Gigabyte bundlar Geforce GTX Titan Black med kylaren Windforce 3X

Permalänk
Medlem
Skrivet av ninjamopeden:

För det kanske finns folk som vill vattenkyla eller inte har råd med en fin kylare.

Är det inte då bättre att satsa på att slå ASUS/GIGABYTE/MSI/EVGA/ETC. på fingrarna med något unikt?

3djepartstillverkarna tar ju bara deras kort och gör de bättre. Cut the middlehand! Hade Nvidia själva promotat något som kyler som ett kylskåp hade man ju tittat mer åt deras håll. Visst, deras grejer kyler, men inte bäst.

Istället för att 3djepartstillverkarna får köpa in kortet för en summa, göra om kortet och sedan slänga ut på marknaden och tjäna en hacka, så hade de kunnat göra sin egen kylning med allt möjligt. Kunden köper direkt från Nvidia.

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem

Ang olika kylare – något utdaterat dock…

När jag köpte mitt ny åldrade GeForce GTX 570 så beställde jag tre kort för att jämföra ljudnivån och kylförmågan efter att jag aldrig fick några vettiga svar varken från recensioner eller via forum m.m.

Korten jag köpte var:

Gigabyte Windforce: http://i1-news.softpedia-static.com/images/news2/Gigabyte-Wor...

Asus Directcu II: http://static.techspot.com/images/products/graphics-cards/org...

MSI Twin Frozr: http://www.msi.com/pic/product/five_pictures2_2380_2011040816...

Det kort som lät minst med stor marginal var Asus kortet och det speciellt i idle. Jag använde även MSI Afterburner och lekte med kurvorna men samma sak där, Asus kortet var överlägset. Notera dock att CUII-kylaren på mitt Asus-kort tog en plats extra jämfört med de två andra.

Jag behöll Asus kortet men trots bra kylning i burken och Afterburner så störde jag mig på ljudnivån så jag fulmoddade kortet genom att med resårband byta ut fläktarna mot två 120mm fläktar från Noctua. Bättre kylning har jag inte upplevt till rimlig peng och med rimlig mängd jobb.

Därefter har jag även testat att bygga med Artic Coolings eftermarknadskylare. Jag har testat deras vattenkylare Arctic Cooling Accelero Hybrid vilken fungerar toppen om än lite klumpig och ostabil montering, dock låter fläkten för minnena rätt så mycket, eller ja enormt mycket för dess syfte.
Arctic Cooling Accelero Xtreme har jag även testat och av alla kylare är nog den, den bästa med lägst ljudnivå och bra kylning. Lite komplicerad montering och sämre än min fulmoddade CUII-kylare men ja…

Kraken ser dock väldigt spännande ut om än lite väl dyr med tanke på vad man får.

Visa signatur

För länge sedan hade jag tydligen: Mac Book Pro 13" & Athlon 64 X2 4200+, Asus A8N32-SLI Deluxe, Corsair 3GB TwinX DDR 400, 2x Raid 0 Seagate Barracuda 160GB:s SATA, GeCube Radeon x1900xt , Nec ND-3500, Audigy2 Platinum, Cooler Master ATC-201 m.m.

Permalänk
Skrivet av EyeNEye:

Är det inte då bättre att satsa på att slå ASUS/GIGABYTE/MSI/EVGA/ETC. på fingrarna med något unikt?

3djepartstillverkarna tar ju bara deras kort och gör de bättre. Cut the middlehand! Hade Nvidia själva promotat något som kyler som ett kylskåp hade man ju tittat mer åt deras håll. Visst, deras grejer kyler, men inte bäst.

Istället för att 3djepartstillverkarna får köpa in kortet för en summa, göra om kortet och sedan slänga ut på marknaden och tjäna en hacka, så hade de kunnat göra sin egen kylning med allt möjligt. Kunden köper direkt från Nvidia.

