Hastighetsproblem Bahnhof iTUX Göteborg (Framtidens bredband)

Permalänk
Medlem

Igår verkar det äntligen som om de tog tag i mitt ärende. Ingen bättre förklaring till problemen trots att jag frågat om det flera gånger.

Fick iaf besked om kompensation sådär ett par veckor efter att allt var avslutat. Min dom blev till slut 3 månader gratis tjänst vilket för mig innebär 339 * 3 så 1017 kr. Får inte tillbaka pengarna utan de låser mig som vidare kund genom att ge mig de tre kommande fakturorna gratis.

Får väl anse att det är okej ändå men efter allt strul, all tid och energi man lagt ner på hela soppan så tycker man väl kanske att de kunde gjort något mer.

Om Bahnhof som helhet vet jag inte vad man ska säga. Jag är åtminstone extremt missnöjd med deras sätt att hantera detta fallet och deras totala oförmåga att hålla kontakten uppe och när allt var "löst" kom de tillbaka med en stor inte-förklaring till allt strul. Kommer nog fundera länge och hårt om jag väljer dem vid nästa ISP-val.

Permalänk
Skrivet av donnex:

Igår verkar det äntligen som om de tog tag i mitt ärende. Ingen bättre förklaring till problemen trots att jag frågat om det flera gånger.

Fick iaf besked om kompensation sådär ett par veckor efter att allt var avslutat. Min dom blev till slut 3 månader gratis tjänst vilket för mig innebär 339 * 3 så 1017 kr. Får inte tillbaka pengarna utan de låser mig som vidare kund genom att ge mig de tre kommande fakturorna gratis.

Får väl anse att det är okej ändå men efter allt strul, all tid och energi man lagt ner på hela soppan så tycker man väl kanske att de kunde gjort något mer.

Om Bahnhof som helhet vet jag inte vad man ska säga. Jag är åtminstone extremt missnöjd med deras sätt att hantera detta fallet och deras totala oförmåga att hålla kontakten uppe och när allt var "löst" kom de tillbaka med en stor inte-förklaring till allt strul. Kommer nog fundera länge och hårt om jag väljer dem vid nästa ISP-val.

Skönt att det äntligen fick ett slut!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Speldata: i7 10700KF | 32GB DDR4 | 7800 XT Hellhound | Dell S3422DWG
NAS: OMV 6 + 9TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av pgbg:

Hej !

Jag har stora problem med nedströmshastigheten i "Framtidens bredband" iTUX Göteborg. Har Bahnhof som ISP och deras tjänst 100/10 och får under trafikstark tid, alltså eftermiddagar och framför allt kvällar, endast ut cirka 10 % av hastigheten nedströms. Ofta ligger den på mellan 7-15 MBit/sek vilket innebär att SVT play och youtube hackar och är tidvis oanvändbart. På andra tider, t ex på morgonen tidigt ligger hastigheten nedströms på över 90 MBit/sek vilket får anses normalt. Uppströms funkar det normalt, d v s cirka 10 MBit/sek oavsett vid vilken tidpunkt jag testar. Övriga värden som pingtider etc ligger på normala nivåer.

Jag har givetvis felanmält till Bahnhof och de har 'hanterat' ärendet i 3 veckor snart utan att kunna presentera någon lösning, vilket jag tycker är svagt och dåligt. Är det någon mer som har liknande problem i Framtidens bredband Göteborg ?

pelle

Jag är säker på att detta har tagits upp ett par gånger:
Du har som, konsument rätt till ersättning eller makulerad faktura om tjänsten som erbjuds inte håller (rimliga mått) måttet och felet ligger hos leverantören.

Har själv haft problem med olika bredbandsföretag och alltid åberopat den rätten. Säger dem något annat så får du vända dig till ARN.

Rimliga mått är runt 75% av avtalad kapacitet (stundvis runt 50% men inte längre än några få timmar). Kan dem inte leverera till dig så har du tex rätt att bryta kontraktet utan uppsägningstid eller någon kostnad.

