Intel Broadwell för bärbara datorer specificeras

Permalänk
Melding Plague

Intel Broadwell för bärbara datorer specificeras

Under 2014 tar Intel klivet ned till 14 nanometer och processorarkitekturen Broadwell. Nu avslöjas de första detaljerna kring Broadwell för bärbara datorer och Ultrabook.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

Ser framemot Skylake istället som stöder ddr4, pci-ex 4.0, sata boost eller vad dom kallade de. Broadwell blir lika kass som Haswell. Men den som lever får se.

Permalänk
Medlem

3,5W TDP? Rätt schysst för en x86 liten lätt passiv dator, ja tack!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Kan man få sig en laptop med schysst prestanda (utan touchscreen och win 8, tack - men med en i5:as kraft) som inte har en fläkt så vore ju det alldeles fantastiskt bra.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Snigeln Bert:

3,5W TDP? Rätt schysst för en x86 liten lätt passiv dator, ja tack!

Fast det är 3,5W SDP och inte TDP. Väsentlig skillnad där

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

intressant att Intel verkar sluta jaga prestanda. Istället för att fortsätta med strategin som varit deras stora trumfkort så verkar de ge upp allt för att bli energieffektiva, vilket ju bjuder in andra aktörer. istället för att vara bäst på det de alltid gjort försöker de sig på ett spel dår de saknar försprång och hoppas på genombrott. och det är inte en design de tagit åt det hållet utan alla sina segment. det skall bli intressant att se om intel efter 5 år fokuserade på energieffektivitet förmår växla om när amd kommer ner till 20nm och får en arkitektur som är konkurrenskraftig.

Permalänk
Medlem

En energieffektiv arkitektur är konkurrenskraftig.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon99339:

Fast det är 3,5W SDP och inte TDP. Väsentlig skillnad där

Skickades från m.sweclockers.com

Jo förstås, var lite för snabb där TDPn ligger väl inte så mycket högre än 6 - 7W skulle jag tro dock. Men ändå, tunna datorer med 3,5W SPD är något jag ser fram emot!

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Snigeln Bert:

Jo förstås, var lite för snabb där TDPn ligger väl inte så mycket högre än 6 - 7W skulle jag tro dock. Men ändå, tunna datorer med 3,5W SPD är något jag ser fram emot!

Vad TDP är i detta fall är rätt irrelevant. I en pekplatta utan fläkt har man inte mycket mer kyleffekt än 3-4W, vad SDP värdet säger är att Intel garanterar att produkten fungerar korrekt även i en miljö där kyleffekten är slå låg som 3.5W, man kommer antaligen inte kunna köra på nominell frekvens under speciellt lång tid men det kommer fungera.

Detta är ju inget konstigt i denna bransch, ett annat exempel är Snapdragon 800 som marknadsförs som en 2.3GHz CPU. När AnandTech testade faktiskt frekvens så lyckades man inte köra speciellt länge i 2.3GHz på vare sig mobiler eller pekplattor. I pekplattefallet sjönk frekvensen till 1.1-1.4GHz efter några sekunders last och i mobiltelefonfallet var man ibland nere på 800MHz.

Så det intressanta frågorna här är: med SDP på 3.5W, hur långe kommer jag kunna köra på nominell frekvens och hur låg frekvens kommer CPUn behöva köra under längre belastning?

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Vad TDP är i detta fall är rätt irrelevant. I en pekplatta utan fläkt har man inte mycket mer kyleffekt än 3-4W, vad SDP värdet säger är att Intel garanterar att produkten fungerar korrekt även i en miljö där kyleffekten är slå låg som 3.5W, man kommer antaligen inte kunna köra på nominell frekvens under speciellt lång tid men det kommer fungera.

Detta är ju inget konstigt i denna bransch, ett annat exempel är Snapdragon 800 som marknadsförs som en 2.3GHz CPU. När AnandTech testade faktiskt frekvens så lyckades man inte köra speciellt länge i 2.3GHz på vare sig mobiler eller pekplattor. I pekplattefallet sjönk frekvensen till 1.1-1.4GHz efter några sekunders last och i mobiltelefonfallet var man ibland nere på 800MHz.

Så det intressanta frågorna här är: med SDP på 3.5W, hur långe kommer jag kunna köra på nominell frekvens och hur låg frekvens kommer CPUn behöva köra under längre belastning?

Jo jag är helt med på hur SPD fungerar men jag nämnde TDP då Y-modellerna ur Haswell är ursprungligen specificerade till 9,5 - 11,5W om jag inte minns fel. Blir TDP-värdet för dessa lägre kommer ju processorn kunna ligga på högre frekvens lite längre jämfört med dagens.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av Yoshman:

Så det intressanta frågorna här är: med SDP på 3.5W, hur långe kommer jag kunna köra på nominell frekvens och hur låg frekvens kommer CPUn behöva köra under längre belastning?

Det ser redan bra ut med Haswell i passivt utförande där Core i5-4202Y (1,6–2,0 GHz) lägger sig på 1,7 GHz vid kontinuerlig belastning på alla trådar och 2,0 GHz med en tråd: http://www.notebookcheck.net/Review-HP-Spectre-13-h205eg-x2-C...

Visserligen är HP Spectre 13 X2 enligt min högst subjektiva åsikt en sjukt ointressant produkt då det är en hybrid på 13,3" som väger hela två kilogram (hälften för surfplattan), men den visar i alla fall att Haswell inte stryps till absurdum när den är passivt kyld. Det ska komma fler hybrider i början på nästa år och förhoppningsvis är fler passivt kylda, men även mer genomtänkta än denna.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweMerlin:

En energieffektiv arkitektur är konkurrenskraftig.

Nu var det ju AMD som börjar närma sig en konkurrenskraftig arkitektur ur ett prestandaperspektiv:) I ett scenario när AMD nått upp till Intels singletrådade prestanda (Excavator + ny processnod?) så blir frågan om Intels produkter är tillräckligt snabba för att kompensera för att de inte är lika energisnåla som ARM, eller tillräckligt energisnåla om AMD har lika snabba, men billigare processorer än Intel.

Permalänk
Skrivet av Snigeln Bert:

3,5W TDP? Rätt schysst för en x86 liten lätt passiv dator, ja tack!

Skickades från m.sweclockers.com

har kunnat haft de redan länge.... .1.10v 1,6ghz q6600 väldigt rolig!!!
enda negativa att 1gg av 10 så vill den inte starta men går säkert att fixa med lite justeringar/bättre moderkort

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasJ:

intressant att Intel verkar sluta jaga prestanda. Istället för att fortsätta med strategin som varit deras stora trumfkort så verkar de ge upp allt för att bli energieffektiva, vilket ju bjuder in andra aktörer. istället för att vara bäst på det de alltid gjort försöker de sig på ett spel dår de saknar försprång och hoppas på genombrott. och det är inte en design de tagit åt det hållet utan alla sina segment. det skall bli intressant att se om intel efter 5 år fokuserade på energieffektivitet förmår växla om när amd kommer ner till 20nm och får en arkitektur som är konkurrenskraftig.

Skälet är enkelt, teknologiutvecklingen ger inte längre några förbättringar avseende prestanda, bara sänkt effektförbrukning.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag kan köpa att det inte finns prestanda att hämta i processnoder under 20nm idag, men att IB är den ultimata designen och att inga logiska förbättringar kan göras, det köper jag inte.