Be Quiet Dark Rock Pro 3

Permalänk
Skrivet av Tumnus:

Menar självfallet om man sitter redan med minnen och söker en ny kylare.

Fick jag även med min NH-D14.

Självfallet testar de bara produkter som tillverkarna skickar till dem.. Eller förväntar du dig att de ska testa komponenter som de inte har? Eller att de kanske ska gå ut och köpa produkter för sina egna pengar?

Sweclockers arbetar antagligen på det sättet att de först kommer på vad de ska testa och sedan hör de sig för hos olika återförsäljare. Har de lite tur så dyker det upp ett nätagg tex. Däremot kan du inte förvänta dig att de ska prova VARENDA nätagg som finns på marknaden.. För de har de inte tid med.

Ja men om dom bara recenserar produkter som tillverkare skickar till sweclockers blir det ju nästan en form av reklam, och man får inte en objektiv bild av marknaden. Då är det väl bättre att man har någon reklamlogga eller liknande för någon datorbutik ibörjan på videon eller så... så man kan ta in de produkter man vill...

För mig är det uppenbart Be Quiet märket släpper ytterest mediocra produkter, och deras namn "be quite" är falsk marknadsföring då dereas produkter inte direkt är så tysta... t.e.x på siten silentpcreview... deras produkter nämns väldigt sällan..

Skulle vara intresserad av mer high end kylare, som faktiskt ligger i framkant...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Immersion:

Ja men om dom bara recenserar produkter som tillverkare skickar till sweclockers blir det ju nästan en form av reklam, och man får inte en objektiv bild av marknaden. Då är det väl bättre att man har någon reklamlogga eller liknande för någon datorbutik ibörjan på videon eller så... så man kan ta in de produkter man vill...

För mig är det uppenbart Be Quiet märket släpper ytterest mediocra produkter, och deras namn "be quite" är falsk marknadsföring då dereas produkter inte direkt är så tysta... t.e.x på siten silentpcreview... deras produkter nämns väldigt sällan..

Skulle vara intresserad av mer high end kylare, som faktiskt ligger i framkant...

Ännu en gång. De har bara så många händer. De kan inte ge en objektiv bild av en hel marknad, för de har de inte tid med. Du kan tycka vad du vill om Be Quiet men Sweclockers gör vad de kan med det de har. Sedan om du vill se mer high-tech kylare så gjorde de en recension om Noctua NH-U14S nydligen. Den fick bra betyg. Denna däremot fick inte direkt det och därför kan du inte anklaga Sweclockers för att göra reklam för Be Quiet heller.

http://www.sweclockers.com/recension/18014-noctua-nh-u14s

Den fick tom. Toppklass.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av N_Micke:

Ser ut som man snart får börja köra utan ramminnen? Är det så trångt som det ser ut?

http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/internminne/ddr3...

Visa signatur

| AMD Ryzen 3700X | FD Nano S | Noctua NH-U12A | Asus ROG Strix B450-I | Kingston HyperX Fury Black DDR4 3600MHz 32GB 16CL | Corsair MP510 1TB | Gigabyte Aorus GeForce GTX 1080 Ti Waterforce 11GB | Corsair RM850X V2 850W | Logitech G710/G305 | Acer Predator Z301C |

Permalänk
Medlem

Ja det skulle jag tänkt på lite tidigare innan jag köpte med "frän kylfläns"

Visa signatur

|Playstation 5|Metspö

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av Immersion:

Ja men om dom bara recenserar produkter som tillverkare skickar till sweclockers blir det ju nästan en form av reklam, och man får inte en objektiv bild av marknaden. Då är det väl bättre att man har någon reklamlogga eller liknande för någon datorbutik ibörjan på videon eller så... så man kan ta in de produkter man vill...

För mig är det uppenbart Be Quiet märket släpper ytterest mediocra produkter, och deras namn "be quite" är falsk marknadsföring då dereas produkter inte direkt är så tysta... t.e.x på siten silentpcreview... deras produkter nämns väldigt sällan..

Skulle vara intresserad av mer high end kylare, som faktiskt ligger i framkant...

Nu har du fått någonting om bakfoten. Ja, i de flesta fallen får vi produkter direkt från tillverkarna, men det är vi i redaktionen som väljer ut vad som ska testas. Tillverkarna kommer ofta med önskemål om vad som ska testas och generellt sett avböjer vi mer än vi accepterar sådana förfrågningar. Detsamma kan appliceras på alla nyheter, där redaktionen plockar ut vad vi ska skriva och inte skriva om.

Sedan ser jag inget fel med att testa, som du uttrycker det,"mediokra" produkter. Konsumentvägledning är lika viktigt oavsett om produkten får ett bra eller dåligt omdöme.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Skrivet av Immersion:

För mig är det uppenbart Be Quiet märket släpper ytterest mediocra produkter, och deras namn "be quite" är falsk marknadsföring då dereas produkter inte direkt är så tysta... t.e.x på siten silentpcreview... deras produkter nämns väldigt sällan..

Sysslar Apple också med falsk marknadsföring då eftersom de inte alls säljer äpplen?

Be Quiet! är ett företagsnamn precis som Intel, Nvidia och AMD.

Visa signatur

i7 8700k @ 4.7GHz | NH-L12 | ASUS Z270i ROG Strix Gaming | EVGA 1080 FTW | 32GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 970 Evo M.2 500GB, 840 250GB, Crucial MX500 2TB | Loque Ghost S1 | XB271HU | QX2710 | U2412M | U2719D | Filco Majestouch 2 MX Brown TKL

Permalänk
Medlem
Skrivet av deadich:

Varför inte bencha kylare med en 4960x istället?

Det står på sidan "Testsystem, mjukvara och metod" varför de inte använder sig av de senaste cpu:erna.
"Till skillnad mot efterföljarna Ivy Bridge och Haswell bjuder modellen på utmärkt intern värmeavledning, vilket i sin tur ger större skillnader mellan de olika kylarna."

Visa signatur

| Intel i5 2500K @ 4,6GHz | R9 290 | Asus P8P67 | Corsair Vengeance 4x4GB | Fractal Design Define R4 Black | Fractal Design Tesla 650W | Kingston HyperX 120 GB SATA-III | Western Digital 640 GB SATA-II | Kylare - Noctua NH-U14S | Nexus 4 | Panasonic Plasma TX-P50GT50Y | HTPC | NAS | Pioneer VSX-924-k | Tannoy Mercury 5.0 |

Permalänk
Skrivet av Tumnus:

Ännu en gång. De har bara så många händer. De kan inte ge en objektiv bild av en hel marknad, för de har de inte tid med. Du kan tycka vad du vill om Be Quiet men Sweclockers gör vad de kan med det de har. Sedan om du vill se mer high-tech kylare så gjorde de en recension om Noctua NH-U14S nydligen. Den fick bra betyg. Denna däremot fick inte direkt det och därför kan du inte anklaga Sweclockers för att göra reklam för Be Quiet heller.

http://www.sweclockers.com/recension/18014-noctua-nh-u14s

Den fick tom. Toppklass.

Ja, men vad jag ville säga är att Be Quite får för mkt uppmärksamhet, deras produkter brukar se ganska snygga ut och i och med namnet förutsätter folk att deras fokus är på ljudnivån...vilket inte är fallet....

Aaa Noctua recensionen var bra, ser fram emot Noctuas cpu kylare med active noise cancelling
Även Zalmans kylare som kunde kyla haswell passivt...
Ja igentligen alla kylare som ger mig anledning att byta ut min TRUE 120

Permalänk
Skrivet av era909:

Sysslar Apple också med falsk marknadsföring då eftersom de inte alls säljer äpplen?

Be Quiet! är ett företagsnamn precis som Intel, Nvidia och AMD.

Nej men jag menar att i och med att dom har namnet Be quiet får dom många kunder "gratis" för sånna som ej orkar sätta sig in ämnet och bara vill köpa ett tyst nätagg och dom har massa och välja mellan i en lista vilket tror du dom väljer ? det är ett smart namn men som ej speglar verkligheten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Min Thermalright Silver Arrow klår fortfarande konkurrenterna, skönt!

Skulle gärna köra ett sånt åbäke med 4670k/4770k nästa uppgradering

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nokse:

Det står på sidan "Testsystem, mjukvara och metod" varför de inte använder sig av de senaste cpu:erna.
"Till skillnad mot efterföljarna Ivy Bridge och Haswell bjuder modellen på utmärkt intern värmeavledning, vilket i sin tur ger större skillnader mellan de olika kylarna."

4960x är varken en ivy bridge eller haswell och den har ingen IHS...

En 2011-cpu borde vara ett bättre val för att testa kylare imo eftersom att den precis som sandy inte har IHS samtidigt som den genererar mer värme än sandy bridge vilket ju man vill om man ska prova kylare.

