Permalänk
Medlem

Problem asus RT-AC66U

Jag har installerat den, uppdaterat firmware. Kör på 2,5Ghz bandet.

Det fungerar bra att använda routern när jag är någon meter ifrån men när jag går in i vardagsrummet , så det blir två betongväggar emellan, bryts kontakten med routern och jag kan inte återkoppla till den. Ser routern i wifi listan men går inte att connecta först jag är nära routern..

VAD ÄR FEL! Det fungerande med min gamla router.

Permalänk
Medlem

Var glad för att det fungerar alls! Jag har bredband via comhem och saknar helt wifi. Nä men jag vet inte vad du kan göra. Testa att byta kanal på det trådlösa. Vinkla om antenner,flytta routern närmare vardagsrummet. Testa 5g också

Uppdatering,jag har planer på att köpa en likadan router som dig. Men nu blev jag ju lite osäker... =/

Permalänk
Medlem

Vet inte om de är problem med just min laptop men... det ska inte vara såhär.. spelar ingen roll om jag använder 5Ghz bandet heller... irriterande.

Permalänk
Medlem

Kan vara att laptopen inte sänder starkt nog för att orka igenom?
Dvs du ser routern men routern ser inte dig så att säga.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

ja kanske. Men med en annan router fungerar det fint... Kan ju vara nå inställning med nya AC? jag vet faktiskt inte men de fungerar ju när man är nära så..

Permalänk

Prova att sätta routern högt upp på en hylla eller på väggen med fritt utrymme ungefär 2 meter upp från golvet.
Kolla även om du har senaste firmwaren till den, gärna Asuswrt-Merlins firmware.

Har själv senaste Asus RT-AC68U som fungerar utmärkt på mellan 2 våningar och genom en del betongväggar.

Prova även att höja Tx power inställningen till 100-120mW i routern för att se om det hjälper.

Visa signatur

Apple MacBook Pro 15" Retina. 2,2 GHz Quad-Core Intel Core i7 Turbo Boost upp till 3,4 GHz, 16 GB 1600 MHz minne, 256 GB PCIe-baserad flashlagring, Intel Iris Pro Graphics.
Laptop 2. MSI GT 780DX, 17.3" LED matt (1920 x 1080), Intel Core i7-2670QM 2.2 - 3.1 GHz, Minne: 16 GB DDR3 1333MHz, NVIDIA GeForce GTX 570M 1.5 GB GDDR5, HDD Intel 320 SSD 120GB + 750 GB (7200 rpm).

Permalänk
Hedersmedlem

Har du antennerna uppåt?

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Har du antennerna uppåt?

japp de är dom. Och datorn visar full täckning iaf.

Permalänk
Medlem

Har du kollat att du har senaste drivurtin till trådlösa nätverkskortet i din dator?
Jag har sett att det oftast blev mycket bättre resultat så fort man uppdaterade drivrutinerna till det trådlösa nätverkskortet.

Visa signatur

ASUS RT-AC87U Firmware: 380.62_1 Asuswrt-Merlin

Permalänk
Medlem
Skrivet av geraner:

Har du kollat att du har senaste drivurtin till trådlösa nätverkskortet i din dator?
Jag har sett att det oftast blev mycket bättre resultat så fort man uppdaterade drivrutinerna till det trådlösa nätverkskortet.

lånar just nu en gammal Lenovo thinkpad R400 med intel core 2 Duo . Den fungerade som sagt bra med förra routern.
går inte att uppdatera datorn, är en lånad jobbdator som jag har för tillfället.