Nvidia skjuter upp Geforce GTX Titan Z

Permalänk
Melding Plague

Nvidia skjuter upp Geforce GTX Titan Z

Det blir ingen Geforce GTX Titan Z i veckan. Istället väljer Nvidia att skjuta grafikkortet på framtiden, kanske för att kunna tävla mot Radeon R9 295X2 i prestanda.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

Problem med att få till nog många fullt upplåsta GK110 kretsar?

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Tror inte många var taggade att köpa den ändå...

Permalänk

Ser inte riktigt varför dom borde bry sig om att det ska prestera bättre/likvärdigt med R9 295X2, Men antar att det är en principsak

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Medlem

Suttit och slickat mig om munnen i flera veckor nu i väntan på att få kasta iväg 30k på ett grafikkort, åh nej.

Visa signatur

AW3423DW QD-OLED - Ryzen 5800x - MSI Gaming Trio X 3090 - 64GB 3600@cl16 - Samsung 980 Pro 2TB/WD Black SN850 2TB

Permalänk
Medlem

De vill väl vänta tills prestanda för AMD's motsvarighet kommer ut, så att de kan tweaka och dona tills det presterar bättre än det. Så brukar de göra. I vilket fall lär der inte vara särskillt många som påverkas av beslutet.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Tror att de inte nådde något av målen:
1) Ta fram ett grafikkort som är snabbare än AMDs snabbaste

2) Det skall vara "någorlunda" konkurerande rent prismässigt

Alltså går de tillbaka till ritbordet.
30 000:- känns inte som att det konkurerar med ~14 000 som "bara" ett 295 kostar

Permalänk
Medlem
Skrivet av celoz:

Suttit och slickat mig om munnen i flera veckor nu i väntan på att få kasta iväg 30k på ett grafikkort, åh nej.

Plånboken pustar ut i alla fall

Permalänk
Medlem

Vad spelar det för roll om den är konkurrenskraftig när det förmodligen bara är ett skrytbygge ändå? Biffa på så bra det går istället, de kan väl inte på allvar räkna med att någon kommer köpa kortet ändå?

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakgrund:

Vad spelar det för roll om den är konkurrenskraftig när det förmodligen bara är ett skrytbygge ändå? Biffa på så bra det går istället, de kan väl inte på allvar räkna med att någon kommer köpa kortet ändå?

Självklart tror dom att några kommer köpa det. Finns ju folk som köper Bugatti Veyron, Lamborghini, Koenigsegg osv. Dom är alla extremt dyrare än en vanlig bil som duger för vanliga folket. Men ändå finns det folk som köper dom. Till och med vanliga människor som sparar ihop sig till drömbilen. Sen att du och jag aldrig skulle köpa en Bugatti Veyron eller det här grafikkortet, det hör inte hit

Fast dom kanske kände att även vanliga döda skulle ha en chans att köpa detta kort så därför drog dom i bromsen och vi kanske får se en lite billigare sportbil som vanliga döda faktiskt kan spara ihop och köpa.

Visa signatur

Dator 1: ROG STRIX B560-F | Intel i7-11700K | GeForce RTX 3080 FE | 32GB DDR4-3200 | 2+1TB
Dator 2: Asus P7H55D-M Pro | Intel i5 650 | Onboard GPU | 16GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 3: ASRock E350M1 | AMD E-35 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 4: Asus E45M1-I Deluxe | AMD E-450 | Onboard GPU | 8 GB DDR3-1333 | 16TB
Dator 5: Gigabyte H55N-USB3 | Intel i3 530 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1066 | 1TB

Permalänk
Discokungen

Vad var det jag sa, och sånt. De måste få upp frekvenserna för att kunna tävla med 295X2. Eller ha lägre pris men det är ju Nvidia vi snackar om.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ThomasLidstrom:

Tror att de inte nådde något av målen:
1) Ta fram ett grafikkort som är snabbare än AMDs snabbaste

2) Det skall vara "någorlunda" konkurerande rent prismässigt

Alltså går de tillbaka till ritbordet.
30 000:- känns inte som att det konkurerar med ~14 000 som "bara" ett 295 kostar

Varför skulle de konkurrera rent prismässigt? Dessa kort kommer att göras i extremt begränsad upplaga och är mest till för PR.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Skall bli intressant att se alla fanboys komma in i den här tråden och basha NVIDIA för att de är sena med en produkt, så som det hände med t.ex. Mantle-releasen. Fast den här nyheten handlar ju om NVIDIA...