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Medlem
Skrivet av Immersion:

Ja, men vad jag ville säga är att Be Quite får för mkt uppmärksamhet, deras produkter brukar se ganska snygga ut och i och med namnet förutsätter folk att deras fokus är på ljudnivån...vilket inte är fallet....

För mycket uppmärksamhet av vilka då? Om det handlar om reklam så har väl deras PR-avdelning gjort ett bra jobb. Om det gäller sweclockers håller jag inte med dig för fem öre, anser att swec objektivt testar många märken och inte väljer något märke före andra upprepade gånger.

Och varför skulle de inte fokusera på ljudnivån? Fläktarna var ju gjorda för att gå så tyst som möjligt i pwm, de gick ju aldrig upp i de hastigheter som de gjorde på 12V. Kylaren var ju till och med den tystaste de testat (i tabellen) på både pwm och 7V.

(Men du har faktiskt en liten poäng... är inte speciellt imponerad av deras nätagg.)

Visa signatur

Har en förkärlek för alternativa standarder och trä; Trädator, Trätangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av deadich:

4960x är varken en ivy bridge eller haswell och den har ingen IHS...

En 2011-cpu borde vara ett bättre val för att testa kylare imo eftersom att den precis som sandy inte har IHS samtidigt som den genererar mer värme än sandy bridge vilket ju man vill om man ska prova kylare.

Aha det visste jag inte, trodde IHS försvann även hos Ivy Bridge-E processerna. Då håller jag helt med dig. Det borde bli större utslag med en cpu som genererar mer värme dock kan det medför att vissa kylare inte klarar av att hålla sig under 100 grader och börjar gå ned i frekvens. Jag tänker mest på de vattenkylarna som nyligen testades, det skulle inte heller bli riktigt bra även de antagen inte är så populära, kan det vara så de tänker.

Visa signatur

| Intel i5 2500K @ 4,6GHz | R9 290 | Asus P8P67 | Corsair Vengeance 4x4GB | Fractal Design Define R4 Black | Fractal Design Tesla 650W | Kingston HyperX 120 GB SATA-III | Western Digital 640 GB SATA-II | Kylare - Noctua NH-U14S | Nexus 4 | Panasonic Plasma TX-P50GT50Y | HTPC | NAS | Pioneer VSX-924-k | Tannoy Mercury 5.0 |

Permalänk
Skrivet av hag.com:

För mycket uppmärksamhet av vilka då? Om det handlar om reklam så har väl deras PR-avdelning gjort ett bra jobb. Om det gäller sweclockers håller jag inte med dig för fem öre, anser att swec objektivt testar många märken och inte väljer något märke före andra upprepade gånger.

Och varför skulle de inte fokusera på ljudnivån? Fläktarna var ju gjorda för att gå så tyst som möjligt i pwm, de gick ju aldrig upp i de hastigheter som de gjorde på 12V. Kylaren var ju till och med den tystaste de testat (i tabellen) på både pwm och 7V.

(Men du har faktiskt en liten poäng... är inte speciellt imponerad av deras nätagg.)

Jag menar inte sweclockers i synerhet utan rent allmänt, jag anser att deras nätagg t.e.x inte skulle vara kända ens om det inte var för namnet...Jag tycker dock att Sweclockers inte behöver bidra ytterligare till deras hype...

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av deadich:

4960x är varken en ivy bridge eller haswell och den har ingen IHS...

En 2011-cpu borde vara ett bättre val för att testa kylare imo eftersom att den precis som sandy inte har IHS samtidigt som den genererar mer värme än sandy bridge vilket ju man vill om man ska prova kylare.

Det finns flera anledningar vilket vi tagit upp tidigare vid olika tillfällen. 2011-varianterna är bland annat betydligt större än 1150/1155/1156, vilket påverkar värmeavledningen. Vissa kylare har till exempel inte kontakt med alla värmeledningsrör för de mindre processorerna, däremot för de stora varianterna. Då 1150/1155/1156 är klart vanligast har vi tagit beslutet att koncentrera oss på den storleken.

Vidare har 2011 en väldigt annorlunda monteringsanordning, vilken dels fortfarande inte är kompatibel med alla kylare, dels fungerar helt annorlunda mot 1150/1155/1156. Åter igen, då den sistnämnda kategorin är klart bäst representerad tycker vi det är mer relevant att plocka erfarenheter där.

