Bästa GTX 780 kylare för SLI

Permalänk

Bästa GTX 780 kylare för SLI

Tjena!

Jag har tänkt att köpa mig själv ett EVGA GTX 780 SC ACX nu i slutet på augusti.
Sen har jag planer på att uppgradera systemet lite så det klarar 780 SLI. Jag vill helst inte köra vattenkylning eftersom det verkar lite riskabelt och dyrt. Men då vet jag inte om det kortet kan klara värmen som kan uppnås i SLI. För att jag har sätt på flera Youtube videos där de anvönder tex TITAN 4-way SLI och där kör de stockkylaren. Då undrar jag vilket EVGA GTX 780 jag ska skaffa, stock- eller referenskylare?

Tack i förhand

Visa signatur

Gaming: i7-8700K | GTX 1080Ti | 16GB | 650w | 512GB| Win10
Laptop: MacBook Pro 13,3" | 8GB | 240GB | OSX

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Har du ett välventilerat chassi är det inga problem att ha två kort som "vispar runt" luften. Jag har två stycken överklockade 670 med Gigabyte's Windforce-kylare och har hittills maxat runt 70 grader på det varmaste kortet i Crysis 3, detta med en rejält snäll fläktkurva.
Självklart är det bra med kylare som dumpar ut luften utanför chassit också, men sådana kylare brukar ofta vara rejält mycket mer högljudda. Jag har hört att just kylaren på 780/Titan ska vara väldigt bra, men jag har svårt att tänka mig att den är så bra att man hellre skulle ha den än en ordentlig tredjepartskylare.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Tarrgoth:

Har du ett välventilerat chassi är det inga problem att ha två kort som "vispar runt" luften. Jag har två stycken överklockade 670 med Gigabyte's Windforce-kylare och har hittills maxat runt 70 grader på det varmaste kortet i Crysis 3, detta med en rejält snäll fläktkurva.
Självklart är det bra med kylare som dumpar ut luften utanför chassit också, men sådana kylare brukar ofta vara rejält mycket mer högljudda. Jag har hört att just kylaren på 780/Titan ska vara väldigt bra, men jag har svårt att tänka mig att den är så bra att man hellre skulle ha den än en ordentlig tredjepartskylare.

Kylaren är faktiskt så bra som alla säger att den är på GTX 780/Titan

Jag har ett och tänker köra SLI med ett till i framtiden men med bra ventilation så klarar nog ACX-kylaren det galant också, jag fick ju trots allt mitt GTX 780 för ungefär 5000kr på en CDON-REA i Juni men annars så hade jag nog köpt ACX-kylaren (Eller Classified) i dagsläget och kört SLI ändå.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Skrivet av Tarrgoth:

Har du ett välventilerat chassi är det inga problem att ha två kort som "vispar runt" luften. Jag har två stycken överklockade 670 med Gigabyte's Windforce-kylare och har hittills maxat runt 70 grader på det varmaste kortet i Crysis 3, detta med en rejält snäll fläktkurva.
Självklart är det bra med kylare som dumpar ut luften utanför chassit också, men sådana kylare brukar ofta vara rejält mycket mer högljudda. Jag har hört att just kylaren på 780/Titan ska vara väldigt bra, men jag har svårt att tänka mig att den är så bra att man hellre skulle ha den än en ordentlig tredjepartskylare.

Mitt chassi är ganska bra ventilerat, ligger på runt 40-50 grader under fulll load (BF3 te x) så det borde gå bra. Planerar på att sätta in en till fläkt för bättre luftflöde.

Skrivet av Uzanar:

Kylaren är faktiskt så bra som alla säger att den är på GTX 780/Titan

Jag har ett och tänker köra SLI med ett till i framtiden men med bra ventilation så klarar nog ACX-kylaren det galant också, jag fick ju trots allt mitt GTX 780 för ungefär 5000kr på en CDON-REA i Juni men annars så hade jag nog köpt ACX-kylaren (Eller Classified) i dagsläget och kört SLI ändå.

Stockkylaren på 780/TITAN är galet snygg tycker jag men har fått för mig att den inte är effektiv som referenskylarna men det är ju inte sant verkar det som. Tack för svaret, har bestämt mig för att köpa en EVGA GTX 780 SC.
Tack iaf för svaren!

Visa signatur

Gaming: i7-8700K | GTX 1080Ti | 16GB | 650w | 512GB| Win10
Laptop: MacBook Pro 13,3" | 8GB | 240GB | OSX

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheWetell:

Mitt chassi är ganska bra ventilerat, ligger på runt 40-50 grader under fulll load (BF3 te x) så det borde gå bra. Planerar på att sätta in en till fläkt för bättre luftflöde.

Stockkylaren på 780/TITAN är galet snygg tycker jag men har fått för mig att den inte är effektiv som referenskylarna men det är ju inte sant verkar det som. Tack för svaret, har bestämt mig för att köpa en EVGA GTX 780 SC.
Tack iaf för svaren!

Helt rätt val mitt 780 ligger på 70 grader i 5670x1080p efter Metro last light i ett par timmar och då har jag endå ett 660 som physx kort under och ett Corsair carbide 500r med alla fläktar på lägsta/mitten typ

Permalänk
Entusiast
Skrivet av TheWetell:

Mitt chassi är ganska bra ventilerat, ligger på runt 40-50 grader under fulll load (BF3 te x) så det borde gå bra. Planerar på att sätta in en till fläkt för bättre luftflöde.

Stockkylaren på 780/TITAN är galet snygg tycker jag men har fått för mig att den inte är effektiv som referenskylarna men det är ju inte sant verkar det som. Tack för svaret, har bestämt mig för att köpa en EVGA GTX 780 SC.
Tack iaf för svaren!

Hold your horses här... Om du ska köpa ett GTX 780 referens för 6100kr gör du helt fel. Köp i så fall det här kortet istället http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/grafikkort/nvidi...

Referenskylaren är fantastisk för att vara just en referenskylare men den är inte bättre än eftermarknadskylarna om man säger så. Som sagt, jag fick mitt GTX 780 referens billigt och skulle jag köpa kort idag skulle det nog bli EVGA ACX om jag inte ville betala för mycket och Classified om det kvittar.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Skrivet av Uzanar:

Hold your horses här... Om du ska köpa ett GTX 780 referens för 6100kr gör du helt fel. Köp i så fall det här kortet istället http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/grafikkort/nvidi...

Referenskylaren är fantastisk för att vara just en referenskylare men den är inte bättre än eftermarknadskylarna om man säger så. Som sagt, jag fick mitt GTX 780 referens billigt och skulle jag köpa kort idag skulle det nog bli EVGA ACX om jag inte ville betala för mycket och Classified om det kvittar.

Men det kortet är inte fabriks överklockat som EVGAs kort. Asus kortet har ju en lägre klock frekvens än EGVAs kort, spelar det någon roll i prestanda?

Visa signatur

Gaming: i7-8700K | GTX 1080Ti | 16GB | 650w | 512GB| Win10
Laptop: MacBook Pro 13,3" | 8GB | 240GB | OSX

Citera för svar!

Permalänk
Skrivet av mrbobbin:

Helt rätt val mitt 780 ligger på 70 grader i 5670x1080p efter Metro last light i ett par timmar och då har jag endå ett 660 som physx kort under och ett Corsair carbide 500r med alla fläktar på lägsta/mitten typ

Va nice! Kanske kan uttnytja mitt 660 när jag skaffar nytt moderkort och innan jag ska bygga min planerade Steam Box!
Låter kortet mycket under full load? Känns som att fläkten måste slita mycket i sån belastning och ge ifrån sig mycke ljud.

Visa signatur

Gaming: i7-8700K | GTX 1080Ti | 16GB | 650w | 512GB| Win10
Laptop: MacBook Pro 13,3" | 8GB | 240GB | OSX

Citera för svar!

Permalänk
Entusiast
Skrivet av TheWetell:

Men det kortet är inte fabriks överklockat som EVGAs kort. Asus kortet har ju en lägre klock frekvens än EGVAs kort, spelar det någon roll i prestanda?

Ja det presterar lite bättre men det är en ytterst liten överklockning som man kan göra på en sekund manuellt med det andra kortet och 600kr är inte värt det.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheWetell:

Va nice! Kanske kan uttnytja mitt 660 när jag skaffar nytt moderkort och innan jag ska bygga min planerade Steam Box!
Låter kortet mycket under full load? Känns som att fläkten måste slita mycket i sån belastning och ge ifrån sig mycke ljud.

Näe kan jag inte påstå den snurrar rätt mycket men inte så den låter något högt

Permalänk
Skrivet av mrbobbin:

Näe kan jag inte påstå den snurrar rätt mycket men inte så den låter något högt

Va bra, kan bli störande om grafikkortet låter för mycket Men tack för svaren

Visa signatur

Gaming: i7-8700K | GTX 1080Ti | 16GB | 650w | 512GB| Win10
Laptop: MacBook Pro 13,3" | 8GB | 240GB | OSX

Citera för svar!

Permalänk
Skrivet av Uzanar:

Ja det presterar lite bättre men det är en ytterst liten överklockning som man kan göra på en sekund manuellt med det andra kortet och 600kr är inte värt det.

För 600kr mer så tycker jag att det är värt att ta EVGAs kort. Jag gillar inte att mixtra med inställningarna utan vill bara trycka in kortet och spela

Visa signatur

Gaming: i7-8700K | GTX 1080Ti | 16GB | 650w | 512GB| Win10
Laptop: MacBook Pro 13,3" | 8GB | 240GB | OSX

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheWetell:

Va bra, kan bli störande om grafikkortet låter för mycket Men tack för svaren

Absolut, jag själv är väldigt mån om ljudnivå då datorn står i vardagsrummet inga problem!

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheWetell:

För 600kr mer så tycker jag att det är värt att ta EVGAs kort. Jag gillar inte att mixtra med inställningarna utan vill bara trycka in kortet och spela

Jävligt sent svar men måste bara fråga, du kan ju inte påstå att du köper ett 780 utan att klocka upp det ? Stressa ett 780 så tävlar det ju direkt emot ett titan.....

Visa signatur

NZXT S340 | Newton R2M 650w | EVGA GTX970 SC ACX 2.0 | 16gb Vengeance PRO | I5 4690K @ 4.7/1.35 | z97 Krait | Corsair H100i | Samsung Evo 128 | Corsair GT 120 | 3Tb Lagring | Func KB-460 | DT770 80 Ohm | SS Rival | Benq XL2720T |

Permalänk
Skrivet av Rollickz:

Jävligt sent svar men måste bara fråga, du kan ju inte påstå att du köper ett 780 utan att klocka upp det ? Stressa ett 780 så tävlar det ju direkt emot ett titan.....

Jag ändrade mig tillslut och har nu också överklockat mitt kort, så det är absolut inte värt att betala den extra summan har jag insett ´!

Visa signatur

Gaming: i7-8700K | GTX 1080Ti | 16GB | 650w | 512GB| Win10
Laptop: MacBook Pro 13,3" | 8GB | 240GB | OSX

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheWetell:

Jag ändrade mig tillslut och har nu också överklockat mitt kort, så det är absolut inte värt att betala den extra summan har jag insett ´!

Jag funderar också på att köpa ett 780 med stockkylaren då jag har ett litet chassi. Ska nog slå till om de de sänker priset nu för att konkurrera med AMDs nya kort.

Hur tycker du att ljudvolymen är? Jag vet att stockkylaren är prisad men det är svårt att avgöra hur det står sig på en tredjepartskylare utan att höra det. Någon som vet om det spelar någon roll vilken tillverkare man köper när det handlar om stockkylare? Någon skillnad utöver ev fabriksöverklockning etc?

/Gustav

Permalänk
Medlem

stock och referenskylare är samma sak. Kör på aftermarket-kylaren.

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Skrivet av ryggbiff:

Jag funderar också på att köpa ett 780 med stockkylaren då jag har ett litet chassi. Ska nog slå till om de de sänker priset nu för att konkurrera med AMDs nya kort.

Hur tycker du att ljudvolymen är? Jag vet att stockkylaren är prisad men det är svårt att avgöra hur det står sig på en tredjepartskylare utan att höra det. Någon som vet om det spelar någon roll vilken tillverkare man köper när det handlar om stockkylare? Någon skillnad utöver ev fabriksöverklockning etc?

/Gustav

KOrtet kan låta ganska mycket under hög load men annars tyst då mitt chassi inte har någon isolering alls.

Skrivet av deadich:

stock och referenskylare är samma sak. Kör på aftermarket-kylaren.

Va lite noob då, vet skillnaden nu

Visa signatur

Gaming: i7-8700K | GTX 1080Ti | 16GB | 650w | 512GB| Win10
Laptop: MacBook Pro 13,3" | 8GB | 240GB | OSX

Citera för svar!

Permalänk
Inofficiell ambassadör

Har själv referenskylaren på mina två kort. Som jag även säljer ett av billigt just nu (skamlös marknadsföring jag vet). Men kan bara hålla med andra här inne. Stock kylaren är förvånansvärt bra på dessa kort, låter inte mycket alls när man spelar för fullt, grymt stor skillnad mot det GTX 580 referenskort jag hade innan dessa. Ska man däremot klocka massvis är det nog bättre med en eftermarknadskylare då korten annans slår i max temp-target och klockar ner sig. Med en temp-target på 85 kommer jag till exempel inte över 1150 mhz på grund av just det.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A