Inte så enkelt att bara "cut the middlehand", det är ju ASUS/GIGABYTE/MSI/EVGA/ETC som har kontakt/kontrakt med grossister till återförsäljare som webhallen/inet/komplett osv. Det tar ett tag att bygga upp ett sånt nätverk. Nvidia måste marknadsföra sig mer nu sköter ju ASUS/GIGABYTE/MSI/EVGA/ETC det åt Nvidia i viss mån.
Sedan har Nvidia säkert skrivit kontrakt med ASUS/GIGABYTE/MSI/EVGA/ETC om att de ska vara partners under x antal år och ASUS/GIGABYTE/MSI/EVGA/ETC lite olika inriktning en del satsar på lågt pris andra på bästa komponenter, lång garanti osv. Risken finns att det skulle bli en djungel av massa olika Nvidia varianter av samma kort utan att kunden förstår vad som är skillnaden (kanske inte oss på swec men andra).

Visa signatur

Dator: MSI B550 Tomahawk || AMD 5600X || Noctua NH-U12S || MSI RTX 2070 Armor 8GB || Kingston HyperX 32GB @ 3600MHz CL16 || PNY CS3030 1TB + SSD 500GB + HDD 4000GB || Phanteks Enthoo Pro || Corsair AX 760W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gerthoi:

[...] jag fulmoddade kortet genom att med resårband byta ut fläktarna mot två 120mm fläktar från Noctua. Bättre kylning har jag inte upplevt till rimlig peng och med rimlig mängd jobb.

Intressant, du skulle inte kunna lägga upp några bilder på det?

Permalänk
Medlem

Var det inte Titan black som INTE var för gaming?
Vilket Gamer köper detta över 780ti 6gb? (Förutom den med för mycket pengar och lite tålamod)

Skrivet av Gerthoi:

Men, bryter man inte ångerrätten när man bryter förpackningen?
Eller sålde du dem i 2a hand?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segas:

Deras titan kylare slår en hel del på fingrarna, framför allt Windforce som jag med flera har helt andra åsikter om - och inga positiva sådana.

Skickades från m.sweclockers.com

Enligt mig är TITAN kylaren ful, ser inte ut som någon högpresterande (ungefär som motorrummet på en del bilar där man inte ser motorn, bara plastkåpor över) och dessutom skjuter den bara ut luften vilket brukar resultera i högre temperaturer än med kylare som blåser fritt. Har haft Windforce kylare på ett par kort och det har varit väldigt tysta och relativt svala. Den där EVGA kylaren som någon annan länkade innan är riktigt snygg.

Permalänk
Medlem

Deras Windforce 3X kylare är riktigt bra. Tyst går dem också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gamefreak:

Inte så enkelt att bara "cut the middlehand", det är ju ASUS/GIGABYTE/MSI/EVGA/ETC som har kontakt/kontrakt med grossister till återförsäljare som webhallen/inet/komplett osv. Det tar ett tag att bygga upp ett sånt nätverk. Nvidia måste marknadsföra sig mer nu sköter ju ASUS/GIGABYTE/MSI/EVGA/ETC det åt Nvidia i viss mån.
Sedan har Nvidia säkert skrivit kontrakt med ASUS/GIGABYTE/MSI/EVGA/ETC om att de ska vara partners under x antal år och ASUS/GIGABYTE/MSI/EVGA/ETC lite olika inriktning en del satsar på lågt pris andra på bästa komponenter, lång garanti osv. Risken finns att det skulle bli en djungel av massa olika Nvidia varianter av samma kort utan att kunden förstår vad som är skillnaden (kanske inte oss på swec men andra).

Klart det skulle gå. Nvidia är ju så stora oavsett. Kontrakt löper ut och det går att ändra efter att kontrakten löpt ut. Det jag menar är att de släpper sina kort, men med halvdan kylning.

Du köper ju inte en Volvo hos BMW-handlaren, bara för att Volvo inte orkade ordna avgassystemet?

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem
Skrivet av EyeNEye:

Klart det skulle gå. Nvidia är ju så stora oavsett. Kontrakt löper ut och det går att ändra efter att kontrakten löpt ut. Det jag menar är att de släpper sina kort, men med halvdan kylning.

Du köper ju inte en Volvo hos BMW-handlaren, bara för att Volvo inte orkade ordna avgassystemet?

Jag tror faktiskt att konkurrens är bra för grafikkortsmarknaden. Då kan man dessutom välja den varianten som passar en själv bäst.

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Medlem
Skrivet av deadich:

Jag tror faktiskt att konkurrens är bra för grafikkortsmarknaden. Då kan man dessutom välja den varianten som passar en själv bäst.

Klart det ska finnas konkurrens. Inget sagt något annat! Det jag fortfarande syftar på är att Nvidia kunde styra upp lite. AMD och Nvidia är ju två väldigt stora konkurrenter, medan de andra gör deras kort bättre.

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ac3R:

Haft både MSI kort och Asus kort och tycker personligen att Windforce x3 är den bästa. Har du haft Windfoce kylaren själv?

Har haft mitt 7970 windforce strax över 1år. Är inte nöjd alls, men för fattig för att byta.

Permalänk
Skrivet av EyeNEye:

Är det inte då bättre att satsa på att slå ASUS/GIGABYTE/MSI/EVGA/ETC. på fingrarna med något unikt?

3djepartstillverkarna tar ju bara deras kort och gör de bättre. Cut the middlehand! Hade Nvidia själva promotat något som kyler som ett kylskåp hade man ju tittat mer åt deras håll. Visst, deras grejer kyler, men inte bäst.

Istället för att 3djepartstillverkarna får köpa in kortet för en summa, göra om kortet och sedan slänga ut på marknaden och tjäna en hacka, så hade de kunnat göra sin egen kylning med allt möjligt. Kunden köper direkt från Nvidia.

Men blir det inte dyrare med bättre kylare? Då ryker ju hela poängen med att att göra en bättre kylare från början

Permalänk
Medlem
Skrivet av ninjamopeden:

Men blir det inte dyrare med bättre kylare? Då ryker ju hela poängen med att att göra en bättre kylare från början

Dyrare vet jag inte. Eftersom X köper in grafikkort från AMD/Nvidia och sedan gör sin egen så ser jag inte varför de inte skulle kunna göra en egen. Vad är det som blir dyrare? De har ju en referenskylare

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

För Nvidia vill inte att dom gör none-refrence Titan, antagligen för någon anledning.

Förmodligen har det att göra med att det även är ett beräkningskort. Skruvar man upp frekvenserna ökar man risken att få fel i resultaten. Någon liten grafikbugg här och där i spel får ju inte så stora konsekvenser, men om man inte kan lita på beräkningsresultaten är det betydligt värre / oanvändbart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luciana:

Intressant, du skulle inte kunna lägga upp några bilder på det?

Har inte tillgång till den datorn just nu men var tja var inte så komplicerat.
Man tar först av den svarta "huvan" genom att lossa alla skruvar (även de under de röda klistermärken med relief som man således måste pilla bort).
Därefter tar man bort fläktarna som sitter fastskruvade och genom att lossa strömkabeln till dem (kortet fungerar utmärkt utan att ha inkopplad ström till fläktarna).
Till slut fäster man fläktarna på något vis vid kylflänsen, jag använde resårband som jag knöt på olika provisoriska vis (det viktigaste är att det sitter, hur man löser det kvittar, ståltråd fungerar men kan kortsluta stuff om man inte är noga med var man sätter den samt så hämmar den inte vibrationer så som olika slags gummiband m.m.).
Resårband är bra då det är textil och således inte torkar sönder lika drastiskt och går av likt andra gummiband: http://www.handarbetsboden.se/webshop/images/Resårband.JPG (fungerar även bra som upphängning till hårddiskar för att dämpa vibrationer btw)
Jo och en till sak, fläktarna kopplade jag sedan till en molex-adapter med motstånd och förgrenare till två fläktar.

