Koppla Pc'n till hemmabio (LG) via hdmi, ingen signal?

Permalänk

Koppla Pc'n till hemmabio (LG) via hdmi, ingen signal?

Hej!

Som titeln lyder, jag försöker alltså koppla in pc'n direkt i hemmabioreceivern för att kunna spela ljud från datorn UTAN att ha tv'n påslagen. Mitt moderkort har ingen optisk eller s/pdif utgång så den lösningen går inte. Hemmbion lyckas inte ta emot någon signal från datorn, men tv'n lyckas när jag proppar i hdmi-kabeln i den, så det är inget fel på kabeln heller.

Någon som vet vad det kan vara för fel?

Hemmabion är denna http://www.dustinhome.se/product/5010756116/lg-bh9230bwn-blu-...
Grafikkorten ett msi 660, moderkortet ett msi z77a-g43. Tv'n en standard lg 50-tummare.

Tacksam för hjälp.

Visa signatur

Jag | Har | Fina | Datorkomponenter | FYI

Permalänk
Medlem

Har du rotat något i inställningarna?
Kollade på specifikationerna, och det är ett klassiskt (känn dig blåst) system.
Men likväl borde du ju få bilden vidare.
Jag minns att på min Marantz-reciever, så fick jag gå in i menyn och slå på vidarebefodring av hdmi signal.
Fast den recievern har jag inte kvar så jag kan tyvärr inte kolla.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk

Rotar i inställningarna för fullt... Hittade något nytt nu. När jag sätter på hemmabiosystemet så får de kontakt med pc'n. Kan t.o.m. spela ljud, men så fort jag sätter på tv'n så flippar det ur, och både datorskärmen och tv'n lägger av. Som att den inte "orkar med". Vad sjutton är det här :Z

Visa signatur

Jag | Har | Fina | Datorkomponenter | FYI

Permalänk
Medlem
Skrivet av kissemisse:

Rotar i inställningarna för fullt... Hittade något nytt nu. När jag sätter på hemmabiosystemet så får de kontakt med pc'n. Kan t.o.m. spela ljud, men så fort jag sätter på tv'n så flippar det ur, och både datorskärmen och tv'n lägger av. Som att den inte "orkar med". Vad sjutton är det här :Z

Synd att vi bor 10 mil ifrån varandra, annars kunde jag ha kommit och hjälpt dig.
Personligen skulle jag nog satsat på ett annat system, med reciever och riktiga högtalare.
Ok det kostar mera men det är det värt.
Eller också köra PA-system som jag gör.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem

Vilka HDMI portar har du använt på receivern? PC -> HDMI IN -> Receiver -> HDMI UT -> TV ?? Eller har du kopplat TVn på HDMI IN med?
Kan det vara HDMI CEC som spökar? Är CEC avstängt på receiver och TV eller använder du det?

//Knight

Visa signatur

Idag kom Athlon64

Permalänk
Skrivet av Lifooz:

Synd att vi bor 10 mil ifrån varandra, annars kunde jag ha kommit och hjälpt dig.
Personligen skulle jag nog satsat på ett annat system, med reciever och riktiga högtalare.
Ok det kostar mera men det är det värt.
Eller också köra PA-system som jag gör.

Hehe tack ändå Jag har fått ordning på det.
Ett riktigt ljudsystem är oerhört mycket bättre, det har du rätt i, men min personliga åsikt är att feta receivers och högtalare är för fula och tar för mycket plats, jag vill ha det lite diskret och att då få smart-tv, BR-spelare och receiver i en låda är precis vad som passar mig, samt att alla högtalare enkelt kan hängas på väggen.

Skrivet av Knightmare:

Vilka HDMI portar har du använt på receivern? PC -> HDMI IN -> Receiver -> HDMI UT -> TV ?? Eller har du kopplat TVn på HDMI IN med?
Kan det vara HDMI CEC som spökar? Är CEC avstängt på receiver och TV eller använder du det?

//Knight

Det var drivrutinerna på graffet som spökade tror jag, körde driver cleaner och installerade om så fick jag fart på det. Tack för tipset ändå.

Visa signatur

Jag | Har | Fina | Datorkomponenter | FYI