Nokia blir Microsoft Mobile Oy

Permalänk
Melding Plague

Nokia blir Microsoft Mobile Oy

Nästan åtta månader efter att affären offentliggjordes blir den slutförd. Nokias division för enheter och tjänster är nu Microsofts dotterbolag med namnet Microsoft Mobile Oy.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Keeper of Traditions

Oj då!

Pun intended.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Oy vilket udda namn

Permalänk
Master of Overkill

hoppas dom använder Nokia som namn på telefonerna.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

"Konstigt" att Elop får komma tillbaks till Microsoft efter det han gjort med Nokia, OM nu inte konspirationsteorierna stämmer förståss Vem fan vill anställa någon med det här på sitt CV?

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Trojan Mobile Oy

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrNubcake:

Oy vilket udda namn

Det är finska motsvarigheten till svenska AB (aktiebolag), så det är inget konstigt.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av tvelander:

hoppas dom använder Nokia som namn på telefonerna.

Det står i artikeln. Nokia kommer att användas som varumärke på Asha-serien som är feature-phones.

Smartphones kommer inte att säljas under varumärket Nokia.

Permalänk

Riktigt fult namn.

Permalänk

Elop...

Visa signatur

Chassi: Phanteks Eclipse p400 | Mobo: ASUS Sabertooth Z77 | CPU: Intel Core i7 3770k 4.4GHz | GPU: EVGA Geforce GTX 1070 FTW | RAM: Corsair Vengeance 16GB 1600MHz | PSU: Corsair RM750x | SSD: Samsung 850 EVO 500GB | HDD/ 2x4TB & 3X8TB Seagate IronWolf | Kylning: Deepcool Captain 240 EX RGB

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

hoppas dom använder Nokia som namn på telefonerna.

Skulle vara alldeles för enkelt att sig kvar vid ett välkänt och etablerat märke som dessutom inte tar en evighet att säga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon99339:

Det står i artikeln. Nokia kommer att användas som nämn på Asha-serien som är feature-phones.

Smartphones kommer inte att säljas under namnet Nokia.

Skickades från m.sweclockers.com

Inte riktigt:

"Varumärkena Asha och Lumia överförs till Microsoft"

Eller du menade kanske att Asha-serien har både featurephones (som kommer fortsätta kallas Nokia) och smartphones (som kommer kallas Microsoft)? Jag har ingen koll på Asha överhuvudtaget.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Synd med att Microsoft tar över Nokia. Nokia gjorde väldigt bra telefoner, hade de inte haft en VD från Microsoft kanske vi hade fått se fler Nokia mobiler med Android. Nu kan man inte skylla på Nokia för att använda Windows phone i alla fall. Ungefär som att Apple skulle använda Windows Phone.

Visa signatur

ATX: Intel Core i5 4690k | Asus Z97-A | MSI R9 390 8GB | 2x Corsair DDR3 2133Mhz | Crucial BX480Gb | Corsair TX650W | Fractal Design Define R4
mITX: Intel Core i3 6100 | Asus B150I | 2x8Gb Corsair DDR4 2133Mhz | Samsung 850 Evo 500GB | Cooler Master V750 | Fractal Design Define Nano S

Permalänk
Medlem

Oydå.

Visa signatur

Processor: Intel i7 3770 3.4GHz, Grafikkort: Asus GeForce GTX TITAN 6GB, Ramminnen: Corsair 16GB DDR3 Dominator 1600Mhz, Moderkort: MSI Z77 MPOWER Z77 S-1155 ATX IVY, SSD: Intel 520 120GB, CPU kylare: Corsair H80i, Nätagg: Corsair AX 760I Digital ATX Modular PSU 760W, Chassi: Corsair Miditower Carbide 300R ATX Black

Permalänk
Medlem

Så de kommer att göra varumärket Nokia till billigt skit? Eller missuppfattar jag detta?

"Däremot tillåts Microsoft att nyttja Nokias namn under en tioårsperiod i samband med nedskalade featurephones."

Hade gärna sett att de använder varumärket Nokia till det bästa istället...

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Medlem

Gissar på att dom kommer använda sig av Lumia som varumärke på sina smartphones och tona ner Microsoft. Lumia känner folk igen på telefoner.

Visa signatur

Kan starkt rekommendera Honeygain. Dela din internetuppkoppling och få betalt. Används inte för något konstigt utan saker som SEO, Ad verification och App testing.
Använd gärna min länk så får du $5 att starta med :)
https://r.honeygain.me/PONTU9D128

Permalänk
Medlem
Skrivet av #enbom:

Så de kommer att göra varumärket Nokia till billigt skit? Eller missuppfattar jag detta?

"Däremot tillåts Microsoft att nyttja Nokias namn under en tioårsperiod i samband med nedskalade featurephones."

Hade gärna sett att de använder varumärket Nokia till det bästa istället...

Du har förstått rätt, så vitt jag själv förstått.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Elop, dags att gå ner i vikt.

OT: Fult namn? Och onödigt namn.

Permalänk
Avstängd

Stephen Elop, den lilla ormen.
Hör inte han hemma bakom lås och bom?

Permalänk
Skrivet av backfeed:

Det är finska motsvarigheten till svenska AB (aktiebolag), så det är inget konstigt.

Tack, det är vettigt.
Borde inte Oy tas bort från namnet i artikeln? Annars heter det väl Nokia Oy också...

Visa signatur

För övrigt anser jag att Copyswede bör förstöras.

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Det är finska motsvarigheten till svenska AB (aktiebolag), så det är inget konstigt.

Menade inte att själva 'Oy' delen var udda, då hade jag haft ett komma (Oy, vilket udda namn). Jag menade hela namnet känns väldigt "klumpigt" att uttala och väldigt långt, och därmed udda (Microsoft Mobile Oy, oj vilket udda namn).

Permalänk
Medlem

"MMO" ... lols.

"Lumia" kort och gott borde de döpt om hela telefongrejen till, för att det låter mjukt, mindre teknokratiskt. även Nokia lät ju lite kantigare men lagom hurtigt och inbjudande i sig. men att ha ett namn på en närmast intimprodukt som en telefon i stil med "Megacorps Industrial Phonemaking" funkar helt enkelt inte.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrNubcake:

Menade inte att själva 'Oy' delen var udda, då hade...

nä, det är ju den smidigaste delen av namnet. bara "Oy" hade funkat bättre.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Verkar ju vara samma gäng som kommer fortsätta bygga telefonerna så blir ju varken sämre eller bättre. Däremot ett nytt namn och logga på telefonerna.

Jag är väldigt nyfiken vad som kommer stå på telefonen när första Microsoft Mobile-mobilen släpps. Jag räknar iskallt med att designen inte kommer ändras eftersom det är samma gäng som fortsätter bygga dom. Är sjukt nöjd med min Lumia 1020, speciellt nu med WP8.1. Är lite sugen på Lumia 930 men väntar nog nu tills Microsoft släpper sin första Microsoft Mobile-mobil.

För kännedom har jag även en iPhone 5, sitter ibland även på en Android-telefon vissa perioder. Så ni haters kan gå till Aftonbladet och skriva av ert hat. Jag älskar alla tre operativsystemen

Visa signatur

Dator 1: ROG STRIX B560-F | Intel i7-11700K | GeForce RTX 3080 FE | 32GB DDR4-3200 | 2+1TB
Dator 2: Asus P7H55D-M Pro | Intel i5 650 | Onboard GPU | 16GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 3: ASRock E350M1 | AMD E-35 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 4: Asus E45M1-I Deluxe | AMD E-450 | Onboard GPU | 8 GB DDR3-1333 | 16TB
Dator 5: Gigabyte H55N-USB3 | Intel i3 530 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1066 | 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrNubcake:

Menade inte att själva 'Oy' delen var udda, då hade jag haft ett komma (Oy, vilket udda namn). Jag menade hela namnet känns väldigt "klumpigt" att uttala och väldigt långt, och därmed udda (Microsoft Mobile Oy, oj vilket udda namn).

Skillnad på namnet på bolaget och vad dom kommer använda som varumärke. Tvivlar starkt på att det kommer stå Microsoft Mobile Oy på deras kommande telefoner

Visa signatur

Kan starkt rekommendera Honeygain. Dela din internetuppkoppling och få betalt. Används inte för något konstigt utan saker som SEO, Ad verification och App testing.
Använd gärna min länk så får du $5 att starta med :)
https://r.honeygain.me/PONTU9D128

Permalänk
Medlem

Jag gillar verkligen Microsofts Surface Pro 2. Så man skall vara rättvis och säga att det stämmer inte riktigt att allt Microsoft tar i förvandlas till skit.

Visa signatur

Case: Fractal Design Define S | Fans: 4x Noctua NF-a14 PWM140mm | Motherboard: Asus ROG Maximus XI Hero | CPU: i9-9900K | CPU-Cooler: Noctua NH-D15S dual fan | PSU: Corsair AX1500i | GPU: ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3060Ti OC V2 8GB | RAM: 32 GB DDR4 Kingston HyperX Fury Black 2666mhz Cl15 | Storage: 1x Kingston Fury Renegade M.2 2TB SSD 1x OCZ Vector 180 480GB SSD, 1x OCZ Vector 512GB SSD | Screen: 24" Acer Predator XB240HA G-Sync 144hz | Sound Card: Asus Xonar Essence STX II | Aux: Cherry MX 3.0S Gaming Keyboard. EVGA X10 Carbon

Permalänk
Medlem

OY är finska för AB dvs aktiebolag för de som missförstått.

Visa signatur

CPU: 5600X| Mobo: AORUS X570 itx|Minne: 32GB Corsair Vengeance PRO 4000Mhz|GPU: Asus TUF 3080 OC |Chassi: CM NR200P|SSD: Samsung 850 EVO 500GB, 2xSamsung 970 EVO 1TB|PSU: NZXT 650W
Mus: Razer Basilisk|Tangentbord: Corsair K70|Skärm: LG27GP850

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Inte riktigt:

"Varumärkena Asha och Lumia överförs till Microsoft"

Eller du menade kanske att Asha-serien har både featurephones (som kommer fortsätta kallas Nokia) och smartphones (som kommer kallas Microsoft)? Jag har ingen koll på Asha överhuvudtaget.

Asha och området Mobile Phones har redovisats på olika poster och lär fortsätta göra det. Det hela var ett försök att komma med något att sälja efter de lade ner enklare Symbiantelefoner. Telefoner med Nokia OS alltså S30/S40 av den enklare varianten (Asha är S40 också, men med lite tillägg och annan profil) kommer fortsätta använda Nokia som varumärke. Nokia OS eller Series 40 (inklusive Asha platform) är väldigt primitivt i förhållande till annat, är ett eget operativsystem (internt utvecklat) som Nokia om inte Microsoft bestämde sig för att samarbeta på detta viset skulle ha avvecklat (iaf för telefoner i Ashas prisklass) till förmån för Symbian, MeeGo och Meltemi. Microsoft har alltså köpt ett operativsystem för enkla mobiler, och varit delaktiga att lägga ner system som var kraftigare och mer agila än deras egna plattform som inte fanns vid tidpunkten.

Sidenote, på svenska i Finland heter Oy Ab – Aktiebolag, Oyj (publikt) heter Abp – Aktiebolag, publikt. Här blir det AB med stort B. Oavsett om det är på börsen eller inte. På Finlandssvenska heter det alltså Microsoft Mobile Ab. Att de inte fusioneras med resten av verksamheten är självklar, detta bolag ska syssla med telefoner, Microsoft sysslar redan med datorer och plattor i en annan del, Microsoft kommer fortsätta utveckla sitt operativsystem under Windows-varumärket inom andra grenar hos Microsoft. Ungefär som att Motorola Mobility förblev MMI hos Google och inte integrerades i gruppen som utvecklar Android, men skillnaden här är att Nokias före detta division / avdelning nu i det nya bolaget Microsoft Mobile är ensamma om marknaden för Windows Phone i princip. Ledningen som Elop och några andra flyttar dock hem till Redmond så man kan vänta sig att det är där de kommer sitta och klura på flaggskepp som ska säljas av deras dotterbolag som inte ens är topp tio på smarta telefoner längre. Fast de kan ju iaf garantera att några tillverkas även i fortsättningen, så länge de sätter pengar på det i vilket fall. Fast de ska vara glada om de ens behåller 5% av global marknad på smarta telefoner. Det spelar inte någon roll om de sätter pengar hos externa leverantörer, det är ingen som klarar sig på att sälja Windows Phone enbart ändå och det skulle bli fel att använda resurser för att utveckla sådan hårdvara. Nu behöver de inte oroa sig för vad tillverkare gör och kan säga att de har grejer att erbjuda också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alucius:

Jag gillar verkligen Microsofts Surface Pro 2. Så man skall vara rättvis och säga att det stämmer inte riktigt att allt Microsoft tar i förvandlas till skit.

Håller med dig. Surface Pro 2 är grym på nästan alla sätt och vis, däremot aningen för dyr tycker jag. Fast jag svalde hårt 3 gånger och sen beställde en för några månader sen. Har inte ångrat mig alls.

Tyst även när man lirar spel med tung grafik. Har provat Dells variant och den fläkten var/är ju det något fel på. Varvade upp när man startade Outlook eller Photoshop bara.

Så jag ser fram emot Microsofts mobiltelefoner, men som jag skrev ovanför så är det ju samma gäng som kommer fortsätta bygga och skapa så förväntar mig ingen jätteförändring. Förutom namnet och modellnamnen.

Visa signatur

Dator 1: ROG STRIX B560-F | Intel i7-11700K | GeForce RTX 3080 FE | 32GB DDR4-3200 | 2+1TB
Dator 2: Asus P7H55D-M Pro | Intel i5 650 | Onboard GPU | 16GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 3: ASRock E350M1 | AMD E-35 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 4: Asus E45M1-I Deluxe | AMD E-450 | Onboard GPU | 8 GB DDR3-1333 | 16TB
Dator 5: Gigabyte H55N-USB3 | Intel i3 530 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1066 | 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av car2ns:

Håller med dig. Surface Pro 2 är grym på nästan alla sätt och vis, däremot aningen för dyr tycker jag. Fast jag svalde hårt 3 gånger och sen beställde en för några månader sen. Har inte ångrat mig alls.

Tyst även när man lirar spel med tung grafik. Har provat Dells variant och den fläkten var/är ju det något fel på. Varvade upp när man startade Outlook eller Photoshop bara.

Så jag ser fram emot Microsofts mobiltelefoner, men som jag skrev ovanför så är det ju samma gäng som kommer fortsätta bygga och skapa så förväntar mig ingen jätteförändring. Förutom namnet och modellnamnen.

Jag valde själv mellan en Samsung 9 series och en Surface Pro 2 när jag behövde en portabel maskin. Ett par kollegor hade 9 series och de hade samma problem som du beskriver Dell hade, fläkten gick på högvarv även vid vanlig enkel användning. Mycket störande och tråkigt att Samsung inte hittat en bättre lösning för att avleda värmen.

Så det blev Surface Pro 2 för mig också och den är precis som du säger ljudlös. När man stressar den kan man höra ett litet sus men that's it. Den är lite dyr men då är den bygd av material som ger en premiumkänsla.

Kanske vi får se en mer premiumbetonad telefon från Microsoft nu som går ifrån de lite mer plastiga plattformarna som Nokia har kört med?

Visa signatur

Case: Fractal Design Define S | Fans: 4x Noctua NF-a14 PWM140mm | Motherboard: Asus ROG Maximus XI Hero | CPU: i9-9900K | CPU-Cooler: Noctua NH-D15S dual fan | PSU: Corsair AX1500i | GPU: ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3060Ti OC V2 8GB | RAM: 32 GB DDR4 Kingston HyperX Fury Black 2666mhz Cl15 | Storage: 1x Kingston Fury Renegade M.2 2TB SSD 1x OCZ Vector 180 480GB SSD, 1x OCZ Vector 512GB SSD | Screen: 24" Acer Predator XB240HA G-Sync 144hz | Sound Card: Asus Xonar Essence STX II | Aux: Cherry MX 3.0S Gaming Keyboard. EVGA X10 Carbon