Be Quiet Dark Rock Pro 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Bra kikat! Finns fler teasers där för den som letar..

Jaså, då får jag kolla en gång till då för det va bara Dark Rock Pro 3 som jag såg

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Immersion:

I min värld är 34 Db inte tyst. det är faktiskt väldigt hög ljudnivå.

Fast de siffror som publiceras i sweclockers test är ju tillsammans med bakgrundsbrus och övrig datorutrustning. För att se om den är relativt tyst eller inte får man ju jämföra med övriga kylare med samma mätmetod. Och där är DRP3 den tystaste, då gör man väl ändå skäl för namnet!

Har letat lite andra recensioner, men hittar inte mkt förutom det här:

"Well, that was interesting…. I have run into some quiet coolers in the past that caused me to check the fan speeds several times just to make sure they were running at full speed. This typically occurs with single fans, of course, most recently with the Noctua NH-U14S. However, the Dark Rock Pro 3 took that to another level. I found myself even changing up fan headers for the two fans to confirm what I was seeing, and that both fans were actually running. It is seriously that quiet."

http://www.hitechlegion.com/reviews/cooling/heatsinks/38484-b...

Permalänk
Inaktiv

Bra recension men jag saknar åter tempvärden för idle läge? Har jag missat något eller är det bara jag som anser att det är intressant då man ju i det scenariot använder sin dator mest? Gärna både stock och överklockat. Kanske inte mest action och man kan säkerligen få en bild av hur kylaren presterar vid idle genom att kolla på siffrorna vid belastning men ändock, känns som grundläggande information.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Immersion:

Nej men jag menar att i och med att dom har namnet Be quiet får dom många kunder "gratis" för sånna som ej orkar sätta sig in ämnet och bara vill köpa ett tyst nätagg och dom har massa och välja mellan i en lista vilket tror du dom väljer ? det är ett smart namn men som ej speglar verkligheten.

Vad svamlar du om? Gratis kunder?! Det kallas marknadsföring och jag kan intyga att de verkligen håller vad de lovar. Min Dark Rock 2 är mer eller mindre ljudlös vid idle och den hörs inte heller vid hög belastning då grafikkortet låter mer och Gainward Phantom är inte den mest högljuda GPU-kylaren precis. Det låter helt enkelt som om du tror att de kör med falsk marknadsföring och de gör de verkligen inte. Det är ett gediget bygge som andas tysk kvalitè (precis som den ska göra i den prisklassen). Sen att den ser snyggare ut än t ex Noctua gör inte saken sämre. Dock så är den inte för den som har tummen mitt i näven, när det kommer till installation, men det finns många videoklipp på youtube som man kan ta hjälp av...

Visa signatur

"Saints are in Hell!"
Cooler Master Cosmos II || ASUS P8Z77-V-PRO TB ||Gainward 680 Phantom 4GB|| I7-3770K ||
G-Skill Ares 1866 MHZ 16 GB||BeQuiet! Dark Rock 2||OCZ Vertex 4 256 GB||Samsung 830 120GB||WD Enterprise 1TB||
Plextor PX-LB950SA||Dell U2410||Corsair AX 1200

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Arazand:

Så vad ni försöker säga är "har ni Silver Arrow är det inte lönt att byta." ? Älskar min lilla Silverpil.
Men om man ska vara kosmetiskt lagd är ju Dark Rock Pro 3 sjukt snygg. Dessutom går den tyst och fint. Men det motivera inte ett byte för mig tyvärr.

Tycker det är lite skoj att en kylare som inte finns kvar på marknaden fortfarande är en av de absolut bästa. En med tre år på nacken... kolla grafikkorts- eller cpumarknaden och historian är lite annorlunda med nya komponenter vs tre år gamla. Min TR SB-E stortrivs jag med och kolla man prestanda per krona så är det få som slår den på fingrarna, även när det kommer till ljudnivån.

Med det sagt så är det lite av en besvikelse att de inte kan få fram nya kylare som spöar äldre modeller. Kanske inte med jättemycket, men åtminstone nån decibel eller grad vid stresstest...

Permalänk

Trevligt att Be Quiet verkar ha lyckats den här gàngen, den drar jämna steg med Noctua och det är inte fy skam. Tack Sweclockers för att ni lägger mer fokus pà bullernivà än tidigare, mer av detta tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av N_Micke:

Ser ut som man snart får börja köra utan ramminnen? Är det så trångt som det ser ut?

Skrivet av Wolfkin:

Tänkte på det också och något jag saknade i testet är kompabiliteten för minnen med hög kylfläns.
Kylare av denna typen är helt klart riktad mot entusiaster (eller Geeks ) och vi använder ofta minnen med hög kylfäns.
Så Sweclockers, härmed framför jag en önskan. Kan ni inte i monteringsavsnittet lägga in en del om hur kylaren fungerar med minnen? Blockerar kylaren minnesplatser, går det använda minnen med hög kylfläns i alla minnesplatser?

Känner att detta skulle göra era mycket bra tester ännu ett snäpp bättre.

Skrivet av Emil Å:

Det ska givetvis kommenteras, bara jag som missat. Innersta platsen blockeras och klarar "bara" minnen av standardhöjd, de yttre tre bör går bra med vad som. Tänk dock på att det kan variera mellan olika moderkort.

Nice, tack för svaret.

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Vi kommer testa fler kylare under våren! Försöker dock blanda lite med tillverkarna, men har ytterligare Be Quiet-modeller på lager som eventuellt kan dyka upp framöver..

Det är framförallt kylare i klassen från 300-400, kanske 450, kronor jag tänker att ni borde testa mer.
Bland high-end kylarna brukar det vara mycket lättare att hitta tester!

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Vi kommer testa fler kylare under våren! Försöker dock blanda lite med tillverkarna, men har ytterligare Be Quiet-modeller på lager som eventuellt kan dyka upp framöver..

Blir det några alternativ-kylare med också, så som lågprofilkylare som t.ex. Noctua NH-L12 för små byggen som HTPC eller Steam-boxes ?

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb