Ny speldator, tips och förslag tack! runt 7000-8000

Permalänk
Medlem

Ny speldator, tips och förslag tack! runt 7000-8000

Knåpade ihop den hära http://www.inet.se/kundvagn/visa/4444336/gajm

Tyckte den blev något dyr men jag är också nöjd över prestandan i den.

Satsa på den eller några andra tips?

Permalänk

Köper du det moderkortet så kan du inte överklocka därmed onödigt att köpa en k processor.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk

Köp hellre en i5 utan k tycker jag så blir det billigare o minst lika bra.

Eller byt mobo till ett Z87 kort

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Medlem

Ser väl ok ut. Ska du endast ha en SSD? För din budget kan du ju skippa den och köpa till det senare om du ej har pengarna nu tycker jag. 120gb räcker iaf inte långt om du har några spel. Blir snabbt fullt och så måste du spendera ännu mer pengar på en intern HDD eller en extern iaf. Ännu värre för budgeten menar jag.

Hur mycket sparar du om du tar en i5a ist? Ska du mest spela på datorn är en i7a helt meningslös nämligen. Ingen extra prestanda över en i5a i spel alls. Men det beror ju som sagt på hur mycket pengar du sparar på det och vad du ska ha datorn till.

Kan också tycka att ett 760 är väl klent? Borde det inte gå att få in något kraftfullare? Ett 280x eller ett 770? om du skippar SSD och i7 och tar en vanlig HDD och en i5a t.ex kanske du kan få in ett grafikkort med lite mer krut i. Alternativt spara in mellanskillnaden, du tyckte ju att det var dyrt. Behöver du 16gb RAM förresten? 8gb räcker gott och väl för spelande iaf, går att spara lite till där. Men som sagt...beror ju på vad du ska med datorn till.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gunner357:

Köper du det moderkortet så kan du inte överklocka därmed onödigt att köpa en k processor.

Skrivet av Gunner357:

Köp hellre en i5 utan k tycker jag så blir det billigare o minst lika bra.

Eller byt mobo till ett Z87 kort

Kommer inte överklocka.

Skrivet av Zemlan:

Ser väl ok ut. Ska du endast ha en SSD? För din budget kan du ju skippa den och köpa till det senare om du ej har pengarna nu tycker jag. 120gb räcker iaf inte långt om du har några spel. Blir snabbt fullt och så måste du spendera ännu mer pengar på en intern HDD eller en extern iaf. Ännu värre för budgeten menar jag.

Hur mycket sparar du om du tar en i5a ist? Ska du mest spela på datorn är en i7a helt meningslös nämligen. Ingen extra prestanda över en i5a i spel alls. Men det beror ju som sagt på hur mycket pengar du sparar på det och vad du ska ha datorn till.

Kan också tycka att ett 760 är väl klent? Borde det inte gå att få in något kraftfullare? Ett 280x eller ett 770? om du skippar SSD och i7 och tar en vanlig HDD och en i5a t.ex kanske du kan få in ett grafikkort med lite mer krut i. Alternativt spara in mellanskillnaden, du tyckte ju att det var dyrt. Behöver du 16gb RAM förresten? 8gb räcker gott och väl för spelande iaf, går att spara lite till där. Men som sagt...beror ju på vad du ska med datorn till.

Skickades från m.sweclockers.com

Tar en av hårddiskarna från förra datorn. Jag kommer mest spela på datorn, Dota2 och Europa Universalis 4 då. Men jag vill ha möjigheten att kunna streama så därför valde jag i7. 16gb RAM var mest för att få lite mer kräm i den. Är inte jättekunnig men känns som om min nuvarande dator halkar efter med 4gb så tänkte brassa på lite.

Grafikkort vet jag inte så mycket om heller men visst kan man byta ner processorn mot ett bättre grafikkort. Men det känns inte som grafiken är största utmaningen då jag som sagt spelar Dota2 och Europa Universalis och vill kunna streama. Då känns det bättre med en kraftig processor och mycket minne eller?

Permalänk
Medlem

Lyckades få ner den 300kr.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/4459573/2014-01-09

Några mer tips?