Visa signatur

Futureproofing explained
Temp "sensorers" riktiga utseende!
^Är även anledningen till att inte alla program visar samma temperatur på samma hårdvara.
Ryzen 7800x3D | TUF GAMING B650-PLUS | Asus 4070 || 8700k | Aorus gaming k3 | XFX core 650 Bronze | 1070ti | Fractal Design XL R2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pan.Pan:

Rimliga mått är runt 75% av avtalad kapacitet (stundvis runt 50% men inte längre än några få timmar). Kan dem inte leverera till dig så har du tex rätt att bryta kontraktet utan uppsägningstid eller någon kostnad.

De flesta ISPer jag vet brukar för fiber/koppar-bredband utgå från 80%/70%. Dvs, har du 100/100 anses smärtgränsen vara 80/70.

Men med ADSL/WWLAN, YMMV så där är svårt att lova nått alls.
Det händer förvisso ibland att det kan uppstå andra problem, som att husägaren/nätbyggaren tummade på 90-meters-regeln för kopparn vilket kan skapa problem med hastighet, stabilitet och 3-play. Vissa tänkte helt enkelt på plånbok före framtidssäkring. Det kan vara därför de enbart har koppar i några få hus i framtiden, det blir en avvägning över hur många nodrum man vill ha jämfört med hur dyr utrustningen är. Dock tror jag koppar bara finns ute i Kortedala i Framtidens nät, och eftersom jag har fattat som om det var ett pilotområde är frågan om de "vågade" chansa på längderna där.

Permalänk

FYI

Meddelande till dig som använder publika ip-adresser
Från och med 2013 går Bahnhof över till privata ip-adresser. Förändringen sker stegvis i olika stadsnät. Förändringen påverkar ett litet antal abonnenter. Driftsätter eller använder du tjänster som kräver publika ip-adresser (exempelvis ftp-servrar, webbkameror och/eller autenticeringsystem) måste du själv anmäla ditt behov till oss. Att behålla sina publika ip-adresser är kostnadsfritt.

http://bahnhof.se/priv/kundservice/support/bredband info finns längst ner på denna sida.

Visa signatur

Speldata: i7 10700KF | 32GB DDR4 | 7800 XT Hellhound | Dell S3422DWG
NAS: OMV 6 + 9TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av stoffeboffe:

FYI

Meddelande till dig som använder publika ip-adresser
Från och med 2013 går Bahnhof över till privata ip-adresser. Förändringen sker stegvis i olika stadsnät. Förändringen påverkar ett litet antal abonnenter. Driftsätter eller använder du tjänster som kräver publika ip-adresser (exempelvis ftp-servrar, webbkameror och/eller autenticeringsystem) måste du själv anmäla ditt behov till oss. Att behålla sina publika ip-adresser är kostnadsfritt.

http://bahnhof.se/priv/kundservice/support/bredband info finns längst ner på denna sida.

Ouch, det där är ju ganska illa. Varför gör de så tro? Kan väl inte vara sådan brist på adresser? De kommer alltså sätta alla sina kunder bakom NAT nu?

Skickade iaf en anmälan till kundtjänst så får se vad de säger. Tack för infon!

Permalänk

Kommer det bli fritt fram att fildela igen då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av donnex:

Ouch, det där är ju ganska illa. Varför gör de så tro? Kan väl inte vara sådan brist på adresser? De kommer alltså sätta alla sina kunder bakom NAT nu?

Skulle tippa på brist på adresser. De börjar bli dyra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av frostfield:

Kommer det bli fritt fram att fildela igen då?

Nja de loggar ju fortfarande pga regler men vet inte hur reglerna är för att logga deras interna nätverk.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk

Bahnhof iGöteborg (Framtidens bredband)

Skrivet av Pan.Pan:

Jag är säker på att detta har tagits upp ett par gånger:
Du har som, konsument rätt till ersättning eller makulerad faktura om tjänsten som erbjuds inte håller (rimliga mått) måttet och felet ligger hos leverantören.

Har själv haft problem med olika bredbandsföretag och alltid åberopat den rätten. Säger dem något annat så får du vända dig till ARN.

Rimliga mått är runt 75% av avtalad kapacitet (stundvis runt 50% men inte längre än några få timmar). Kan dem inte leverera till dig så har du tex rätt att bryta kontraktet utan uppsägningstid eller någon kostnad.

