se så bra ut eller om det är en stationär dator med ett 10 000 kr grafikkort.

Hade varit väldigt najs att få se ett spelbart Unreal engine 4 demo. Men det kanske finns?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fakkahe:

Har iaf alltid funkat som prima för mig, titta bara på Mirrors Edge när det kom ut, hur snyggt som helst. Kunde köra med min AMD +4200 med ett 6500 GT, alltid maxat det med något på 60-80 fps ^^

Ye right...
Kanske i 600x480.
Jag minns att jag hade svårt att driva det i 1920*1200 med en Q6600 och ett 8800 GTS...

Visa signatur

Main : AMD Ryzen 5900X @ 4.55 | NZXT Kraken X73 | 32 GB DDR4 Gskill 3600mhz @ 3800 CL16 | Asus ROG STRIX B550-A GAMING | Sapphire Radeon 7900 XT nitro+ | Samsung 970 evo 1TB | Windows 10 | Lian Li PC-O11 Dynamic EVO | Corsair RM 750 | AOC cu34g2x + Dell u3415w / 1st 24"
Htpc / server : Intel G3258 | Nvidia GTX 670 | 12 GB | 6TB lagring | Fractal design Node 804 | Win 10+Kodi

Permalänk
Medlem

UE skulle släppas till linux oxå va?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Aspirerande Nätverk- och Sysadmin
Ryzen 5 1600|Hd 7950|16 GB RAM|
"Går det att installera Linux på den här brödrosten?"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yooriitzz:

UE skulle släppas till linux oxå va?

Skickades från m.sweclockers.com

UE4 fungerar till Linux nu, ja.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Spelbara och icke spelbara demos finns att ladda hem här:
http://www.techpowerup.com/forums/threads/unreal-engine-4-ele...

Blandannat ett helt fungerande fps-spel med bots och servrar. Cave demot tyckte jag såg ricktigt bra ut.

Permalänk

RIKTIGT FINT!

Visa signatur

Asus rog strix z690-a gaming, i7 12700K, 32gb RAM, PNY RTX 3080, RM1000i, 4x NVME SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefan94:

Vart är dammråttorna?!

Om ett spel ska vara verklighetstroget måste det finnas damm, har då inte sett någon springa runt och dammat när jag har varit in och lirat..

*Irony.*

Bara för att du inte sett dom så betyder det inte att dom inte finns.

Viscera Cleanup Detail