Samsung och LG gör konkava tv-apparater med 11 miljoner pixlar till CES 2014

Permalänk
Melding Plague

Samsung och LG gör konkava tv-apparater med 11 miljoner pixlar till CES 2014

Ärkerivalerna Samsung och LG rustar upp inför mässan CES 2014 och planerar att demonstrera nya konkava tv-apparater med 5 120 x 2 160 pixlar på hela 105 tum.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Sjukt tråkig TV. Eller?

Permalänk
Master of Overkill

3x Sånna i Surround, Nvidia varför har inte släppt GTX980 så man kan spela på dessa skärmar

Nä men, det känns som det börjar gå frammåt på 4K sidan och högre

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Blir nog en saftig prislapp på den där...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Redblaze:

Blir nog en saftig prislapp på den där...

Såg en konkav OLED från LG på MediaMarkt i veckan som kostade c:a 80kkr för 55", och då vet jag inte om det var en 4k TV ens.... ja, det är dyrt med det senaste

Men den var tunn (bortsett från klumpen bak med alla elektronik), uppskattningsvis 7-8 mm.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Snusfri

Ja, tack, tar 3st direkt
En i vardagsrummet, en på muggen och en i köket

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Ja, tack, tar 3st direkt
En i vardagsrummet, en på muggen och en i köket

Jag trodde du skulle bygga in dej. Men då behövs nog fler.

Känns som en gimmick, ungefär som 3D. Böjd skärm känns ju inte så häftigt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7 4770k @4.3GHz | Asus z87-pro | Asus 1080 | 16GB RAM | Samsung 840 Pro 256GB | 3TB HDD| Corsair RM850
Thinkpad x60 tablet | 3GB RAM | Crucial M4 128GB
Amiga 500+, Commodore 64/128D

Permalänk
Medlem

Hur många årslöner kostar en sådan TV då?

Visa signatur

Acer Predator XB271HU | Fractal Design Define S | Corsair AX860i | Asus Prime Z390-A | Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3000MHz 2x8GB | i7 9700K | Fractal Design Celsius S24 | MSI RTX 2080 Gaming X Trio | Samsung 850 EVO 250GB | Samsung 860 EVO 1TB | 4x Be Quiet! Silent Wings 3 140mm | Razer BlackWidow Chroma | SteelSeries Rival 300 | Kingston HyperX Cloud Alpha Pro | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Känns lite som om vanliga tvsändningar och filmer skulle göra sig dåligt i 21:9, eller tänker jag fel?

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Avstängd

Undrar hur länge dom ska köra på det här med konkava skärmar.
Är det något som kommer hålla, eller är det bara en trend som inom några år kommer anses som hopplöst omodern när alla är tillbaka på helt vanliga platta skärmar?

Permalänk

Är det demo-produkter eller något som faktiskt dyker upp i handeln?

Visa signatur

Phanteks P600S Grå - Ryzen 9 3900X - Phanteks PH-TC14PE Black - ASUS ROG Strix X570-F Gaming - G.Skill Trident Z Neo 32GB (2x16GB) 3600MHz CL16 - HD7970 - Seasonic Focus+ 650W Platinum

Permalänk
Medlem

Någon som har testat att kolla något på en konkav TV/skärm och kan dela med sig av vad han/hon tyckte om det?

Visa signatur

Dell S2721DGFA ■ 5800X3D (Noctua NH-U12P) ■ RTX 3070 AORUS Master ■ 16x2 3200 CL16 ■ MSI B450M Mortar Max ■ Samsung EVO 970 1 TB ■ Fractal Design North + Switch OLED

Old: Pentium 4 -> Core 2 Duo E6750 -> i7 2600k -> R7 3700X

Permalänk
Medlem

Jag tror det kan bli bra med konkav bildskärm, speciellt om den är stor. Hur det blir i verkligheten får jag väl se om några år

Visa signatur

Lian Li 6070B / Asus P8P67 B3 / Intel Core i5 2500K @ 4.5GHz
Corsair Vengance 8GB 1600MHz / Asus GTX780 / Corsair TX650V2

Permalänk

ja för flera år sen när Mediamarkt sökte arbetare till S-vall butiken berättade de om en 103" tv för 800K såd enna lär nogligga en bit över 100K iaf om inte så närmare det.
men dyyyyr blir den men så var ju LED apparater också dyra nu får man en hyfsat stor med 3D för under 20K.
Men häftigt att lira BF4 på en sån eller se LOTR/hobbit i 3D på en sån

Visa signatur

[MSI GE70 2OE-014NE]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eddy:

Känns lite som om vanliga tvsändningar och filmer skulle göra sig dåligt i 21:9, eller tänker jag fel?

Tv vet jag inte men många biofilmer är väl redan 21:9?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Tv vet jag inte men många biofilmer är väl redan 21:9?

Det är som du säger, natively så är alla filmer inspelade i det formatet, det är därför man får en letterbox i filmer när du använder 16:10.

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Medlem

Konkava skärmar är säker jättebra om man sitter själv rakt framför TVn. Dock som de säger i artikeln, så ska det bli bättre även från synvinklar som inte är direkt framför TVn. Då undrar jag såhär: Menar de då bättre på den sidan som blir "rakt framifrån" för dessa personer och att man inte behöver bry sig om att vinkeln på TVn på den sida man sitter på, då denna ökar från vanliga "breda vinklar" till nu "mycket breda vinklar". Många klagar ju på betrakningsvinklarna från sidan på skärmar som är raka när dessa betraktas från sidan. Denna tv gör detta problem l¨ångt mycket större, även med bra betraktningsvinklar...

Visa signatur

Vincent Gustafsson

Än en dag går solen upp.

Permalänk

3 sådana i eyefinity då? BF4 Ultra 60fps? När?

Permalänk
Medlem
Skrivet av KorvMos:

Någon som har testat att kolla något på en konkav TV/skärm och kan dela med sig av vad han/hon tyckte om det?

Finns en stor mängd projektordukar som är konkava, de flesta runt 120-tum. Jag har kikat lite på en och det ger en cool effekt, då man alltid 'sitter' lika långt från alla delar av bilden. Det är rätt så behagligt att kolla på film och jag ser det som en förbättring. Men denna skärm är på 105 tum, lite litet för att vara konkava, men det hjälper nog att den är i 21:9 eller 2:35 som man säger.

Skrivet av thorsama:

Det är som du säger, natively så är alla filmer inspelade i det formatet, det är därför man får en letterbox i filmer när du använder 16:10.

Inte alla filmer, vilket jag med en 2:35-duk ofta får erfara. Men de flesta är det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Virre39:

Konkava skärmar är säker jättebra om man sitter själv rakt framför TVn. Dock som de säger i artikeln, så ska det bli bättre även från synvinklar som inte är direkt framför TVn. Då undrar jag såhär: Menar de då bättre på den sidan som blir "rakt framifrån" för dessa personer och att man inte behöver bry sig om att vinkeln på TVn på den sida man sitter på, då denna ökar från vanliga "breda vinklar" till nu "mycket breda vinklar". Många klagar ju på betrakningsvinklarna från sidan på skärmar som är raka när dessa betraktas från sidan. Denna tv gör detta problem l¨ångt mycket större, även med bra betraktningsvinklar...

Generellt så har tv skärmar mycket större betraktningsvinklar än datorskärmar, tror till och med att budgetskärmar har 172 graders betraktningsvinkel som standard, vilket man kommer långt med. Kollade på en sådan böjd tv på media markt och visst ser men lite mer från sidan, ingen enorm skillnad, men den var oled och gud vad det märks tydligt. Tyckte nästan bilden var på snudd lika bra som 4k skärmarna de hade på plats

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thorsama:

Generellt så har tv skärmar mycket större betraktningsvinklar än datorskärmar, tror till och med att budgetskärmar har 172 graders betraktningsvinkel som standard, vilket man kommer långt med. Kollade på en sådan böjd tv på media markt och visst ser men lite mer från sidan, ingen enorm skillnad, men den var oled och gud vad det märks tydligt. Tyckte nästan bilden var på snudd lika bra som 4k skärmarna de hade på plats

Det är inte bara färgerna som påverkas av betraktningsvinklarna. De flesta TV-apparater har bra färger, men det som påverkas av större betraktningsvinklar är att saker faktiskt ser mycket bredare ut, liksom som om du skalat upp en film till 21:9 från 16:9. Även om du ser allting på skärmen från sneda vinklar, så ser det inte "rätt" ut. Inte alla märker det, men mig stör det.

Visa signatur

Vincent Gustafsson

Än en dag går solen upp.

Permalänk
Medlem

Wow nu skulle man vilja vara miljonär och köpt sig en sådan. :/

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av MuffinManxD:

3 sådana i eyefinity då? BF4 Ultra 60fps? När?

Aldrig, bf4 går inte att spela med CF eller sli längre..

Visa signatur

CPU: 6700K @4GHz CPU kylare: Corsair H100i Moderkort: Asus z170 -A RAM: Corsair LPX 16GB DDR4 GPU: Msi GTX 970 X2 PSU: Corsair AX 860i Chassi: Corsair carbide air 540 HDDs: Samsung 850 256gb

Permalänk
Medlem

Roliga är väl att dessa 21:9 skärmar först kom till för att passa biofilm, men idag så är en hel del filmer inspelade i IMAX format, och ibland även visade i det formatet, eller både och, så IMAX filmer passar inte alls på en 21:9 skärm, skulle bli rejäla blackbars på sidorna istället.
Biofilmformatet 1.85:1 är också ganska vanligt, vilket inte heller passar en 21:9 skärm bra.