För att vara säker på att allt fungerade övervakade jag temperaturen under ett stresstest, minst dock inte vilken programvara jag använde men fungerade fint och därefter har jag inte brytt mig.

Skrivet av Dallebull:

Men, bryter man inte ångerrätten när man bryter förpackningen?
Eller sålde du dem i 2a hand?

Nopp, lite gambling kanske och bör kanske inte sprida det men butiker brukar inte vara så kinkiga om man är djävulskt noga med hur man öppnar förpackningarna, oftast går det utan att bryta någon försegling alls, t.ex. genom att pilla upp de små runda tejpbitarna som förseglar lådan. Därtill beror det nog på hur pass god kund man är d.v.s. hur mycket skit man handlar etc. Skall nämnas att det började med att jag köpte just ett Gigabyte kort och tyckte det lät som fan, därefter beställde jag tre nya från en annan butik och även det Gigabyte kortet lät illa.

Tror även jag torskade på returfrakten men det var ju inte mer än rätt.

Visa signatur

För länge sedan hade jag tydligen: Mac Book Pro 13" & Athlon 64 X2 4200+, Asus A8N32-SLI Deluxe, Corsair 3GB TwinX DDR 400, 2x Raid 0 Seagate Barracuda 160GB:s SATA, GeCube Radeon x1900xt , Nec ND-3500, Audigy2 Platinum, Cooler Master ATC-201 m.m.

Permalänk
Medlem

Gött, well done Gigabyte..

Lite i dyraste laget för min smak men maffigt i vilket fall som helst!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gerthoi:

Nopp, lite gambling kanske och bör kanske inte sprida det men butiker brukar inte vara så kinkiga om man är djävulskt noga med hur man öppnar förpackningarna, oftast går det utan att bryta någon försegling alls, t.ex. genom att pilla upp de små runda tejpbitarna som förseglar lådan. Därtill beror det nog på hur pass god kund man är d.v.s. hur mycket skit man handlar etc. Skall nämnas att det började med att jag köpte just ett Gigabyte kort och tyckte det lät som fan, därefter beställde jag tre nya från en annan butik och även det Gigabyte kortet lät illa.

Tror även jag torskade på returfrakten men det var ju inte mer än rätt.

Det handlar inte om att butiker är mer eller mindre kinkiga eller att man har handlat för si och så mycket, utan helt enkelt om att det är lagstadgad rätt att ångra sitt köp inom 14 dagar om det är köpt på distans. Du har rätt att undersöka varan för att se om den lever upp till förväntningarna, i ditt fall ljudnivå, och med grafikkort är det svårt utan att testa. Produkten ska återlämnas i väsentligen oförändrat skick. Om du däremot går över 14 dagar eller handlar över disk så är det helt upp till butiken.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Skrivet av tvelander:

Köper man GPU för 9k each brukar man köra vatten

Men du Tvelander, du kan ju köpa några och hur bra dem är med och utan vatten kylare

Visa signatur

Intel Core i5 3450 I Geforce GTX 760 Twin frozr I Corsair Carbide 400R I Razer Deathadder 2014 I Razer Blackwidow 2014 I Steel series QCK mousepad Fnatic Edition I Antec VP650PM 650W I Razer Kraken Pro I BenQ GL2450 I Xbox 360 wireless PC controller I 500GB Seagate Desktop HDD 7200rpm 16MB I MSI Z77A-G45 I Corsair Hydro H60v2 I Och en annan Random 250GB Hårddisk

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Ghostwokiee:

Men du Tvelander, du kan ju köpa några och hur bra dem är med och utan vatten kylare

Vet jag redan och Luft i flera kort suger vs vatten helt klart

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240