Be Quiet Dark Rock Pro 3

Permalänk
Melding Plague

Be Quiet Dark Rock Pro 3

Låg ljudnivå i kombination med hög prestanda är ledorden för Be Quiets nya processorkylare Dark Rock Pro 3. SweClockers ställer nykomlingen på prov i testlabbet.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ser fram emot lite trevlig läsning

Permalänk
Avstängd

Kör med gamla Dark Rock Pro C1 som jag är nöjd med (utom installationen), bra temps och ljudnivå.

Men efter dessa resultaten så imponerar Noctuas NH-U14S mig ännu mer än innan...

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

Ser ut som man snart får börja köra utan ramminnen? Är det så trångt som det ser ut?

Visa signatur

|Playstation 5|Metspö

Permalänk

Varför kan man inte få en snygg högpresterande kylare!? De ända vettiga märkena verkar vara TR och noctua och båda har gräsliga fläktar... Kan man inte ens få mounting clips som passar alla fläktar så man i alla fall kan byta dem!

Visa signatur

Chassi: Phanteks Enthoo Evolv ATX | Moderkort: ASUS Z97-AR | CPU: Intel Xeon E3-1270v3 | RAM: Corsair 16GB VENGEANCE LP Grafikkort: 2x AMD R9 290 | PSU: Corsair AX750 | SSD: Intel 730 Series Kylning: Phanteks PH-TC14CS | Scythe Gentle Typhoon | Corsair Air series AF140 | Phanteks PH-F140HP

Galleri: Ash | By SweLingonBerry

Permalänk
Medlem

Min Thermalright Silver Arrow klår fortfarande konkurrenterna, skönt!

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Såg den på fredagspanelen i bakgrunden så gissade att det va en teser ser fram imot denna läsning!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Kan ni även göra en review på Dark Rock 3 också? Vore gött om ni kanske hade gjort dem tillsammans... annars bra review!

Visa signatur

Intel i7 4790K | EVGA GTX 670 FTW | Asus Z97-A | Corsair Vengeance LP 16GB 1600 MHz | Corsair HX 750 W | Fractal Design Define R4 | Zalman cnps 9900 max blue | Windows 7 Pro 64bit
http://soundcloud.com/koffein92
http://www.youtube.com/user/Koffein92?feature=guide

Permalänk
Medlem

Njaee, håller mig fortfarande till NH-U14S senare i vår

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Trevlig läsning! Skulle vara trevligt med ett test på Shadow rock slim:)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av N_Micke:

Ser ut som man snart får börja köra utan ramminnen? Är det så trångt som det ser ut?

Eller införskaffa en NH-U14S? Och ja. Det är hyfsat trångt om man kör med kylare som har två torn och samtidigt använder sig av två/tre fläktar. Som tur var finns det Low profile minnen som tex. Corsair Vengeance LP.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Eller införskaffa en NH-U14S? Och ja. Det är hyfsat trångt om man kör med kylare som har två torn och samtidigt använder sig av två/tre fläktar. Som tur var finns det Low profile minnen som tex. Corsair Vengeance LP.

Eller minnen helt utan kylflänsar. Blir dessutom billigare

Visa signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 2TB • 1440p 165 Hz
3700X • 3070 • 32GB • 2TB • 1080p 144Hz

Permalänk
Medlem

Jag vill helst se test på be quiet! Shadow Rock 2, tycker det ser ut att vara en otroligt prisvärd kylare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av N_Micke:

Ser ut som man snart får börja köra utan ramminnen? Är det så trångt som det ser ut?

Detta med en Noctua NH-U14S och höga minnen från Corsair.

Visa signatur

Hemmabio ljud Denon x2700h - Dali Oberson 7 - Dali Oberson 1 - Dali Vokal - Dali Altevo - Dali Sub e-12
Kamera Sony a7r iv - Sony 16-35 - Sony 105 - Sony 100-400
Hemsida Instagram

Permalänk
Medlem

Varför inte bencha kylare med en 4960x istället?

Skrivet av SweLingonBerry:

Varför kan man inte få en snygg högpresterande kylare!? De ända vettiga märkena verkar vara TR och noctua och båda har gräsliga fläktar... Kan man inte ens få mounting clips som passar alla fläktar så man i alla fall kan byta dem!

Phanteks kylare får du clips som du kan sätta på typ vilka fläktar som helst.

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Jag vill helst se test på be quiet! Shadow Rock 2, tycker det ser ut att vara en otroligt prisvärd kylare...

Agreed, verkar vara otroligt prisvärd.

Permalänk
Medlem

om priset går ner 150kr blire köp.. trött på slutna vattenkylare.

Visa signatur

CPU: 5600X| Mobo: AORUS X570 itx|Minne: 32GB Corsair Vengeance PRO 4000Mhz|GPU: Asus TUF 3080 OC |Chassi: CM NR200P|SSD: Samsung 850 EVO 500GB, 2xSamsung 970 EVO 1TB|PSU: NZXT 650W
Mus: Razer Basilisk|Tangentbord: Corsair K70|Skärm: LG27GP850

Permalänk
Medlem
Skrivet av N_Micke:

Ser ut som man snart får börja köra utan ramminnen? Är det så trångt som det ser ut?

Tänkte på det också och något jag saknade i testet är kompabiliteten för minnen med hög kylfläns.
Kylare av denna typen är helt klart riktad mot entusiaster (eller Geeks ) och vi använder ofta minnen med hög kylfäns.
Så Sweclockers, härmed framför jag en önskan. Kan ni inte i monteringsavsnittet lägga in en del om hur kylaren fungerar med minnen? Blockerar kylaren minnesplatser, går det använda minnen med hög kylfläns i alla minnesplatser?

Känner att detta skulle göra era mycket bra tester ännu ett snäpp bättre.

Permalänk
Medlem

Jag ser gärna att S.C gör ett test av Be-Quiet Shadow Rock Slim. Då den är betydligt mindre , och kostar hälften så mycket som Dark Rock Pro 3
Presterar den tillräckligt bra vad gäller temp och ljudnivå. Så känns det som att den skulle vara ett bättre köp.

Be-Quiet Shadow Rock Slim: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2429118

Visa signatur

CPU: Intel 13700K GPU: Asus Geforce RTX 4090 TUF RAM: Corsair Vengeance 32GB DDR5 5600MHz CL36 Moderkort: ASUS Prime Z790-A WIFI PSU: Corsair RM1000x Shift SSD: WD Black SN850X 2TB Gen 4 Chassi: Fractal Design Define 7 Skärm: Samsung QN95B 75"

Permalänk
Medlem

NT-H1 Pasta?

Visa signatur

R9 7950X 5.8GHz I CH X670E Hero I TridentZ5 6200CL30 I RTX3090Ti K|NGP|N I 990 Pro 1TB x2 I AX1500i
i5 12500 5.2GHz I Strix B660G I TridentZ5 6000CL30 I RTX2080Ti K|NGP|N I RTX2070 Strix I 990 Pro 1TB I AX1500i

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrikfotograf:

http://www.sweclockers.com/image/gallery/2013/10/10/Kylare_mi...

Detta med en Noctua NH-U14S och höga minnen från Corsair.

Sedär ja, såg ju ut att få plats. Sitter det i bortersta sloten också?

Visa signatur

|Playstation 5|Metspö

Permalänk
Medlem

Det var en rejäl klump! Men klart snyggare än Noctuas otroligt fula kylare och fläktar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av N_Micke:

Sedär ja, såg ju ut att få plats. Sitter det i bortersta sloten också?

Eftersom bilden kommer från min dator/galleri så kan jag bekräfta att minnena sitter i de röda platserna, alltså så nära kylaren de kan komma. Detta på ett Asus Maximus VI Formula.

http://www.sweclockers.com/galleri/11768-snabb-tyst-ny-gamingdator

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrikfotograf:

http://www.sweclockers.com/image/gallery/2013/10/10/Kylare_mi...

Detta med en Noctua NH-U14S och höga minnen från Corsair.

Skrivet av Bascule666:

Eftersom bilden kommer från min dator/galleri så kan jag bekräfta att minnena sitter i de röda platserna, alltså så nära kylaren de kan komma. Detta på ett Asus Maximus VI Formula.

http://www.sweclockers.com/image/gallery/2013/10/10/Kylare_pa...

http://www.sweclockers.com/galleri/11768-snabb-tyst-ny-gamingdator

Kanske bättre planerat än mitt moderkort. Aja, blir väl inte till att byta nån fläkt nu ändå så länge den funkar tippar jag på

Visa signatur

|Playstation 5|Metspö

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av SeF.Typh00n:

Kör med gamla Dark Rock Pro C1 som jag är nöjd med (utom installationen), bra temps och ljudnivå.

Jag har samma i min burk sedan flera år. När den väl sitter är det inga problem, trevlig kylare. Monteringen dock.. brr. Utan clipsen är det typ ett krav att vara två personer för att få det bra. Bättre nu, även om jag personligen uppskattar till exempel Noctuas anordning mer.

