Permalänk
Medlem

Din favorit dist och varför ?

Vilken distro kör du och varför ? Har provat ganska många men kan inte riktigt bestämma mig så jag skulle vilja veta vad ni andra kör. Bästa hittils är nog Mint eller Fedora

Visa signatur

7800X3D//4090

Permalänk
Medlem

Slackware.

Anledningen är rätt fånig dock. Det var den första disten jag körde när jag klev över från unix världen till linux, '94. Den har liksom fastnat i hjärtat och man kan den utan och innan

Visa signatur

Intel Core i7 6850K 3,6 GHz 15MB @ 4,7GHz kyld med Noctua NH-U9S på MSI X99A Raider
Corsair Vengence LPX 64GB (8x8GB) DDR4 3000MHz @ 3200 MHz
2x MSI GeForce GTX 1080 8GB Aero OC i SLI
HyperX Predator 480GB M.2 och 4x Samsung 750-Series 250Gb i raid 0
Oculus Cv1. Win10 pro

Permalänk
Medlem

Manjaro
http://manjaro.org/

Rullande dist där man har nya paket och versioner av program. Bygger på Arch. Bra community och forum där det är lätt att få hjälp.

Permalänk
Medlem

Arch Linux.

Till en början var det främst communityn och filosofin som fick mig att fastna, men sedan är det ju en vanesak också som sagt. Har kört Arch merparten av min linuxtid, så det är dess pakethantering och så vidare som jag vant mig vid. Sedan är det ingen nackdel, för mig som alltid hoppat på senaste utgåvorna av programvara, att det är en hyfsat cutting-edge dist med rullande schema.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem

Väljer Ubuntu i det flesta fall både på server och Desktop .
Fördelar
Alltid lätt att installera program både fria och ofrria
Man vet när nya versioner kommer och när supporten slutar.
Unity är en bra modern desktop miljö
Nackdel
Amazonreklam som måste avinstalleras av användaren

Permalänk
Inaktiv

Desktop: Arch, har de senaste paketen och flyter på fint.
Server: Debian eller CentOS(redhat), Robusta system som kräver minimalt med underhåll. Har använt debian till och från sedan version 4. Aldrig någonsin har det kraschat eller bråkat med mig.

Permalänk
Medlem

BOSS DS-1

Visa signatur

Ryzen 5 3600-burk, ThinkPad X61

Permalänk

Funtoo.

Som Gentoo fast lite snabbare --sync i och med Git.
Gillar att kunna kompilera vad jag bara behöver, och inget annat bullshit. USE-flaggor är underbart. Dessutom, för saker så som Firefox eller LibreOffice finns binärer (varför man nu skulle vilja ha det...).
Gillar att kunna använda vilken kernel jag vill. Att kunna gå från stable debian-kernel till experimentell egenkompilerad är lättare än på något annat ställe.
Gillar att kunna ha flera versioner av samma paket installerade samtidigt. Python 2.6.x och 2.7.x samtidigt som 3.2.5 är ganska smidigt.
Gillar verkligen OpenRC, och inte det dära bullshittet Arch tog för några månader sedan.
Sen systemet med ebuilds kan väl liknas med Arch's community-repo, fast bra mycket innehållsrikare. Hade stora problem med vissa paket till Arch där ebuilden till Gentoo bara automagiskt fungerar.

Visa signatur

oniichaNj@rizon, freenode, oftc, m.fl

Permalänk
Medlem

Ubuntu på htpcn, men på min gamla netbook körde jag EasyPeasy. Ubuntu för att det är lätt att använda och EasyPeasy för att den är gjord för netbooks.

Permalänk
Medlem

Har jag ingen Slackwarekompis här?

Visa signatur

Intel Core i7 6850K 3,6 GHz 15MB @ 4,7GHz kyld med Noctua NH-U9S på MSI X99A Raider
Corsair Vengence LPX 64GB (8x8GB) DDR4 3000MHz @ 3200 MHz
2x MSI GeForce GTX 1080 8GB Aero OC i SLI
HyperX Predator 480GB M.2 och 4x Samsung 750-Series 250Gb i raid 0
Oculus Cv1. Win10 pro

Permalänk
Skrivet av drefk2000:

Har jag ingen Slackwarekompis här?

Om jag förstått det rätt, måste man lösa dependencies manuellt i Slackware. Jag har velat testa, men det har skrämt mig.

Visa signatur

oniichaNj@rizon, freenode, oftc, m.fl

Permalänk
Medlem

Desktop:
Gentoo. Jag håller med Markthegreat:s punkter. En till sak som fungerar fantastiskt bra är kunna handplocka enstaka program från unstable branch. Är det något beroende som då måste uppgraderas säger systemet ifrån, inget strul. Den höga anpassningsbarheten i Gentoo gör att man verkligen känner sig hemma i systemet, miljön blir exakt som jag vill ha den.

Server:
Debian stable. En Debianinstallation utan X är en väldigt trevlig och välfungerande bekantskap. Jag är imponerad över hur hög funktionalitet den minimala installationen har i förhållande till hur liten den är. Det är verkligen "rätt" baspaket man får. Det är skönt att slippa Plymouth och liknande idiotgrejer som Ubuntu Server kastar på en. Dessutom har Debian en fantastisk installerare med en bra RAID-hantering som är enkel samtidigt som man har full kontroll.

Visa signatur

Gentoo Desktop: Ryzen 3600X | 32 GB
Server: Intel G7400T
Commodore 64C + 1541u2

Permalänk

Linux Mint och Xubuntu är favoriterna hittills, För att dom funkade bäst med min laptop.

Installerade Linux för första gången för 2 veckor sedan, Så jag är något av en rookie

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Medlem

Arch, mest av anledningen att jag tycker att det är mer lättunderhållet än andra distros (för att jag är mer van vid den).

Visa signatur

Corsair Obsidian 350D | ASUS Maximus V Gene | i5-3570k
Palit RTX3060 Dual OC | 4x4GB 1600Mhz Vengeance LP | 2x256GB SSB | TX950W | W10
Ducky Shine3 MX (Red Switches) | Mionix Naos 8200 | DT990+Schiit Modi2/Magni2

Permalänk
Skrivet av drefk2000:

Har jag ingen Slackwarekompis här?

Till viss del. Gillar slackware, om än jag kör debian sid på main datorn... Jag är till viss del lat, och då fungerar deb över förväntan!

Första linux jag använde = minix på 3st 1,44MB disketter! Las in i en katalog brevid ms-dos, och startades med loadlin.exe
Andra erfarenheten av *nix var slackware, sedan Redhat innan jag slutligen fann himmelriket i Woody

Permalänk
Medlem

debian testing är väl det jag alltid hamnar med och trivs bäst med när jag har mina stunder i linux.

Visa signatur

as it was in the beginning so it shall be in the end

Permalänk
Medlem

Har ingen direkt favorit, men började med Redhat och Mandriva på slutet av 90-talet.
Nu på senare tid har jag provat Debian och dom flesta Ubuntu varianter, men tröttnade lite på debian baserade distributioner.
Jag kände att jag ville testa några andra varianter, så först testade jag Arch, men kände att tiden inte räckte till. Sen Mageia 3, som kommer ifrån Mandriva och den har fastnat kvar i min main dator, inga konstiga krascher, känns väldigt rapp och är stabil. Uppgraderingen till Mageia 4 gick utan problem, så det är min favorit för tillfället.

På en gammal bärbar som kämpade med Windows XP, kör jag Manjaro med XFCE och det rullar på bra.

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Medlem

Linux from scratch

Finns ingen bättre efter det kommer FreeBSD eller ZenWalk eller Slackware.. men eftersom jag redan ordnat script som bygger LFS automagiskt så behöver jag inte längre köra något annat än LFS

Visa signatur

Desktop: Ryzen 9 3950x | RTX 2060 | 16Gb RAM | 512Gb + 256Gb SSD
NAS: HP Microserver Gen8 | 8GB Ram | 3x2Tb ZFS | FreeNAS
SRV: HP ML350p Gen8 | 64GB Ram | 2x E5-2630v2 | ESXI

Permalänk
Medlem

Debian kort och gott, av de vanliga skälen, stabilt och enormt utbud av paket.

För egen del tycker jag också att de tutorials/guider som finns till Debian är oslagbara, man kan faktiskt lita på att de stämmer och leder till ett fungerade resultat vilket är mer än vad man kan säga om motsvarande tutorials för exempelvis Ubuntu. Det är åtminstone min egen erfarenhet.

Så kör man egen liten repo med det fåtal program man faktiskt vill ha up to date versioner av, i mitt fall mest mpd, mpc och mpv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lembritt:

Sen Mageia 3, som kommer ifrån Mandriva och den har fastnat kvar i min main dator, inga konstiga krascher, känns väldigt rapp och är stabil. Uppgraderingen till Mageia 4 gick utan problem, så det är min favorit för tillfället.

Instämmer om Mageia. Fungerar och bjuder inte på otrevliga överraskningar. Enligt mig den bästa KDE-distron. Förstavalet när jag inte orkar pilla med Arch.

Visa signatur

ASUS TUF Gaming B550M-PLUS ~ AMD Ryzen 5600 XT ~ ASUS TUF Gaming AMD Radeon RX 6800
Corsair Vengeance LPX Red 16GB (2x8GB) 2400MHz DDR4 ~ Samsung SSD 860 EVO M.2 1TB
Corsair RM750 750W 80+ Gold

Permalänk
Medlem

nu snackas det väl linux här antar jag...

Men jag föredrar FreeBSD!
Det känns mer lättbegripligt än linux. Det är stabilt och hittar aldrig på hyss. Dessutom gillar jag ZFS och jails samt den utmärkta dokumentationen. Enda nackdelen är att när man fått igång allt så är det lätt att glömma hur man gjorde eftersom man aldrig behöver göra om det...

På laptopen kör jag Ubuntu.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

Jag tycker bäst om Fedora när det handlar om en klient och CentOS när det handlar om server. Det är nog mest för att det är rpm-baserade distro's jag började med och de här två känns som att de har störst sortiment av program och verktyg bland rpm distro's.

Visa signatur

Desktop:NZXT H440 Black/Blue - MSI X99S SLI Plus - i7 5820k @ 4.5Ghz - Noctua NH-D15 - Crucial 32GB @ 2400 CL14 - Asus GTX 780 Ti - Asus GTX 470 - Lycom Firewire 400 LP kort - 2x Samsung 850 Pro 1TB - Seasonic 1200w 80+ Platinum Laptop: Macbook Pro Retina (Late 2013) - 1TB SSD - 16GB RAM - 2.6Ghz Intel i7 - nVidia 750 GT

Permalänk
Medlem
Skrivet av drefk2000:

Har jag ingen Slackwarekompis här?

För en sisådär 5-10 år sedan brukade m0REc, deegan, jag själv (och kanske några fler) förespråka slackware här i forumet. För egen del är slackware fortfarande det enda jag står ut med, även om förespråkandet har blivit liggandes på is under senare år.
Livet är helt enkelt för kort för att man ska sitta och åtgärda korrupta paketdatabaser, bråka med GUIn som nollsätter ens config-filer eller jaga hundratals -devel-paket varje gång man vill kompilera någonting. Så slackware blir det naturliga alternativet.

Permalänk
Medlem

Bryter mönstret och säger Zorin eller Mint. Snygga och bra program stöd iom att dom är baserade på Ubuntu fast utan hemska unity och diverse annat tjafs som jag inte gillar med ubuntu.

Visa signatur

Aspirerande Nätverk- och Sysadmin
Ryzen 5 1600|Hd 7950|16 GB RAM|
"Går det att installera Linux på den här brödrosten?"

Permalänk
Medlem
Skrivet av e5150:

För en sisådär 5-10 år sedan brukade m0REc, deegan, jag själv (och kanske några fler) förespråka slackware här i forumet. För egen del är slackware fortfarande det enda jag står ut med, även om förespråkandet har blivit liggandes på is under senare år.
Livet är helt enkelt för kort för att man ska sitta och åtgärda korrupta paketdatabaser, bråka med GUIn som nollsätter ens config-filer eller jaga hundratals -devel-paket varje gång man vill kompilera någonting. Så slackware blir det naturliga alternativet.

Ja, Slackware funkar alltid och lämnar full kontroll till dig. Underbar dist.

Alla har sina favoriter, ingen har fel.

På unixsidan är jag svag för AIX som jag kan mer eller mindre allt om

Solaris är ok

HP-UX hatar jag. Utvecklingschefen borde släpas ut på öppen gata och skjutas inför folkets jubel!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i7 6850K 3,6 GHz 15MB @ 4,7GHz kyld med Noctua NH-U9S på MSI X99A Raider
Corsair Vengence LPX 64GB (8x8GB) DDR4 3000MHz @ 3200 MHz
2x MSI GeForce GTX 1080 8GB Aero OC i SLI
HyperX Predator 480GB M.2 och 4x Samsung 750-Series 250Gb i raid 0
Oculus Cv1. Win10 pro

Permalänk
Medlem

Jag har kört både Slackware, Redhat, centOS och Debian som min serverdist tidigare. Numer faller alltid valet på Ubuntu Server.
Trots att det är relativt bloatat så är det oerhört simpelt att installera och sätta upp. Pakethanteringen är i mitt tycke fantastisk. Funktionen med olika PPAer är grejt.
För att inte tala om att Canonical har en väldigt bra supportmatris där man kan se vilken release som är certad för vilken hårdvara.

På desktopen har jag (om man bortser Debian på min första helt egna dator i pojkrummet nån gång -97/-98) seriöst bara kört Ubuntu i olika smaker.

Permalänk
Medlem

Arch, Centos, Fedora anvander jag. Har aldrig kunnat med hur de debianbaserade distarna och ubuntu hanterar och splittar paketen. Dock ar det sakert en vanefraga.
Dessutom nu nar man vant sig vid systemd foredrar jag att anvanda det pa alla mina installationer. (ligger dock i framtiden centos kor annu upstart, men med 7.0 kommer systemd)

Permalänk
Entusiast

Har flera favoriter.

  • Slackware: Under Linux barndom under början av 90 talet.

  • Gentoo: Den distribution jag använt mest och bredast. Tills relativt nyligen. Använder denna fortfarande till servrar och lilnande. Tidigare även på mina arbetsdatorer. Gillar den oerhört kraftfulla USE-variabeln. Kan konfigurera hela systemet till en extremt löjlig detaljnivå.

  • Arch: Den jag använder idag på mina arbets-datorer. Gillar verkligen konceptet med AUR. Liknar Gentoo väldigt mycket, fast enklare. Gentoo kändes lite överkvalicifierad för hem/arbetsdatorer.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Avstängd

Slackware: För att det är så simpelt!

Visa signatur

Dator: i7 4960x | 32GB RAM | Asus Rampage IV Formula | GTX 1080
OS: Slackware 64-bit current + multilib

Laptop: HP Elitebook 6930p | 8GB RAM | 211GB SSD RAID 0 | 256MB AMD Radeon HD 3450/3470 | Intel Duo T9900 @ 3.06GHz
OS: Slackware 64-bit 14.2

Permalänk
Medlem

Finns väldigt få distributioner jag gillar. Det är i regel endast 2 dists jag rekommenderar till folk. Dessa är:

  • Linux Mint - Denna dist rekommenderar jag på delade datorer. Familjens laptop är inget undantag. Ubuntu och liknande är skräp i mitt tycke.

  • Arch Linux - Jag har hoppat från många olika Linux-varianter men denna fastnade i hjärtat. Denna dist är mer för den avancerade användaren.

Visa signatur

AMD R5 1600 3.2 GHz | Gigabyte AX370 Gaming K3 | Corsair Vengeance LP 2x8GB 3200MHz CL16 | Sapphire RX580 Nitro+ 8GB | Phanteks Eclipse P400S | 1x Samsung 970 EVO 500GB 1x WD 500GB | Windows 11 Pro