Japan Display tillkännager 4K-skärm för surfplattor i tiotumsklassen

Permalänk
Melding Plague

Japan Display tillkännager 4K-skärm för surfplattor i tiotumsklassen

Högre upplösning står på dagordningen när Japan Display presenterar en ny 4K-upplöst skärmpanel för surfplattor, denna gång i den mer lätthanterliga storleksklassen på tio tum.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Hög upplösning i all ära, men 4k vid 10" känns lite väl, man ser väl ingen större skillnad när man passerar WQHD väl?
Kan vara jag som har fel men känns så.

Visa signatur

"Ost är svaret på det mesta här i livet."
- Sigmund Kristus Nietzche, eller något.

Permalänk
Medlem

Något overkill positiva må väl vara att det möjligtvis pressar ner priserna i modeller med lägre upplösning

Visa signatur

Moderkort: Asus H87M-PRO Cpu: i5 4670 @ 3,4 Ghz (3,8 Ghz) Ram: Corsiar Vengeance Pro 8GB 1600Mhz Kylare: C/M Hyper 212 Evo Gpu: Nvidia Geforce 750Ti Chassi: Silverstone SG10B SSD: Samsung 840 250gb PSU: Be-Quiet Straight Power E9 400W Flås: 3x Be-Quiet Silent Wings 2 (120mm)

Permalänk
Medlem

Längtar efter 4k-koreaskärmar

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem

Börjar nästan bli löjligt att det inte finns några 4K-skärmar på 24".

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Ätnligen!!

Äntligen presenteras en surfplatta med samma pixeltäthet som min telefon.

Permalänk
Discokungen

12" plz! Men det är fint. Man kan aldrig få för hög upplösning!

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Hjälpsam

Fint för fotoramar

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Jag tycker de prioriterar konstigt. Det är ju de större skärmarna som behöver högre upplösning först och främst. Ju mindre skärmen är desto mindre viktig blir upplösningen.

FFS gives 4k 16:10!

Visa signatur

AMD Ryzen 9 3950X | Asus Crosshair VIII Hero | 64 GB DDR4 3200MHz | MSI GeForce RTX 3090 Suprim X 24GB

Permalänk
SpelClockers

Öm och vilken Mobil Gpu ska driva allla dessa pixlar?

Visa signatur

Ryzen 5 1600 @ 3,2 Ghz 16 Gb ram b300 prime+ Ssd samsung 250 Gb,Hdd 2x500 Hdd 2x 250 wd Gpu Nevida 1060 6Gb vram Os Windows 10

Permalänk
99:e percentilen

Perfekt!

... OM ...

  • inte batteritid och prestanda blir lidande.

  • priset för plattorna inte påverkas kraftigt.

  • de pushar minst lika mycket för 4K på 13–30″, där det behövs mycket mer.

  • de börjar utveckla 8K för ~27″ och uppåt.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vattu:

Äntligen presenteras en surfplatta med samma pixeltäthet som min telefon.

OJ, vilken mobil rullar du med!?

Visa signatur

4690K - H110 ¶ Fractal R5 ¶ MSI KRAIT SLI ¶ EVGA SC GTX970 ¶
Samsung 500GB EVO ssd ¶ WD 2TB ¶ HYPERX 16GB ¶ Be Quiet! 700W KRAFT ¶

AKG K272 HD ¶ M-Audio Fast track MkI

Permalänk

Trodde inte jag skulle behöva säga det men jag börjar tröttna på nyheter om 4k nu. Nu saknas bara 4k på en TI 82 också innan det kommer vettiga alternativ för 24-27"...

Permalänk
Skrivet av Persienner:

Trodde inte jag skulle behöva säga det men jag börjar tröttna på nyheter om 4k nu. Nu saknas bara 4k på en TI 82 också innan det kommer vettiga alternativ för 24-27"...