Skrivet av Osten92:

Såg den på fredagspanelen i bakgrunden så gissade att det va en teser ser fram imot denna läsning!

Skickades från m.sweclockers.com

Bra kikat! Finns fler teasers där för den som letar..

Skrivet av SoapDropper:

Kan ni även göra en review på Dark Rock 3 också? Vore gött om ni kanske hade gjort dem tillsammans... annars bra review!

Skrivet av joel05:

Trevlig läsning! Skulle vara trevligt med ett test på Shadow rock slim:)

Skrivet av Kilroy:

Jag vill helst se test på be quiet! Shadow Rock 2, tycker det ser ut att vara en otroligt prisvärd kylare...

Vi kommer testa fler kylare under våren! Försöker dock blanda lite med tillverkarna, men har ytterligare Be Quiet-modeller på lager som eventuellt kan dyka upp framöver..

Skrivet av N_Micke:

Ser ut som man snart får börja köra utan ramminnen? Är det så trångt som det ser ut?

Skrivet av Wolfkin:

Tänkte på det också och något jag saknade i testet är kompabiliteten för minnen med hög kylfläns.
Kylare av denna typen är helt klart riktad mot entusiaster (eller Geeks ) och vi använder ofta minnen med hög kylfäns.
Så Sweclockers, härmed framför jag en önskan. Kan ni inte i monteringsavsnittet lägga in en del om hur kylaren fungerar med minnen? Blockerar kylaren minnesplatser, går det använda minnen med hög kylfläns i alla minnesplatser?

Känner att detta skulle göra era mycket bra tester ännu ett snäpp bättre.

Det ska givetvis kommenteras, bara jag som missat. Innersta platsen blockeras och klarar "bara" minnen av standardhöjd, de yttre tre bör går bra med vad som. Tänk dock på att det kan variera mellan olika moderkort.

Skrivet av prolle:

NT-H1 Pasta?

Oups.. Fixat!

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Vad jag förstått är monteringsanordningen en medveten kompromiss för den täckande aluminiumplattan. Synd bara att texten på plattan inte hamnar rätt

Permalänk

Lite tråkigt att ni bara testar produkter som tillverkare skickar till er, ni gjorde nyligen en recension med Be quiet nätagg... istället för att testa det bästa som finns på marknaden osv.

Permalänk
Medlem

Lite off topic:

Undrar hur mycket effekt denna klarar? dvs tdp då...

Har funderingar på att kyla 100W power led med liknande kylare och helst någorlunda ljudlöst har labbat lite med dessa leds nu på sistone och de skall ha ca 32V och 3.5A vilket landar på ung 112W de säger att ca 75% blir värme vilket stämmer den kylare jag kör nu blir riktigt varm fort

https://www.facebook.com/media/set/?set=a.10152023923804962.1...

Visa signatur

Chassi: Adtronics 7890A (modifierat) || Moderkort: Asus m5a99x-evo || Cpu: Amd PhenomII 1100T || Ram: 32GB ddr3 1600mhz || Gfx: Hd5850 || Hdd: Vertex3 120gb Lagring: 1x3TB 3x2TB 2x1TB mm || Nätagg: Corsair AX850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Immersion:

Lite tråkigt att ni bara testar produkter som tillverkare skickar till er, ni gjorde nyligen en recension med Be quiet nätagg... istället för att testa det bästa som finns på marknaden osv.

Dom testar väl det mesta faktiskt.. Vad är det du saknar för något?

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W

Permalänk
Avstängd
Skrivet av €lysian:

Eller minnen helt utan kylflänsar. Blir dessutom billigare

Menar självfallet om man sitter redan med minnen och söker en ny kylare.

Skrivet av deadich:

Varför inte bencha kylare med en 4960x istället?

Phanteks kylare får du clips som du kan sätta på typ vilka fläktar som helst.

Fick jag även med min NH-D14.

Skrivet av Immersion:

Lite tråkigt att ni bara testar produkter som tillverkare skickar till er, ni gjorde nyligen en recension med Be quiet nätagg... istället för att testa det bästa som finns på marknaden osv.

Självfallet testar de bara produkter som tillverkarna skickar till dem.. Eller förväntar du dig att de ska testa komponenter som de inte har? Eller att de kanske ska gå ut och köpa produkter för sina egna pengar?

Sweclockers arbetar antagligen på det sättet att de först kommer på vad de ska testa och sedan hör de sig för hos olika återförsäljare. Har de lite tur så dyker det upp ett nätagg tex. Däremot kan du inte förvänta dig att de ska prova VARENDA nätagg som finns på marknaden.. För de har de inte tid med.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds