Jag måste betala för min kompis mobilanvändande, vad ska jag göra?

Permalänk
Medlem

Enklaste lösningen är väl att beställa nya simkort.

Visa signatur

Dator: Ryzen 3900x - 16Gb - EVGA 3060 - Acer Predator X34A
Server: Synology DS415+ 3st WD red 6Tb 1st Toshiba N300 8Tb
Anslutning: Fiber 500Mbit
Bilar: Tesla model 3 LR 2023, MG EV ZS 2021
Solceller: 12,1kwh Batteri på gång.

Permalänk
Skrivet av skibbetyskott:

Tjenare alla Sweclockare! Står med ett stort problem just nu..

Jo, det är så att jag står på en "kompis" abonnemang (två stycken faktiskt).
Vi pratar aldrig längre och han betalar inte sina räkningar så det har blivit så att min kära mor har fått betala för hans jävla räkningar.
Har nu tröttnat på detta (han har inte betalat en enda räkning på ca 4-5 månader, varav en är på ~950:- varenda månad ( fast avgift )
och den andra är på ca 550:-.

Kan även tillägga att hans föräldrar inte kommer stå på något abonnemang alls.

Någon som vet hur jag ska göra? Kan man polisanmäla detta på något sätt? Vill helst undvika att hamna på kronofogden för en jävla skitsak som
en "polare" var tvunnnngen att ha!

Börjar bli jävligt trött på folk som håller på så, vi har känt varandra i flera år och sedan blir det såhär, usch!

Skulle uppskatta lite hjälp!

Edit: Använd gärna "citera"-knappen om ni orkar!

Hur man nu kan kalla ett sådant avskräde till person som vän kan jag aldrig förstår, hur hamnade du ens i den situationen? Hur berättigar han sig själv att åka snålskjuts på dig? Har han ett drogproblem eller är han bara en ren skitstövel, eller kanske både-och? Är väl bara att ringa operatören och anmäla det som stulet och be dom spärra?

Permalänk
Medlem

Skrev ni nåt eget avtal.

Jag hamnade i samma knipa med en före detta polare.Jag kontaktade operatören och fick avsluta abonnemanget och fick en slut summa att betala.(4500kr)

Jag hade skriftligt avtal med polaren med vittnen som skrev under.

jag kontaktade sen fogden med allla avtal inskickade.Han fälldes och blev skyldig mig stålarna,Fogden drog sen från hans lön

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem

hej,

som någon annan säger så om det är DU som står på abonnemanget så går du till lämplig affär som säljer den operatören som du har abonnemanget hos och begär ett simkortsbyte

det dröjer några minuter innan det gamla kortet är värdelöst.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av TofZ:

hej,

som någon annan säger så om det är DU som står på abonnemanget så går du till lämplig affär som säljer den operatören som du har abonnemanget hos och begär ett simkortsbyte

det dröjer några minuter innan det gamla kortet är värdelöst.

Kan säga som så detta stämmer inte... det kan flera dagar bästa är att spärra simkortet och du får då ett nytt. Jag vet detta för jag har skälv kört med 2 simkort samtidigt.

Visa signatur

MIn dator: Intel i7 4770k@4,6ghz, Gtx 780, 32gb ddr3 1866 ,4,25tb hd
Min Htpc: Intel i7 2600k@4,6ghz 1*gtx 760 ,16gb ddr 1600 ,4tb hd

Permalänk
Medlem
Skrivet av thompi8:

Kan säga som så detta stämmer inte... det kan flera dagar bästa är att spärra simkortet och du får då ett nytt. Jag vet detta för jag har skälv kört med 2 simkort samtidigt.

Hmm... När jag bytte simkort så slutade det gamla att fungera så fort jag aktiverade (använde) det nya.

Permalänk
Medlem
Skrivet av skibbetyskott:

Tjenare alla Sweclockare! Står med ett stort problem just nu..

Jo, det är så att jag står på en "kompis" abonnemang (två stycken faktiskt).
Vi pratar aldrig längre och han betalar inte sina räkningar så det har blivit så att min kära mor har fått betala för hans jävla räkningar.
Har nu tröttnat på detta (han har inte betalat en enda räkning på ca 4-5 månader, varav en är på ~950:- varenda månad ( fast avgift )
och den andra är på ca 550:-.

Kan även tillägga att hans föräldrar inte kommer stå på något abonnemang alls.

Någon som vet hur jag ska göra? Kan man polisanmäla detta på något sätt? Vill helst undvika att hamna på kronofogden för en jävla skitsak som
en "polare" var tvunnnngen att ha!

Börjar bli jävligt trött på folk som håller på så, vi har känt varandra i flera år och sedan blir det såhär, usch!

Skulle uppskatta lite hjälp!

Edit: Använd gärna "citera"-knappen om ni orkar!

Måste säga att du varit väldigt naiv och ostrukturerad!

Kanske inte tycker de hjälper att höra och bara blir förbannad på mig för jag skriver så... Dels tror jag de är nyttigt för att förstå varför de blivit fel för att inte göra liknande misstag i framtiden. Men lösningen på ditt nuvarande problem finns också i den insikten. Låt de sjunka in som fakta, och sen ta tag i detta!

Till att börja med... Var strukturerad! Du är mest upprörd vilket varken funkar när du ska förklara problemet för oss eller när du ska "lösa" problemet med din kompis. Jagar du honom och "skriker" via hans flickvän och andra vägar så kommer du INTE lösa problem på något enkelt sätt.

Vad är de för abonnemang du har skrivna på dig? Vad ingår i abonnemanget och vad är de för kostnader? Ingår telefon? Förklara för oss varför du "tog över" abonnemanget? Varför tog du över 2 abonnemang.... är väl inte nödvändigt med 2 abonnemang?

Du måste vara strukturerad!

Ingick en telefon vid tecknandet... I så fall är telefonen din? Förklara för din kompis att du vill ha telefonen tillbaka genast eftersom räkningarna inte betalats. (ange datum och lämna informationen SKRIFTLIGT. En vecka är rimlig tid). Får du inte telefonen förklarar du ditt problem för polisen. Fråga hur du ska gå tillväga för att få tillbaka den egendom som är din som din kompis vägrar lämna tillbaka.

Börja där

Visa signatur

Har en tyst dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DerpMcDerp:

Nu var ju inte huvudpoängen att abonnemanget skulle spärras, utan att det kunde överlåtas på t.ex. familjemedlem. Men... du kanske inte läste hela inlägget och således postade en kommentar i onödan?

1. Du skriver först att han ska spärra det, vilket han redan gjort.
2. Du skriver

Citat:

När detta är gjort kan du dock "överlåta" abonnemanget till någon annan, finns kanske någon i familjen/vänskapskretsen

Jättebra idé att göra om samma sak, att reka honom att överlåta det till ännu en kompis. Som om han liksom inte redan testat den varianten.

Spontant känns det som att han nog inte ska överlåta det till någon annan alls, men om måste, till en i familjen. Bara att nämna någon annan polare känns ju lite sådär. Eller vad tycker du?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Telepati:

1. Du skriver först att han ska spärra det, vilket han redan gjort.
2. Du skriver

Jättebra idé att göra om samma sak, att reka honom att överlåta det till ännu en kompis. Som om han liksom inte redan testat den varianten.

Spontant känns det som att han nog inte ska överlåta det till någon annan alls, men om måste, till en i familjen. Bara att nämna någon annan polare känns ju lite sådär. Eller vad tycker du?

Du borde nog kolla upp vad en överlåtelse är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeuxlarsson:

Är väl bara att ringa operatören och anmäla det som stulet och be dom spärra?

Han har ju redan spärrat det.

Skrivet av TofZ:

så går du till lämplig affär som säljer den operatören som du har abonnemanget hos och begär ett simkortsbyte

det dröjer några minuter innan det gamla kortet är värdelöst.

Det är redan värdelöst då han har spärrat det.

Skrivet av Vasadu:

Ingick en telefon vid tecknandet... I så fall är telefonen din? Förklara för din kompis att du vill ha telefonen tillbaka genast eftersom räkningarna inte betalats. (ange datum och lämna informationen SKRIFTLIGT. En vecka är rimlig tid). Får du inte telefonen förklarar du ditt problem för polisen. Fråga hur du ska gå tillväga för att få tillbaka den egendom som är din som din kompis vägrar lämna tillbaka.

Börja där

Läs inlägget igen. Verkar det vara en telefon han vill ha tillbaka?

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av trollhattan:

Du borde nog kolla upp vad en överlåtelse är.

Du får gärna förklara

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

Varit med om samma sak,
Däremot så gjorde jag det lite smartare.

Min polare kunde inte ta abonnemang eller dylikt men behövde så vi gjorde så att jag köpte en mobil till honom med Tele2 kompis.
ringde till Tele2 och bad dem att sätta en spärr så det inte gick att använda mer än 200kr.