Ta tex en film som batman the dark knight som där vissa scener är i 2.39:1 och vissa scener i IMAX, skulle bli att man får visa filmen på en sån här skärm med blackbars både nere och uppe OCH på sidorna, och sen bara på sidorna.
En skärm på 16:9 passar all sorts film på ett bättre sätt.
Ska väl nämnas att dom flesta biografer har en duk som oftast är ca 16:9 för att passa såväl som 2.39:1 och även ganska vanliga 1.85:1 och IMAX.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Hon bruden kan gärna göra min mjukvara till en hårdvara hehe

Visa signatur

Ny dator Lexius signatur 2018 edition Ryzen 7 2700X@4.35PBO/Vega 64 Nitro+/16 GB DDR4 Patriot Viper4 2866mhz/ ASUS B450 F-Gaming/ 500GB samsung 970 evo m.2ssd / 2TB SSHD/1TB WD BLUE 7200rpm/WD Black TB/1TB SSHD (AMD StoreMi)PSU Be quiet pure power 730W / Mobo Asus B 450 F-Gaming/Hörlurar Sennhieser 58X Mobil Samsung Galaxy S20FE 5G 256GB/8GB Ram Skärm Asus TUF Gaming 144HZ IPS Async

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

3x Sånna i Surround, Nvidia varför har inte släppt GTX980 så man kan spela på dessa skärmar

Nä men, det känns TV som monitor, njetsom det börjar gå frammåt på 4K sidan och högre

Aldrig TV som monitor, nej. På tok för låg upplösning för fysiska storleken att passa som monitor och HDMI ligger även med nya HDMI2 ca en generation efter och har inget på datorer att göra så det krävs DP 1.2-1.3 för vettig användning utan stul med efterbliven standard anpassad för TV-bruk.
Skall det vara nåt så en monitor anpassad för just dator och denna upplösning kan ju användas som MAX 37" innan det blir sunking bild med lägre PPI än 4k 32" och du är fast i AA träsket igen och tvingas vänta tills GTX1180 16Gb Ultra Lightning ed. innan du kan driva den vettigt med AA som slösas bort av dom som inte vet vad dom sysslar med.
TV som monitor har aldrig varit, kommer aldrig bli bra då det bara är en mycket bristfällig nödlösning inte minst på inkopplingsfronten med utdaterad HDMI som inte ens klara av 60hz med dagens standard eller 120hz med morgondagens.
Gör om gör rätt, dvs 32" storlek med DP 1.2 fast utan HDMI trams så kan vi prata affär för datorn.
För TV duger den gott med 100"+ då det är helt andra saker som styr och avståndet man sitter är bertydligt längre som kräver större fysik storlek för att göra skillnad på upplösningen och AA inte gör skillnad när man inte ser pixlarna på samma tydllig sätt som vid dator.

Vettigt gjort duger ju 4st titan idag för 11520x2160, 3st Maxwell imorgon och ev. tom 1st Volta runt 2016 eller så. Vill man så kan man driva driva 3st av dessa idag, men det vill man inte av just PPI anledningen.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Gamers:

Aldrig TV som monitor, nej. På tok för låg upplösning för fysiska storleken att passa som monitor och HDMI ligger även med nya HDMI2 ca en generation efter och har inget på datorer att göra så det krävs DP 1.2-1.3 för vettig användning utan stul med efterbliven standard anpassad för TV-bruk.
Skall det vara nåt så en monitor anpassad för just dator och denna upplösning kan ju användas som MAX 37" innan det blir sunking bild med lägre PPI än 4k 32" och du är fast i AA träsket igen och tvingas vänta tills GTX1180 16Gb Ultra Lightning ed. innan du kan driva den vettigt med AA som slösas bort av dom som inte vet vad dom sysslar med.
TV som monitor har aldrig varit, kommer aldrig bli bra då det bara är en mycket bristfällig nödlösning inte minst på inkopplingsfronten med utdaterad HDMI som inte ens klara av 60hz med dagens standard eller 120hz med morgondagens.
Gör om gör rätt, dvs 32" storlek med DP 1.2 fast utan HDMI trams så kan vi prata affär för datorn.
För TV duger den gott med 100"+ då det är helt andra saker som styr och avståndet man sitter är bertydligt längre som kräver större fysik storlek för att göra skillnad på upplösningen och AA inte gör skillnad när man inte ser pixlarna på samma tydllig sätt som vid dator.

Vettigt gjort duger ju 4st titan idag för 11520x2160, 3st Maxwell imorgon och ev. tom 1st Volta runt 2016 eller så. Vill man så kan man driva driva 3st av dessa idag, men det vill man inte av just PPI anledningen.

Jag skrev fel sorry, menade 4K på PC

inte TV

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

1 million dollors!

Kommer de kosta

Permalänk
Avstängd

Fattar inte grejen med att se allt förvrängt.
Det var ju detta man ville komma bort ifrån när man började göra crt tv och skärmar med platt bildrör....
Man vill ju att en rak linje ska vara rak från alla olika vinklar man kollar. Tex sitt snett framför tv'n och lite lägre och fundera på hur fel (skev) tex en kvadrat skulle se ut.

I rest my case...

Permalänk
Medlem

Hmm, jag tror nog det hade suttit fint med en sådan lg konkav skärm i mitt rum iallafall Men som resten säger så är det väll en renodlat film/bio skärm?? För om det är som ovanovan skriver så blir det ju svarta sidor/uppe,nere så varför skulle man då vilja köpa den??

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