Jag har samma problem, har 100/100 via bredbandskollen får jag ca: 20 nerströms och ca 90 uppströms , kabel direkt till Fiber Switchen , via rutern fungerar det inte alls , får ingen IP adress till rutern så får den kända varningstriangeln vid trådlösa ikonen.

Så nu får jag ha patchkabel liggande på golvet Någon som kan ge mig något tipps

Permalänk
Skrivet av BenganGbg:

Jag har samma problem, har 100/100 via bredbandskollen får jag ca: 20 nerströms och ca 90 uppströms , kabel direkt till Fiber Switchen , via rutern fungerar det inte alls , får ingen IP adress till rutern så får den kända varningstriangeln vid trådlösa ikonen.

Så nu får jag ha patchkabel liggande på golvet Någon som kan ge mig något tipps

Har du denna hastighet konstant under dygnet?

Testat att starta om fiberboxen? Alltså dra ut strömsladden och stoppa in igen?

Testa med annan kabel.

Testa med annan dator.

Testa ovan, sen detta. kör bredbandskollen mot gbg, stockholm, malmö under olika tider av dygnet. EFter kanske två dagars mätningar så ringer du bahnhof och felanmäler och ger dem all fakta med en gång.

Visa signatur

Speldata: i7 10700KF | 32GB DDR4 | 7800 XT Hellhound | Dell S3422DWG
NAS: OMV 6 + 9TB

Permalänk
Medlem

Hur går det med Bahnhof och hastigheten i Framtidens bredband

Tja,
Det var länge sedan jag skrev här efter att jag startade den här tråden. Jag har kört TELE2 100/10 sedan något år tillbaka när teknikstrulet med Bahnhof var som värst. TELE2 har funkat bra och varje gång jag kollat har jag fått ut cirka 94/11 Mbit = mycket bra.

TELE2 har sålt hela sin fasta bredbandsverksamhet till Telenor och det kommer förmodligen att innebära att Bredbandsbolaget (Telenor) blir ny leverantör för oss TELE2-kunder. Man får hoppas att prestandan på deras tjänst inte blir sämre än TELE2 eller att priserna höjs... känner mig osäker på vart jag har Bredbandsbolaget i det avseendet...

Jag är intresserad av hur det funkar nu för er med Bahnhof i Framtidens bredband och även ni som har Bredbandsbolaget. Vad får ni ut för hastighet på era tjänster - skriv gärna också vilken ISP ni har ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pgbg:

Tja,
Det var länge sedan jag skrev här efter att jag startade den här tråden. Jag har kört TELE2 100/10 sedan något år tillbaka när teknikstrulet med Bahnhof var som värst. TELE2 har funkat bra och varje gång jag kollat har jag fått ut cirka 94/11 Mbit = mycket bra.

TELE2 har sålt hela sin fasta bredbandsverksamhet till Telenor och det kommer förmodligen att innebära att Bredbandsbolaget (Telenor) blir ny leverantör för oss TELE2-kunder. Man får hoppas att prestandan på deras tjänst inte blir sämre än TELE2 eller att priserna höjs... känner mig osäker på vart jag har Bredbandsbolaget i det avseendet...

Jag är intresserad av hur det funkar nu för er med Bahnhof i Framtidens bredband och även ni som har Bredbandsbolaget. Vad får ni ut för hastighet på era tjänster - skriv gärna också vilken ISP ni har ?

Jag har bahnhof och har haft det i i ca 1år, har aldrig haft några problem med det.

Visa signatur

Windows 95

Permalänk
Skrivet av robin421:

Jag har bahnhof och har haft det i i ca 1år, har aldrig haft några problem med det.

http://i.imgur.com/AS6Xwj8.jpg

Att köra test mot göteborgsservern har aldrig varit något problem, men jag kan intyga att det är i princip ingen skillnad mellan stockholm- och göteborgsservern nu för tiden, oavsett tid på dygnet. Även om jag har fel, så har jag iaf aldrig någonsin problem att streama högsta upplösningen från youtube, twitch, netflix eller svtplay.