Permalänk
Medlem

För 30 000 kr ska det vara bra mycket snabbare än ett 295 vilket det tydligen ej är.

Ser ingen anledning till förseningen än att AMD överaskade nog Nvidia ordentligt med sitt 295 kort

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Varför skulle de konkurrera rent prismässigt? Dessa kort kommer att göras i extremt begränsad upplaga och är mest till för PR.

Jo fast mycket av PR-syftet försvinner ju när

1) Kortet är tokmycket dyrare än AMD's variant.

2) Kortet "förmodligen" presterar sämre än AMD's

Det är inte någon win win situation direkt

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av elajt_1:

Jo fast mycket av PR-syftet försvinner ju när

1) Kortet är tokmycket dyrare än AMD's variant.

2) Kortet "förmodligen" presterar sämre än AMD's

Det är inte någon win win situation direkt

Men de har ju "The fastest card ever doooood"?

I verkligheten tvivlar jag att det kommer att vara det om nu inte Nvidia på något sätt lyckas kyla kortet på luft utan att klocka ner det ordentligt.

För att vara riktigt ärlig så tycker jag att existensberättigandet som R9 295x2 har är ganska litet.. Och Nvidias motsvarighet ännu mindre. Speciellt när man kan få två 290X i CF för ett par tusenlappar mindre eller två GTX 780Ti för många tusenlappar mindre än GTX Titan Z och de presterar ändå bättre.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av elajt_1:

Jo fast mycket av PR-syftet försvinner ju när

1) Kortet är tokmycket dyrare än AMD's variant.

2) Kortet "förmodligen" presterar sämre än AMD's

Det är inte någon win win situation direkt

Exakt! om det ska vara ett pr kort ska det ge bra pr också och inte floppa helt.

Permalänk
Medlem

OM de ska sälja kortet som Geforce får de sänka priser rejält, annars byta namn till Quadro och ingen kommer bry sig längre...

Visa signatur
Permalänk
Inaktiv

Fan! Får väl vänta då.. :/

Permalänk
Avstängd
Skrivet av yugurt:

Exakt! om det ska vara ett pr kort ska det ge bra pr också och inte floppa helt.

Det som håller tillbaka Nvidias kort just nu är det faktum att de tjurigt ska hålla på med luftkylare. Detta kommer antagligen göra att de måste klocka ner kortet hyfsat kraftigt och då halkar det efter 295x2. Hade Nvidia gått med samma typ av kylare som AMD så skulle man kunna hålla uppe standardclock och genom detta faktiskt prestera bättre än 295X2.

Skrivet av Arazand:

OM de ska sälja kortet som Geforce får de sänka priser rejält, annars byta namn till Quadro och ingen kommer bry sig längre...

Speciellt när Nvidias avtäckning av kortet var 99% all-gaming?

Nvidia har inte direkt stuckit under mattan att det är tänkt som ett gamingkort och inte som ett beräkningskort.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av elajt_1:

Jo fast mycket av PR-syftet försvinner ju när

1) Kortet är tokmycket dyrare än AMD's variant.

2) Kortet "förmodligen" presterar sämre än AMD's

Det är inte någon win win situation direkt

Bara av nyfikenhet, vad får dig att förmoda det?:)

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Curemylife:

Bara av nyfikenhet, vad får dig att förmoda det?:)

Ryktade underclockningar för att klara av att kyla det med luft = Prestandaförlust = Faller efter R9 295x2. Specifikationerna avslöjar också att kortet inte har alla cuda kärnor aktiverade heller.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Inte så oväntat. Nvidia borde ha utannonserat ett 790 samtidigt och dessutom sänkt priset på TZ med typ 1000 dollar. Även för CUDA-utvecklare är prislappen hisnande.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Bakgrund:

Vad spelar det för roll om den är konkurrenskraftig när det förmodligen bara är ett skrytbygge ändå? Biffa på så bra det går istället, de kan väl inte på allvar räkna med att någon kommer köpa kortet ändå?

Fast det tappar ju lite poängen som skrytbygge om det inte ligger i absoluta prestandatoppen. Framförallt när det är så extremt dyrt. Det släpps ju för att ge massa PR men ser inte lika bra ut om AMD har ett kort som presterar bättre för halva priset. Så de väntar väl på att 295X2 ska glömmas bort eller så brandar de om kortet lite och riktar in sig mer mot compute. GTX 690 släpptes ju som Tesla också för att försöka täcka upp den betydligt sämre GPGPU-prestandan hos GK104. Det såg väl dåligt ut när förra generationens kort fortfarande var snabbare än nuvarande generationen på compute. Fast de löste de ju ordentligt med GK110 senare.

Ska bli lite intressant att se vad Nvidia gör. Jag har svårt att se hur de ska komma förbi 295X2 i prestanda om de inte också tar till en vattenkylare. 500 W är helt enkelt för mycket för en luftkylare.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Umbrellas:

Vissa människor tycker om Nvidia så mycket att de måste skriva hela namnet i caps.

Så du skriver amd?
Jag skriver

AMD och Nvidia /NVIDIA

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Ryktade underclockningar för att klara av att kyla det med luft = Prestandaförlust = Faller efter R9 295x2. Specifikationerna avslöjar också att kortet inte har alla cuda kärnor aktiverade heller.

Vad jag har sett så har det ju hela tiden varit tal om 2880x2, alltså fulla gk110 och sen är jag tveksam till ifall dom faktiskt underklockar det men det kanske är det dom gör nu, hejdar leveranserna för att trycka in ett nytt BIOS med högre frekvenser från start.

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk
Inaktiv

Dem gick väl tillbaka till ritbordet för att fixa en bättre kylare.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Curemylife:

Vad jag har sett så har det ju hela tiden varit tal om 2880x2, alltså fulla gk110 och sen är jag tveksam till ifall dom faktiskt underklockar det men det kanske är det dom gör nu, hejdar leveranserna för att trycka in ett nytt BIOS med högre frekvenser från start.

Problemet är väl att kylningen inte skulle klara av de frekvenserna utan då måste de gå över till vatten. AMD insåg detta ganska tidigt och slängde därför på en betydligt mer påkostad kylare. Skulle Nvidia köra med luft så skulle du antingen få 1. ett underklockat kort eller 2. ett kort som överhettade konstant. Inget av detta vore bra ur en PR synpunkt. Det ska vara svalast, kraftigast, Mest påkostat och billigast. Just nu är kortet antagligen inget av detta (rent spekulation från min sida) och då skjuter Nvidia upp lanseringen istället.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Entusiast
Skrivet av tvelander:

Så du skriver amd?
Jag skriver

AMD och Nvidia /NVIDIA

Fast AMD är ett akronym och ska därför skrivas med versaler. Nvidia är ett namn och ska därför skrivas Nvidia. De själva brukar skriva NVIDIA för att deras varumärke är sådant. De skriver också CUDA, GRID, SHIELD och G-SYNC med bara versaler medans andra saker som Optimus, Tegra, Tesla och så vidare skrivs normalt. Standard skrivregler är dock att helt ignorera konstig versaliering när man skriver och istället följa standardreglerna som säger stor bokstav i början av namn. Undantaget är då akronym som till exempel AMD, BRIS och så vidare.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Äsch då! Jag som redan, i förberedande syfte, sålt lägenheten, bilen och hyrt ut min fru de tre senaste månaderna - i väntan på Titan Z!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"The two most important days of your life are the day you were born and the day you realise why you were born."