Permalänk

Hjälp att välja kylare till Ft03

Jag har beställt hem ett datorpaket till min Fortress Ft03, bestående av en i5 3570k på ett asrock extreme4-m. Jag har inte kunnat bestämma mig för vilken kylare jag ska ha på processorn. Valet står emellan Antec Kuhler H2O 620 och Coolermaster Hyper 212 Evo.

Kan få tag på Hyper Evo för 250 kr, men i mitt chassi måste jag då ta bort mitten-fläkten för att den ska få plats. Kommer det försämra kylningen nämnvärt då fläkten fungerar som insug?

Har en rabattkod på cdon så jag kan få en Kuhler 620 för 375 kr, dessutom fri frakt just nu. Tycker det känns billigt o bra, och dessutom får mittenfläkten plats. Radiatorn måste placeras i toppen, med utblås uppåt. Kommer det att låta mycket från pumpen då? Har hört att vissa monteringssätt låter mer än andra.

Vilken ska jag välja? Vilken ger bäst prestanda?

Har inga jättekrav vad gäller ljudnivå, har nämligen ett Gtx 670 av referensmodell

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Medlem

Hade nog tagit vattenkylningen, rätt smidigt att sätta den i toppen så du får lite mer rum i den lilla lådan efteråt. Kanske med en bättre fläkt till den också, typ Noctua NF-F12, men då blir det genast rätt mycket dyrare.

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | Noctua NH-D15 | Asus Prime X370-Pro | 32 GB G.Skill 3200 MHz CL16 | Asus GeForce RTX 3080 TUF Gaming OC | Samsung 970 EVO Plus 1 TB | EVGA SuperNOVA G2 750W | Fractal Design Define C
Alienware AW3423DW QD-OLED 3440x1440 175 Hz

Permalänk
Skrivet av NiklasN:

Hade nog tagit vattenkylningen, rätt smidigt att sätta den i toppen så du får lite mer rum i den lilla lådan efteråt. Kanske med en bättre fläkt till den också, typ Noctua NF-F12, men då blir det genast rätt mycket dyrare.

Det blev vattenkylning, montering i helgen! Kör på originalkylning så länge, får se om jag byter fläkt sen. Beror på om jag bestämmer mig för att byta alla fläktar.

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Medlem

Jag kör med Corsair H70 i den lådan och det funkar bra med 2 fläktar i push pull.
Nu har jag 2 Gigabyte Windforce kort så jag blir inte riktigt av med värmen i lådan, men normalt så går temperaturerna aldrig över 60grader även efter 8 timmars spelande.

Lådan är hyfsat tyst också så jag är helnöjd med den

Visa signatur

nörd

Permalänk
Skrivet av LovePig:

Jag kör med Corsair H70 i den lådan och det funkar bra med 2 fläktar i push pull.
Nu har jag 2 Gigabyte Windforce kort så jag blir inte riktigt av med värmen i lådan, men normalt så går temperaturerna aldrig över 60grader även efter 8 timmars spelande.

Lådan är hyfsat tyst också så jag är helnöjd med den

Härligt att höra. Ska börja montera så fort svärmor är ute ur huset på imorgon!

Du som har chassit kanske kan svara om det blir mycket damm i lådan pga att det är rätt öppet på ovansidan?

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Medlem
Skrivet av heffaklumpmamma:

Härligt att höra. Ska börja montera så fort svärmor är ute ur huset på imorgon!

Du som har chassit kanske kan svara om det blir mycket damm i lådan pga att det är rätt öppet på ovansidan?

Kan man inte ha en svärmor till att damma?

Till ämnet, jag kan inte påstå att jag tycker lådan samlar mer damm än nån annan låda, det enda jag reagerat på är att själva vattenradiatorn samlar på sig mycket damm. Men det är kanske normalt? jag har inte så mycket erfarenhet av sådana.

Ett problem som jag haft är att det undre dammfiltert trillar loss och eftersom jag har lådan på golvet blev det massor med damm inuti.
Det löste jag genom att lägga ett väldigt öppet skumfilter under lådan och efter det har det funkat fint.

Annars är jag väldigt nöjd med att alla anslutningar är uppåt så jag slipper ligga och krypa under skrivbordet när nåt ska ändras eller kopplas in

Visa signatur

nörd

Permalänk
Skrivet av LovePig:

Kan man inte ha en svärmor till att damma?

Till ämnet, jag kan inte påstå att jag tycker lådan samlar mer damm än nån annan låda, det enda jag reagerat på är att själva vattenradiatorn samlar på sig mycket damm. Men det är kanske normalt? jag har inte så mycket erfarenhet av sådana.

Ett problem som jag haft är att det undre dammfiltert trillar loss och eftersom jag har lådan på golvet blev det massor med damm inuti.
Det löste jag genom att lägga ett väldigt öppet skumfilter under lådan och efter det har det funkat fint.

Själv har jag tejpat fast det undre filtret

Såg någon som monterat radiatorn på "mittenfläkten", dvs den vinklade som blåser in luft från sidofiltret. Då kanske man blir av med damm-problemet, och dessutom får ner ljudnivån något? Annars kanske man ska sätta ett fläktfilter på toppen?

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Medlem
Skrivet av heffaklumpmamma:

Själv har jag tejpat fast det undre filtret

Såg någon som monterat radiatorn på "mittenfläkten", dvs den vinklade som blåser in luft från sidofiltret. Då kanske man blir av med damm-problemet, och dessutom får ner ljudnivån något? Annars kanske man ska sätta ett fläktfilter på toppen?

Fick öppna och kika i lådan. Men min radiator går inte att montera där, den hade legat emot minnena och nån fläkt hade inte vatt att tänka på...
Jag har provat att montera en fläkt på undersidan av den plåten men då fick jag inte dit sidoplåten.

Jag tror inte det är nåt stort problem med damm uppifrån utan det problem jag haft är att lådan funkat lite som en dammsugare, kan det bero på att jag dammsuger för sällan? är datorn igång har du ju ett ständigt luftflöde uppåt och dom få timmar man stänger av den samlas det nog inte så mycket.

Sidoplåtarna på lådan är ju rejält kraftiga och lätta att ta bort så lite tryckluft på spray en och annan gång så är det nog lugnt. Om jag haft problem så är det snarare temperaturer än damm.

Visa signatur

nörd

Permalänk
Medlem

Jag stoppade en Scythe Mugen 3 i mitt ft03 förra veckan. Fick inte riktigt plats med fläkten då den tog emot den vinklade fläkten.
Satte cpu fläkten på andra sidan som pull, funkar helt ok.

Osäker på om jag ska flytta den vinklade fläkten direkt till cpu-kylarn istället.

Har lådan på skrivbordet så jag upplever den som ganska högljudd, sen hjälper det inte att mitt 7950 blåser ut luften både upp och nedåt. Och därmed motverkar filosofin kring luftflöde i lådan. Får nog byta till nåt med ref. design.

Fortfarande för nytt för damm

Permalänk
Medlem
Skrivet av heffaklumpmamma:

Det blev vattenkylning, montering i helgen! Kör på originalkylning så länge, får se om jag byter fläkt sen. Beror på om jag bestämmer mig för att byta alla fläktar.

En fråga såhär i efterhand... Jag har samma case och funderar på att sätta in en sluten cpu-vattenkylning. Hur tycker du att det fungerar nu efter några månader? Jag tänkte klocka processorn lite, ingen extremklockning, och det som är viktigast för mig är att den håller nere ljudnivån. Hur tycker du att ljudnivån är i idle respektive load?

Mvh
Gustav

Permalänk
Skrivet av ryggbiff:

En fråga såhär i efterhand... Jag har samma case och funderar på att sätta in en sluten cpu-vattenkylning. Hur tycker du att det fungerar nu efter några månader? Jag tänkte klocka processorn lite, ingen extremklockning, och det som är viktigast för mig är att den håller nere ljudnivån. Hur tycker du att ljudnivån är i idle respektive load?

Mvh
Gustav

Kylmässigt tycker jag det funkar utmärkt, har klockat min i5 CPU till 4,2 ghz och ligger stabilt runt 60c i prime. Jag har bytt fläkten som kom med till två Noctua i push pull och dom varvar högst upp till ca 900 rpm, knappt hörbart i idle eller full load. Det enda jag stör mig på är pumpljudet, ett litet surrande/tickande. Hade aldrig stört mig på det om inte var så att resten av burken är knäpptyst (tills mitt 670 referensdesign börjar jobba) och burken står på golvet precis vi mina fötter.

Värt att notera är också att om man monterar vattenkylningen i taket kan man inte montera hållaren till 80/92mm fläkten, det får inte plats.

Problemet med att få burken tyst är just valet av grafikkort. Jag körde Silverstones rekommendation och gick på referensdesign (utblås bak). Vet inte om det är ett dåligt val, men de låter ofta ganska mkt och kyler väl inte jättebra men håller det mesta av värmen utanför lådan. Ett undantag är ju "Titan-kylaren" som sitter på Titan, 780 och 770.

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S