Starta upp Serverhall!

Permalänk
Medlem

Att öppna en datahall är ett stortprojekt och kostnaderna kan variera extremt mycket. De billigaste datahallarna i Sverige har haft en investering på ca 10 miljoner (ej inräknat servrar). Telecity har investerat ca 500 miljoner i sin infrastruktur i Stockholm. Finns en del bra hallar som har gått för runt 20 miljoner för ca 100 rackskåp.

Är extremt mycket att tänka på och nästan allt kostar mycket pengar: Höjt golv, kylning, Dubbel fiber, övervakning, brandskydd, nätverk, dieselgenerator, UPS, ström, ström, ström och självklart pesonal. De ska också A- och B-ström med redundans på UPS och dieselgeneratorerna. Om du ska hyra ut colocation är det också hård konkurrens så räkna inte med att bli rik på det i första taget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200213:

Nej, kostnaden för projektets timmar var inte inkluderat i det. Projektet i sig låg nog på runt ca 200.000.- i timmar. Lokalkontraktets kostnad var inte heller inkluderat. Jag har för mig de räknade på en hyra runt 700.000 om året i 10 år (hallens bäst-före-datum) om jag inte minns fel.

Huh, 10 års avskrivning...
Sitter just nu och projekterar om ett av våra serverrum (jepp i och med virtualisering är det inte längre frågan om hallar för mig...).
När man går in i den gamla hallen känns det otroligt gammalt och den är just 10 år, jag kommer aldrig förespråka en avskrivning på den tiden!

PUE ligger tokhögt och bara genom att implementera bättre kall/varm-gångar (eller ja kall och kall. kommer ha medel på 27 grader enligt beräkningarna) kan man räkna hem arbetet på 2-3 år...
Nu arbetar jag för ett större privat företag så vi kommer, troligtvis, inte expandera så mycket.
Jag räknar med att en server drar 1kw (kyla och stödutrustning) och att den kan hosta runt 100VM,
så saker tar inte mycket plats nu och drar inte mycket el så man kan fläska på med lite lyxigare prylar på den fasta installationen men aldrig en avskrivning på 10 år...
för att svara TS så kan jag meddela att för ovanstående gamla hall översteg bara fakturorna på lokalövervakning (brand/vatten/temp/passage/etc), el och kyla landade på miljonen... och bara underhållsavtal på "det tråkiga runt datorerna" på 3000.- i månaden (el exkluderad).

// bC

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*

Jag har tagit bort inlägg som inte förde diskussionen framåt eller var otrevliga.

Permalänk
Medlem

Ifall det nu inte är ett troll så förihelvete, gör det inte. Det enda som kommer att hända är att du kommer att slänga bort stora summor pengar.

Det finns tre anledningar till att jag kan veta att du inte har kompetensen att fixa det här.

1. Du frågar på sweclockers
2. Du frågar i en annan tråd hur man byter extern IP-address. Kan du inte utföra en så pass simpel uppgift själv så kommer du inte ens komma i närheten av att kunna bygga ihop en vettig serverhall.
3. Du skriver som om du vore någonstans mellan 14-17 år gammal.

Permalänk
Medlem

Det kostar inte så mycket som folk skriver. Du kan klämma in ganska mycket under en miljon.
Det finns flera stycken gamla hallar runt om i Stockholm som man skulle kunna väcka till liv.

Problemet är att bygga upp ett företag och överleva på den stenhårda marknaden, precis som många har påpekat.
Idag virtualiserar nästan alla företag vilket betyder färre rackplatser per kund.

Det är inte omöjligt, men jag skulle börja i mindre skala för att på sikt leta efter en egen hall.

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |