Skaffat windows 8,1. Hur får jag klassiska skrivbordet?

Permalänk
Medlem

Skaffat windows 8,1. Hur får jag klassiska skrivbordet?

Det skulle väl finnas i 8,1?

Permalänk
Medlem

Tror inte det finns till fullo, jag installerade programmet Start8 för att få klassiskt skrivbord.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Undesired_hero:

Det skulle väl finnas i 8,1?

Klicka på en ikon som heter skrivbordet.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem

Tryck på "win" knappen så tabbas du till skrivbordet alt klicka på skrivbordet?

Permalänk
Medlem

nej jag vill ha allt det klassiska som startmenyn i windows 7, xp, vista mm.

Permalänk
Medlem

Jag kan rekommendera "Startisback". Fungerar åtminstone felfritt för min del. Kostar en pytteliten slant, helt klart värt det.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Undesired_hero:

nej jag vill ha allt det klassiska som startmenyn i windows 7, xp, vista mm.

Finns inte. Microsoft har bestämt åt dig att du inte behöver den längre. Krävs extra programvara från annan tillverkare om du vill ha tillbaka den mycket användbara startmenyn som den såg ut i 7.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MultiMan:

Finns inte. Microsoft har bestämt åt dig att du inte behöver den längre. Krävs extra programvara från annan tillverkare om du vill ha tillbaka den mycket användbara startmenyn som den såg ut i 7.

Behövde verkligen Microsoft bestämma det? Det var väl redan så det var. Statistiken tyder på det.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Undesired_hero:

Det skulle väl finnas i 8,1?

Klassiska skrivbordet? Det har funnits sedan Windows 8 släpptes.

Menar du den nya startmenyn? Nej, det lovade dom aldrig att den skulle försvinna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Undesired_hero:

nej jag vill ha allt det klassiska som startmenyn i windows 7, xp, vista mm.

Start knappen finns i Win8.1 men den för en till Metro,så den klassiska finns inte inbyggd i win8.1, det enda som finns är att man höger klickar på start menyn så får man fram många av dom gamla funktionerna men med gammalt gränssnitt, vill du ha Win7 startmenyn får du tex installera Start8 som jag tycker är bäst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Undesired_hero:

Det skulle väl finnas i 8,1?

Nej, teknikjournalisterna blandade ihop startmenyn och startknappen så till den milda grad att Microsoft trodde det var det som folk ville ha.

Men ta och släng datorn. Ingen vill ha riktiga datorer längre. Det är ute. Skaffa dig en Surface RT eller en Windows Phone och sitt och lek med "Appar" istället, och var "mobil" av dig, det är det som "gäller" nu.

Eller så installerar du Classic shell, eller något i den stilen.

Själv har jag gett upp och insett att Elop kommer bli VD för Microsoft och göra allt till Appar, och därför stannar jag på Windows 7. De förändringarna som finns i Windows 8.x är inte värt det.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Undesired_hero:

nej jag vill ha allt det klassiska som startmenyn i windows 7, xp, vista mm.

Släpp tanken på den gamla sunkiga startmenyn, lär dig nu Windows 8.1 (typ, två minuters inlärning) och kom in i det 21:a århundradet.

Visa signatur

Men must be governed. Often not wisely, I will grant you, but they must be governed nonetheless.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reefer:

Släpp tanken på den gamla sunkiga startmenyn, lär dig nu Windows 8.1 (typ, två minuters inlärning) och kom in i det 21:a århundradet.

Kan vi inte släppa tanken på runda hjul, och börja äta soppa med kniv och gaffel också när vi ändå håller på? Skit i funktionaliteten. Det viktiga är att man är "Modern" eller hur?

Men om man nu tycker att den "gamla sunkiga" startmenyn är bättre anpassad till hur man använder en dator så blir det ju lite jobbigt. Tänk om man inte gillar appar, och fullskärm, och touch på en skrivbordsdator.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

du kan däremot välja så att du startar upp direkt till skrivbordet om du vill se mindre av metro. och det närmaste du kommer startmeny är när du högerklickar på startknappen i skrivbordsläge. rekomenderar att du rensar bort allt från metro och lägg till sånt som du saknar från den gamla startmenyn.

Visa signatur

BlackJava - Svart bälte i kundkorg ;) :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Kan vi inte släppa tanken på runda hjul, och börja äta soppa med kniv och gaffel också när vi ändå håller på? Skit i funktionaliteten. Det viktiga är att man är "Modern" eller hur?

Men om man nu tycker att den "gamla sunkiga" startmenyn är bättre anpassad till hur man använder en dator så blir det ju lite jobbigt. Tänk om man inte gillar appar, och fullskärm, och touch på en skrivbordsdator.

Så varför köra 8:an över huvudtaget om man är så jäkla negativ emot det?
Gå tillbaka till win 7 eller jag vet varför inte XP när du ändå håller på

Visa signatur

Chassi: Enthoo EVOLV mATX Moderkort: MSI M75A-E33 CPU: i5 3570K 4.4GHz Kylare: Corsair H75(P&P) Nätagg: FD Newton R2, 650W RAM:Corsair Vengence 16GB GPU: EVGA SSC ACX GTX 970 SSD: Japp Tangentbord: Gigabyte Aivia Ghost (röda brytare) Mus: QPAD 5K Ljud: Turtlebeach Earforce
OS: Win 10 pro Mobil: Motorola G5 Plus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pumba-kung:

Så varför köra 8:an över huvudtaget om man är så jäkla negativ emot det?
Gå tillbaka till win 7 eller jag vet varför inte XP när du ändå håller på

Det finns annat som är nytt och bättre med Windows 8. Det finns inget som säger att det måste vara "allt eller inget". Det finns ingen anledning att vara så svartvit.

Jag har gjort ett antal omröstningar här på Sweclockers, och det har visat sig att de flesta skulle tvärvägra att köra Windows 8 om det inte fanns startmenyersättare, så jag tycker inte det är så konstigt eller ovanligt att gilla Windows 8.x men vara "anti" metro,

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Kan vi inte släppa tanken på runda hjul, och börja äta soppa med kniv och gaffel också när vi ändå håller på? Skit i funktionaliteten. Det viktiga är att man är "Modern" eller hur?

Men om man nu tycker att den "gamla sunkiga" startmenyn är bättre anpassad till hur man använder en dator så blir det ju lite jobbigt. Tänk om man inte gillar appar, och fullskärm, och touch på en skrivbordsdator.

Windows 8 är så otroligt smidigt, smidigare än win 7, om man bara orkar bry sig om att lära sig hur man använder det, vilket inte är svårt. Det är också snabbare och nyare, vilket betyder bättre stöd för ny programvara

Och Windows kommer aldrig gå tillbaka till det gamla, så det är lika bra att vänja sig nu, annars kommer man bara behöva göra det senare i vilket fall. Så sluta titta bakåt och börja titta frammåt! (Det är inte riktat bara till dig, utan till alla som klagar på Windows 8/8.1)

Freddie

Visa signatur

Chassi: Antec 902 - CPU: Intel i5 6800k + Corsair Hydro H100 - GPU: Gigabyte GTX 1070 - PSU: Fractal Design Tesla 650w80+ - Moderkort: Asus Prime- RAM: 16 GB 1600 Corsair vengance LP - OS: Windows 10 Pro - SSDs: Intel 330 120gb, Intel 335 240gb HDD: WB Blue 1tb, Hitachi 500gb QNIX QX2710 2560x1440
Laptop: Acer E1-571, i7-3632QM Windows 10

Permalänk
Sötast
Skrivet av FreddieT:

Windows 8 är så otroligt smidigt, smidigare än win 7, om man bara orkar bry sig om att lära sig hur man använder det, vilket inte är svårt. Det är också snabbare och nyare, vilket betyder bättre stöd för ny programvara

Och Windows kommer aldrig gå tillbaka till det gamla, så det är lika bra att vänja sig nu, annars kommer man bara behöva göra det senare i vilket fall. Så sluta titta bakåt och börja titta frammåt! (Det är inte riktat bara till dig, utan till alla som klagar på Windows 8/8.1)

Freddie

Om du sköter din ekonomi mer effektivt så kan du be om lönesäkning, så behöver du inte vara en last för ditt företag.

Eller så behöver man inte ge upp och själva allt som serveras i livet, du har bara ett, lev det som du vill.

Permalänk
Medlem

Inte för att hacka ner på någon, men kan någon vänlig hjälpa mig att förstå...
Vad är det jag har missat som är så fantastiskt med en startmeny ?

Personligen har jag inte använt startknappen till något vettigt sedan XP, efter det så har det fungerat snabbt och smidigt att trycka Windowstangent och sedan börja skriva vilket program/dokument/inställning man vill ha tag i. Vad är det ni använder startknappen till ?

Visa signatur

Just playing for fun ‾\o.0/‾

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

Ozzed sluta vara så jävla bitter...

Tack för din konstruktiva kritik! Den fick mig verkligen att öppna ögonen. Nu Älskar jag Windows 8, touchskärmar och appar.

Skrivet av FreddieT:

Windows 8 är så otroligt smidigt, smidigare än win 7, om man bara orkar bry sig om att lära sig hur man använder det, vilket inte är svårt. Det är också snabbare och nyare, vilket betyder bättre stöd för ny programvara

Och Windows kommer aldrig gå tillbaka till det gamla, så det är lika bra att vänja sig nu, annars kommer man bara behöva göra det senare i vilket fall. Så sluta titta bakåt och börja titta frammåt! (Det är inte riktat bara till dig, utan till alla som klagar på Windows 8/8.1)

Freddie

Om man har inställningen att det är Microsoft och inte konsumenten som vet bäst hur konsumenten använder sin dator så kan man göra så, ja. men jag delar inte den uppfattningen.

Inget med Metro känns bättre för mig, utan det känns snarare som om allt som har med det att göra endast är ditsatt för att Microsot ska kunna mjölka konsumenten på mer pengar.

Skrivet av Titane:

Inte för att hacka ner på någon, men kan någon vänlig hjälpa mig att förstå...
Vad är det jag har missat som är så fantastiskt med en startmeny ?

Personligen har jag inte använt startknappen till något vettigt sedan XP, efter det så har det fungerat snabbt och smidigt att trycka Windowstangent och sedan börja skriva vilket program/dokument/inställning man vill ha tag i. Vad är det ni använder startknappen till ?

Problemet är inte att startmenyn är bra, utan att startskärmen är dålig. Den blir ett problem om man inte vill ha en fullskärmsmeny som täcker det man redan håller på med när man öppnar nya program. Plus som sagt att hela konceptet känns i vägen om man inte bryr sig ett skvatt om appar och touch på en dator.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Jag orkade inte läsa alla inlägg men programmet du söker är Startisback : http://www.startisback.com/ då känns win 8 an som win 7

Visa signatur

"That Rally Guy"

Permalänk
Medlem

Som de flesta andra var jag skeptisk mot nya startmenyn men efter ett tag användande är det riktig smigt och behagligt.

Testade lägga in classic shell och de kändes bara helt fel så de försvann direkt,
Så det skadar inte att ge de en sportslig chans.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc