PC förbi konsoler i spelförsäljning

Permalänk
Melding Plague

PC förbi konsoler i spelförsäljning

Enligt en ny rapport genererar spel för PC-plattformen större intäkter än spelkonsolerna. Samtidigt ser allt fler gamers persondatorn som den främsta spelplattformen.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

När man ser den där bilden så blir man inte förvånad!

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Det gillas att höra!

Visa signatur

FD Define R6, Noctua NH-D15S, 6x Noctua NF-A14 PWM, Corsair AX860i, Asus Maximus XI Hero, Intel Core i7 9700k, 32GB Corsair Vengence PRO 3200MHz, Asus GTX1080ti, Samsung 850 EVO 500GB.

Permalänk
Medlem

Större intäkter även när PC-spelen är 100-150kr billigare, det är imponerande

Permalänk
Medlem
Skrivet av sprite:

Större intäkter även när PC-spelen är 100-150kr billigare, det är imponerande

Var inte priset på konsol spel ca 600 kr ?

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sprite:

Större intäkter även när PC-spelen är 100-150kr billigare, det är imponerande

De kanke räknar bort konsolmakarnas avgifter?

Visa signatur

Moderkort: Asus P8P67 PRO REV B3 | CPU: Intel Core i5 2500K | GPU: GTX 980 DirectCU II 4GB |
PSU: 850W Gold

Permalänk
Medlem

Härligt,så då få vi hoppas på att spel utvecklas till pc först för att sedan anpassas till konsol och inte tvärs om som nu.

Visa signatur

Money frees you from doing things you dislike. Since I dislike doing nearly everything, money is handy.

Permalänk
Medlem

"The big difference is that consoles are now the luxury item and PCs are the necessity."

När jag ser grafiken på en konsol är inte direkt "lyx" det första jag kommer att tänka på...

Jag förstår såklart vad de försöker säga men ordvalet kändes inte så passande!

Visa signatur

| Temjin TJ08B-E | Asus Xonar Essence STX | i5 2500K @ 4GHz | Asus 1070 | Asus Gene-Z | Dominator 8GB 1600mhz | Samsung 250GB + WD 2TB | RM750W | Cooler Master V8 utan plastkåpa, + Enermax-fläkt | Asus 144Hz | Logitech Vertical | Filco Minila MX Brown |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

Var inte priset på konsol spel ca 600 kr ?

Det är standardpris ja. Om man kollar t.ex. på förbokning av Watch dogs så kostar det 399:- till Windows, 549:- till Xbox 360 och PS3 och 599:- till Xbox one och PS4. http://www.webhallen.com/se-sv/spel/kampanjer/watch_dogs/

Permalänk
Medlem

Inte så konstigt att PC-spelen genererar mer inkomster med alla MMO:s som har månadskostnad samt Sims spelen med alla dess expansioner

Permalänk
Medlem

Nej, nej, nej... Pcn är ju död!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5-12600K med Noctua 12A | MSI z690 d4 | 2x16 corsair ddr4 lpx 3200mhz | evga 3060ti xc | samsung 980 m2 | LG 27" GP850 | xfx pro 850w | fractal design r6

Permalänk
Medlem

MEN PIRATKOPIERING JU ;___; HURR DERP

Tycker att det är skrämmande att folk inser detta först nu.

Visa signatur

R7-3700X, B450M Mortar MAX, 32GB DDR4 @ 3200, RTX 2080, Corsair CX650M Rev2

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Xeno88:

MEN PIRATKOPIERING JU ;___; HURR DERP

Tycker att det är skrämmande att folk inser detta först nu.

Alla normalt funtade människor har alltid "insett" det.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segas:

Alla normalt funtade människor har alltid "insett" det.

Alla normalt funtade människor har också insett att vissa speltitlar sålt mycket sämre på grund av piratkopiering. Spelmarknaden har förändrats mycket och idag hittar man inte ett multiplayerspel som inte kräver att man verifierar sig "online".

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem

Äntligen!

Permalänk
Medlem

Kanske det går upp ett ljus som portar tvspel till dator.

Dator är ju trots alllt den optimala spelplatformen. Bättre kontroller och kan kopplas till vilka skärmar /tv's som helst. Prestandan och grafiken kan också användaren själv bestämma över genom att välja vilken nivå denne vill lägga sig på i kostnad.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem

Tillbaka på rätt spår!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Avstängd
Skrivet av FredrikMH:

Alla normalt funtade människor har också insett att vissa speltitlar sålt mycket sämre på grund av piratkopiering. Spelmarknaden har förändrats mycket och idag hittar man inte ett multiplayerspel som inte kräver att man verifierar sig "online".

Och detta är jävligt bra gjort. Förr så var utvecklarna dåliga på att skydda sina titlar, speciellt titlar som förlitar sig på multiplayer, t ex Borderlands - allt som behövdes var 1 fil som byttes ut.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av SummitSub:

"The big difference is that consoles are now the luxury item and PCs are the necessity."

När jag ser grafiken på en konsol är inte direkt "lyx" det första jag kommer att tänka på...

Jag förstår såklart vad de försöker säga men ordvalet kändes inte så passande!

Min spontana definition av lyx är något man har utöver det man behöver, så jag tolkar det snarare tvärtom. Det är ju också det de säger - "PC's are the necessity".

Permalänk
Medlem

Inte helt oväntat, eftersom konsolerna gått på dekis senaste året/åren innan nya generationen medans PC:n fortsatt gått uppåt.

Blir intressant att se den kommande VR-marknaden, och hur det påverkar detta. Oculus Rift är PC-exklusiv, även om Sony har sin enhet till PS4 på gång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av widL:

Min spontana definition av lyx är något man har utöver det man behöver, så jag tolkar det snarare tvärtom. Det är ju också det de säger - "PC's are the necessity".

Det var en generös definition. Gäller det herpes också?

Jag kan tycka att PS4:an ändå ger ett hyfsat lyxigt intryck när den är avstängd. Lite som en dum blondin, sitter där och ser snygg ut men har lite gammal och seg hårdvara i huvudet. Fortfarande kul att spela med, men det är inte alls samma kvalité som på PC.

Visa signatur

SLI Titan X - i7 5960x 8-kärnig - Asus Rampage V - 32 GB Corsair Dominator - Intel 750 2200 MB/s Pcie-disk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SummitSub:

"The big difference is that consoles are now the luxury item and PCs are the necessity."

När jag ser grafiken på en konsol är inte direkt "lyx" det första jag kommer att tänka på...

Jag förstår såklart vad de försöker säga men ordvalet kändes inte så passande!

Om du läser artikeln och ser vilka spel som gett PC sitt uppsving så är grafiken på konsolerna lyx. Det är simpla free to play spel det här handlar om och det är dåligt för spelmarknaden oavsett om det är på konsol eller PC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

Var inte priset på konsol spel ca 600 kr ?

Hehe, jag kommer ihåg när Nintendo 64 kom oc h man såg spelannonser i Super Play och dylikt, 999;- var ju typ standard priset på alla spel

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Förutom MMOs och "Free" to play spel, så har nog Steam reor, gog.com och låga spel priser hjälpt en del.
Folk i regel föredrar en konsument vänligare plattform.

Flera inser antagligen att PC är helt enkelt en billigare plattform i längden än konsolerna. Mycket pga av de avsevärt lägre spel priserna. Plus att du inte behöver betala avgift för att kunna spela online...
Och att man inte behöver bygga en "tvelander" dator med trippel Titans för att kunna ha en njutbar spel upplevelse

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem

Bra att det är på detta sättet, då kanske spelbranschen börjar skapa spel åt PC i första hand och sedan åt konsoler och inte vice versa som t.ex GTA

Permalänk
Skrivet av ParasiteX:

Förutom MMOs och "Free" to play spel, så har nog Steam reor, gog.com och låga spel priser hjälpt en del.
Folk i regel föredrar en konsument vänligare plattform.

Flera inser antagligen att PC är helt enkelt en billigare plattform i längden än konsolerna. Mycket pga av de avsevärt lägre spel priserna. Plus att du inte behöver betala avgift för att kunna spela online...
Och att man inte behöver bygga en "tvelander" dator med trippel Titans för att kunna ha en njutbar spel upplevelse

Försöker du förolämpa honom eller är du bara avundsjuk? Jk

Han har iaf Quad Titans

Visa signatur

Microalus ı Phenom II 1090T ı GTX 680 ı 970M Pro ı Corsair HX750 ı Corsair XMS3 8GB ı TX3 Evo ı Toshiba HDD

Permalänk
Medlem

PC har alltid varit större än konsolerna, konsoler begränsar spelaren tex att det inte finns mus / tangentbord + mycket klenare hårdvara än PC.

Xbox One och PS4 har ju bara sålt i ca 5 miljoner per konsol och då köper ägarna i snitt ca 3 spel per konsol. Då kan man räkna ut med röven att det blir väldigt begränsat antal sålda spel vs PC som har flera hundra miljoner användare. Sen hur pass bra spelprestanda det är på alla dessa pc:s får man undersöka.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Samsung 980 Pro Series 1TB

Permalänk

Så ska det låta. Tycker SOE är på rätt spår som först gör PC versionen sedan PS3 versionen, eller är det PS4 nu för tiden?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wille1504:

Försöker du förolämpa honom eller är du bara avundsjuk? Jk

Han har iaf Quad Titans

lol nej. Men det finns en del fånar som tror man måste ha quad Titatns för att kunna spela spel med bra "flyt".
Det fina med PC är att man har alltid flexibiliteten att kräma på mer prestanda för att kunna t.ex köra flera skärmar, anti-alias bättre shader. Vilket konsoler är enormt begränsade på, eller helt enkelt inte klarar av.

Hade jag haft bättre ekonomi så lär jag nog ha gjort ett Tvelander bygge jag med

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av FredrikMH:

Alla normalt funtade människor har också insett att vissa speltitlar sålt mycket sämre på grund av piratkopiering. Spelmarknaden har förändrats mycket och idag hittar man inte ett multiplayerspel som inte kräver att man verifierar sig "online".

Det är ju enda DRM som fungerar. Alla offlinebaserade DRM knäcks alltid på en sekund. Securom någon? Men jag är frågande till om piratkopireng sänkte försäljnnigen nämnvärt i de flesta fall även på titlar som kopierades friskt. Många av de som olovligt kopierade spelet, hade de köpt spelet alls om inte möjligheten fanns?

Tyvärr har nuvarande DRM störst negativ inverkan på legitima köpare. Det blir dyrare att underhålla spelet om det krävs en server att varifera allt på. Vid högt tryck kommer man inte in på spelet. OSV...