Min polare har inte betalar på några månader heller men då summan bara var 250kr i månaden så har det inte varit sån fara för mig.
Vi håller dock fortfarande kontakt och han håller på att fixa jobb nu så att han kan betala av hos mig.

Men ring och kolla om du kan sätta spärr

Permalänk
Medlem
Skrivet av trollhattan:

Du borde nog kolla upp vad en överlåtelse är.

Om du syftar på att ännu en kompis ska träda in och skriva över det på sig, så undrar jag (men det kan du nog inte mena?), varför skulle han det? Om han har någon vän som behöver ett abonnemang så kan man nog anta att han redan har ett.

Men även om, så känns en tredje variant hyfsat långsökt. Ska OP gå med på att skriva över samma ab på en tredje person? Låter det rimligt, logiskt? Och när kompisen tröttnar, så skriver han över det på någon annan?

Ok att en OP kan göra vissa undantag någon gång, men ett abonnemang är ingen vandringspokal.

Skrivet av Troberg:

Men ring och kolla om du kan sätta spärr

Så att det blir dubbelspärrat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av janne:

Abonnemanget blir då överflyttat till den nya personen på den personens namn. Den nya personen får då räkningarna på sitt namn.

Och sedan kan denna person skriva över det på en fjärde person, när han inser att denna fjärde person behöver ett abonnemang mer än honom?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Telepati:

1. Du skriver först att han ska spärra det, vilket han redan gjort.
2. Du skriver

Jättebra idé att göra om samma sak, att reka honom att överlåta det till ännu en kompis. Som om han liksom inte redan testat den varianten.

Spontant känns det som att han nog inte ska överlåta det till någon annan alls, men om måste, till en i familjen. Bara att nämna någon annan polare känns ju lite sådär. Eller vad tycker du?

Det är ju knappast samma sak om en kompis är ute efter ett abonemang till sin telefon och står på det själv.

Visa signatur

Chassi: Silverstone Fortress FT05B PSU: Corsair RM650i MoBo: ROG Strix X570-F CPU: AMD Ryzen 3600X Mem: 32GB G.Skill Trident Z Neo GPU: EVGA GTX970 SSC Cooling: Corsair H115i SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB SSD & MX100 512GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av CynXen:

Det är ju knappast samma sak om en kompis är ute efter ett abonemang till sin telefon och står på det själv.

Nej, det är det inte.

Men hur många gånger tror du man kan skriva över ett abonnemang? Kan denna kompis i sin tur också skriva över det, när han inser att hans polare är i jättebehov av ett ab?

Tanken är fin, men någonstans sätter en OP gränsen och jag tror inte man kan vidarebefordra detta abonnemang så mycket mer. Men visst, han kan ju testa. Först får han försöka hitta polaren med abonnemangsbehovet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av skibbetyskott:

Tjenare alla Sweclockare! Står med ett stort problem just nu..

Jo, det är så att jag står på en "kompis" abonnemang (två stycken faktiskt).
Vi pratar aldrig längre och han betalar inte sina räkningar så det har blivit så att min kära mor har fått betala för hans jävla räkningar.
Har nu tröttnat på detta (han har inte betalat en enda räkning på ca 4-5 månader, varav en är på ~950:- varenda månad ( fast avgift )
och den andra är på ca 550:-.

Kan även tillägga att hans föräldrar inte kommer stå på något abonnemang alls.

Någon som vet hur jag ska göra? Kan man polisanmäla detta på något sätt? Vill helst undvika att hamna på kronofogden för en jävla skitsak som
en "polare" var tvunnnngen att ha!

Börjar bli jävligt trött på folk som håller på så, vi har känt varandra i flera år och sedan blir det såhär, usch!

Skulle uppskatta lite hjälp!

Edit: Använd gärna "citera"-knappen om ni orkar!

Om du vill ha lite hjälp får du nog berätta lite mer om vad som faktiskt hänt

Hur kommer det sig att du tecknat, inte bara ett abonemang åt han utan två stycken?
När slutade ni vara "vänner" när han sket i och betala eller innan dess?
Antar att du är över 18 år gammal?

Visa signatur

Jag dricker öl med sugrör, och litar inte på betong

Permalänk
Medlem

Kul att TS inte svarar.. :/

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Permalänk
Skrivet av Guardrail:

Begära nytt sim-kort är väl bara att ringa o säga att man behöver ett?

Sen om det är telefoner inblandade i bindningstiden med förhöjd avgift, då tror jag att IMEI för telefonen i fråga borde finnas med i abonnemangets avtal. Och då borde man kunna säga till sin operatör att telefonen är förlorad/stulen, och den spärras för all form av användande på mobilnätet.

Står telefonen med i abonnemanget så kan man ju även polisanmäla den som stulen. Har man då rätt hemförsäkring kan få ersättning för telefonen den vägen. Ett sätt att betala en del av den kvarvarande kostnaden på abonnemanget.

Då finns risken att han själv blir anklagad för försäkringsbedrägeri, då den inte är stulen.

Men spärra sim-kort och nyttja abonnemanget själv verkar vara en bra lösning på detta problem, som han själv satt sig i.

Visa signatur

Intel I7 2600K@ 4,5GHz | GTX580 SLI | ASRock Fatal1ty Z77 Professional-M | 16GB Vengeance | Corsair AX1200 | SSD Samsung 830 128GB | Fractal D. mini matx | Vattenkylning Phobya 1080 9x120 = knäpptyst dator :) |

Permalänk

Vad är det för abonnemang? Med dom priserna så måste det ha ingått telefoner, och då är det som sagt dina telefoner. Då får du köra på det Vasadu skriver 12:40 i sitt sista stycke. Får du tillbaka telefonerna på det sättet, så får dom säljas för att minska på bördan. Om inte det går vägen, då är det att anmäla telefonerna stulna och spärra dom med IMEI-numret.
Operatörerna är ju inte benägna att ändra på abonnemang där telefonen ingår, men kanske att dom kan gå med på en deal att abonnemanget kan ändras och att telefonen köps ut. Det måste bli mycket billigare än att betala 950 och 550 per månad. Jag menar, telefoner ingår ju i abonnemang med bra mycket lägre pris än dessa två, så att operatören ställer upp med lite goodwill så att säga.
Om det inte ingick några telefoner, utan bara är monsterabonnemang, då borde det inte vara några problem att ändra abonnemangsform under bindningstiden.
Att försöka begränsa skadan, helt enkelt. Samt skjuta över lite av skiten på din sviniga före detta vän.

Visa signatur

|| Ryzen 5800X || Asus RTX 3080 TUF OC || MSI B550 Gaming Carbon WiFi || 4x8 GB HyperX Fury RGB 3600MHz CL17 || Samsung 970 EVO 1TB & WD Blue SN550 1TB & Samsung 870 QVO 4TB & Samsung 840 Pro 512GB & Crucial MX300 525GB & WD Black 3TB || Corsair RM750x || ARCTIC Liquid Freezer II 360 RGB || FD Define S || Samsung Odyssey G7 27" x 2 ||

Permalänk
Skrivet av fermia:

Skrev ni nåt eget avtal.

Jag hamnade i samma knipa med en före detta polare.Jag kontaktade operatören och fick avsluta abonnemanget och fick en slut summa att betala.(4500kr)

Jag hade skriftligt avtal med polaren med vittnen som skrev under.

jag kontaktade sen fogden med allla avtal inskickade.Han fälldes och blev skyldig mig stålarna,Fogden drog sen från hans lön

Hmm avsluta abonnemangen är på ca 10.000 styck, och det har jag tyvärr inte råd med, jävla superabonnemang..

Permalänk
Skrivet av kriller007:

Enklaste lösningen är väl att beställa nya simkort.

Done and done

Permalänk
Medlem
Skrivet av skibbetyskott:

Tjenare alla Sweclockare! Står med ett stort problem just nu..

Jo, det är så att jag står på en "kompis" abonnemang (två stycken faktiskt).
Vi pratar aldrig längre och han betalar inte sina räkningar så det har blivit så att min kära mor har fått betala för hans jävla räkningar.
Har nu tröttnat på detta (han har inte betalat en enda räkning på ca 4-5 månader, varav en är på ~950:- varenda månad ( fast avgift )
och den andra är på ca 550:-.

Kan även tillägga att hans föräldrar inte kommer stå på något abonnemang alls.

Någon som vet hur jag ska göra? Kan man polisanmäla detta på något sätt? Vill helst undvika att hamna på kronofogden för en jävla skitsak som
en "polare" var tvunnnngen att ha!

Börjar bli jävligt trött på folk som håller på så, vi har känt varandra i flera år och sedan blir det såhär, usch!

Skulle uppskatta lite hjälp!

Edit: Använd gärna "citera"-knappen om ni orkar!

Hur går det?
Vad har du gjort?
Uppdatera gärna vad som händer.
Med de tips som du fått borde det räcka och bli över för att få kontroll på ditt abonnemang.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av thompi8:

Kan säga som så detta stämmer inte... det kan flera dagar bästa är att spärra simkortet och du får då ett nytt. Jag vet detta för jag har skälv kört med 2 simkort samtidigt.

När du ringer in till operatör och begär nytt SIM-kort avreggas det gamla. Därför man begär ett inaktivt om man behöver ha igång det gamla under tiden.

Permalänk
Medlem

Fattar inte varför din polare inte bara köpte en billig knapp telefon med comviq kompis kontantkort om han nu behövde en mobil så mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Telepati:

Nej, det är det inte.

Men hur många gånger tror du man kan skriva över ett abonnemang? Kan denna kompis i sin tur också skriva över det, när han inser att hans polare är i jättebehov av ett ab?

Tanken är fin, men någonstans sätter en OP gränsen och jag tror inte man kan vidarebefordra detta abonnemang så mycket mer. Men visst, han kan ju testa. Först får han försöka hitta polaren med abonnemangsbehovet.

Kan du inte sluta rabbla en massa nonsens, då du inte har en aning om hur saker och ting faktiskt fungerar. Om något så skapar du bara förvirring i tråden då du baserar dina svar på "antaganden" istället för fakta.

Visa signatur

| i9-9900X 4.8 GHz | ASUS RTX 3090 ROG Strix Gaming OC | 2X Vertex 4 512GB RAID 0 | 2X WD RED 4TB | ASUS ROG STRIX X299-E GAMING | Corsair 900D | 2X MSI Optix MAG321CQR 144Hz | G.Skill Trident Z Royal Silver DDR4 3600Mhz CL15 4x8GB | Corsair AX 1200i | Asus Xonar STX II | Watercooling 480+480+240 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danmyr:

Kan du inte sluta rabbla en massa nonsens, då du inte har en aning om hur saker och ting faktiskt fungerar. Om något så skapar du bara förvirring i tråden då du baserar dina svar på "antaganden" istället för fakta.

Jag vet ju minst lika mycket som du angående detta, vilket du bevisar du då inte kan peka på något konkret som är fel.´

Jag tror inte man får skriva över ett ab hur många ggr som helst och det kan inte du motbevisa, du kan endast ha en annan åsikt. Så snälla sig mig, vad är fakta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Telepati:

Jag vet ju minst lika mycket som du angående detta, vilket du bevisar du då inte kan peka på något konkret som är fel.´

Jag tror inte man får skriva över ett ab hur många ggr som helst och det kan inte du motbevisa, du kan endast ha en annan åsikt. Så snälla sig mig, vad är fakta?

Du kan överlåta ett avtal precis hur många gånger som helst. Det är dock ägaren av avtalet (i detta fallet teleoperatören) som bestämmer om avtalet ska överlåtas eller inte. Du kan dock aldrig själv bestämma att din kompis/mamma/farfar/sjuttiofemmänning ska få ta över ditt abonnemang.

Det TS ska göra är att låsa abonnemanget, vilket redan är gjort, och därefter höra med polisen hur man ska gå tillväga. Min hobbyjuridik säger mig att detta inte klassas som stöld, men kanske som egenmäktigt förfarande eller liknande.

En stöldanmälan kommer inte på fråga då föremålet inte är stulet, utan TS har faktiskt gett kompisen tillåtelse att använda abonnemang och telefon. En sådan anmälan skulle antagligen resultera i försäkringsbedrägeri när hela soppan är avklarad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kriller007:

Enklaste lösningen är väl att beställa nya simkort.

Ja, det här är väl exakt samma situation som om man får mobilen snodd, "man har förlorat kontrollen över sitt simkort" vilket borde vara enkelt att lösa. Om det nu är ditt abonnemang så har du full kontroll över hur du använder/inte använder det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Telepati:

Jag vet ju minst lika mycket som du angående detta, vilket du bevisar du då inte kan peka på något konkret som är fel.´

Jag tror inte man får skriva över ett ab hur många ggr som helst och det kan inte du motbevisa, du kan endast ha en annan åsikt. Så snälla sig mig, vad är fakta?

Men han har ju inte alls skrivit över det en enda gång, han har tagit abonnemangen på sitt namn och låtit sin kompis använda dem.

Edit; missade inlägget där han skrev att det var överlåtet redan en gång.