Tror att du kommer att bli nöjd

Permalänk
Medlem
Skrivet av robin421:

Jag har bahnhof och har haft det i i ca 1år, har aldrig haft några problem med det.

http://i.imgur.com/AS6Xwj8.jpg

Skrivet av frostfield:

Att köra test mot göteborgsservern har aldrig varit något problem, men jag kan intyga att det är i princip ingen skillnad mellan stockholm- och göteborgsservern nu för tiden, oavsett tid på dygnet. Även om jag har fel, så har jag iaf aldrig någonsin problem att streama högsta upplösningen från youtube, twitch, netflix eller svtplay.

Tror att du kommer att bli nöjd

Tack för inläggen ! Kul att ta del av hur det funkar för er andra
Har funderingar på att gå tillbaka till Bahnhof nu när TELE2 fast bredband försvinner. Bredbandsbolaget (Telenor) har haft en hel del kritik emot sig bl a för dålig kundsupport men även mot dålig prestanda. Det var iofs ett tag sedan och det kanske är bättre nu.

Permalänk

Gjorde ett test nyss vilket var 19:40 på en söndag. Uppenbarligen är det inga belastningsproblem alls.

Permalänk
Medlem

Det ser ju bra ut. Tack för rapporten

Permalänk

Samma för mig, funkat klockrent väldigt länge nu. Om man nu kolla med bredbandskollen så även har siffrorna mot Sundsvall och Luleå (var de väl om jag inte missminner mig) förbättrats markant.

Visa signatur

Speldata: i7 10700KF | 32GB DDR4 | 7800 XT Hellhound | Dell S3422DWG
NAS: OMV 6 + 9TB

Permalänk
Keeper of The Nvidia Drivers

Bahnhof 100/100

Visa signatur

AMD FX53 939 | MSI nForce4 939 | Ati Radeon x1800XT OC PE | 2*1024mb G-Skill 1-2-3-2-5 | Comhem 10/1 | Frölunda Indians SM GULD!!!
In Hoc Signo Vinces!

Permalänk
Skrivet av stoffeboffe:

Samma för mig, funkat klockrent väldigt länge nu. Om man nu kolla med bredbandskollen så även har siffrorna mot Sundsvall och Luleå (var de väl om jag inte missminner mig) förbättrats markant.

Tolkar man Bahnhofs reklam som hävdar att de har kapacitet att serva hela sverige med internet, så borde det inte bredbandskollen visa någon skillnad. Oavsett vilken vilken server man väljer. Så länge det är bra fart till stockholm så är jag nöjd iofs, men jag tycker ändå det är lite konstigt.

Permalänk
Medlem

TACK till er som kommenterat !
Det verkar ju bra med Bahnhof igen Det blir nog en återgång till dem längre fram när TELE2 abonnemanget upphör.

Btw
Jag läste att Telia och iTUX tecknat ramavtal. Snart kommer även Telia att finnas som ISP i Framtidens bredband... :-/
Undrar hur prisbilden kommer att se ut... blir väl som vanligt, 399 kr/mån för 100/100 Mbit medan alla andra tar max 299 kr/mån ???
http://itux.se/itux-och-telia-tecknar-avtal/

Permalänk
Medlem

Någon annan som har problem för tillfället? Har normal nerladdning men uppladdningen ligger på 0.08 Mbit/s.
(Lyckades inte ens ladda upp en screenshot på bredbandskollen)

Visa signatur

| CPU: i7 860 @ 4GHz | Moderkort: Asus P7P55D | GPU: R9 390X Tri-X | RAM: Crucial BallistiX 8gb |

| SSD: Samsung 840 Pro | HDD: WD 1TB Black | PSU: Corsair GS600 | Chassi: Bitfenix Shinobi XL |

Permalänk
Medlem

Jag har mer problem med min nya privata IP-adress...

Permalänk
Medlem

Fyfan .. gammal tråd men tar upp det här ändå. Idag hände det som Bahnhof tidigare lovat att informera om i god tid.

De har börjat NAT:a min lina. 100.125.114.101 får jag från deras DHCP och ett annat externt IP.

Så otroligt amatörmässigt av dem att lova att informera om det i förväg och nu bara genomföra det. Suck .. blir nog ett omedelbart byte här för värre företag än Bahnhof får man nog leta efter.

EDIT: Sådär då var mitt uppsagt, klarar inte av operatörer som betet så här. Verkar som att man kan löas det genom att logga in på http://dhcp.bahnhof.se/ och aktivera sin dator. Inte hunnit prova själv men är det fler som blir NAT:ade utan att få information om det av Bahnhof så testa där.

Permalänk
Skrivet av donnex:

Fyfan .. gammal tråd men tar upp det här ändå. Idag hände det som Bahnhof tidigare lovat att informera om i god tid.

De har börjat NAT:a min lina. 100.125.114.101 får jag från deras DHCP och ett annat externt IP.

Så otroligt amatörmässigt av dem att lova att informera om det i förväg och nu bara genomföra det. Suck .. blir nog ett omedelbart byte här för värre företag än Bahnhof får man nog leta efter.

Så enkelt att fixa en publik IP så finns ingen anledning till att byta, visst fult att inte informera ordentligt, men samtidigt, de som besväras av det kommer ju definitivt att höra av sig till supporten eller liknande.

Fast inte ens det behövs, bara surfa in på dhcp.bahnhof.se så är det löst på en minut!

Permalänk
Medlem

För att citera en konversation med Bahnhofs kundtjänst:

Det nät ni tillhör har för tillfället bara publika ip-adresser. När ändringen kommer ske för just ert nät vågar jag inte svara på. Ni kommer bli varse om ändringen i tid och kan då höra av er igen så kan vi lägga om er tjänst till publika ip-adresser.

Nu lade de bara om nätet utan någon som helst information. Det rör sig mer om en principsak, man bör inte hantera sina kunder på det sättet.

Fört tråden ursprungliga problem och bemötande och nu dettta, ja då förlorar man en kund av ren princip.

Permalänk
Medlem
Skrivet av donnex:

För att citera en konversation med Bahnhofs kundtjänst:

Det nät ni tillhör har för tillfället bara publika ip-adresser. När ändringen kommer ske för just ert nät vågar jag inte svara på. Ni kommer bli varse om ändringen i tid och kan då höra av er igen så kan vi lägga om er tjänst till publika ip-adresser.

Nu lade de bara om nätet utan någon som helst information. Det rör sig mer om en principsak, man bör inte hantera sina kunder på det sättet.

Fört tråden ursprungliga problem och bemötande och nu dettta, ja då förlorar man en kund av ren princip.

Verkar trassligt på deras kundtjänst/support...

Permalänk
Medlem

Då är man kund hos Bahnhof igen. Hittills inget att klaga på när det gäller hastigheten: 95,1/12,8 av en 100/10 tjänst

Hoppas det består...

Permalänk
Medlem

I helgen, lördag 25 och söndag 26 oktober, har jag haft dålig prestanda på nedlänken. Det har varit och är även nu ikväll varierande hastighet mellan cirka 10-50 Mbit/s. Normalt har jag cirka 93 av 100 Mbit/s. Även latenstiden varierar mellan 2-30 ms.

Är det någon mer som har liknande problem, Framtidens bredband i Göteborg och Bahnhof som operatör ?

Permalänk
Skrivet av pgbg:

I helgen, lördag 25 och söndag 26 oktober, har jag haft dålig prestanda på nedlänken. Det har varit och är även nu ikväll varierande hastighet mellan cirka 10-50 Mbit/s. Normalt har jag cirka 93 av 100 Mbit/s. Även latenstiden varierar mellan 2-30 ms.

Är det någon mer som har liknande problem, Framtidens bredband i Göteborg och Bahnhof som operatör ?

Jag har Framtidens bredband/Bahnhof och upplever precis samma sak. Kan dock inte se något om någon driftstörning på varken Bahnhofs eller Framtidens bredbands driftinfo-sida. Förhoppningsvis är de medvetna om att det är problem.

Visa signatur

CPU: Intel i5 3570k Moderkort: Asus P8Z77-V RAM: 8GB @ 1600MHz Systemdisk: Samsung 830 GPU: Asus GeForce GTX 770 Chassi: Fractal Design R3 Nätagg: Fractal Design Newton R2 650W