Permalänk
Medlem

Juldator-Organisation

Och här diskuterar vi upplägget på hur vi ska få delarna till rätt ställen, var vi ska bygga, samordna insatser mellan de olika frivilliga på orterna, kontakt med donatorerna osv.

Orginaltråd:
http://www.sweclockers.com/forum/61-stationara-datorer-suppor...

//Henrik

****Uppdatering**** 1/12 16:00

Så här långt är organisationen som följer

TS gör sitt bästa för att hålla en övergripande struktur.......

Ansvarig för uppdatering av donationslistan: [¿]Gangster
Ansvarig för fraktdonationer och förmedling av dessa: [¿]Gangster

Huvudansvarig/kontaktperson stad för stad gällande mottagande, byggnation och förmedling av datorer:

Stockholm: hanjou
Göteborg: Kern
Jönköping: nilhe1
Lund/Malmö: Pinkn00b
Halmstad: [¿]Gangster
Har jag missat någon stad så PMá mig! Lite rörigt just nu!

Erbjudande om transport för att frakta delar till byggen och rutt:

Sebben89: Mora - Falun - Borlänge - Gävle - Uppsala - Stockholm - Linköping - Jönköping
Lemythekiller: Gävle - Örebro

Jobbar på att lösa rabatterat fraktpris hos en större transportör. Framför allt avsett för frakt av Chassin då detta är det som kostar mest!

Visa signatur

Asus Sabertooth X58 - Xeon X5680 - 12GB DDR3 - ASUS GTX1080 8GB

Permalänk
Hedersmedlem

Om det ordnas någon byggstuga i Linköping kan jag ställa upp någon dag och bygga lite.

Permalänk
Medlem

GÖTEBORG

Allright, då kör vi.

Upplägget kan se ut ungefär så här;

Lämna delar:

De som vill kan komma hem till mig och lämna delar under kommande vecka på kvällstid förutom tisdag och onsdag kväll, detta gäller då till min hemadress, belägen i Eklanda Mölndal.

Alternativt kan ni lämna till mig under dagtid, fast då till min arbetsplats, belägen i Kållered Mölndal
Sedan kommer jag att befinna mig på jobbet under kvällstid söndag och tisdag, då kan ni även lämna.

Om det är någon som inte kan ta sig till mig så får vi lösa det.
Jag kan säkert hämta upp, samtidigt kanske det finns någon annan som kan tänka sig lite upphämtning med leverans till mig?

Bygga:

På lördag eller söndag tänkte jag att vi kan köra med ett "öppet hus" på min arbetsplats där vi tillsammans kan bygga samt även ta emot fler delar.
Tid mellan 09.00-15.00 kanske?

Övrigt

Jag kommer sätta mig i kväll och titta igenom listan vad det gäller delar i Gbg och se vad vi kan få ihop.
Eventuellt med lite hjälp av vår ständige sekreterare "Gangster"

På måndag kontaktar jag Kvinnojouren i Gbg.

Hälsningar
David

Visa signatur

Så blir det!

Permalänk
Medlem

Jag kan bygga när dom helst! bor i norrköping

Visa signatur

NZXT H440 - MSI Z97 Gaming 5 - Intel core i5-4690K - Noctua NH-D15 - 2x Gigabyte r9 280x Windforce 3X - Corsair XMS3 DDR3 4x2GB - Corsair TX850M - Samsung evo 840 1TB - 4x Seagate Constellation ES 2TB
HTC Legend> LG Optimus 2x> Nokia Lumia 800> HTC One X > HTC one > LG G2 > Motorola Nexus 6 > Samsung galaxy S7
Surface pro 3 i3 64GB
Hellre att det aldrig fungerar än att man öppnar instruktionsboken!

Permalänk

Vad vet vi hittills?

Visa signatur

-==- Intel Core i5 6600K -==- Asus Z170-K -==- 8GB Corsair LPX 2666MHz -==- EVGA 1060 6GB -==- Samsung Evo 750 256GB + Evo 850 500GB -==- Noctua -==- Corsair CX 650W -==- Fractal Design S -==-

Permalänk
Medlem
Skrivet av '[¿:

Gangster;14141921']Vad vet vi hittills?

Ska uppdatera lite status på operationen imorgon med den infon vi har än så länge. Nu drickks lite vin så det kan bara bli fel att ge sig på det nu!
// Henrik

Visa signatur

Asus Sabertooth X58 - Xeon X5680 - 12GB DDR3 - ASUS GTX1080 8GB

Permalänk
Medlem

Stockholm

Vart kan man åka å lämna delar i sthlm området? (Söndag)

/Piteraq

Permalänk
Medlem
Skrivet av Piteraq:

Vart kan man åka å lämna delar i sthlm området? (Söndag)

/Piteraq

Llhweiir är ansvarig för Sthlm! Ta kontakt med honom!
Men om du inte måste så stressa inte iväg imorgon utan PMá "[¿]Gangster" med vad du har att donera eller skriv ett inlägg i http://www.sweclockers.com/forum/61-stationara-datorer-suppor...
På så sätt hamnar inte mer delar än vad som används på samma ställe!

//Henrik

Visa signatur

Asus Sabertooth X58 - Xeon X5680 - 12GB DDR3 - ASUS GTX1080 8GB

Permalänk
Medlem

Skulle kunna tänka mig att klämma in en byggdag i tentapluggandet här i Lund. Finns det någon ansvarig för Lund?

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Piteraq:

Vart kan man åka å lämna delar i sthlm området? (Söndag)

/Piteraq

Jag kan ta emot delar i mitt hem kvällstid - och på dagtid på mitt arbete. Jag kommer inom kort att lägga ut mer info här på sidan - med kontaktuppgifter o dyl.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 | 16GB | 512GB + 2TB SSD | RTX 3060

Permalänk
Medlem

Har vi någon byggdag i Jönköping? Kan hjälpa till isf.

Permalänk
Medlem

Kommer så småningom foxzox!
Lugn och fin!

Visa signatur

Asus Sabertooth X58 - Xeon X5680 - 12GB DDR3 - ASUS GTX1080 8GB

Permalänk

Halmstad

Halmstad

Har varit i kontakt med kvinnojouren i Halmstad och det finns en familj som är i behov av en dator.

Jag tar mig an byggande, testande och överlämnande av denna dator om vi har delar så det räcker. Den som känner för att hjälpa till i Halmstad-området kan kontakta mig. Jag finns i Åled 8km utanför Halmstad.

Visa signatur

-==- Intel Core i5 6600K -==- Asus Z170-K -==- 8GB Corsair LPX 2666MHz -==- EVGA 1060 6GB -==- Samsung Evo 750 256GB + Evo 850 500GB -==- Noctua -==- Corsair CX 650W -==- Fractal Design S -==-

Permalänk
Medlem
Skrivet av '[¿:

Gangster;14146533']

Halmstad

Har varit i kontakt med kvinnojouren i Halmstad och det finns en familj som är i behov av en dator.

Jag tar mig an byggande, testande och överlämnande av denna dator om vi har delar så det räcker. Den som känner för att hjälpa till i Halmstad-området kan kontakta mig. Jag finns i Åled 8km utanför Halmstad.

Jag bor i Centrala Halmstad och kan hjälpa till! Har lite grejer som är över också! Känner en del folk som har massa delar över också.

Visa signatur

Mobo: MSI MAG X570 Tomahawk | CPU: 3900X | CPU Kylare: Noctua NH-D14 SE2011 | RAM: 32GB G.Skill TirdentZ Neo | GPU: ASUS 3080 ROG STRIX OC White Edition | | PSU: Corsair RM750X | SSD: Silicon Power US70 | Chassi: Fractal Design Define C | Skärm: AOC CQ32G1
Realme x2 Pro 12gb/256gb

Permalänk
Skrivet av mille666:

Jag bor i Centrala Halmstad och kan hjälpa till! Har lite grejer som är över också! Känner en del folk som har massa delar över också.

Lysande! När donationstråden avslutas ikväll och datorerna är synkade så får vi se vad som behövs. Tar väl någon dag eller 2 för se över allt. Jag hojtar till!

PS. Du gärna redan nu gå in i donationstråden och skriva vad du har till övers så kanske det kan underlätta för övriga städer.

Visa signatur

-==- Intel Core i5 6600K -==- Asus Z170-K -==- 8GB Corsair LPX 2666MHz -==- EVGA 1060 6GB -==- Samsung Evo 750 256GB + Evo 850 500GB -==- Noctua -==- Corsair CX 650W -==- Fractal Design S -==-

Permalänk
Medlem
Skrivet av '[¿:

Gangster;14146564']Lysande! När donationstråden avslutas ikväll och datorerna är synkade så får vi se vad som behövs. Tar väl någon dag eller 2 för se över allt. Jag hojtar till!

Gör så! Jag kan även försöka få till frakt från städer längs med hela västkusten, från Malmö till Strömstad. Dock enbart dom stationerna med tåg.

Visa signatur

Mobo: MSI MAG X570 Tomahawk | CPU: 3900X | CPU Kylare: Noctua NH-D14 SE2011 | RAM: 32GB G.Skill TirdentZ Neo | GPU: ASUS 3080 ROG STRIX OC White Edition | | PSU: Corsair RM750X | SSD: Silicon Power US70 | Chassi: Fractal Design Define C | Skärm: AOC CQ32G1
Realme x2 Pro 12gb/256gb

Permalänk

Bor i Göteborg, bygger gärna!

Permalänk
Skrivet av FlummbulleN:

Bor i Göteborg, bygger gärna!

Kolla med Kern, ansvarig för GBG

Visa signatur

-==- Intel Core i5 6600K -==- Asus Z170-K -==- 8GB Corsair LPX 2666MHz -==- EVGA 1060 6GB -==- Samsung Evo 750 256GB + Evo 850 500GB -==- Noctua -==- Corsair CX 650W -==- Fractal Design S -==-

Permalänk
Medlem

LYSTRING STOCKHOLM!

Jag inväntar de datorkonfigurationer som bla. foxzox7 jobbar på. En eller flera av dessa kommer jag sedan att göra anspråk på, och sedan försöker jag ordna att det praktiska med lämnar av komponenter etc.

Ni kommer att kunna lämna komponenter till mitt jobb dagtid. Jag kommer också att försöka arrangera en uppsamlingsrunda då jag tillsammans med någon till gör en uppsamlingsrunda med bil/bilar och hämtar delar på ett antal i förväg fastställda platser/tider.

Själva byggande kommer att äga rum på mitt jobb i centrala Stockholm - förmodligen i mitten av december. Av säkerhetsskäl kommer inte alla intresserade att kunna vara med, men anmäl gärna intresse så kontaktar jag er om det blir aktuellt.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 | 16GB | 512GB + 2TB SSD | RTX 3060

Permalänk
Skrivet av Kern:

GÖTEBORG

Bygga:

På lördag eller söndag tänkte jag att vi kan köra med ett "öppet hus" på min arbetsplats där vi tillsammans kan bygga samt även ta emot fler delar.
Tid mellan 09.00-15.00 kanske?

Hälsningar
David

Skall chassit komma från mig så kan det vara viktigt att veta att tåget ankommer till Göteborg vid 11 tiden på lördag förmiddag, så beräknad leverans skulle bli runt 13,

Permalänk
Medlem
Skrivet av Llhweiir:

LYSTRING STOCKHOLM!

Jag inväntar de datorkonfigurationer som bla. foxzox7 jobbar på. En eller flera av dessa kommer jag sedan att göra anspråk på, och sedan försöker jag ordna att det praktiska med lämnar av komponenter etc.

Ni kommer att kunna lämna komponenter till mitt jobb dagtid. Jag kommer också att försöka arrangera en uppsamlingsrunda då jag tillsammans med någon till gör en uppsamlingsrunda med bil/bilar och hämtar delar på ett antal i förväg fastställda platser/tider.

Själva byggande kommer att äga rum på mitt jobb i centrala Stockholm - förmodligen i mitten av december. Av säkerhetsskäl kommer inte alla intresserade att kunna vara med, men anmäl gärna intresse så kontaktar jag er om det blir aktuellt.

Hela listan med konfigurationer kommer med stor sannolikhet vara klar imorgon

Permalänk
Medlem

Stockholm:

Jag har meddelat nilhe1 att jag tyvärr måste avsäga mig uppdraget som koordinator för Stockholm pga sjukdom i familjen. Jag önskar er all lycka med projektet.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 | 16GB | 512GB + 2TB SSD | RTX 3060

Permalänk
Hedersmedlem

Behövs "bärbar" frakt på sträckan Stockholm - Örebro (Stockholm C, Sundbyberg, Bålsta, Enköping, Västerås, Köping, Arboga, Örebro) kan ni kontakta mig. Åker ändå sträckan med tåg till och från jobbet.

Permalänk

---------------------------------- LYSTRING STOCKHOLM ----------------------------------

Hej, För er som finns i Stockholm och donerar!
Ni är välkomna att lämna era donationer, tisdagen den 10/12 mellan 18:30 till 19:00.
Hanjou och SweLingonBerry kommer att finnas på bilparkeringen vid Klarabergsviadukten mitt emot in/ut gången till T-centralen. Kordinater (WGS84): 59.33087, 18.05582.
Om någon av er donatorer är även intresserade av att hjälpa till och bygga i Stockholm är ni välkomna och meddela även det då.
Efter insamlingen av donationer kommer det komma upp ett bildarkiv där ni följa här i Stockholm samt överlämnandet till Kvinnojouren.

För övriga frågor angående donationer/avlämning för er i Stockholm tas kontakt med "Hanjou" och "SweLingonBerry" här på forumet!!

Visa signatur

Chassi: Phanteks Enthoo Evolv ATX | Moderkort: ASUS Z97-AR | CPU: Intel Xeon E3-1270v3 | RAM: Corsair 16GB VENGEANCE LP Grafikkort: 2x AMD R9 290 | PSU: Corsair AX750 | SSD: Intel 730 Series Kylning: Phanteks PH-TC14CS | Scythe Gentle Typhoon | Corsair Air series AF140 | Phanteks PH-F140HP

Galleri: Ash | By SweLingonBerry

Permalänk
Medlem

UPDATE GÖTEBORG

Ja mina vänner.
Veckan har varit smått kaotisk för mig och avslutas med att två av mina barn ligger med vinterkräksjukan.
Nåja, men skam den som ger sig.

På lördag den 14 december från kl 09.30 finns jag i Kållered på Bangårdsvägen 8, Ineko Ab
Då ska det byggas.

Delar kan skickas eller lämnas till mig på arbetsplatsen;
Ineko AB
Att: David Nordvall
Bangårdsvägen 8
428 35 Kållered

Eller lämnas på dagtid, ring då till mig innan, 0706-870429.

De av er som vill vara med och bygga, skicka ett pm.

De av er som har delar men inte kan skicka eller lämna, skicka ett pm.

Jag har även varit i kontakt med några Gbg-företag inom hårdvara cvh kollat om de kan sponsra med några delar.
Tanken är att om det saknas några komponenter för att få ihop en hel burk så kan vi eventuellt få spons på detta.
Svar får jag på måndag.
Återigen ber jag om ursäkt för min tystnad denna vecka men nu kör vi på!

Hälsn
David Nordvall
0706-870429

Visa signatur

Så blir det!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweLingonBerry:

---------------------------------- LYSTRING STOCKHOLM ----------------------------------

Hej, För er som finns i Stockholm och donerar!
Ni är välkomna att lämna era donationer, tisdagen den 10/12 mellan 18:30 till 19:00.
Hanjou och SweLingonBerry kommer att finnas på bilparkeringen vid Klarabergsviadukten mitt emot in/ut gången till T-centralen. Kordinater (WGS84): 59.33087, 18.05582.
Om någon av er donatorer är även intresserade av att hjälpa till och bygga i Stockholm är ni välkomna och meddela även det då.
Efter insamlingen av donationer kommer det komma upp ett bildarkiv där ni följa här i Stockholm samt överlämnandet till Kvinnojouren.

För övriga frågor angående donationer/avlämning för er i Stockholm tas kontakt med "Hanjou" och "SweLingonBerry" här på forumet!!

Hejsan!

Jag har tyvärr inte körkort eller möjlighet att komma eller lämna av
Men, jag har en HP dator här hos mig som kan skänkas, inte något monster men den fungerar, P4 3ghz och 512mb ram, 80gb hdd och dvdrom i den och det är xp pro oem på den och licens sitter på datorn också, helt nyinstallerad idag

Ifall någon vänlig själ vill hämta av den här hos mig, så gör gärna det, för jag skänker den helst till någon behövande istället för att slänga en fullt fungerande dator

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem

Då ska jag ge alla medlemmar och donatorer en uppdatering/delsammanfattning!

Det som började med en fråga slutade som ett minst sagt tidsödande, frustrerande men samtidigt givande projekt. Vi har fått massvis med erbjudande om komponenter från Sveriges alla hörn och alla som erbjudit sig att donera ska ha ett STORT tack för eran insats!
Personligen är jag både förvånad och mycket glad över den ENORMA respons vi fått här på SWEC och konstaterar att "Juldator"-tråden måste slagit någon form av rekord med +16500 visningar på ~1v!

Vad som först såg ut att bli 10+ komponentbyggda datorer minskade till 7 och nu när vi sammanfattar resultatet 4. Utöver dessa ett antal kompletta och delvis kompletta. Hur många som i slutet kommer hinna färdigställas är, för mig, fortfarande lite oklart då varje stad ombesörjer byggnation och givande efter bästa förmåga och slutligt svar får vi sannolikt inte förrän efter Jul.

Oavsett antal datorer vi får ihop så är det bättre än 0 som hade varit resultatet om vi inte startat detta projekt.

Om detta ska fortleva som projekt även nästa år bör man nog ha en riktig organisation med någon naturlig strukturerad organisatör i spetsen. Jag har gjort så gott jag kan men är inte sen att erkänna att detta med att organisera inte är min starkaste sida och något jag tänker försöka undvika i framtiden.....

Nu kommer iaf jag dra mig tillbaka och fokusera på att få delarna till min hemstad levererad så jag kan sätta igång på "riktigt" utan att behöva sitta den 23/12 och felsöka!

Donatorer som har komponenter i de byggen vi lyckats få kompletta kommer att bli kontaktade under de närmsta dagarna av respektiva ansvariga på orten.
Ni ska alla ha ett Stort tack för eran generositet och vilja att hjälpa till!

Dessutom vill jag önska er alla en riktigt God Jul!!
// Henrik

Visa signatur

Asus Sabertooth X58 - Xeon X5680 - 12GB DDR3 - ASUS GTX1080 8GB

Permalänk
Medlem

Skickar idag till nilhe1:

1st ASUS P5K LGA 775 Intel P35 ATX
2x1GB Corsair XMS2 Xtreme DDR2 XMS2-6400 800MHz
1st SAMSUNG SP2504 250GB 7200 8M SATA
1st SEAGATE 7200.10 320GB SATA

Permalänk

Jag har lagt upp ett galleri för Halmstads dator! Uppdateras allt eftersom!

http://www.sweclockers.com/galleri/11960-sweclockers-juldator...

Visa signatur

-==- Intel Core i5 6600K -==- Asus Z170-K -==- 8GB Corsair LPX 2666MHz -==- EVGA 1060 6GB -==- Samsung Evo 750 256GB + Evo 850 500GB -==- Noctua -==- Corsair CX 650W -==- Fractal Design S -==-

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Asus Sabertooth X58 - Xeon X5680 - 12GB DDR3 - ASUS GTX1080 8GB