Minecraft server börjat lagga

Permalänk

Minecraft server börjat lagga

Hej! Jag hostar en Minecraft sever för 7 spelare. När jag startade den för första gången (En månad sen) så hade den 4 ms när jag var inne själv, när 2 spelare var inne hade den 7 ms och när alla 7 spelare var inne hade den 20-40 ms. Men nu har den börjat lagga. När jag är inne själv (har samma internet anslutning som servern) har den 12-50 ms och när runt 7 är inne kan det ibland ha upp till 300 ms.

Vad beror detta på?

Kan man fixa det?

Server datorn har: 4.00 GB RAM
Intel Core 2 Duo with 2.00 Ghz
50 MB/sec Download; 10 MB/sec Upload

Och kör versionen: Minecraft Snapshot 14w06b.

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Vad ligger CPU och RAM användning på?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

En fråga, hostar du servern på samma dator du själv spelar på?

Permalänk
Skrivet av krilleoh:

En fråga, hostar du servern på samma dator du själv spelar på?

Nej

Permalänk
Medlem
Skrivet av rrasmuuus:

Antar du hostar den på en dator med Windows som operativsystem?
Säker på att du kör servern med 64-bit Java?

Permalänk
Skrivet av jakob55:

Vad ligger CPU och RAM användning på?

Skickades från m.sweclockers.com

CPU användningen brukar ligga på run 50% när 4 spelare är inne

RAM: enligt serverns "Stats så avänder servern 6% av 3 GB och total används: 44% (Enligt Aktivitetshanteraren)

Permalänk
Skrivet av krilleoh:

Antar du hostar den på en dator med Windows som operativsystem?
Säker på att du kör servern med 64-bit Java?

Ja, instrallerade om Java precis för att vara 100% säker

Permalänk
Medlem
Skrivet av rrasmuuus:

Ja, instrallerade om Java precis för att vara 100% säker

Du startar servern med en .bat fil?
Om inte, skapa förslagsvis en textfil i samma mapp som din minecraft server.
Döp filen till vad du vill, "start" etc.

Skriv detta i filen,

java -Xmx3072M -jar craftbukkit.jar -o true PAUSE

Om din bukkitfil inte heter "craftbukkit.jar" behöver du ändra detta i textfilen.

Spara sedan filen, och ändra filen från .txt till .bat.
Du kan behöva ändra visningsalternativen för filer och mappar under kontrollpanelen om du inte kan se filändelsen.

Detta med förutsättning att du endast har Java 64-bit installerat.

Permalänk
Skrivet av krilleoh:

Du startar servern med en .bat fil?
Om inte, skapa förslagsvis en textfil i samma mapp som din minecraft server.
Döp filen till vad du vill, "start" etc.

Skriv detta i filen,

java -Xmx3072M -jar craftbukkit.jar -o true PAUSE

Om din bukkitfil inte heter "craftbukkit.jar" behöver du ändra detta i textfilen.

Spara sedan filen, och ändra filen från .txt till .bat.
Du kan behöva ändra visningsalternativen för filer och mappar under kontrollpanelen om du inte kan se filändelsen.

Detta med förutsättning att du endast har Java 64-bit installerat.

Jag använder inte Bukkit.
Jag har redan gjort en bat-fil fast där står:

java -Xmx3072M -Xms3072M -jar minecraft_server.14w06b.jar nogui

EDIT:

Testade det du skrev men då säger servern att där är 4% free när den använder 156 mb. Och ms:en är den samma

EDIT2: Okej ignorera det jag skrev med 4% free såg nu att det du sa åt mig att skriva gjorde så att den bara allokerar det som behövs.

Permalänk

Kan det bero på att processorn ligger på 50 grader? Och har ni något tips på hur man kan kyla den mer utan att öka ljudet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av rrasmuuus:

Kan det bero på att processorn ligger på 50 grader? Och har ni något tips på hur man kan kyla den mer utan att öka ljudet?

50 grader är inte så mycket men vill du ha det tyst med lägre temo så borde du köpa en stor kylare med lågvarviga fläktar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av jakob55:

50 grader är inte så mycket men vill du ha det tyst med lägre temo så borde du köpa en stor kylare med lågvarviga fläktar.

Skickades från m.sweclockers.com

Okej.

När servern är på och inga spelare är inne så används 60% av processorn. Är inte det mycket?

Permalänk
Medlem
Skrivet av rrasmuuus:

Okej.

När servern är på och inga spelare är inne så används 60% av processorn. Är inte det mycket?

Det är lite över halvfart typ, men när jag hade en server så laggade den lite vid 70-80% loss. Men det var för någon hade väldigt mycket djur. Så det kan ju vara något sånt. Har du mycket plugins?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av jakob55:

Det är lite över halvfart typ, men när jag hade en server så laggade den lite vid 70-80% loss. Men det var för någon hade väldigt mycket djur. Så det kan ju vara något sånt. Har du mycket plugins?

Skickades från m.sweclockers.com

Har inga plugins kör 100% vanilla

Permalänk
Medlem
Skrivet av rrasmuuus:

Har inga plugins kör 100% vanilla

Då borde det rulla på ganska bra tycker jag, men jag har inte stenkoll på servrar så jag överlåter det till någon annan att avgöra bättre. Men jag tycker att det verkar som att minecraft/java är lite dåligt optimerad.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Är det en vanilla servern eller är den moddad?

Min erfarenhet med laggande minecraft servrar är att det finns mycket entities någonstans, kan det vara så att någon har byggt en automatisk kycklingfarm eller annat som producerar mycket?

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem

En enkel förklaring är ju att kartan blivit större

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Skrivet av jakkes:

En enkel förklaring är ju att kartan blivit större

Men alla chunks är ju inte loadade samtidigt så om bara jag spelar på servern borde kartans storlek inte spela någon roll.

Skrivet av swehunter2000:

Är det en vanilla servern eller är den moddad?

Min erfarenhet med laggande minecraft servrar är att det finns mycket entities någonstans, kan det vara så att någon har byggt en automatisk kycklingfarm eller annat som producerar mycket?

Den är 100% Vanilla. Kanske borde kolla spawnchunksen och se vad där finns.