Finns det ett mobilabonnemang med FRI data?

Permalänk
Medlem

Finns det ett mobilabonnemang med FRI data?

Finns det något Mobilabonnemang med HELT FRI Data? Alltså ingen 1-100GB spärr så sänks hastigheten?
Har försökt att kolla runt, men jämförsidorna blir knas för mig.

Och nej, wireless är inget alternativ.

Tittade nu på: http://www.universal.se/mobiltelefoni/?utm_source=prisjakt&ut...
Men då är det alltid låst till 1mbit. Räcker det ens för Youtube 720p?

Visa signatur

”Det är en myt att det inte finns arbete att söka i svåra tider. Det finns alltid lediga platser. […] En viktig orsak till att ungdomar inte får jobb är att de inte söker jobb.” ~ Fredrik Reinfeldt , 2010

Permalänk
Keeper of the Bamse

Mig veterligen är det bara företagsabbonemang som har fri surf. På jobbtelefonen (3) får jag surf precis hur mycket jag vill. 7-8Mbit och ingen gräns.

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

Nej, självklart finns det ingen helt obegränsad mobildata. Finns inte för mobiltbredband heller.

Permalänk
Medlem

Hade tur och tecknade abonnemang hos Telenor innan dom införde begränsningen, har upp till 16 mbit/s och obegränsad mängd.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Skrivet av MatteN:

Hade tur och tecknade abonnemang hos Telenor innan dom införde begränsningen, har upp till 16 mbit/s och obegränsad mängd.

vet du någon som har företag så kan ju han kanske stå för "företags delen" så kan du köpa det med obegränsat?

Visa signatur

Case: Fractal Design Define R5 CPU: Intel Core i7 6700K MB: ASUS Z170 PRO GAMING GPU: ASUS GeForce GTX 1080 8GB ROG STRIX DC3 Gaming SSD:Samsung 850-Series EVO 500GB Memory: Corsair 32GB DDR4 2133MHz PSU: EVGA Supernova P2 850W

Permalänk

Tecknade ett abonnemang för 1 år sedan hos comviq där jag fick ringa, smsa och smsa hur mycket jag ville för endast 360 kr och då ingick telefonen och 20gb fri surf med "4G" (yeah right) och därefter sjönk hastigheterna till 5mbit.
Enda gången jag lyckades komma upp i 20 var när jag använde telefonen som hotspot för 3 pers haha.

Visa signatur

|||

Permalänk

TElenors fastpris är NOG helt fri, tror jag. Själv tecknade jag på deras förra plan så jag har 10 mbit HELT fri för 199 kr i månaden

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrutalOddball:

TElenors fastpris är NOG helt fri, tror jag. Själv tecknade jag på deras förra plan så jag har 10 mbit HELT fri för 199 kr i månaden

Nej läser man det finstilta så är det inte fritt. Har själv letat runt både på mobila abonemang och 4G bredband men hittar absolut inget alls som har helt fritt. Tre 4G bredband är det största jag hittat och där får man 100gb. Sjukt irriterande då jag skulle behöva det när jag flyttar nu till sommaren men ingen som har obegränsad som sagt var så då får det vara.

Visa signatur

1* MSI GT780DXR | I7-2670QM | Nvidia GTX 570M 1.5GB GDDR5 | 8GB DDR3 | 2x750GB 7200RPM Raid 0 |
2* HP DV6-1240 | T6500 | 4Gb DDR 3 | ATI 4650 1gb | 500GB HDD |

Permalänk
Medlem

Hade tecknat Mobilt bredband hos 3 (Mobilt bredband Max 249:-/mån), innan så hade dom obegränsad internet detta var runt 2010-2011, men sedan införde de ett tak efteråt, 50gb för nya kunder och 80 gb för gamla kunder (jag har 80 gb/mån) men nu har jag fått fiber 100/10 mbit så jag använder bara mobilt bredband när jag sover över hos vänner mfl släktingar.

Visa signatur

Dator 1: ASUS P8Z77-V PRO, MSI GTX 1060 3GB OC, Intel 2700K @stock, CM Hyper 212+, HAF 932 Advanced + DemcifleX filters, 4x4(16)gb Vengeance LP 1866 CL9, G400 mus, LG IPS236V IPS, 1TB Samsung F3 HDD, Samsung EVO 1TB SSD, TP-Link 300mbps 802.11n PCI, Realtek Gbit PCI, Logitech C270 webcam.
Dator 2: Laptop Acer 5742G (8GB RAM, NVIDIA 540M, Bluray, Samsung EVO 500GB SSD)

Permalänk
Medlem

Har också kollat runt ska också flytta snart vad det finns för möjligheter beroende på om man flyttar in i ett boende som inte har fiber och har kommit framtill att det är förmodligen tre eller Telenor som är dom valen man har när de kommer till 3G/4G internet.

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Medlem

Jag brukar internetdela från min ipad till telefonen, förlängde precis mitt abonnemang från 50 gb dattamängd till 100 gb
Sen ringer jag och sms gratis i hela Sverige till alla nät, finns inget att klaga på.

Permalänk
Avstängd

Jag tecknade Universals stora paket:
http://www.universal.se/mobiltelefoni/#komplett-allt-i-ett

Bra att man inte är bunden i 12 eller 24 månader heller.
Fast de har några surf alternativ också:
http://www.universal.se/bredband/via-mobilnatet/?produkt

Permalänk
Skrivet av MatteN:

Hade tur och tecknade abonnemang hos Telenor innan dom införde begränsningen, har upp till 16 mbit/s och obegränsad mängd.

Har samma fast bara 1mbit/s (får dock ut 5-6 mbit/s så kan inte klaga!) från innan de plockade bort obegränsat spärren, kommer bli ett helsike den dagen det är dags att plocka ut en ny telefon och förnya abonnemanget

Permalänk
Medlem

Nej den lyxen är tyvärr ett minne blott. Trafiken i näten har ökad lavinartat och operatörerna tjänar allt mindre på SMS/telefonsamtal.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lanbonden:

Har samma fast bara 1mbit/s (får dock ut 5-6 mbit/s så kan inte klaga!) från innan de plockade bort obegränsat spärren, kommer bli ett helsike den dagen det är dags att plocka ut en ny telefon och förnya abonnemanget

Du kan ju välja att förlänga nuvarande abonnemang

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meto:

Nej den lyxen är tyvärr ett minne blott. Trafiken i näten har ökad lavinartat och operatörerna tjänar allt mindre på SMS/telefonsamtal.

Usch då, låter som det skulle behövas fler operatörer om det är så illa att dom tar bort funktionalitet och ändå kommer undan med det...
Hur många (landstäckande) operatörer har ni i Sverige?

I Finland är det iaf (fortfarande och i framtiden får man hoppas) vad jag vet ingen operatör som begränsar datatrafik vare sig på fasta eller mobila förbindelser.

Permalänk
Medlem

Någon nämde Universal Telecom. De har, tror det eller ej, fri surf för bara 57 kr i månaden. Haken är dock att hastigheten är begränsad till 1 Mbit/sek.

Edit: Såg nu att du nämde Universal i första posten. 720p funkar inte med 1 Mbit/sek men lägsta kvalite går iaf på min brors telefon.

Visa signatur

"Trying is the first step towards failure" Homer

Permalänk

autostarta laptop samt internet

universal för 57kr/mån är ju superbra MEN det är ju via mobiltelefon inte mobilt brebann...tyvärr

jag vill autostarta en dator med webkamerasändning från min gamle mors lägenhet så allt m¨åste autostartas utan mors inblandning (oteknisk!)
så då funkar inte att även ha en mobil som sänder internet till laptopen gissar jag
ok om den är igång dygnet runt året runt men det kommer ju stanna av ngn gång...allt måste autostartas och internet kopplas upp

finns ngn smidig lösning tro?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatteN:

Hade tur och tecknade abonnemang hos Telenor innan dom införde begränsningen, har upp till 16 mbit/s och obegränsad mängd.

Har samma abonnemang, kommer inte att byta

Permalänk
Medlem
Skrivet av matte70:

Har samma abonnemang, kommer inte att byta

Samma här. Tecknade mitt abonnemang när iPhone 4s kom ut. Dock har jag bara 3Mbit ner men det funkar för lite surfande iaf. Tyvärr så går mitt ute i oktober(24 månaders bindningstid, så får se hur jag gör).

Till TS Som många andra sagt så finns det inte många abonnemang som har kvar obegränsat spärren privat

Visa signatur

OS: MacOS/ Windows 10 Pro 64-bit MB: ASUS-Z97-A CPU: i7 4790k
NÄTAGG: EVGA SUPERNOVA G2
RAM: 32768 MiB GPU: 1070 FTW Chassi: Fractal Design R4
MBP 13" i5 | 256GB | 16GB RAM | MID 2014

Permalänk
Medlem

Kolla med Telia. Har Sonera 7mbit/s obegränsad mängd. Det gäller för alla Sonera abonnemang, och eftersom Telia köpte Sonera så gissar jag att Telia bestämmermer än Sonera. Alla abonnemang jag haft surf har bara varit hastighetsbegränsad. Inga mängd begränsningar allls :/

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Har det någonsin funnits "fri surf"?
Jag vet att många marknadsförde sig så förut.
Men det var väl i princip alltid en rad i det finstilta som handlade om antingen något så vagt som "vid överdrivet förbrukande så stryps det" alternativt en skriven trafikgräns på X GB/månad innan hastigheten kunde sänkas.

Eller har jag inte letat tillräckligt mycket?

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheFlyingFin:

Kolla med Telia. Har Sonera 7mbit/s obegränsad mängd. Det gäller för alla Sonera abonnemang, och eftersom Telia köpte Sonera så gissar jag att Telia bestämmermer än Sonera. Alla abonnemang jag haft surf har bara varit hastighetsbegränsad. Inga mängd begränsningar allls :/

Skickades från m.sweclockers.com

Telia säljer inga obegränsade abbonemang i Sverige

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Har det någonsin funnits "fri surf"?
Jag vet att många marknadsförde sig så förut.
Men det var väl i princip alltid en rad i det finstilta som handlade om antingen något så vagt som "vid överdrivet förbrukande så stryps det" alternativt en skriven trafikgräns på X GB/månad innan hastigheten kunde sänkas.

Eller har jag inte letat tillräckligt mycket?

Har ett Telenor abbonemang med fri surf 16mbit ner. Finns inga begränsningar på det, men det slutade säljas förra sommaren. Kommer att behålla det så länge jag kan

Permalänk

Jag har också kvar mitt abonnemang hos Telenor med fri surf. 3 Mbit/s för 79 kr/månad, sms och samtal tillkommer. Dock har de precis som henkiii skriver finstilt med "överdriven konsumtion" på runt 100 GB/månad. "Fri surf" idag är, vad jag har sett, ganska mycket dyrare än så.

Visa signatur

Phanteks P600S Grå - Ryzen 9 3900X - Phanteks PH-TC14PE Black - ASUS ROG Strix X570-F Gaming - G.Skill Trident Z Neo 32GB (2x16GB) 3600MHz CL16 - HD7970 - Seasonic Focus+ 650W Platinum

Permalänk
Medlem

Det enda "abonnemanget" idag som inte har någon begränsning är Tre 3Bredband Max Business, ett företags abonnemang.
Kostar 299.- + moms, = ca 375.-
Funkar klockrent med bra hastighet om man har signal alltså.

Köpte det i butik, utan HW o utan bindningstid.

Visa signatur

PUBG Mobile @ Samsung Note 9, 8/512 GB