Permalänk
Medlem

Uppdatera Bios nu problem! Asus

Hejsan!

Suttit här framför datorn nu i snart 6 timmar utan att ha hitta nån lösning till mitt problem
Jag fick tanken att uppdatera mitt bios. Jag har modekortet ASUS P8Z77-V PRO, Socket-1155,
Jag hittade en guide på youtube och laddade ner nya versionen av BIOS på asus hemsida, la över filen på USB och gick in i bios.
Startade ASUS EZ Flash 2 utility & valde filen jag hade laddat ner och startade uppdateringen, efter ca 1 minut var det klart och det stog att uppdateringen Lyckades! men efter att datorn startades om lyckas inte windows att starta igång.. Har valt i bios att datorn ska startas från windows boot manager och det funkar ändå inte(om jag valt rätt? som i videon), har testat flera gamla versioner med som det står lyckas när uppdateringen är klar men som inte går att starta upp.

Vad gör jag fel? måste jag installera om windows? köpa nytt modekort? .. Jag köpte min dator från komplett med windows 8 redan installerat på SSD'hårdisken så har ingen skiva.

Filmade hur det ser ut i bios för mig och hur det blir när jag förösker starta datorn:

Detta sitter i min burk:

-Corsair Carbide 300R Midi Tower OEM
ATX, mATX, 2x USB 2.0

-XFX ProSeries Core Edition 650W PSU
ATX 12V V2.31, 80 Plus Bronze, Standard, 2x 6pin P

-Intel® Core i5-3570K Processor
Socket-LGA1155, Quad Core, 3.4GHz, 6MB, 77W, HD400

-Corsair H60 Hydro Series CPU Kylare
Socket 1155/1156/1366/2011, AM2(+)/AM3(+)/FM1, 200

-ASUS P8Z77-V PRO, Socket-1155
ATX, Z77, DDR3, 2xG3+1xG2-PCIe-x16,SLI/CFX, VGA, D

-Crucial DDR3 BallistiX Sport 16GB KIT
16GB kit (8GBx2), Sport,1600MHz, 1.5V, CL9-9-9-24

-XFX Radeon HD 7970 3GB GDDR5
PCI-Express 3.0,

-Samsung SSD 840 Series 250GB 2.5" BULK
Bulk, Kun til Komplett PC, uten software og emball

-Samsung DVD Writer, SH-224BB
SATA, DVD±R: 24x, DVD±R DL: 8x, CD-R: 48x, Bulk, B

-MS ROYALTY Win 8 Nordic
32/64 bit

-MS COA Win 8 32-bit/x64 Nordic
Nordic, 32/64 bit

Permalänk
Medlem

Varför skulle du uppdatera bios? Blir bara problem hela tiden när man gör det haha!
Man ska aldrig göra det om det inte behövs

Kolla runt i bios så att det inte har blivit nå knas inställningar. Kanske SSDn står som IDE eller nåt sånt? Borde väl funka ändå egentligen. Men men.. Leta efter skumma inställningar är mitt tips

Permalänk
Medlem

Saken är den att jag inte kan ett skit där inne.. varför gjorde jag detta?!?! haha.. försökte överklocka min dator i bios efter nåra guider som hade lika prylar som mig i burken, men även fast jag gjorde lika settings som dem så blev inget förändrat, så täntke att det kanske var mitt gamla bios som var problemet Man kan ju välja Default settings i bios men går ändå inte.. vad jag än väljer i boot Menu så funkar det inte att starta upp. Eftersom jag kommer in i bios så lär ju inte datorn vara brickad eller vad man nu kallar det? måste jag installera om windows?
Tack för snabbt svar ändå

Permalänk
Medlem
Skrivet av labbz0re:

Saken är den att jag inte kan ett skit där inne.. varför gjorde jag detta?!?! haha.. försökte överklocka min dator i bios efter nåra guider som hade lika prylar som mig i burken, men även fast jag gjorde lika settings som dem så blev inget förändrat, så täntke att det kanske var mitt gamla bios som var problemet Man kan ju välja Default settings i bios men går ändå inte.. vad jag än väljer i boot Menu så funkar det inte att starta upp. Eftersom jag kommer in i bios så lär ju inte datorn vara brickad eller vad man nu kallar det? måste jag installera om windows?
Tack för snabbt svar ändå

En gång när jag var ung och dum så flashade även jag om bios, fast det inte behövdes.. Och även jag fick problem
Datorn startade inte igång, nästan som för dig. Men om jag minns rätt så kom jag inte ens in i bios.
Skickade in moderkortet till Inet som tog en titt på det, men dom fann inget problem. När jag fick hem det igen så testade jag starta datorn med endast 1 RAM-sticka(2GB) och då drog datorn igång!
Så då laddade jag ner en annan bios version och flashade in den istället, och då funkade alla RAM-stickorna
Måste ha vart att jag laddade ner en buggig biosversion eller nåt

Vet inte om det kommer funka för dig att endast ha 1 RAM-sticka i dock, eftersom du iallafall kommer in i bios. Men det kanske är värt att testa?

Ser btw att du är en fellow Gävle-bo! Trevligt!

Permalänk
Medlem

haha jadu vad trevligt!

stänga av datorn/dra ut kablarna och bara ta ut en sticka och sedan starta upp? har 2st på 8gb styck. Har aldrig monterat ur/in nått i datorn förr så kanske inte är sån bra ide.. men vet dock hur man tar ut ram iaf ^D Lutar åt att man lär åka in till nått service ställe som får fixa detta åt mig för dyra pengar synd att ingen här kan fixa det billigare? )) Efter många timmar försökande att fixa dett måste jag nu sova! Hoppas man får läsa nå hjälpande svar när man vaknar!
Godnatt !!

Permalänk
Medlem

Ja, pilla aldrig med datorn utan att ha bränt ut backupskivor så du kan formatera :]

Men vad händer om du tar felsök och sen återställ utan att tabort filer?

Permalänk
Medlem

Har du dragit ut USB-stickan?

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem

tagit ut usb minnet ? börja med det. sen tryck dig in i BIOS/UEFI och välj "load deafault settings" sen tryck F10 och välj yes

edit: haha skriver så segt att ja inte ens så¨g att någon var före

edit2: Asså prova dra ur stickan FÖRST, bara ta ur den å starta datorn se vad som händer... är det samma är de bara välja resetta inst. inne i bios / uefi och reboota...

edit 4-5: det är inställningen under sata du skall ändra till ACHI , eller vad det heter.. när du bytte bios nollställde den bioset/uefit.. så då du vaknar ska vi guida dig till den inställningen. du måste gå in i advanced mode och hitta inställningen vi får guida dig. för du har ssd å då blir det blåskärm då det är i ide mode

Visa signatur

gtx 3070ti + intel i7 12700 kf

Permalänk
Medlem

Brajonk, Ja gärna att jag får hjälp på skype Startar utan usb minne i datorn och det blir precis lika. Som på filmen jag länkade i första inlägget. Jag heter "Labbz0re" (med en nolla) på skype hjälpa nu eller senare idag? sån ångest så jag pallade inte sova haha..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Relive:

Ja, pilla aldrig med datorn utan att ha bränt ut backupskivor så du kan formatera :]

Men vad händer om du tar felsök och sen återställ utan att tabort filer?

haha nu såg jag detta!! jag hade helt missat den "knappen" testar nu utan att ta bort filer & om det inte funkar får jag väll välja att ta bort filer. gör inget att installera om allt ändå.. Hoppas det inte gör det värre bara Testar nu !

Permalänk
Medlem

haha yes!!! Det funkade! Nu kom jag in i windows som man ska! fast all program är borta men det gör inget har även den nya versionen av bios med tack alla som kom med förslag och Relive för lösningen! Vad dum man känner sig nu! Men om nån har lust att hjälpa mig hur man överlockar lite över skype och jag filmar min skärm så skulle det vara Fantastiskt! Brajonk kanske är bra på sådant ?
Mvh Mvh !!!!

Permalänk
Medlem

Låter konstigt att du var tvungen att ta bort alla filer. När nytt bios är installerat så är alla inställningar i den resettade. Då är det väl bara att knappra in inställningarna igen?

Visa signatur

"Obi-Wan: Luke, you will find that many of the truths we cling to depend greatly on our own point of view."
— Return of the Jedi
So help spread Dogecoin Many world. Such address: D6wTiKAD9hbVcgRgML687jvj2KiqAbiaUR
So good Much deed! ( Currently: Very few DOGEcoins donated ) even few deeds can be good!

Permalänk
Medlem

Kan det vara så att innan uppdatering hade du AHCI som standard och efter uppdatering har du nu IDE inställt? (googla AHCI vs IDE)

Detta brukar kunna leda till det som du råkar ut för. Jag såg att det redan löst sig men jag kan väl tänka mig att din reset du körde hade sluppits om du bara ändrat AHCI/IDE.

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem

Biosuppdatering bör inte påverka filer på disken eller kräva att man gör något i sitt os.

Däremot är det en god idé att alltid skriva ner alla sina biosinställningar så man kan få det rätt efter uppdateringen... ( eller vid andra bekymmer )
Iaf om man inte vet vad man pysslar med och vad det gör.
Ändra inte i bios när det fungerar !

Tänker på en parallel till mitt yrke ( formspruta plastbitar ), där finns många avgörande parametrar i processen, rådet är alltid, dokumentera när det fungerar, vid bekymmer så frågar en materialexpert ALLTID om parametrarna när det fungerade, även om han besitter kompetens att kunna hitta de själv så utgår man från se senast kända fungerande, vilket kan skilja från det teoretiskt korrekta.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

hade liknande på min asus ändra secure boot o 1 till inställning som jag inte kommer ihåg namnet åp va nå skumt iaf så funkade det :=)

Permalänk
Medlem

Ofta kan man spara alla inställningar i bios till en profil.
Sen uppdaterar man bios, gör datorn strömlös i ca en minut, bootar till bios och läser in profilen bara, (bios blir resetat när man uppgraderar bios)

Visa signatur

Acer Predator Helios 300