Hahaha

Visa signatur

"Ost är svaret på det mesta här i livet."
- Sigmund Kristus Nietzche, eller något.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av xapa112:

OJ, vilken mobil rullar du med!?

Många lurar har den pixeltätheten idag. Nexus 5 exempelvis.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Fånigt vart är fungerande skärmar 24-40 tum för skrivbordet detta fåniga mobilfjollet tar aldrig slut men dom tjänar gott med pengar att göra många små skärmar istället för stor

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Skrivet av xapa112:

OJ, vilken mobil rullar du med!?

Alla telefoner i 5'' klassen med 1080p har den pixeltätheten. HTC One M7 och M8, SGS4 och 5, Xperia Z, Z1 och Z2, LG G2 och Nexus 5 för att nämna några.

Visa signatur

3900X | ROG Strix X570-F | 2080 Ti | 3TB | 32GB | RM750x
ROG Zephyrus M16 | i9 | 48 GB | 3070ti | 3TB | 2K 165Hz
Canon EOS 7D Mark II | 24-105 f/4 | 50 f/1.8 | 70-200 f/4

Permalänk

Känns ju som om det bör fokuseras mer på gamer-skärmar med bra färg i >1440p. Att det inte har kommit en 1440p skärm med 120Hz än (jag vet att det kommer i juni), när 1080p har varit aktuellt i över 7 år minst.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av HurMycket:

Perfekt!

... OM ...

  • inte batteritid och prestanda blir lidande.

  • priset för plattorna inte påverkas kraftigt.

  • de pushar minst lika mycket för 4K på 13–30″, där det behövs mycket mer.

  • de börjar utveckla 8K för ~27″ och uppåt.

Har du skickat din kravlista till JDI?

Skrivet av Ase:

Fånigt vart är fungerande skärmar 24-40 tum för skrivbordet detta fåniga mobilfjollet tar aldrig slut men dom tjänar gott med pengar att göra många små skärmar istället för stor

Philips 288P6LJEB ca 3 veckor bort

Visa signatur

Snälla citera när ni svarar :D

Wololo

Permalänk

Vem är det egentligen som puschar på utveckling kring extremupplösta puttefnaskskärmar? Frågar vanligt folk efter frimärksstora skärmar med upplösning för att rymma hela nattvarden?
Jag skulle gissa på att merparten av vanliga svenssons inte ens vet vad de har för upplösning på sin nuvarande telefon/surfplatta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ase:

Fånigt vart är fungerande skärmar 24-40 tum för skrivbordet detta fåniga mobilfjollet tar aldrig slut men dom tjänar gott med pengar att göra många små skärmar istället för stor

Den största orsaken är på grund av att dagens Operativsystem för datorer har riktigt svårt att hantera denna pixeltäthet, vist kan du köra T.ex. Windows i det men du kommer ha problem att T.ex. läsa text då texten kommer bli minimalt liten.

Nu har de förvisso skett framsteg på just denna punkt, speciellt i Windows 8.1 men det är långt ifrån optimalt, och majoriteten av alla äldre applikationer har fortfarande problem med det. Det enda som funkar som det ska i Windows miljö med dessa skärmar är applikationer skriven i WPF eller Modern UI, vilket inte är stor del av alla där ute, sedan Windows 8.1 så finns det vissa zoom möjligheter för äldre programvara också men det blir inte precis vackert.

Android/IOS har betydligt mindre problem på dessa punkter då hela OS't är uppbyggt att stödja det, men vist inte perfekt men om man jämför mot T.ex. äldre Windows versioner eller program så funkar det galet mycket bättre.

Och detta är personligen varför jag inte vill ha en 4k display till en Windows dator idag, nog för att det går att få tag på men nej, När mjukvaran är väl där så är det betydligt mer prisvärt att uppdatera.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rydisen:

Börjar nästan bli löjligt att det inte finns några 4K-skärmar på 24".

Dell Ultrasharp UP2414Q

Visa signatur

CPU AMD Ryzen 9 5950X GPU Gigabyte RTX 4090 RAM G.Skill Trident Z Neo 32GB 3600MHz CL16
MOBO Asus ROG Crosshair VIII Hero CHASSI Fractal Design Define 7 Compact SKÄRM LG UltraGear 27GN950
SSD Corsair Force MP600 2TB PSU Corsair HX 1200W

Permalänk
Avstängd

Kan dom inte tillkännage en 4K skärmpanel i 24"?

Permalänk

Ska de fortsätta uppåt i upplösning även efter 4k. Vad finns det i så fall mellan 4k och 8k?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Phanteks P600S Grå - Ryzen 9 3900X - Phanteks PH-TC14PE Black - ASUS ROG Strix X570-F Gaming - G.Skill Trident Z Neo 32GB (2x16GB) 3600MHz CL16 - HD7970 - Seasonic Focus+ 650W Platinum

Permalänk
Medlem

Det är konstigt att det gått så långsamt i det segment med skärmar som traditionellt levererat teknik billigast när utvecklingen rasar på som den gör på annat håll.
För 10 år sedan så var väldigt stora eller väldigt små paneler långt efter vanliga skärmar i bildkvalitet, teknik och pris. Men i konsumentklassen för vanliga skärmar har det i princip inte hänt något alls på rätt många år nu, samtidigt så pressar tillverkarna ut dessa extrema pixeltätheter och storlekar i alla andra segment som förr låg efter.
Marknaden borde vara full av 4K skärmar rätt okej prisklasser mellan 24 och 27". Och en del del av dem borde ligga på 120Hz.
Som det är i dag får man i princip välja om man vill ha 1080P TN med hög uppdateringsfrekvens eller om man vill WHQD och IPS/PLS eller VA fast med sketna 60Hz. Och oavsett vad man väljer så kostar det en hel del. Med tanke på att man kunnat få en 22" 1080P skärm för en tusenlapp rätt länge så borde priserna gått ner lite på små extra saker som hög frekvens eller hög upplösning också vid det här laget.

Väntar fortfarande på att man ska kunna köpa en fristående 7-10"-skärm till vettigt pris. Som det är nu så är det 640x480 med hemsk betraktningsvinkel och kontrast från 2001 för 2000:- som är alternativet. Varför händer inget?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ralleballe:

Ska de fortsätta uppåt i upplösning även efter 4k. Vad finns det i så fall mellan 4k och 8k?

Skickades från m.sweclockers.com

Finns ju Quad HD eller 2560x1440 som är fyra gånger så stort som 1280x720, så Quad 4K? 5120x2880 pixlar då?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Missat den faktiskt!
Priset är ju dock.... Ja...

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Squall Leonhart:

Jag skulle gissa på att merparten av vanliga svenssons inte ens vet vad de har för upplösning på sin nuvarande telefon/surfplatta.

No shit. Varför tror du Apple kallar sina skärmar "Retina"?

Nä men det är i vanlig ordning siffror ("hela 500 dpi") och coola ord ("Retina") som säljer. Titta bara på resten av marknaden: "obeskrivlig skärpa och fantastisk detaljrikedom tack vare den skarpa HD-skärmen" (1366x768 TN); GT 630 "med hela fyra gigabyte grafik"; "hela tvåtusen gigabyte hårddisk"; Beats by Dre; "Super Motion Color Enhancer Plus Ultra" osv.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Arazand:

Finns ju Quad HD eller 2560x1440 som är fyra gånger så stort som 1280x720, så Quad 4K? 5120x2880 pixlar då?

Kan knappast heta Quad 4K isåfall. 5120x2880 blir snarare Quad Quad HD. Och den upplösningen blir nog nästa steg på till exempel iMac, eftersom Apple gillar att dubblera upplösningen på båda hållen. Men de kommer inte kalla den QQHD, utan det blir väl "Retina" eller något i vanlig ordning.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Avstängd

Finns hopp om 4K för Oculus då!

Visa signatur