Med det sagt är en överklockad 2600K inte direkt promenad i parken utan utmanar kylarna rätt bra, tillräckligt för att kunna se skillnader mellan modellerna. Mellan tummen och pekfingret förbrukar processorn antagligen (minst) lika mycket ström som 4960X i standardfrekvens. Att interna värmeavledningen är bra är också en fördel, det är betydligt knöligare med vettiga mätingar på Ivy Bridge eller Haswell.

Det är ju givetvis en smaksak och alla kommer inte bli nöjda. Det är dock hur vi efter diverse överväganden valt att lägga upp testerna, och den som vill se värden med 2011 får helt enkelt leta vidare.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Det finns flera anledningar vilket vi tagit upp tidigare vid olika tillfällen. 2011-varianterna är bland annat betydligt större än 1150/1155/1156, vilket påverkar värmeavledningen. Vissa kylare har till exempel inte kontakt med alla värmeledningsrör för de mindre processorerna, däremot för de stora varianterna. Då 1150/1155/1156 är klart vanligast har vi tagit beslutet att koncentrera oss på den storleken.

Vidare har 2011 en väldigt annorlunda monteringsanordning, vilken dels fortfarande inte är kompatibel med alla kylare, dels fungerar helt annorlunda mot 1150/1155/1156. Åter igen, då den sistnämnda kategorin är klart bäst representerad tycker vi det är mer relevant att plocka erfarenheter där.

Med det sagt är en överklockad 2600K inte direkt promenad i parken utan utmanar kylarna rätt bra, tillräckligt för att kunna se skillnader mellan modellerna. Mellan tummen och pekfingret förbrukar processorn antagligen (minst) lika mycket ström som 4960X i standardfrekvens. Att interna värmeavledningen är bra är också en fördel, det är betydligt knöligare med vettiga mätingar på Ivy Bridge eller Haswell.

Det är ju givetvis en smaksak och alla kommer inte bli nöjda. Det är dock hur vi efter diverse överväganden valt att lägga upp testerna, och den som vill se värden med 2011 får helt enkelt leta vidare.

Jaha, då finns det ju iallafall en tanke bakom valet. Då får jag väl känna mig nöjd. Skulle vara kul att se både 2011 och haswell i iallafall nåt test, exempelvis när ni provade noctua NH-U14S som trots sin lilla storlek fick så bra resultat. Det skulle vara roligt att se om den med en överklockad 4960x fortfarande kan ligga jämnt med dubbeltornkylare men det skulle naturligtvis ta extra tid osv. och jag förstår att man inte pallar testa allt.
skulle naturligtvis ta massa extra tid osv.

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Medlem
Skrivet av Immersion:

Ja, men vad jag ville säga är att Be Quite får för mkt uppmärksamhet, deras produkter brukar se ganska snygga ut och i och med namnet förutsätter folk att deras fokus är på ljudnivån...vilket inte är fallet....

På vilket sätt skulle inte ljudnivån vara tillfredsställande menar du? Det är ju den tystate kylaren som är listad.
Eller menar du andra produkter ur deras sortiment?

Permalänk
Skrivet av Mikael07:

På vilket sätt skulle inte ljudnivån vara tillfredsställande menar du? Det är ju den tystate kylaren som är listad.
Eller menar du andra produkter ur deras sortiment?

I min värld är 34 Db inte tyst. det är faktiskt väldigt hög ljudnivå.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Immersion:

Nej men jag menar att i och med att dom har namnet Be quiet får dom många kunder "gratis" för sånna som ej orkar sätta sig in ämnet och bara vill köpa ett tyst nätagg och dom har massa och välja mellan i en lista vilket tror du dom väljer ? det är ett smart namn men som ej speglar verkligheten.

Nu har inte ens namnet något med att de är tysta eller inte att göra. Be Quiet betyder var tyst. Inte "Vi är tysta".

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Skrivet av Tumnus:

Nu har inte ens namnet något med att de är tysta eller inte att göra. Be Quiet betyder var tyst. Inte "Vi är tysta".

ja självklart går det tolka på olika sätt, går ju också att tolka det som att deras nätt agg är så högljudda så man har lust att säga "va tyst!" till dom

34.9 Db var det förresten vid full last.

För det priset får man nästan ett passivit nättagg rekommendera att köpa det istället.

Permalänk

Jag tycker att ni ska köra med en referensfläkt (120/140mm) för alla kylare. Då kan man verkligen se vilken kylare som är bäst med likadana förutsättningar, likt de tester som utförs på SPCR. Givetvis ska även den medföljande fläkten testas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Immersion:

I min värld är 34 Db inte tyst. det är faktiskt väldigt hög ljudnivå.

Vad läser du för test? Bakgrundsbruset är 34,5dBA, med kylaren i PWA 36-37dBA. Det är verkligen inte mycket att bråka om.

Edit: Började du plötsligt prata om ett nätagg istället? Den senaste BeQ 750W-recensionen? Isf läste du dåligt även där. Den fläkten gör vid MAXVARV 34,9dB (2600rpm), men vid 100% belastning låg varvtalet bara på 1854rpm.

Visa signatur

WS: Asus X570-E, Ryzen 5900x, 2x16GB Ballistix E-die, EVGA 3080 FTW3 Ultra
FS: Asus X370-F, Ryzen 3600, 4x8GB G.Skill Flare, GT710, CM Stacker
HTPC: Asus F2A85-M, A10-5800K, 2x4GB G.Skill 2133MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luminous:

Skulle gärna köra ett sånt åbäke med 4670k/4770k nästa uppgradering

Synd att just min modell inte säljs längre

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Avstängd
Skrivet av deadich:

Jaha, då finns det ju iallafall en tanke bakom valet. Då får jag väl känna mig nöjd. Skulle vara kul att se både 2011 och haswell i iallafall nåt test, exempelvis när ni provade noctua NH-U14S som trots sin lilla storlek fick så bra resultat. Det skulle vara roligt att se om den med en överklockad 4960x fortfarande kan ligga jämnt med dubbeltornkylare men det skulle naturligtvis ta extra tid osv. och jag förstår att man inte pallar testa allt.
skulle naturligtvis ta massa extra tid osv.

Ger en liten fingervisning:

http://www.techpowerup.com/reviews/Noctua/NH-U14S/6.html

TPU bytade också till 1150 av antagligen samma anledning som Swec kör med 1155. Att plattformen var mest representerad.

Skrivet av Emil Å:

Jag har samma i min burk sedan flera år. När den väl sitter är det inga problem, trevlig kylare. Monteringen dock.. brr. Utan clipsen är det typ ett krav att vara två personer för att få det bra. Bättre nu, även om jag personligen uppskattar till exempel Noctuas anordning mer.

Minst två personer, helst tre armar vardera

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

BQ är duktiga på att ta betalt.. samma med deras nätagg.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

The burk: FD Define Nano S, 1 FD 140 & 1 Corsair 120 i fronten, 1st FD 120 bak || FD Ion SFX-L 500W || AMD Ryzen 3 3300x m. Wraith || Asrock Fatal1ty B450 gaming-ITX/ac || PowerColor Red Devil 5600XT || Toshiba OCZ RC500 500GB NVMe M.2 || 2*8GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus

Permalänk
Medlem

Bla bla. Nu har jag iof inte läst allt i denna tråd iof. Detta med vattenkylning har gått bort från dag 1. Dom leverom och omständiggör verkligheten. Idag, och sedan år tillibaka, har CPUs lägre TDP och kräver mindre kylning. Personligen blir jag inte tänd på stora kolosser, särskilt inte torn. För mig räcker en horisontal kylare som blåser ner på moderkortet så allt kyls. Alla bryggor och minnen osv. Från mitt forna storhetsvansinne har jag nöjt mig numer med Cooljag JYC9L06AGC-A. Grym kylare!!! 180kr från Avnet.

Permalänk
Medlem

PS!! Cooljag JYC9L06AGC-A - rejäl kopparkärna med aluminiumflänsar aka 536g

Permalänk
Medlem

Är det möjligt att få in en 140mm Noctua, t.ex. en Noctua NF-A14 PWM i mitten ?

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrikfotograf:

http://www.sweclockers.com/image/gallery/2013/10/10/Kylare_mi...

Detta med en Noctua NH-U14S och höga minnen från Corsair.

Den matchar färgtemat så bra också!

Permalänk
Medlem

Så vad ni försöker säga är "har ni Silver Arrow är det inte lönt att byta." ? Älskar min lilla Silverpil.
Men om man ska vara kosmetiskt lagd är ju Dark Rock Pro 3 sjukt snygg. Dessutom går den tyst och fint. Men det motivera inte ett byte för mig tyvärr.

Visa signatur