Gigabyte bundlar Geforce GTX Titan Black med kylaren Windforce 3X

Permalänk
Melding Plague

Gigabyte bundlar Geforce GTX Titan Black med kylaren Windforce 3X

Komponenttillverkaren Gigabyte kringgår Nvidias krav på att följa referensdesignen och skickar kort och gott med kylaren Windforce 3X i en ny utgåva av Geforce GTX Titan Black.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Vad är det för kryphål, undrar jag då? Antingen framgick det inte i artikeln eller så är jag blind.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninjaflipp:

Vad är det för kryphål, undrar jag då? Antingen framgick det inte i artikeln eller så är jag blind.

"Genom att låta användaren själv montera kylaren kan Gigabyte erbjuda extra svängrum för entusiaster och överklockare utan att bryta mot tillverkningsavtalet."

Visa signatur

AW3423DW QD-OLED - Ryzen 5800x - MSI Gaming Trio X 3090 - 64GB 3600@cl16 - Samsung 980 Pro 2TB/WD Black SN850 2TB

Permalänk
Master of Overkill

EVGA har samma sak bara du får köpa den löst på EVGAs hemsida

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk

Har aldrig direkt varit så imponerad av Windforce x3 kylaren, verkar alltid ligga mittimellan bra och dåliga kylare.

Men bra att alternativet medföljer i alla fall.

Visa signatur

Spelburk: R7 5700X | 5700 XT | 32GB RAM | MSI B350M PRO-VDH

Permalänk
99:e percentilen
Citat:

GV-NTITANBLKGHZ-6GD-B

Bra namn där.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Vägledare

Smaskigt men dyrt :/

Permalänk
Medlem

varför gör företag så här?
det känns inte som en smart idé?
det är väl bara bra att låta företag göra sina egna pcb:er och kylar lösningar som är snyggare och bättre på att kyla kortet

Visa signatur

SÖKER: i5 3570k / 4670k och ASUS P8Z77-I DELUXE / ASUS Z87I-PRO
Command center: fx 8320 4,7ghz,SABERTOOTH 990FX R2.0, 16gb corsair vengance, GTX 760 asus DCU2, 2 WD caviar 300gb, WD Raptor 150gb, Samsung 840 evo 120gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av celoz:

"Genom att låta användaren själv montera kylaren kan Gigabyte erbjuda extra svängrum för entusiaster och överklockare utan att bryta mot tillverkningsavtalet."

Aha, tack. Känns ju sådär då i så fall måste jag säga, kan tänka mig att en hel del kort skulle paja under monteringen.

Fattar ärligt talat inte varför Nvidia envisas med att Titan inte ska få ha några andra kylare än referenskylaren om jag ska vara helt ärlig. Visst är referenskylaren bra men vissa eftermarknadskylare är betydligt bättre - Twin Frozr t. ex.

Permalänk
Medlem

Är det någon specialgaranti på den då eller försvinner den vid byte ändå?

Visa signatur

CITERA MIG SÅ ATT JAG HITTAR TILLBAKA!
| MSI B550 Gaming Plus | Ryzen 5 5600x | Strix RTX 4080 | 32GB Corsair Vengeance | EVGA Supernova G2 850W | ROG Chakram (liten joystick ju!!) | L33T Muninn Headphones | KeyChron K3 | Predator X34 |

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av zZerf:

varför gör företag så här?
det känns inte som en smart idé?
det är väl bara bra att låta företag göra sina egna pcb:er och kylar lösningar som är snyggare och bättre på att kyla kortet

För Nvidia vill inte att dom gör none-refrence Titan, antagligen för någon anledning.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Snusfri

Känns nästan lite onödigt då Nvidias stockkylare är helt fantastisk.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Ninjaflipp:

Aha, tack. Känns ju sådär då i så fall måste jag säga, kan tänka mig att en hel del kort skulle paja under monteringen.

Fattar ärligt talat inte varför Nvidia envisas med att Titan inte ska få ha några andra kylare än referenskylaren om jag ska vara helt ärlig. Visst är referenskylaren bra men vissa eftermarknadskylare är betydligt bättre - Twin Frozr t. ex.

Det är custom PCB tydligen dom inte vill att dom får ändra.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kärlekstrollet:

Har aldrig direkt varit så imponerad av Windforce x3 kylaren, verkar alltid ligga mittimellan bra och dåliga kylare.

Men bra att alternativet medföljer i alla fall.

Haft både MSI kort och Asus kort och tycker personligen att Windforce x3 är den bästa. Har du haft Windfoce kylaren själv?

Visa signatur

För er som är nyfikna på vad jag styr med när jag inte är vid datorn och är med min sambo: https://www.youtube.com/watch?v=T5JfkDbtBTA&t=916s

Permalänk
Medlem

Frågan sen då? finns garantin kvar då om man byter kylare?

Visa signatur

Moderkort MSI z170 krait gaming | CPU i5-6600k | CPU-Kylare Cooler Master V8 GTS CPU Kylare| Ram corsair vengence low 2400mhz 16gb| SSD Corsair SSD Force Series? F120, 120GB | GPU Gigabyte RX 56 vega gaming OC | PSU Fractal design 1000w newton | Chassi Fractal design R4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ac3R:

Haft både MSI kort och Asus kort och tycker personligen att Windforce x3 är den bästa. Har du haft Windfoce kylaren själv?

Har också kört på msi, asus och gigabyte. Kan inte annat än hålla med dig.
Windfoce har varit den bästa kylaren av dom jag ägt.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Splongen:

Frågan sen då? finns garantin kvar då om man byter kylare?

Högst troligt ja. Jag blir förvånad annars.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Avstängd

Förmodligen eftersom Nvidia vill att grafikkorten ska se bra ut - med lysande text på sidan utav kylaren osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Det är custom PCB tydligen dom inte vill att dom får ändra.

Då tycker jag de enkelt kan låta tillverkarna sätta dit 3e part kylare utan att ändra på ref design på PCBn.
Man kan ju tycka att det vore lika enkelt för dem att ha det som ett krav lika enkelt som att de förbjuder dem att montera dit en egen kylare vid försäljning

Visa signatur

Japp jag har dyslexi, så häng inte mig pga min grammatik.
CPU: Ryzen 7 5800X || GPU: ASUS ROG Strix RTX3070Ti OC || Moderkort: ASUS ROG Strix X570-F Gaming || RAM: 64GB 3200MHz || CPU kylare: Fractal Design Celsius S24 || Primär HDD: Samsung 980 PRO M.2 1TB

Permalänk
Avstängd

Har som aldrig förstått varför gör inte nvidia från start en riktigt och vettig kylare ,menar vem fan vill att grafikkortet jobbar i 90 grader eller mer? jag frågade faktist gigabyte nu när jag köpte mitt r9 290x om jag fick köpa deras windforce kylare men nej va deras svar, delvist förstår jag detta, om det nu hade gått så hade väl hela sweclockers människor köpt deras kylare, I allfall har kollat runt och det finns knappt aftermarknadskylare att köpa till grafikort i dagsläget. har hittat tror jag som mest 3st

Visa signatur

Datorer: i7 4930k med dubbla 780 dubbla 250gb ssd diskar. 32gb

Jag har Asberger så dryga svar/medelanden kan leda till missförstånd från min sida så unvik dryga svar då det nu kan missuppfattas fel från från min sida.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Tranceguy:

Har som aldrig förstått varför gör inte nvidia från start en riktigt och vettig kylare ,menar vem fan vill att grafikkortet jobbar i 90 grader eller mer? jag frågade faktist gigabyte nu när jag köpte mitt r9 290x om jag fick köpa deras windforce kylare men nej va deras svar, delvist förstår jag detta, om det nu hade gått så hade väl hela sweclockers människor köpt deras kylare, I allfall har kollat runt och det finns knappt aftermarknadskylare att köpa till grafikort i dagsläget. har hittat tror jag som mest 3st

Köper man GPU för 9k each brukar man köra vatten

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tranceguy:

Har som aldrig förstått varför gör inte nvidia från start en riktigt och vettig kylare ,menar vem fan vill att grafikkortet jobbar i 90 grader eller mer? jag frågade faktist gigabyte nu när jag köpte mitt r9 290x om jag fick köpa deras windforce kylare men nej va deras svar, delvist förstår jag detta, om det nu hade gått så hade väl hela sweclockers människor köpt deras kylare, I allfall har kollat runt och det finns knappt aftermarknadskylare att köpa till grafikort i dagsläget. har hittat tror jag som mest 3st

Va? 90 grader? Är en blower-kylare med förhållandevis trevlig ljudnivå för kylartypen. Temp-target är 80 grader, inte 90. Klart en gräddvisp klår den men som stockkylare är den ju suverän. :S

Visa signatur

i9-10980XE ~4.6GHz | 128GB DDR4-3600 | ASUS WS X299 PRO | RTX 4070 Super, Founders Edition
i7-7820X 4.8GHz | 64GB DDR4-3200 | ASUS WS X299 PRO | RTX 3080, Founders Edition

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tvelander:

Köper man GPU för 9k each brukar man köra vatten

Skrivet av Teddis:

Va? 90 grader? Är en blower-kylare med förhållandevis trevlig ljudnivå för kylartypen. Temp-target är 80 grader, inte 90. Klart en gräddvisp klår den men som stockkylare är den ju suverän. :S

jag nämer inte denna gpu utan många andra grafikkort, exempel på 2 grafikkort är faktist i mitt fall nu, gtx 670 med stock kylare och r9 290x.Och ni behöver inte komma med kommentaren att dom hör inte hemma här i denna tråd "För mitt budskap va att jag fattar inte varför grafikkorts tilverkarna (NVIDIA) skickar ut sina grafikort med skit kylare av stock/refrens"

Visa signatur

Datorer: i7 4930k med dubbla 780 dubbla 250gb ssd diskar. 32gb

Jag har Asberger så dryga svar/medelanden kan leda till missförstånd från min sida så unvik dryga svar då det nu kan missuppfattas fel från från min sida.

