|Fractal Design Define R4| Var lägger jag HDD:n om jag..

Permalänk
Medlem

|Fractal Design Define R4| Var lägger jag HDD:n om jag..

tar bort båda HDD cages?

Jag har 2 st 140mm framme, HDD buren i mitten har jag tagit bort..

Tycker att den nedre blockerar fläkten så jag vill ta bort den men problemet är att jag har en HDD där. Finns det något annat ställe den kan läggas?

Har en annan fråga som jag inte orkar egentligen skapa en ny tråd för

Jag har ett ASUS R9 280x TOP och jag märkte att det blåser luft inne i lådan. Så vilket är bäst för denna typ av kylning, "positive pressure" eller "negative pressure"?

Permalänk
Medlem

vad är det för disk? jag har ett r4 där jag silvertejpat upp ssder på baksida mkorts plåt, på så vis kunde jag ta bort alla hdd burar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kex:

vad är det för disk? jag har ett r4 där jag silvertejpat upp ssder på baksida mkorts plåt, på så vis kunde jag ta bort alla hdd burar.

Seagate Desktop SSHD 1TB 7200RPM

Permalänk
Avstängd
Skrivet av RSX:

Seagate Desktop SSHD 1TB 7200RPM

Då kan du sätta den i 5.25" buren med en "konverteringsplatta"

Visa signatur

| Fractal Design R4 | Asus M5A99FX PRO R2.0 | AMD FX-9590@ 5.092 GHz | Sapphire R9 290 | Corsair 750W | 8GB 1600Mhz | Samsung 120GB SSD |

Projekt: http://www.sweclockers.com/forum/143-projektloggar/1268511-pr...

Permalänk
Medlem
Skrivet av hemligarne:

Då kan du sätta den i 5.25" buren med en "konverteringsplatta"

Jag har en DVD läsare/brännare där men det finns väl 2st 5.25"..

Permalänk
Medlem
Skrivet av RSX:

Jag har en DVD läsare/brännare där men det finns väl 2st 5.25"..

Du kan också skippa bottenfläkten och montera dit HDD buren i de hålen istället (det är 120mm mellan hålen i buren).
Har för mig att det finns ett mellanläge också där du använder de högra bottenhålen för fläkten samt ett par extrahål som är borrade några cm åt vänster från original hålen

Visa signatur

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."

Permalänk
Medlem

http://www.komplett.se/ram-35-till-525/100731

Såna här funkar utmärkt.

MVH

Visa signatur

Fractal Design R5 | MSI X370 Pro Carbon | Ryzen 5 3600 | Corsair DDR4 3200 | DH-15 | Sapphire RX 5700 XT Pulse | Corsair RM850W | 2x Corsair Force Series 3 120GB + Crucial BX100 250GB| 4TB Mek disk | Corsair MP510 M.2 SSD 1tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av kex:

vad är det för disk? jag har ett r4 där jag silvertejpat upp ssder på baksida mkorts plåt, på så vis kunde jag ta bort alla hdd burar.

Varför silvertepja när den finns hål för montering av 2st ssd:er ?

Visa signatur

Moderkort: Sabertooth P67 | Processor: Intel i7 2600K 4.6 GHz | CPU-kylare: H80i | Grafikkort: EVGA GTX 780 SC 3 GB SLI. | RAM-Minnen: HyperX Blue 16 GB 4X4GB 1600 Mhz | SSD: Samsung 840 EVO 250GB | Nätagg: Corsair TX 750W | Display: AOC 24" G2460PQU 144hz / 3x AOC 24" LED E2461FWH | Mus: Razor Deathadder | Headphones: QPad- QH90 | Keyboard: QPad MK-80 | Chassie: Fractal Design Define R4.

Permalänk
Medlem

Finns det inte ett gratis sätt? Som tejpa fast på något, kanske botten men isåfall får man lägga något som ska dämpa ljudet på den..

Permalänk
Medlem
Citat:

Another feature hidden is marked with read circles on the image above, these wholes are designed to allow you to install two SSD hard drives.

http://dawfreak.wordpress.com/2012/08/30/fractal-design-defin...

Men vänta nu SSHD är en 3,5" enhet?

Det närmsta gratis du kan komma & ändå montera på ett korrekt sätt på en 5.25" plats är detta -> http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/tillbehr/install...

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maarlow:

Varför silvertepja när den finns hål för montering av 2st ssd:er ?

pga av kabeldragningen var jag tvungen att antingen flytta hålen eller tejpa fast dem

Permalänk
Medlem
Skrivet av RSX:

Finns det inte ett gratis sätt? Som tejpa fast på något, kanske botten men isåfall får man lägga något som ska dämpa ljudet på den..

gummiband i 5,25hålet.

Visa signatur

i7 2600k @ 4,3/ Asus z68 v-pro gen3/ NH-D14/ 2x4 gb xms3 1600/ 120 gb Kingston ssd/ 650w Fractal Tesla/ Asus gtx660DCII/ Teakcase /

Permalänk
Medlem
Skrivet av RSX:

Jag har en DVD läsare/brännare där men det finns väl 2st 5.25"..

Två alternativ är att borra fyra hål i botten på chassit eller 5,25 platsen och skruva fast hårddisken genom skruvhålen på undersidan av hårddisken. Att sätta fast hårddisken i 5,25 platsen tror jag blir bäst för då kan du använda samma sata-ström kabel som du kopplar till DVDn.

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk

Blockerar buren fläkten så mycket att det gör något?

Visa signatur

Jag stör mej aldrig på saker, bara på människor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FatAssCartmaN:

Blockerar buren fläkten så mycket att det gör något?

Nää, ville bara att luften skulle ta sig enklare till mitt ASUS 280x som sen suger in den och kyler sig själv.. Men aja, får bli som den är nu.. Det är ju ganska bra ändå..

50-54 grader när jag spelar CS:GO,, allt på max.

54-57 på Assassins Creed III...

Jag kör egen fläktkurva.. 35% @50 grader och 45% @60 grader

aja, får isåfall lägga till fläkt i botten..

Permalänk
Medlem
Skrivet av RSX:

Nää, ville bara att luften skulle ta sig enklare till mitt ASUS 280x som sen suger in den och kyler sig själv.. Men aja, får bli som den är nu.. Det är ju ganska bra ändå..

50-54 grader när jag spelar CS:GO,, allt på max.

54-57 på Assassins Creed III...

Jag kör egen fläktkurva.. 35% @50 grader och 45% @60 grader

aja, får isåfall lägga till fläkt i botten..

Det är riktigt svalt, finns ingen större mening att få datorn att låta mer.

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk
Medlem

Med en kylare som den på ditt kort vill du se till att fläktarna kan hämta kall luft, som sedan snabbt transporteras iväg från kortet, ut genom chassit.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Hade ett riktigt dåligt antec chassie med hela fronten fylld med 5.25" platser, och hade ingen montering av diskarna.

I skruvhålen på mina diskar så gick det som ett ihålig L, alltså för att kunna skruva fast disken underifrån samt från sidan, därigenom drog jag stripes från undersidan och sen ut på sidorna, som jag sedan fäste med "huvudet" från en annan stripe i 5.25" skruvhålen.

stripes=buntband för vissa.

ber om ursäkt för dålig formulering, men det fungerade utmärkt och gav inga vibrationer. Om du citerar detta så kanske jag kan komma ihåg att ta en bild på hur jag menar när jag kommer hem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kex:

vad är det för disk? jag har ett r4 där jag silvertejpat upp ssder på baksida mkorts plåt, på så vis kunde jag ta bort alla hdd burar.

Smart, det är ju lite knöligt att man behöver skruva bort moderkakan för att få bort ssderna

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem

Köp: kardborreband med klister på baksidan så fäster du en 5cm sträng på hdd:n och undersidan av 5,25tums bay:en. Eller fäst den vart du vill.