Vad tror ni om att bygga mining rigg med det här ? 9 st PCIe x16

Permalänk

Vad tror ni om att bygga mining rigg med det här ? 9 st PCIe x16

Jag kastar ut en fråga här bland experterna , vad tror ni om att bygga en mining rigg med följande utrustning.
Det är ett 9" chassi med redundant nätagg , ett bakplan med 9 st PCIe x16 platser (x4 elektriskt) , CPUkort med en Core i7 2600K 3.4 GHZ , 8GB DDR3 1333 (2x4GB) , 2x 500 GB disk (raid1) .
bakplanet http://www.datapath.co.uk/products/system-components/expansio...
CPU kortet http://www.portwell.com.tw/products/ROBO-8110VG2AR-Q67.html

/Tobias

Permalänk
Medlem

Förlåt att jag säger detta men...
Wow such mining, very potential!
Ont: De mest lönsammaste korten nu verkar skifta titt som tett emellan 270 och 280x, om du nu ska ha 9 st 270 så bör du ha ett grymt nätagg. Tror det blir ganska trångt också!

Visa signatur

Citera för svar!!

Permalänk
Avstängd

Ska du ha extra PSU, det kommer behövas om du ska köra 9 kort.

Permalänk
Medlem

De kommer bli fett, dock måste du ju som sagt ha chok me kräm till hon. Men det hade du nog redan räknat med

Permalänk

Ja jag lär nog behöva komplettera med flera nättagg om jag ska lyckas driva 9st 270 , nättagget som sitter i är redundant men bara på 500W . Egentligen kanske det vore bättre att ta ur bakplanet ur 19" chassit för annars blir det nog trångt att få plats.

Permalänk
Medlem

Det jag kommer att tänka på direkt är att du kommer behöva rätt långa raiser kablar samt att det hela kommer bli rätt brett om du skall köra med alla nio kort, de behöver ju rätt mycket space mellan korten för att kylningen skall fungera smärtfritt.
Such motherboard verry mining

Permalänk
Medlem

Klarar moderkortet att boota med 9gpuer? Läs mer på AMD forumet.

http://devgurus.amd.com/thread/158863

Permalänk
Medlem

Det mest relevanta är väl vad det kostar jämfört med riggar med 2,3,4,5 eller 6 kort? Vet att mina riggar hade en overheadkostnad på ca 900kr per grafikkort, vad får du med den här riggen när den rullar?

Permalänk
Medlem

passiva bakplan+SBC datorer är ju industriklass, dvs sviiindyrt. det är coolt och fett, men för mining så är det väl hash/kostnad som är magin.

jag hade kört på två vanliga system med 4-5kort i varje, på matchande nätagg

Visa signatur

RetroPC samlare av högsta nivå.
medlem 504 på sweclockers
https://timmynator.se

Permalänk

Jo det stämmer att det är Sviiindyra grejor om man köper det nytt , i det här fallet faktiskt ca 27.000 . Det har varit ett display system från ett företag som heter DataPath , används för att driva skärmväggar med 10-12 storbildsskärmar på mässor o dyl. Men den ingick i ett stort parti grejor som jag köpte på en konkursauktion på nätet så nu måste jag bara bestämma mig för om jag ska bygga en mining rig elller försöka sälja den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av shortwings:

Jo det stämmer att det är Sviiindyra grejor om man köper det nytt , i det här fallet faktiskt ca 27.000 . Det har varit ett display system från ett företag som heter DataPath , används för att driva skärmväggar med 10-12 storbildsskärmar på mässor o dyl. Men den ingick i ett stort parti grejor som jag köpte på en konkursauktion på nätet så nu måste jag bara bestämma mig för om jag ska bygga en mining rig elller försöka sälja den.

Har du redan grejerna hemma kan du ju lika gärna köra på, det kommer väl inte tappa så mycket mer i värde om du mine'ar i 3 månader. Värdeminskningen på prylarna är också den största kostnaden (tillsammans med elen så klart) och kan du kommer undan den är det ju perfekt. Å andra sidan behöver du fler nätagg och det är ju typ den största kostnaden utöver grafikkort.

Permalänk
Skrivet av shortwings:

Jo det stämmer att det är Sviiindyra grejor om man köper det nytt , i det här fallet faktiskt ca 27.000 . Det har varit ett display system från ett företag som heter DataPath , används för att driva skärmväggar med 10-12 storbildsskärmar på mässor o dyl. Men den ingick i ett stort parti grejor som jag köpte på en konkursauktion på nätet så nu måste jag bara bestämma mig för om jag ska bygga en mining rig elller försöka sälja den.

Mining rig med 9st 270x kort.. Och phpminer, fett nice

Visa signatur

P190 * Gigabyte X58-UD5 * i7 920 * Corsair 6Gb 1333Mhz CL-9 * GTX 560 Ti SLI * Velociraptor 150GB * Seagate 500GB 7200.11 * Plextor PX-810SA * Vista 64 * T220 *

Permalänk
Medlem
Skrivet av shortwings:

Jo det stämmer att det är Sviiindyra grejor om man köper det nytt , i det här fallet faktiskt ca 27.000 . Det har varit ett display system från ett företag som heter DataPath , används för att driva skärmväggar med 10-12 storbildsskärmar på mässor o dyl. Men den ingick i ett stort parti grejor som jag köpte på en konkursauktion på nätet så nu måste jag bara bestämma mig för om jag ska bygga en mining rig elller försöka sälja den.

dåså, bara att tuta och köra, men det krävs ju endel modifikation, krävs ju risers om du skall nyttja alla portarna då det är singel slot portar

samt ett gäng externa nätagg

eller sälj maskinen till mig

Visa signatur

RetroPC samlare av högsta nivå.
medlem 504 på sweclockers
https://timmynator.se

Permalänk
Avstängd

De va faktiskt "vill ha nu, med en gång" faktor på detta!

Visa signatur

Dator: Corsair Carbide 240. Corsair CX550M. Intel Xeon E3-1245v5. ASUS P10S-M WS. Corsair Vengeance LPX 2133MHz 16GB. NVIDIA GTX 1060 6GB FE. Samsung 960 Evo 500GB. 2x Samsung 850 Evo 1TB = RAID0.
Kringutrustning: Samsung S27D390. Samsung SE-218GN/RSBDE. Edifier R2600 Studio. Logitech G430. Logitech G402. Logitech G410. Logitech G240.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Galarix:

Förlåt att jag säger detta men...
Wow such mining, very potential!
Ont: De mest lönsammaste korten nu verkar skifta titt som tett emellan 270 och 280x, om du nu ska ha 9 st 270 så bör du ha ett grymt nätagg. Tror det blir ganska trångt också!

280x och 290 är mer lönsamma i Sverige. Har för mig att 290 t.o.m är lönsammare (Vid köp av rätt leverantör)

Permalänk
Medlem
Skrivet av mgscs:

280x och 290 är mer lönsamma i Sverige. Har för mig att 290 t.o.m är lönsammare (Vid köp av rätt leverantör)

Har du någon trevlig källa att backa upp det med?

Visa signatur

Phenom II X4 955. Asus Crosshair Formula V. MSI R9 280x x5.
Corsair HX 860 x2. Corsair SSD 120x 2. 16gig Corsair LowProfile

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av mgscs:

280x och 290 är mer lönsamma i Sverige. Har för mig att 290 t.o.m är lönsammare (Vid köp av rätt leverantör)

Skrivet av Squeegie:

Har du någon trevlig källa att backa upp det med?

Tror faktiskt detta stämmer ganska bra att 290 är snudd på bättre än 280X. Vet inte riktigt varför 270X/270 skulle vara bättre än de andra.
Med rätt bios så kan du få ut upp till 1000kHash på ett 290. Det är ca 300kHash eller 33% högre än ett 280X på 750kHash.

Sålänge priset är mindre än 30% högre så går man garanterat med vinst då färre moderkort, risers etc går åt.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Skrivet av DavidtheDoom:

Tror faktiskt detta stämmer ganska bra att 280X är snudd på bättre än 280X. Vet inte riktigt varför 270X/270 skulle vara bättre än de andra.
Med rätt bios så kan du få ut upp till 1000kHash på ett 290. Det är ca 300kHash eller 33% högre än ett 280X på 750kHash.

Sålänge priset är mindre än 30% högre så går man garanterat med vinst då färre moderkort, risers etc går åt.

"Tror faktiskt detta stämmer ganska bra att 280X är snudd på bättre än 280X." vart lite fel där eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Tror faktiskt detta stämmer ganska bra att 280X är snudd på bättre än 280X. Vet inte riktigt varför 270X/270 skulle vara bättre än de andra.
Med rätt bios så kan du få ut upp till 1000kHash på ett 290. Det är ca 300kHash eller 33% högre än ett 280X på 750kHash.

Sålänge priset är mindre än 30% högre så går man garanterat med vinst då färre moderkort, risers etc går åt.

Du har ju lite ?EL? att betala med?

Visa signatur

Phenom II X4 955. Asus Crosshair Formula V. MSI R9 280x x5.
Corsair HX 860 x2. Corsair SSD 120x 2. 16gig Corsair LowProfile

Permalänk
Medlem

Min input:

* Kör BAMT/SMOS Linux på USB, har stöd för fler gpuer / stabilt /övervakning
* Fixa powered-risers till alla kort, klipp sedan kablarna för 12V (riser cable mod), på så vis avlastar du moderkortet's strömförbrukning och tar all ström från riser-molex samt 6/8-pin istället genom moderkortet. vilket annars skulle sätta käppar i hjulet troligtvis.

Visa signatur

System #1 - Intel 6700K@4.8GHz + Corsair H110i PnP ~ ASUS ROG MAXIMUS VIII RANGER ~ 32GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2400MHz ~ 2x Gainward GeForce GTX 980 Ti 6GB 'GS' ~ 2x 512GB Samsung EVO 850 ~ Corsair RM1000W ~ Acer 27" Predator G-Sync XB271HU
System #2 - Intel 2500K@5.0GHz + Corsair H60+PnP ~ ASRock P67 Extreme4 ~ 16GB DDR3 ~ Gainward 980Ti 'GS' ~ BenQ 24" XL2430T ~ 2x512GB Samsung EVO 840 ~ 750W Corsair TX

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av VeryMadMeatball:

"Tror faktiskt detta stämmer ganska bra att 280X är snudd på bättre än 280X." vart lite fel där eller?

Givetvis. Skulle bli 290 är bättre än 280X

Skrivet av Squeegie:

Du har ju lite ?EL? att betala med?

Ja hur stor skillnad är effektanvändningen mellan 290 och 280X?

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

280x ca 250W utan undervolt och 290 ca 330W går säker att få kort som äter både mer och mindre

Visa signatur

Phenom II X4 955. Asus Crosshair Formula V. MSI R9 280x x5.
Corsair HX 860 x2. Corsair SSD 120x 2. 16gig Corsair LowProfile

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squeegie:

280x ca 250W utan undervolt och 290 ca 330W går säker att få kort som äter både mer och mindre

290 är fortfarande mer effektivt. 10st rigs med 290 drar mer el än 10 rigs med 280x men du är bra efter i hashen i slutändan tjänar du på 290 rigs. Sen finns det andra faktorer. Själv köpte jag nyss 12st 290 Tri-X som inte är lika effektiva däremot så hålls korten kallare och därmed håller "längre". Beror lite på hur man vinklar och ser det men ser ingen anledning varför 280x skulle vara effektivare - I STORA MÄNGDER.

Enda anledningen folk tror att 270/x är bra är för att de läst om de. Inga egna uträkningarna - och anledningen de finns "fakta" om de är för att i just USA har 280x priserna höjts till runt 3500 och runt 5-6tusen för 290 medans 270priset är "orört" från orginal priset...

Är lite halvtrött så ursäkta om de blir förvirringar i texten

Permalänk
Medlem

Snabb fråga, vad säger ni om att köra på Nvidia 750Ti som drar 65 watt i max load med lätt OC, som kommer in på 330 Kh/s.
Slår ju ett 280X ganska så bra.

Läste att 750Ti skulle ge så mycket kh/s men har ingen konkret källa på detta.. nån annan som vet mer om detta?

kan vara intressant då det strax ska inverteras i lite nya kort

Visa signatur

Sweclockers: "Parti X gör följande chockerande uttalande om vagt datorrelaterad sak Y, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Påminnelse att det är inte tillåtet att diskutera politik :)"

Sweclockers: "Piratkopiering ökar, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Det är förbjudet att diskutera såväl piratkopiering som svenskt laglig privatkopiering :)"

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av atego:

Snabb fråga, vad säger ni om att köra på Nvidia 750Ti som drar 65 watt i max load med lätt OC, som kommer in på 330 Kh/s.
Slår ju ett 280X ganska så bra.

Läste att 750Ti skulle ge så mycket kh/s men har ingen konkret källa på detta.. nån annan som vet mer om detta?

kan vara intressant då det strax ska inverteras i lite nya kort

750Ti har bra khash/krona eller khash/effekt är det inget snack om. Det är ju däremot inte det snabbaste kortet. Skulle jag intressera mig för att mina skulle jag köpt en begagnad rigg här på forumet, det dyker upp titt som tätt

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av atego:

Snabb fråga, vad säger ni om att köra på Nvidia 750Ti som drar 65 watt i max load med lätt OC, som kommer in på 330 Kh/s.
Slår ju ett 280X ganska så bra.

Läste att 750Ti skulle ge så mycket kh/s men har ingen konkret källa på detta.. nån annan som vet mer om detta?

kan vara intressant då det strax ska inverteras i lite nya kort

Kr per kHash blir högre initialt. Speciellt när det blir fler moderkort, processorer etc. I väldigt lång vända räknat så sparar man kanske på det? Beror väl på om man betalar 2700kr per 280X eller 2000kr per 280X.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk

Tack för alla synpunkter och förslag men jag tror inte jag riktigt har tid att dra igång ett sånt här projekt så jag har lagt upp den till försäljning här http://www.sweclockers.com/annons/92594-19-chassi-med-9st-pci...
om någon skulle vara intresserad .
/Tobias

Permalänk
Skrivet av atego:

Snabb fråga, vad säger ni om att köra på Nvidia 750Ti som drar 65 watt i max load med lätt OC, som kommer in på 330 Kh/s.
Slår ju ett 280X ganska så bra.

Läste att 750Ti skulle ge så mycket kh/s men har ingen konkret källa på detta.. nån annan som vet mer om detta?

kan vara intressant då det strax ska inverteras i lite nya kort

Det som gör att jag skulle valt 280x eller 290 kort framför 750ti är att de förstnämnda går att sälja för vettigt pris begagnade om mining slutar vara lönsamt, det samma är jag lite mer tveksam till om 750ti korten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squeegie:

Har du någon trevlig källa att backa upp det med?

Matematik.