Permalänk
Skrivet av Ac3R:

Haft både MSI kort och Asus kort och tycker personligen att Windforce x3 är den bästa. Har du haft Windfoce kylaren själv?

Har bara ägt en Gigabyte 460 WindforceX2 vilket funkade bra då men baserade mitt uttalande på tester från respektive sajter där jag ser nästan aldrig WindforceX3 korten ta topplaceringar.

Visa signatur

Spelburk: R7 5700X | 5700 XT | 32GB RAM | MSI B350M PRO-VDH

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Tranceguy:

jag nämer inte denna gpu utan många andra grafikkort, exempel på 2 grafikkort är faktist i mitt fall nu, gtx 670 med stock kylare och r9 290x.Och ni behöver inte komma med kommentaren att dom hör inte hemma här i denna tråd "För mitt budskap va att jag fattar inte varför grafikkorts tilverkarna (NVIDIA) skickar ut sina grafikort med skit kylare av stock/refrens"

För att dom inte designar kort med ice refrens kort.
Det gör ju alla andra det är ju lite dom är grejen.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tranceguy:

jag nämer inte denna gpu utan många andra grafikkort, exempel på 2 grafikkort är faktist i mitt fall nu, gtx 670 med stock kylare och r9 290x.Och ni behöver inte komma med kommentaren att dom hör inte hemma här i denna tråd "För mitt budskap va att jag fattar inte varför grafikkorts tilverkarna (NVIDIA) skickar ut sina grafikort med skit kylare av stock/refrens"

Jo lite töligt är det ju, själv hade jag gärna sett en annan kylare på mitt eget kort.
Jag har ett HD6990 så jag vet vad ljudnivå är vid det här laget. >_>

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 290!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!
Hjälp Teamtrees plantera träd på vår jord. https://teamtrees.org/

Permalänk
Avstängd
Skrivet av THB:

Känns nästan lite onödigt då Nvidias stockkylare är helt fantastisk.

En av de Bästa stockkylarna helt klart däremot är fortfarande tredjepartskylare som tex. Twin Frozr och Toxic Tri-X bättre på de flesta planen.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Tranceguy:

Har som aldrig förstått varför gör inte nvidia från start en riktigt och vettig kylare ,menar vem fan vill att grafikkortet jobbar i 90 grader eller mer? jag frågade faktist gigabyte nu när jag köpte mitt r9 290x om jag fick köpa deras windforce kylare men nej va deras svar, delvist förstår jag detta, om det nu hade gått så hade väl hela sweclockers människor köpt deras kylare, I allfall har kollat runt och det finns knappt aftermarknadskylare att köpa till grafikort i dagsläget. har hittat tror jag som mest 3st

Deras titan kylare slår en hel del på fingrarna, framför allt Windforce som jag med flera har helt andra åsikter om - och inga positiva sådana.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Segas:

Deras titan kylare slår en hel del på fingrarna, framför allt Windforce som jag med flera har helt andra åsikter om - och inga positiva sådana.

Skickades från m.sweclockers.com

är det samma kylare på 780tin i allfall som det ser ut , har aldrig testat titan korten så jag kan inte säga nått om deras kylare, däför skrev jag som jag gjorde tidigare.

Visa signatur

Datorer: i7 4930k med dubbla 780 dubbla 250gb ssd diskar. 32gb

Jag har Asberger så dryga svar/medelanden kan leda till missförstånd från min sida så unvik dryga svar då det nu kan missuppfattas fel från från min sida.

Permalänk
Skrivet av Tranceguy:

jag nämer inte denna gpu utan många andra grafikkort, exempel på 2 grafikkort är faktist i mitt fall nu, gtx 670 med stock kylare och r9 290x.Och ni behöver inte komma med kommentaren att dom hör inte hemma här i denna tråd "För mitt budskap va att jag fattar inte varför grafikkorts tilverkarna (NVIDIA) skickar ut sina grafikort med skit kylare av stock/refrens"

För det kanske finns folk som vill vattenkyla eller inte har råd med en fin kylare.